مسجد حجة الاسلام تبریز

  • modir

  • 99 اسفند

  • جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی

blog-details

مسجد حجة الاسلام تبریز

در کل بازار تبریز یکی از معروف ترین و مشهورترین مساجد موجود، مسجد حجة الاسلام است که در سمت پایین مدرسه ی طالبیه و سمت راست مسجد جامع در محوطه ی مسجد جامع قرار دارد. این مسجد از سمت و قسمت جنوبی خود به دیوارهای گلی چند خانه ی قدیمی وصل است و از سمت غربی به کوچه ای وصل شده است که این کوچه عرض کمی دارد.

برای رفتن به داخل مسجد باید حدود 1 متری را با پله طی کرد. این مسجد دارای دو درب ورودی است که از کفشکن وارد می شود و این درب ها بسیار قدیمی و از جنس چوب هستند. 5 پنجره ی آهنی نیز بر دیوارهای مسجد قرار دارد که هواگیری و نورگیری مسجد را عهده دار هستند. این بنا از جمله مساجد بزرگی است که هنوز هم استوار و قابل استفاده است و قدمت زیادی دارد.

57 متر طول و 25 متر عرض این مسجد است. این مسجد دارای گنبدهای بسیار زیادی است و از جمله مساجد کثیر گنبد است. 40 ستون بار این تعداد گنبد را بر دوش کشیده اند. این ستون ها یه شکل 10 ضلعی منتظمی هستند که شکل منشور مانند دارند که زیبایی جالب توجهی هم دارند. از بین این 40 ستون موجود در این مسجد، 1 ستون متمایز و در ابعاد بزرگتری است که از گذشته در مسجد بوده است و هنر حجاری بر روی آن استفاده شده است. این ستون زیبا در اثر سیل و زلزله شکل اولیه ی خود را از دست داده است ولی کماکان عظمت و شکوه خود را حفظ کرده است.

در سمت چپ مسجد، بنایی شبیه به مسجد کوچک دیگری ساخته شده است که 10 ستون دارد. این مسجد در گذشته برای استفاده در زمستان بوده است. دلیل کوچکتر بودن مساجدی که در کنار مساجد بزرگ ساخته شده است نیز همین بوده است که برای تعداد نفرات پایین در زمستان مورد استفاده بوده است. دستور ساخت این مسجد توسط ملامحمدممقانی داده شده است که از علمای نجف و تبریز بوده است و در سال 1340 هجری و با کمک یاران و همراهان ایشان پس از 5 سال فعالیت به پایان رسید و نماز جماعت در آن دایر شد.

#پشت بام#تبریز#آذربایجان#گردشگری#ایرانگردی#مساجدتاریخی

;