مواد غذایی که ضعف و خستگی ناشی از ابتلا به کرونا را از بین می‌برند.

  • modir

  • 01 فروردین

  • اخبار روزانه

blog-details

چهارشنبه  ۱۷ فروردین ۱۴۰۱

 اگر شما یا یکی از افراد خانواده‌تان مبتلا به کووید ۱۹ شده‌اید، دانستن اینکه کدام غذاها به تقویت ایمنی بدن‌تان کمک می‌کند، می‌تواند یکی از راه‌های حمایت از سلامت جسمانی خود یا دیگری در طول بهبودی از عفونت باشد.

به نقل از هلث نیوز، وقتی نوبت به سیستم ایمنی بدن می‌رسد، برخی از غذاها نسبت به سایرین کمک بیشتری به تقویت سیستم ایمنی می‌کند. بدن شما برای دفع عفونت به کمک نیاز دارد و غذاهایی که قند بالایی دارد، همچنین فست‌فودها یا غذاهای سرخ‌ شده به دلیل اثرات التهابی خود کمکی نمی‌کند. همین موضوع در مورد برخی نوشیدنی‌ها مانند نوشابه نیز صادق است.

تحقیقات در مورد غذا و اثرات آن بر علائم کووید ۱۹ محدود است با این حال برخی از غذاهای حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی است که ایمنی بدن را تقویت می‌کند و مانع آن نمی‌شود و به بدن شما اجازه می‌دهد به بهترین شکل ممکن با عفونت مبارزه کند.

ویتامین دی برای ایمنی بسیار مهم است. نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۲ که در نشریه PLOS ONE منتشر شد، رابطه بین سطوح ویتامین دی قبل از عفونت و شدت علائم را در بیماران بستری شده به دلیل ابتلا به کرونا بین آوریل ۲۰۲۰ تا فوریه ۲۰۲۱ بررسی کرد. در این بررسی مشخص شد ابتلا به کووید ۱۹ شدید در افرادی با کمبود ویتامین دی ۱۴ برابر بیشتر بود. علاوه بر این افراد با کمبود ویتامین دی ۲۳.۳ درصد بیشتر از کسلنی که سطوح سالم ویتامین دی داشتند، در معرض خطر مرگ ناشی از کووید ۱۹ بودند.

طبق گفته دانشکده بهداشت عمومی هاروارد غذاهایی مانند ماهی قزل‌آلا، ماهی تن، لبنیات و آب پرتقال همگی منابع عالی ویتامین دی محسوب می‌شود و می‌تواند به حمایت از سیستم ایمنی بدن شما قبل و طی عفونت کمک کند.

هنگامی که برای داشتن سیستم ایمنی سالم غذا می‌خورید، مطمئن شوید که مقادیر کافی غلات کامل و پروتئین را در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید. غلات کامل غنی از فیبر از رشد باکتری‌های خوب در روده حمایت در نتیجه التهاب را کاهش می‌دهد و ایمنی را تقویت می‌کند.

به طور مشابه پروتئین عملکرد سلول‌های ایمنی را بهبود می‌بخشد و از رشد ماهیچه‌ها و ترمیم بافت حمایت می‌کند. گوشت گاو، مرغ، لوبیا و توفو همگی پروتئین‌های مصرفی بسیار خوبی در هنگام بیماری است. حتی بهتر از آن ریختن مقداری پروتئین در سوپ یا خورش سرشار از سبزیجات است که هضم آن را آسان‌تر می‌کند و اگر ضعف یا خستگی از علائم شما باشد، بسیار موثر است.

اگر مبتلا به کووید ۱۹ هستید و از دست دادن چشایی و بویایی را تجربه می‌کنید، آنا ریسدورف، متخصص تغذیه، بر اهمیت ادامه غذا حتی با وجود اینکه ممکن است چالش‌برانگیز باشد، تاکید می‌کند و می‌گوید: اگر حس چشایی یا بویایی ندارید. نخوردن آسان است؛ مخصوصا اگر احساس خوبی ندارید اما بدانید که اگر غذا نخورید، احساس بهتری نخواهید داشت.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

;