دیدنی های بهبهان زادگاه گل نرگس در خوزستان

  • modir

  • 98 آبان

  • جاذبه های گردشگری خوزستان

blog-details

بهبهان یکی از شهرهای زیبای استان خوزستان در ۲۰۵ کیلومتری جنوب‌شرقی اهواز است که پیشینه تاریخی ۱۰ هزار ساله دارد. جالب است بدانید که قدیمی‌ترین نرگس‌زار ایران و زادگاه اصلی آن نیز به بهبهان تعلق دارد. گفته می‌شود که رنگ طلایی گل نرگس و عطرش به قدری زیاد است که از دور دیده می‌شود و عطر آن به مشام هر رهگذری می‌رسد. بهبهان شهر اولین‌ها نیز نامیده می‌شود، زیرا اولین چاه نفت ایران، اولین تصفیه خانه آب کشور، اولین باشگاه گلف ایران، اولین زمین فوتبال رسمی ایران، اولین باشگاه اسکواش در کشور و اولین کارخانه گچ در کشور نیز در این شهر قرار دارند. این شهر دیدنی‌های زیادی دارد که هرکدام جایگاه خود را داشته و ارزش دیدن دارند.

نرگس زار

نرگس زار بهبهان

قدیمی‌ترین نرگس‌زار طبیعی ایران و منطقه زاگرس در استان خوزستان و شهر بهبهان جای گرفته است و پیشینه تاریخی آن به پیش از میلاد مسیح می‌رسد. مساحت این نرگس ۵۰۰ تا ۷۰۰ هکتار است و از میدان بید بلند کنونی تا منطقه تکاب و حتی کردستان بهبهان کشیده می‌شود.

 

  • نرگس زار بهبهان
  • نرگس زار بهبهان
  • نرگس زار بهبهان
  • نرگس زار بهبهان

تنگ تکاب

تنگ تکاب

تنگ تکاب گذرگاه کوهستانی جاده قدیمی بین‌النهرین به استخر و جاده دوره اسلامی خوزستان به استان فارس بوده است.

تنگ تکاب

طول این تنگه ۵ کیلومتر است و رودخانه مارون از میان آن جریان دارد. تنگ تکاب از لحاظ تاریخی دارای اهمیت زیادی است.

پلاژ مارون

پلاژ مارون

پلاژ مارون بهبهان مجموعه‌ای دلنشین در فضای سبز زیبا است که از گونه‌های گیاهی متنوعی نیز برخوردار است. این مجموعه از چشم‌اندازهای زیبایی برخوردار است و جنب دریاچه سد مارون واقع شده است. این پلاژ دارای امکاناتی نظیر رستوران، کافی‌شاپ، پارکینگ، فضای سبز جهت پیاده‌روی، آلاچیق، زمین فوتبال، زمین اسکیت، قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری و الیبال است.

  • پلاژ مارون
  • پلاژ مارون
  • پلاژ مارون
  • پلاژ مارون

محوطه باستانی ارجان

محوطه باستانی ارجان

محوطه باستانی ارجان جنب رودخانه مارون در ۱۲ کیلومتری شمال‌شرقی بهبهان قرار گرفته است. وسعت این محوطه حدود ۵۰۰ هکتار است و قدمت آن به دوران ساسانیان نسبت داده می‌شود.

محوطه باستانی ارجان

یکی از کشفیات مهم این محوطه تاریخی، جام طلایی ارجان است. شکل حلقه طلایی ارجان شبیه به یک نیلوفرآبی است که حامل پیام‌های اساطیری زیادی است. گفته می‌شود که قدمت این حلقه به قرن هشتم قبل از میلاد می‌رسد.

امامزاده اباذر

امامزاده اباذر

امامزاده اباذر در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر بهبهان جای گرفته است. نقاشی‌ها، مشبک‌کاری‌ها و گچبری‌های این بنا شبیه به کار استادان شیرازی در روزگار زندیه و اوایل قاجاریه است.

قلعه گلاب

قلعه گلاب

قلعه گلاب یکی از بناهای تاریخی استان خوزستان است که در روستای چم‌بوستان بهبهان در جوار ساحل جنوبی رودخانه زهره جای گرفته است. این قلعه یادگاری از دوره ساسانیان است که در دوران اسلامی نیز مورده استفاده بوده است.

دریاچه چاه ماری

دریاچه چاه ماری

سد دریاچه چاه‌ماری با ۱۰ متر ارتفاع توانایی ذخیره بیش از هفتصد هزار مترمکعب آب را دارا است و به منظور جلوگیری از بروز سیل، فرسایش، رسوب و ذخیره آب جهت مصارف کشاورزی احداث شده است. در اطراف این بند می‌توانید شاهد گونه‌های گیاهی متنوع از جمله اوکالیپتوس، کنار و کهور باشید.

  • دریاچه چاه ماری
  • دریاچه چاه ماری
  • دریاچه چاه ماری
  • دریاچه چاه ماری

پل بکان

پل بکان

پل بکان، پلی به جای مانده از دوران حکومت ساسانیان است که در شهر زیبای بهبهان روی رودخانه مارون قرار دارد. این پل از جمله اولین آثار ثبت شده در شهر بهبهان است و در حال حاضر متاسفانه این پل در حال تخریب است.

حمام تاریخی بکان

حمام تاریخی بکان

حمام تاریخی بکان در شهر قدیمی ارجان قرار دارد و از دوران حکومت ساسانیان در کنار رودخانه کارون و در نزدیکی روستای امام‌رضا به جای مانده است. معماری این حمام به‌صورت چهار ایوانی است و اکنون پلان آن به‌خاطر اینکه کف آن تا ارتفاع زیادی بر اثر ریزش سقف‌ها و سنگ‌های کناره دره پر شده است، به خوبی دیده نمی‌شود.

پارک بوعلی سینا

پارک بوعلی سینا

پارک بوعلی سینا یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین بوستان‌های شهر بهبهان است که اکنون به دلیل عدم رسیدگی به آن، با مشکلات و کمبودهای زیادی مواجه شده است.

منطقه شکار ممنوع کوه بدیل

منطقه شکار ممنوع کوه بدیل

منطقه شکار ممنون کوه بدیل در استان کهگیلویه و بویراحمد و استان خوزستان واقع شده است. رشته‌کوه بدیل از ارتفاعات مشرف به سد مارون و روستای پشگر شروع و تا ارتفاعات پیرآباد تشان و در آخر به حیات‌آباد خلیفه و مجید ختم می‌شود. این ناحیه به‌عنوان یکی از نقاط شکار ممنوع کشور شناخته می‌شود که دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوعی است.

  • منطقه شکار ممنوع کوه بدیل
  • منطقه شکار ممنوع کوه بدیل
  • منطقه شکار ممنوع کوه بدیل
  • منطقه شکار ممنوع کوه بدیل

قدمگاه امام رضا

قدمگاه امام رضا

قدمگاه امام رضا، بنایی تاریخی است که در جوار رودخانه مارون در ۱۰ کیلومتری شمال‌شرقی بهبهان قرار گرفته است. مردم محلی بر این باور هستند که این بنا محل استراحت امام رضا در هنگام عزیمت به خراسان بوده است. قدمت این بنا به دوران دیالمه می‌رسد و در دوره‌های بعدی نیز تعمیراتی روی آن صورت گرفته است.

غار خفاش

غار خفاش

غار خفاش در تنگ تکاب در شهرستان بهبهان قرار گرفته است. اهالی منطقه و ساکنین درباره این غار داستان‌ها و افسانه‌های زیادی نقل می‌کنند.

غار خفاش

در سمت راست ورودی این غار، کتیبه‌ای تاریخی وجود دارد. گفته می‌شود که عمق غار خفاش حدودا ۲۰ متر است.

موزه بهبهان

موزه بهبهان

موزه بهبهان از آذر ماه سال ۱۳۸۲ با جمع‌آوری اشیا برای قسمت مردم‌شناسی شروع به کار کرد. پس از گذشت پنج ماه از افتتاح این موزه، اشیای متنوعی نظیر وسایل زینتی، ابزار کشاورزی، پوشاک سنتی و ظروف با کمک مردم شهر بهبهان و مردم روستاهای اطراف در این موزه گردآوری شد. موزه بهبهان به‌طور رسمی در دو بخش باستان‌شناسی و مردم‌شناسی در سال ۱۳۸۴ افتتاح شد.

;