مسجد حسن پادشاه

  • modir

  • 99 اسفند

  • جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی

blog-details

 

بر طبق نوشته های بسیاری از مورخینی که خود از این مسجد دیدن کرده اند، این مسجد را سلطان حسن قویونلو ساخته است که طرح و معماری بسیار زیبایی دارد و یکی از قدیمی ترین مساجد در سطح شهر تبریز است.

در معماری مسجد حسن پادشاه، از مرمر و سرب بسیار زیادی استفاده شده است که اکنون دیگر قسمت کمی از آنها به یادگار مانده است. بر روی دیواره های این مسجد و ورودی ها و اتاقک های آن کتیبه ها و سنگ نوشته های متعددی از گذشته باقی مانده است. همچنین نقاشی های بسیار زیبایی از بوته های زیبای گل و غیره نیز بر دیوار های مسجد نقش بسته است.

بر طبق نوشته های باقی مانده از مورخان گذشته، در ابتدا در کنار این مسجد، مدرسه و بیمارستان بسیار بزرگی نیز دایر بوده است که این بیمارستان ظرفیت مراجعه 1000 نفر در طول روز را داشته است. سلطان حسن قویونلو پس از شکست جنگ در برابر عثمانی به تبریز بازگشته و در همین محل درگذشت و به خاک سپرده شد.

پس از او تولیت مسجد به خانواده ی مرحوم قاضی طباطبائی سپرده شد. قسمتی از مسجد نیز به طلاب دینی برای آموزه های مذهبی واگذار شد. قسمتی از مسجد نیز در اختیار اداره ی اوقاف بوده است که درآمدهای حاصل از این مجموعه را صرف بازسازی این مسجد قدیمی می کرده اند. این مسجد در بازار دوه چی لر و میدان صاحب الآمر قرار دارد.

مسجد حسن پادشاه#تبریز#گردشگری#آذربایجان#پشت بام#ایرانگردی#مساجد

;