منتظر فرزندان «ایران» باشید.

  • modir

  • 01 فروردین

  • اخبار روزانه

blog-details

 دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ 

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شواهد نشان می‌دهد که احتمال بارداری «ایران» - یوزپلنگ تحت اسارت در استان سمنان بالاست.

حسن اکبری با اشاره به آخرین وضعیت «ایران» و «فیروز» اظهار کرد: جفت‌گیری در شرایط طبیعی انجام شد و برنامه ما این است که کمترین استرس را به ایران وارد کنیم. می‌توان با روش سونوگرافی به‌طور دقیق از حاملگی مطلع شد اما چون این روش نیازمند بیهوشی است از آن صرف نظر می‌کنیم. علائم ظاهری نشاندهنده حاملگی «ایران» هستند. 

وی افزود: تا ۱۰ اردیبهشت ماه می‌توان به طور دقیق درباره حاملگی ایران اظهار نظر کرد. در این مدت تغذیه «ایران» کنترل می‌شود اما رفت و آمد کاهش یافته تا کمترین فشار و استرس به گونه وارد شود همچنین بیماری‌های احتمالی با کمک تیم متخصصان و دامپزشکان استان سمنان کنترل می‌شود. 

اکبری اضافه کرد: یوزپلنگ گونه خاصی محسوب می‌شود و در کشور ما تا کنون زاداوری در اسارت را تجربه نکرده است. در آفریقا نیز که تجربه این اتفاق وجود دارد احتمال موفقیت خیلی بالا نیست. لذا نباید انتظار بیجایی ایجاد شود و ممکن است توله‌ها سقط شوند یا مرده به دنیا بیایند. نباید انتظار داشت که همه توله‌ها زنده متولد شوند و به بلوغ برسند.

وی در ادامه اظهارکرد: تیمی برای تغذیه « ایران» همچنین توله‌های احتمالی در صورت نخوردن شیر مادر و پس زدن مادر درنظر گرفته شده است. برای نحوه بزرگ شدن و تغذیه این گونه نیز سناریوهای مختلفی توسط ما در نظر گرفته شده است.  

احمدی در پایان تاکید کرد: تمرکز هزینه‌های ما در ارتباط با یوز برای زیستگاه‌های توران و اطراف مانند میاندشت است. گونه‌های یوز که به صورت طبیعی در این زیستگاه حضور دارند بسیار مهمتر از گونه‌های تحت اسارت هستند. مرکز تکثیر در اسارت یوز در سمنان برای ذخیره ژنوم این گونه است که به آن نیز توجه کافی می‌شود.

 

#پشت بام ویترین کسب و کارها

;