گردشگری

جستجو
تبلیغات متنی
 نقش ۲۰ درصدی همیاران پلیس  در کاهش آسیب‌ دیدگی تصادفات.
اخبار روزانه
  • modir

  • 00 اسفند

نقش ۲۰ درصدی همیاران پلیس در کاهش آسیب‌ دیدگی تصادفات.

 چهارشنبه  ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ 

سرپرست اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی بر نقش موثر همیاران پلیس در کاهش تصادفات خودرویی تاکید کرد.

 عباس مهاجر در همایش آماده باش نوروزی «همیاران پلیس»، «پلیس یاران نوجوان» و «فرهنگیاران ترافیک» ضمن تبریک به همیاران پلیس برای قبول این مسئولیت اجتماعی اظهار کرد: همیاران پلیس برای سنجش شایستگی عمومی جامعه، فرهنگ رانندگی و ترافیک و انضباط اجتماعی نمادهای خوبی هستند.

وی افزود: براساس پژوهشی که در بخش پلیس انجام شده است، نقش همیاران پلیس ۲۰ درصد در کاهش آسیب دیدگی مردم در حوادث خودرویی موثر بوده است.

مهاجر خطاب به همیاران پلیس بیان کرد: باید به پلیس کمک کنیم که نقش ۱۱ میلیون دانش آموز دو برابر شود و به خانواده خود قواعد راهنمایی رانندگی را با احترام گوشزد کنیم.

سرپرست اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی گفت: اراده آموزش و پرورش براین است که در اجرای این طرح در کنار پلیس باشد باید در این طرح اقدامات آموزش و پرورش به کمک پلیس در کتب درسی و کارگاه های آموزشی و فرهنگ سازی در فضاهای پرورشی دیده شود.

وی افزود: طبق پژوهشی در آموزش و پرورش ۷۵ درصد بچه ها به نقش همیاران پلیس علاقه دارند.

ضمن درخواست از رئیس پلیس راهور ناجا اشاره کرد: سامانه ها و زیرساخت های مجازی راه اندازی و تامین شود همچنین در تولید محتواها به ما کمک‌ شود تا بتوان طرح همیاران پلیس را به خوبی اجرا و برگزار کرد.

سرهنگ عین الله جهانی در همایش آماده باش نوروزی «همیاران پلیس»، «پلیس یاران نوجوان» و «فرهنگیاران ترافیک» اظهار کرد: دانش آموزانی که در طرح همیاران پلیس شرکت کردند نشان دادند نقش موثری در ترافیک دارند در سراسر کشور هماهنگی خوبی با معاونت پرورشی و فرهنگی داریم و انشالله در این راستا گام های خوبی در دولت جدید برداشته می شود.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم در مدارس روستاها حضور بیشتری داشته باشیم و این مدارس را پوشش دهیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، جهانی بیان کرد: به همیاران پلیس نوید می دهیم مسابقه بزرگ عکاسی طراحی شده تا در سفرهای نوروزی دانش آموزان از رفت و آمدها عکس بگیرند و برای ما بفرستند. پس از داوری این عکس ها به ۲۰۰ نفر جایزه اهدا می شود.

#پشت بام وترین کسب و کارها

 

ادامه مطلب
 چمران  امروز از آی سی یو به بخش منتقل خواهد شد.
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

چمران امروز از آی سی یو به بخش منتقل خواهد شد.

 سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ 

نایب‌ رئیس شورای شهر تهران گفت: چمران امروز از آی سی یو به بخش منتقل خواهد شد.

 پرویز سروری در حاشیه برگزاری پنجاه‌و ششمین جلسه شورای شهر تهران درباره وضعیت جدید سلامتی رئیس شورای شهر تهران در بیمارستان گفت: روز گذشته عیادتی را از آقای چمران داشتم. الحمدالله وضعیت عمومی رئیس شورا رو به بهبود است.

وی افزود: بنا بر اعلام نظر پزشکان امروز آقای چمران از آی سی یو به بخش منتقل می‌شود و ان‌شاءالله با ادامه روند رو به بهبود به زودی از بیمارستان ترخیص خواهد شد.

نایب‌رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر این که رئیس شورا به دلیل ابتلا به ویروس کرونا و درگیر شدن ریه در بمیارستان بستری شده، گفت: مواردی که در ارتباط با سکته مغزی آقای چمران مطرح می‌شود کاملاً کذب است.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

 

ادامه مطلب
 وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در تهران.
اخبار روزانه
  • modir

  • 00 اسفند

وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در تهران.

 شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، از ظهر امروز تا یکشنبه در بعضی ساعات به‌ویژه در نیمه جنوبی وزش باد شدید با احتمال خیزش گرد وخاک پیش‌بینی می‌شود.

 بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی،وضعیت جوی استان تهران طی امروز و یکشنبه (۱۴ و ۱۵ اسفندماه) کمی ابری تا نیمه ابری خواهد بود. از بامداد دوشنبه (۱۶ اسفندماه) با نفوذ سامانه بارشی به‌تدریج آسمان ابری و از اواسط روز دوشنبه تا سه شنبه (۱۶ تا ۱۷ اسفندماه) در بعضی ساعات در سطح استان، بارش باران و مه رقیق و گاهی وزش باد و رگبار و رعد و برق و در ارتفاعات بارش باران و برف همراه با مه و گاهی کولاک برف پیش بینی می شود.

همچنین روز دوشنبه کاهش محسوس دما مورد انتظار است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه فیروزکوه (امین آباد) با کمینه دمای ۹- درجه سانتیگراد سردترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران نیز فردا (۱۵ اسفندماه) قسمتی ابری و وزش باد و گاهی وزش باد شدید با بیشترین و کمترین دمای ۱۳ و ۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

آسمان پایتخت پس فردا (۱۶ اسفندماه) ابری، در بعداز ظهر بارش باران و وزش باد با احتمال رعد و برق خواهد بود و دمای هوا در گرم‌ترین و سردترین زمان به ۸ و ۶  درجه سانتیگراد می‌رسد.

 

#پشت بام ویترین کسب و کارها

ادامه مطلب
 بازار امام خمینی اهواز
جاذبه های گردشگری خوزستان
  • modir

  • 98 آبان

بازار امام خمینی اهواز

بازار امام خمینی اهواز با معماری زیبا، معروف به بازار شاه، از بازارهای قدیمی اهواز بوده که از دوره‌ی پهلوی برجای مانده است و   شامل حدود ۲۵۰ مغازه است. این

بازار از دو طبقه تشکیل شده که طبقه اول بخش فروش و طبقه دوم بخش واحدهای بازرگانی و عمده‌فروشی‌ها است. در طبقه پایین..کالاهایی چون پوشاک، لوازم منزل،ادویه، مواد غذایی، محصولات بهداشتی، ساعت و عینک عرضه می‌شود

ادامه مطلب
 باغ ارم
جاذبه های گردشگری فارس
  • modir

  • 99 اسفند

باغ ارم

باغی بر جای مانده از دوران زندیه

 یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری در شهر شیراز است که در حاشیه رودخانه کوشک بنا شده است و انواع گل و گیاه را می توانید در این باغ زیبا مشاهده کنید. در ابتدا باغ ارم در حاشیه شمال شرقی شهر بود ولی امروز و با گسترش شهر، این جاذبه به قلب شیراز تبدیل شده است. یک امارت بسیار زیبا که شاید متعلق به دوره سلجوقیان باشد این باغ را مزین کرده است و با توجه به گیاهان زینتی که در باغ ارم شیراز قرار گرفته اند، این باغ را به یکی از زیباترین عمارت های سلطنتی در ایران تبدیل کرده است. ترمیم و مرمت این باغ در میان سال های 1750 الی 1794 توسط پادشاهان زندیه انجام شده است تا بنای تاریخی آن برای سالیان سال پای بر جا بماند. در ادامه با ما همراه باشید تا آشنایی بیشتری از باغ ارم شیراز پیدا کنید. در انتهای دوره زندیه، باغ ارم شیراز به روسای ایل قاجار واگذار شد و دستور ساخت بنای اصلی این باغ در اوایل قرن 18 میلادی صادر گردید. همچنین در این باغ درختان سرو، کاج، نارج و خرمالو کاشته شده است.

 

باغ ارم شیراز در دوران قاجاریه
پس از اینکه باغ ارم به روسای ایل قشقایی واگذار شد، تغییرات و بهبود بسیار زیادی در این باغ انجام شد. اما در اوایل دوره قاجاریه، این باغ توسط میرزا حسنعلی خان ناصر الملک خریداری شد و غرفه های فعلی در این باغ احداث شد. ساخت این غرفه ها توسط محمد حسن یک معمار شیرازی بسیار معروف انجام شده است. تزئینات و زیبایی ها پس از صاحب قبلی باغ، پسر وی (ابوالقاسم خان) تکمیل شد. سرانجام فرزند ابوالقاسم خان، عبدالله قوامی این باغ را دوباره به ایل قشقایی فروخت. در قسمت پایینی این عمارت، یک استخر بسیار زیبا قرار داده شده است تا در روزهای گرم تابستان شیراز، میهمانان را میزبانی کند. یک عمارت نیز به همین منظور در قسمت پایینی باغ ارم شیراز طراحی شده است که تزئینات بسیار زیبایی برای سقف آن منظور شده است. در طبقه وسط این عمارت ایوانی بسیار زیبا با تزئینات زیبا و کاشی کاری با رسم اسب سواری کهن ایرانی تزئین شده است. سالن بسیار زیبایی پشت این ایوان قرار دارد و 4 اتاق و دو تراس دیگر نیز در این طبقه وجود دارد.

 

زیبایی های تاریخی عمارت باغ ارم شیراز
زیبایی ها در باغ ارم شیراز پایانی ندارد و در ورودی عمارت پایینی، دو سقف نیم دایره با زیبایی هرچه تمام تر خود را نمایان کرده است. همچنین سه پایه در این ورودی قرار داده شده است که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. در پایه میانی، تصویری از ناصرالدین شاه (پادشاه قجری) سوار بر اسب و یک شمشیر به دست نمایش داده شده است. همچنین در دو پایه دیگر طراحی داستان های اساطیری فردوسی و شجره نامه داریوش هخامنشی اجرا شده است. در سومین پایه نیز تصویری از یک گوزن شکار شده به دست ببر نمایش داده می شود. در قسمت های زیرین این عمارت نیز می توانید تصویری را از سربازان قجری مشاهده کنید و کتیبه های نوشته شده به خط نستعلیق استاد میرزا علی نقی خوشنویس زینت بخش این قسمت شده است.

 

جذابیت های طبیعی باغ ارم شیراز
در باغ ارم می توانید جذابیت های طبیعی بسیار زیادی را مشاهده کنید که یادگاری 3000 ساله از شهر شیراز هستند. گیاهانی مانند سرو و ناز که در این باغ وجود دارند، زیبایی باغ را دو چندان کرده اند و متعلق به هزاره های پیش بوده اند که تنها در این باغ نگهداری می شوند. همچنین مرکباتی که در این باغ وجود دارند همانند نارنج عطر فوق العاده ای را در هنگام بهار به این باغ می دهند. از درون چشمه های طبیعی، حوضچه های باغ ارم تامین می شوند و طراوت این باغ را تامین می کنند.

 

سرگذشت باغ ارم شیراز در دوران معاصر
در سال 1953 میلادی (معادل با 1332 خورشیدی) باغ ارم شیراز که در دست برادران قشقایی و متعلق به این خانواده بود، به دلیل مخالفت با دولت وقت مصادره شد و به دانشگاه شیراز سپرده شد. در این دوران، درختان و گل هایی که روزی حصار باغ را نشان می دادند قطع شدند و نرده های آهنی در این قسمت قرار داده شده است. درختان بلند و قدیمی قطع شدند و بلوار ارم شمالی در محوطه باغ ساخته شد. در سال 1979 میلادی (معادل با 1357 خورشیدی) همزمان با انقلاب اسلامی ایران، باغ ارم شیراز به صاحبان اصلی آن بازگردانده شد. خسرو خان اما در این باغ را به تمامی مردم شیراز اختصاص داد.
این باغ اما امروز متعلق به دانشکده گیاه شناسی شیراز اختصاص دارد و عمارت های داخل آن تبدیل به موزه شده است و میزبان تمامی مسافرین و توریست های شهر شیراز می باشد. بازدید از این باغ توصیه می شود، اما چه زمانی باید از این باغ بازدید کرد؟ در ادامه بیشتر در این زمینه توضیحاتی را ارائه می دهیم

 

بهترین زمان بازدید
برای اینکه بتوانید از باغ ارم شیراز بازدید کنید و از طبیعت زیبای این مجموعه لذت ببرید، ما به شما اردیبهشت ماه را معرفی می کنیم. البته در طول فصول بهار و تابستان این باغ زیبایی های خاص خودش را دارد. البته در صورتی که قصد دارید از نمای تاریخی باغ لذت بیشتری ببرید، در تمامی طول سال می توانید از این باغ، عمارت زیبا بازدید کنید. در طول فصول گرم سال، گل های بسیار زیبایی در این باغ کاشته می شوند و همچنین درخت های سرسبز و عطر نارنج، می تواند سرمست کننده باشد.
کلام آخر
باغ ارم شیراز را می توان یکی از مهم ترین مراکز و جاذبه های تفریحی و تاریخی در شهر شیراز دانست که گردشگران بسیار زیادی از آن دیدن کرده اند. در این مقاله به شما در زمینه تاریخچه، ویژگی های طبیعی و تاریخی این باغ را معرفی کرده ایم و شما می توانید در بازدید از این باغ لذت زیادی ببرید. در صورتی که قصد داریم یک تور شیراز خریداری کنید یا به این شهر سفر داشته باشید، می توانید از باغ ارم شیراز بازدید کنید. بازدید از این باغ به خصوص به زوجین جوان توصیه می شود.

 

ادامه مطلب
 کاهش  قیمت برخی از اقلام برنج داخلی  و خارجی  در میادین تره‌ بار تهران.
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

کاهش قیمت برخی از اقلام برنج داخلی و خارجی در میادین تره‌ بار تهران.

دوشنبه  ۸ فروردین ۱۴۰۱ 

 

برخی از اقلام برنج تنظیم بازار از جمله برنج‌های ایرانی فجر و ندا و برنج‌های وارداتی هندی و پاکستانی در میادین میوه و تره بار، کاهش قیمت داشته است.

 بنابر اعلام سایت شهر؛ قیمت برنج ندا با ۹ و نیم درصد کاهش، از هر کیلوگرم ۴۶ هزار تومان به هر کیلوگرم ۴۲ هزار تومان و برنج فجر نیز با ۷ و نیم درصد کاهش، از هر کیلوگرم ۵۶۵۰۰ تومان به هر کیلوگرم ۵۲۵۰۰ تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش، قیمت برنج هندی با ۳۰ درصد کاهش، از هر کیلوگرم ۲۴ هزار تومان به هر کیلوگرم ۱۸۵۰۰ تومان و برنج پاکستانی نیز با ۲۲ درصد کاهش، از هر کیلوگرم ۲۵ هزار تومان به هر کیلوگرم ۲۰۵۰۰ تومان رسیده است.

قیمت سایر انواع برنج داخلی در میادین میوه و تره بار که افزایش قیمت نداشتند، به شرح زیر اعلام شده است:

۱- برنج هاشمی هر کیلوگرم ۶۵ هزار تومان.

۲- برنج دمُ‌سیاه هر کیلوگرم ۶۵ هزار تومان.

۳- برنج طارم اصل هر کیلوگرم ۶۵ هزار تومان.

۴- برنج دودی پرمحصول هر کیلوگرم ۵۷ هزار تومان.

۵- برنج قهوه‌ای هر کیلوگرم ۵۳ هزار تومان.

۶- برنج معطر ایرانی هر کیلوگرم ۴۷ هزار تومان.

۷- برنج شیرودی هر کیلوگرم ۴۲ هزار تومان.

# پشت بام ویترین کسب و کارها

ادامه مطلب
۷ اثر تاریخی جدید در استان سمنان ثبت ملی شد.
اخبار روزانه
  • modir

  • 00 بهمن

۷ اثر تاریخی جدید در استان سمنان ثبت ملی شد.

 پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ 

 وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مراتب ثبت ملی7 اثر فرهنگی تاریخی را در نامه‌های جداگانه به استاندار سمنان ابلاغ کرد.

 در نامه‌ مهندس سید عزت‌الله ضرغامی خطاب به سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان آمده است:

در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذیربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی تاریخی «آسیاب روستای تویه دروار دامغان» واقع در استان سمنان، شهرستان دامغان، بخش امیرآباد، دهستان تویه دروار، روستای تویه دروار، به شماره ۳۳۵۱۱ مورخ ۱۴۰۰/۸/۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، ابلاغ می‌شود.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این وزارت است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود .و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود.

همچنین در شش نامه مشابه دیگر مهندس ضرغامی به استاندار سمنان، مراتب ثبت شش اثر فرهنگی تاریخی به شرح زیر ابلاغ شد:

«چاپارخانه لاسجرد» واقع در استان سمنان، شهرستان سرخه، دهستان لاسجرد، جنوب غرب روستای لاسجرد به شماره ۳۳۵۱۲، مورخ ۱۴۰۰/۸/۱۰،

«خانه ادب» واقع در شهرستان سمنان، بخش مرکزی، شهر سمنان، محور صبوران، خانه ادب به شماره ۳۳۵۱۳، مورخ ۱۴۰۰/۸/۱۰،

«خانه میرآخورلی» واقع در شهرستان گرمسار، بخش مرکزی، دهستان حومه، روستای محمودآباد، به شماره ۳۳۵۱۴، مورخ ۱۴۰۰/۸/۱۰،

«برج دیده‌بانی موکوشوم» واقع در شهرستان سرخه، بخش سرخه، دهستان لاسجرد، ۲۰ کیلومتری جنوب غرب روستای لاسجرد به شماره ۳۳۵۱۵، مورخ  ۱۴۰۰/۸/۱۰،

#پشت بام ویترین کسب و کارها

«مسجد روستای کهک» واقع در شهرستان گرمسار، بخش مرکزی، شهر گرمسار، روستای کهک، به شماره ۳۳۵۱۶، مورخ ۱۴۰۰/۸/۱۰،

«امامزاده عباس رشم» واقع در شهرستان دامغان، روستای رشم، به شماره ۳۳۵۱۸، مورخ ۱۴۰۰/۸/۱۰،

#پشت بام ویترین کسب و کارها

ادامه مطلب
 نحوه انتقال سهام بورسی فرد متوفی به وراث
اطلاعات عمومی
  • modir

  • 00 مرداد

نحوه انتقال سهام بورسی فرد متوفی به وراث

۸ مرداد ۱۴۰۰ 

 

یک حقوقدان بازار سرمایه نحوه انتقال سهام سهامدار بورسی متوفی را به وراث فرد توضیح داد و تاکید کرد که فروش سهام فرد متوفی بعد از فوت فرد و بدون اطلاع سایر وراث جرم است.

حمید اسدی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه یکی از چالش های مهم در بازار سرمایه انتقال و انحصار وراثت بین ورثه متوفی است، اظهار کرد: بعد از فوت سهامدار و صدور گواهی فوت و اتمام مراحل دفن ایشان، ورثه متوفی (منظور از ورثه،  فرزند اعم از دختر و پسر، همسر اعم از زن و شوهر، والدین اعم از پدر و مادر است. اگر این افراد نباشند نوبت به ورثه دیگر شامل خواهر و برادر یا خاله، عمه، عموی و دایی  هم می‌رسد) می‌توانند دادخواست انحصار وراثت را به شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی یعنی آخرین شهر و محله ای که سهامدار متوفی در آن سکونت داشته است، ارائه کنند.

وی ادامه داد: گاهی برخی سهام داران متوفی به محل اخذ کد سهامداری مراجعه می‌کنند که کار اشتباهی است. کارگزاری که کد سهامداری را به سهامدار متوفی داده است هیچ تاثیری در این فرایند ندارد. البته درحال حاضر دادخواست به صورت الکترونیک در دفتر خدمات قضائی الکترونیک ثبت می‌شود و ورثه می‌توانند از این طریق درخواست انحصار وراثت کنند. بعد از اینکه گواهی انحصار وراثت صادر شد درصورتی که وراث باهم تفاهم داشته باشند می‌توانند به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار مراجعه کنند و در آنجا به نسبت سهم الارث از سهام متوفی ارث می‌برند.

این حقوقدان بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند سهام شخص متوفی حتما باید فروخته شود، توضیح داد: درحالی که اینطور نیست. در شرکت سپرده گذاری امکان انتقال قهری (انتقال غیرارادی) وجود دارد. درواقع سهام شخصی که فوت شده است تفکیک می‌شود و تناسب به هرکدام از ورثه اگر کد سهامداری داشته باشند، منتقل می‌شود. درواقع سهام مال مشاء نیست و کاملا قابل تفکیک است. در این مرحله یک نفر از وراث هم می‌تواند به وکالت از بقیه وراث به شرکت سپرده گذاری مراجعه کند.

به گفته اسدی،  اگر وراث باهم اختلاف داشته باشند دادخواست انحصار وراثت را باید قبل از شرکت سپرده گذاری به دادگاه ارائه دهند.

فروش سهام متوفی قبل از انحصار وراثت جرم است

وی در ادامه با بیان اینکه بعت از فرایند انحصار وراثت کد شخص متوفی از بین می‌رود، اظهار کرد: گاهی شخصی که فوت می‌کند یوزرنیم و پسوورد خود را قبل فوت به یکی از وراث داده است. بعد از اینکه فرد فوت می‌کند برخی از اشخاص برای اینکه درگیر  پروسه مذکور اقدام به فروش سهام فرد متوفی می‌کنند، زیرا به محض اینکه فرد فوت می‌کند کد بورسی ملغی نمی‌شود. باید سیستم انلاین گواهی فوت به سیستم انلاین سپرده گذاری مرکزی متصل شود که پس از فوت کد بورسی مسدود شود. اما درحال حاضر این امکان وجود ندارد. فارغ از اینکه اقدام فردی که سهام متوفی را می‌فروشد حسن نیت است یا سوءنیت، این اقدام شخص ورثه در فروش سهام بعد از فوت متوفی مصداق جرم فروش مال غیر است و سایر وراث می‌توانند علیه فرد شکایت کیفری داشته باشند.

ادامه مطلب
 کشاورزی  استان خوزستان
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

کشاورزی استان خوزستان

 

استان خوزستان قدیمی‌ترین منطقهٔ فلات ایران محسوب می‌شود. استان خوزستان  قطب نخست و مهم تولیدات کشاورزی کشور است.پیشینهٔ سکونت انسان در آن به ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و شکل‌گیری تمدن عیلام در هزارهٔ سوم قبل از میلاد، بازمی‌گردد. آب فراوان رودهای کارون ،کرخه ، هندیجان (زهره)،حراحی،مارون،اروندرود و دزکه اکثراً جزو پرآب‌ترین رودهای ایران هستند . ساختار جلگه‌ای استان خوزستان، قابلیت بالقوهٔ کشاورزی فراوانی در آن ایجاد کرده‌است. جدا از کشاورزی سنتی و نیمه مکانیزهٔ محصولات سنتی (مثل برنج ، گندم ، مرکبات و صیفی جات)، نیشکر هم به صورت صنعتی در قالب طرح توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان خوزستان در ابعاد جغرافیایی وسیعی کاشته  و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. از جمله صنایع جانبی قدیمی نیشکر در خوزستان، مجتمع کاغذسازی هفت‌تپه است که از دیرباز با استفاده از ضایعات نیشکر به تولیدکاغذ می‌پردازد.

در  این مقاله به بررسی درصدی کشاورزی در این استان پرآب و جلگه ایی خواهیم  پرداخت . با رسان آب همراه باشید.

استان خوزستان به سبب برخورداری ا ز شرایط اقلیمی متنوع همراه با دمای متوسط سالیانه 24 درجه، جریان رودخانه های بزرگ مثل کارون،جراحی، کرخه و دز سهم بالایی درحجم آورد سالیانه آب ایران معادل 32میلیارد مترمکعب داشته که رقمی معادل33 درصد از منابع آبهای سطحی کشور رادر بر میگیرد. از سویی دیگر وجود اراضی حاصلخیز و مستعد با مساحتی معادل 2/2میلیون هکتار (34 درصد کل استان) سبب شده، استان خوزستان از لحاظ کشاورزی همواره از ظرفیت و توانایی بالایی برخوردارباشد. براساس اطلاعات سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان ،137نوع محصول در این استان توليد ميشود که5/13 درصد حجم توليد و 8/17 درصداز سطح زیرکشت كشور را در بر میگیرد.بااین وجود، با شدت گرفتن مخاطرات خشکسالی و تغییر اقلیم در دهه اخیر و به موازات آن عدم مدیریت درست و آمایشی، منابع سرزمینی به ویژه آب با بحران و خطر جدی مواجه شده است.

این در حالی است که وابستگی تولید استان به اراضی آبی بیش از 98 درصد است . 90درصد از آب موردنیاز کشاورزی توسط آبهای سطحی تأمین و بقیه 10 درصد ازمنابع زیرزمینی برداشت میشود. در مجموع روند تحولات بخش کشاورزی در دهه اخیرنشان میدهد که گسترش لجام گسیخته کشاورزی آبی و تغییر بدون ضابطه کاربري منابع آب و خاك، تهدیدي جدي در مسیرحفظ سرمایه هاي طبیعی به ویژه تالاب ها،هورها و آبگیرهای طبیعی در سطح استان خوزستان شده است. امروزه در خوزستان توسعه اراضی و زراعت آبی مهمترین رقیب تالاب ها در مصرف آب قلمداد میشود.شوربختانه ایجاد چشمه ها و کانونهای بحرانی ریزگرد و فرسایش بادی، پیامداتخاذ رویکرد و سیاستهای غلط مدیریتی حاکم بر استان است.

بهره برداری های کشاورزی خوزستان:

در سال 1393 ،تعداد 165703 بهره بردار کشاورزی (معادل 1.4 %رقم مشابه کل کشور) در استان خوزستان فعالیت داشته است. از این نظر، در رتبه دهم بین استان های کشور قرار داشته است.

بر اساس نتایج سرشماری کشاورزی سال 1393:
-
اراضی کشاورزی استان خوزستان حدود 1325 هزار هكتار است. این اراضی توسط 125 هزار بهره برداری کشاورزی با زمین، مورد استفاده در فعالیت های زراعت و باغداری است و سهم هر بهره برداری به طور متوسط6.10 هكتار میشود.
از کل اراضی کشاورزی استان، 1.60 %اراضی کشاورزی آبی با میانگین 5.9 هكتار برای هر بهره برداری دارای اراضی آبی و بقیه اراضی کشاورزی دیم با میانگین 3.10 هكتار برای هر بهره برداری دارای اراضی دیم است.
از اراضی کشاورزی آبی 3.95 %به اراضی زراعی آبی(زیر کشت محصوالت سالانه و آیش) و بقیه به اراضی باغ و قلمستان آبی اختصاص دارد حال آنكه نسبت اراضی زراعی دیم به کل اراضی کشاورزی دیم برابر با 8.99% است.
-
در سال 1393 ،مساحت اراضی آبی و دیم استان خوزستان نسبت به سال 1382 ،به ترتیب 3.15% افزایش و 1.8 %کاهش نشان می دهد.
در سال 1393 ،مساحت گلخانه های استان خوزستان، 102 هكتار (6.1 %مساحت گلخانه های کشور)بوده است. این نسبت در سال 1382 ،برابر 9.4 %بوده است.

 محصولات کشاورزی خوزستان

استان خوزستان مهم‌ترین قطب کشاورزی کشور است . که نه ‌تنها در حال ‌حاضر نقش تعیین ‌کننده‌ای در تولید محصولات کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی دارد، بلکه باتوجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه نقشی بی‌بدیل در توسعه آینده کشاورزی کشور خواهد داشت.با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی و مناسب بودن خاک و اراضی کشاورزی دراستان خوزستان، 63 نوع محصول از محصولات کشاورزی دراین خوزستان کشت می شود و محصولات در سه دوره برداشت می شود.

محصولات کشاورزی و باغی خوزستان

براساس آمار موجود  استان  خورستان در زمینه خرید محصول گندم، تولید محصولات صنعتی کشاورزی در جایگاه برتر کشوری قرار دارد. همچنین خوزستان دارای مقام های نخستین تولید گندم؛ کلزا؛ تولید بذرگندم و هیبرید کلزا؛ تولید ذرت گندم در سطح کشور است. از دیگر افتخارات خوزستان داشتن مقام نخست در زمینه صادرات خرما با سهم بیش از ۵۰ درصد کشور و مقام اول تولید گل مریم با ۸۲۸ میلیون شاخه می باشد

در شهر اهواز و به طور کلی استان خوزستان، با توجه به آب و هوای گرمسیری درختانی مانند کنار، خرما، بلوط، بنه و بادام به طور وسیع کشت می شوند. در خاک حاصل خیز این استان انگور، انار و زیتون که از میوه های بهشتی هستند نیز کشت می شود. خرید نهال؛ مستلزم شناخت شرایط نگهداری و پرورش این نوع از درختان است. محصولات برداشت شده از باغات این استان نیز به تمامی نقاط کشور فرستاده می شوند.

مرکبات یکی از انواع محصولاتی هستند که در استان خوزستان و شهر اهواز کشت می شوند. مهمترین مرکباتی که در این منطقه کشت می شوند، شامل پرتقال محلی، پرتقال والنسیا، نارنج، نارنگی کینو و نارنگی تانجلو هستند.رطوبت هوای خوزستان و خاک حاصل خیز آن زمینه را برای پرورش مرکبات فراهم کرده است.

از این رو خوزستان با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های مطلوب توانایی صادرات گسترده محصولات کشاورزی به خارج از کشور را دارد. فرآورده های تبدیلی، لبنی، خرما، مركبات، سبزیجات، محصولات گلخانه ای و شیلاتی از جمله توانمندی های استان برای صادرات به سایر کشورها است.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

تاریخچه باستانی کشاورزی در خوزستان

خوزستان یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی فلات ایران محسوب می‌شود که تاریخچه باستانی دارد . پیشینهٔ سکونت انسان در آن به ۲٬۷۰۰ سال پبش از میلاد مسیح و شکل‌گیری تمدن ایلام در هزاره سوم پیش از میلاد بازمی‌گردد.

از آنجایی که شکل گیری تمدن ها با کشاورزی آغاز شده است و استان خوزستان یکی از  قدیمی ترین مناطق مسکونی فلات ایران است، پس میتوان گفت که کشاورزی  در این استان تاریخچه باستانی دارد.

در گذشته گندم محصولی بود که تقریبا در تمامی مناطق به جز آبادان و خرمشهر کشت می‌شد. شیوه آبیاری گندم دیم بود که مازاد آن از طریق بندر محمره به خارج از ایالت صادر می‌شد. جو نیز عمدتا در سواحل غربی و شرقی کارون به‌صورت دیم کشت می‌شد. برنج از دیگر محصولات استان بود که از حیث میزان تولید پس از گندم و جو در مرتبه پایین‌تری قرار داشت.

در این مقاله به بررسی تاریخچه باستانی کشاورزی در خوزستان در دوره شیخ خزعل خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

تاریخچه باستانی کشاورزی در خوزستان در دوره شیخ خزعل

استان خوزستان از نظر کشت برنج از قدیم‌الایام معروف بوده است. از این رو برنج عمدتا در اطراف بستان و حمیدیه و دشت رامهرمز کشت می‌شد. علاوه بر این در حد فاصل خرمشهر تا آبادان، کشت چغندر رواج داشت.

شیخ خزعل برای رشد کشاورزی، عده‌ای از کشاورزان مصری را به همراه بذر پنبه مصری به ایالت فراخواند تا در آنجا به کشت پنبه اشتغال ورزند. علاوه بر این در یکی از منابع آمده است که برای اولین‌بار تخم گونه‌ای پنبه مصری در ایالت مورد آزمایش قرار گرفت و پس از به نتیجه رسیدن آزمایشی کشت آن، کشاورزان کشت آن را آغاز کردند.

از این رو پنبه یکی از صادراتی شهر شوشتر در سال ۱۹۱۳ بود. همچنین با توجه به فراوانی و وفور درخت توت اقداماتی نیز برای تربیت کرم ابریشم به‌عمل آورد.

علاوه بر این کشت تریاک نیز در ایالت مرسوم بود. بر اساس گزارش کارگزار خوزستان به تاریخ ۳جمادی‌الثانی سال ۱۳۲۳ه.ق (۱۹۰۶ میلادی) شیخ خزعل نظر داشت شیوه آبیاری را مدرنیزه کند. از این رو چند دستگاه زرد بر ساحل کارون و خاک اهواز نصب کرد.

همچنین:

بخشی از مردم به صید ماهی در رودخانه‌های کارون، جراحی، زهره، بهمنشیر اروندرود و سواحل خلیج فارس مشغول بوده و از این طریق بار روزگار می‌گذراندند. با این همه و به‌رغم اینکه بیش از نیم‌قرن از اعلام آزاد بودن بندر خرمشهر می‌‌گذشت و به‌‌رغم گسترش واردات در این بندر، اقتصاد ایالت، اقتصاد کشاورزی بود و بخش عمده و اصلی مردم از طریق کشاورزی ارتزاق می‌‌کردند. ضمن اینکه نباید از نظر دور داشت که دامپروری نیز در کنار کشاورزی و دوش به دوش آن منبع درآمد مردم بود.

طوایف مستقر در خرمشهر و به‌ویژه شیوخ آنها علاوه بر نخلستان‌های واقع در آن ناحیه، زمین‌ها و نخلستان‌هایی نیز بر ساحل کارون داشتند. این زمین‌‌ها و نخلستان‌ها عمدتا بر ساحل شرقی کارون بودند و از حیث وسعت، گاهی در حد یک روستا و اراضی متعلق به آن بود. آنها علاوه بر کشت خرما به کشت گندم، جو و غلات می‌پرداختند و در مواردی دامپروری نیز داشتند. معمولا آنها پس از جمع‌آوری خرما در آغاز پاییز، خرمشهر و اروندرود را سوی کارون ترک می‌‌کردند و در کرانه کارون میان خرمشهر و اهواز، غلات می‌‌کاشتند.

پس از آن در روزهای پایانی زمستان و آغاز فصل بهار، جهت لقاح درختان خرما به خرمشهر و اروندرود بازمی‌گشتند، اواسط اردیبهشت ماه دوباره به ناحیه کارون می‌‌رفتند تا غلات خویش را درو کنند. با گرم شدن هوا و نزدیکی زمان نضج و عمل آمدن رطب، مجددا به ناحیه جنوبی بازمی‌گشتند تا خرمای نخلستان‌های خود را در پایان تابستان و عمدتا از ۱۵شهریور به بعد جمع‌آوری کنند.

اقتصاد یکجانشینی به همراه موقعیت جغرافیایی متمایز در خرمشهر و آبادان، سبب شد تا مردم ساکن در آن ناحیه در مقایسه با مردم سایر نواحی از وضع بهتری برخوردار باشند. همین موضوع سبب شد تا آنها انسجام سیاسی بیشتری داشته باشند.

تولید گندم در خوزستان

گندم از نظر میزان تولید و سطح زیر کشت مهمترین محصول کشاورزي ایران در مناطق مختلف مملکت  به شمار رفته و از نظر اقتصادي و تأمین غذاي اصلی مردم حائز اهمیت فراوانی است. افزایش تولید محصول گندم مانند سایر محصولات کشاورزي به عوامل مختلفی بستگی دارد . که علاوه بر افزایش سطح زیر کشت به مقدار عملکرد محصول در واحد سطح و عوامل کنترل کننده ي آن مربوط میگردد.
خوزستان مهمترین و استراتژیک ترین استان کشور در راستای تامین مواد غذایی مردم به خصوص در زمینه گندم و دانه های روغنی (کلزا) است . هر سال با به زیر کشت بردن هزاران هکتار از اراضی مرغوب سعی در تامین با کیفیت ترین محصولات را دارد.

آبیاری گندم

استان خوزستان جزء مناطق گرم و نیمه خشک میباشد. دوره رشد گندم در این استان از اواسط پاییزشروع و اواسط بهار دوره رسیدگی کامل و برداشت صورت میگیرد. شرایط آب و هوایی خوزستان بر اساس آمار طولانی مدت هواشناسی به گونه اي است که از اواسط اسفند ماه به بعد، درجه حرارت و تبخیر افزایش و بارندگی و رطوبت نسبی، کاهش مییابد ؛ لذا نیاز به آبیاري مزارع این محصول در این ایام ضرورت دارد.
حدود 60 درصد سطح زیر کشت گندم آبی خوزستان، در اراضی لب شور، با نفوذپذیري کم و فاقد زهکش و در شهرستانهاي جنوب استان خوزستان (اهواز، خرمشهر، شادگان، دشت آزادگان، ماهشهر و هندیجان) واقع میباشند. کشاورزان این مناطق بر این باورند که آبیاري در مرحله گلدهی و دوره دانه بندي گندم (اواسط اسفند به بعد) تحت شرایط هواي گرم و مرطوب (شرجی) سبب کاهش تعداد دانه (عدم تلقیح گل) و وزن دانه(چروکیدگی دانه) میگردد. بنابراین از آبیاري  این مزارع در این مراحل اجتناب می نمایند.

برداشت گندم در استان‌های گندم‌خیز کشور از جمله خوزستان در جریان است . استان خوزستان با بیش از 350 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم آبی در حال حاضر که در سال 1390 به 400هزار هکتار خواهد رسید، حدود شش درصد سطح زیر کشت گندم آبی کشور را به خود اختصاص داده است.لذا یکی از قطبهاي تولید در کشور محسوب میگردد. در شروع طرح محوري در سال 1367 ،میانگین عملکرد گندم آبی استان خوزستان حدود 1600 کیلوگرم بوده است .

 کشت پاییزه در خوزستان

فصل پاییز یکی از فصول اصلی در کشاورزی خوزستان است . زیرا آب و هوای این مناطق در پاییز برای کشت پاییزه معتدل و بهاری بوده و برای کشت بسیاری از محصولات مناسب است. اما قبل از کشت پاییزه در خوزستان باید از شرایط کشت پاییزه در خوزستان آگاه باشید . همچنین باید بدانید که محصولات باغی استان خوزستان در فصل پاییز چه سبزیجات و صیفی جاتی هستند.

برای آشنایی با کشت پاییزه در خوزستان در  این مقاله با رسان آب همراه باشید .

شرایط کشت پاییزه در خوزستان

به طور معمول کشت پاییزه در خوزستان از اوایل آبان شروع می‌شود و در اواسط آذر پایان می‌یابد. زمان برداشت محصول کشت پاییزه خوزستان معمولا در اواخر بهمن تا اواسط اسفندماه می‌باشد، زیرا بعد از این تاریخ هوا رو به گرمی زیادی می‌رود و امکان خراب شدن محصولات باغی وجود دارد.

عمده محصولات کشاورزی استان خوزستان در فصل پاییز

استان خوزستان در فصل پاییز محصولات زیادی کشت می‌شود که در این قسمت به معرفی برخی از مهم‌ترین موارد آن می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که با اهمیت‌ترین محصولات کشاورزی اهواز، شوش، آبادان و باقی شهرهای این استان چه مواردی است.

کاشت چغندرقند در خوزستان

چغندرقند یکی از محصولات کشاورزی استان خوزستان در فصل پاییز است که بیشتر در شهر شوش و اطراف آن کشت و پرورش داده می‌شود، زیرا در اطراف این شهر کارخانه‌های مهم تولید شکر مانند قند و شکر هفت تپه وجود دارد.

کاشت خیار در خوزستان

خیار یکی از محصولات باغی استان خوزستان است که در فصل پاییز کاشته و در فصل زمستان برداشت و به بازار مصرفی عرضه می‌گردد.

کاشت بادمجان در خوزستان

بادمجان و به طور کلی صیفی‌جات در استان خوزستان و به ویژه در اطراف شهر آبادان به وفور در فصل پاییز کاشته می‌شود تا با برداشت زمستانه، بتوان آن‌ها را به بازار مصرفی روانه کرد.

کاشت ماش در خوزستان

ماش یکی از حبوبات پر مصرف در سبد ایراینیان است، در فصل پاییز در اروندکنار کاشته می‌گردد. ماش خوزستان از کیفیت بالایی برخوردار است و به خوبی می‌تواند نیاز بازار در فصل زمستان را برطرف نماید.

مردم ساکن در استان‌ خوزستان به دلیل آب و هوای گرم و خشک یا گرم و مرطوب این مناطق، بیشتر در فصل پاییز کشاورزی خودشان را انجام می‌دهند. این مورد از جهات زیادی برای کشور نیز به صرفه است، زیرا به رفع محدودیت بازار مصرفی صیفی‌جات‌ها مانند خیار، پیاز، گوجه‌فرنگی، مرکبانی نظیر پرتقال و بسیاری محصولات دیگر کمک می‌کند که منجر به تعادل بازار مصرفی می‌گردد.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

کشت گلخانه‌ای در خوزستان

در سال‌های اخیر، تولید و کشت گلخانه‌ای در خوزستان رشد بسیار خوبی داشته است. به گونه‌ای که شاهد رشد 123 هزار هکتار کشت گلخانه‌ای در این استان هستیم. محصولاتی که در گلخانه‌های خوزستان تولید می‌شوند، سبزی و صیفی‌جات، قارچ خوراکی، گیاهان دارویی، گل و گیاهان زینتی، توت فرنگی و همچنین بیشتر محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری هستند.

برای آشنایی  بیشتر با کشت گلخانه ای در استان خوزستان با رسان آب همراه باشید

استان خوزستان دارای ۲۶۳ هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌ای است که در این سطح از گلخانه‌های استان سالیانه ۸ هزار و ۳۰۰ تن محصولات سبزی و صیفی، ۵۴ میلیون شاخه گل و گیاه زینتی و ۲۶۷ میلیون نشاء تولید می‌شود.

محصولات تولیدی گلخانه‌های خوزستان شامل خیار، توت‌ فرنگی، گوجه‌فرنگی، فلفل ‌دلمه‌ای، گل رز و انواع گل‌های شاخه بریده، نشاء و سبزی و صیفی می‌شود.سالانه بیش از ۱۰۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای شامل فلفل‌دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و توت‌فرنگی به کشورهای روسیه، اوکراین و کشورهای حاشیه خلیج فارس از استان خوزستان صادر می‌شود.

برای احداث گلخانه در استان خوزستان باید زمینی مناسب و در مکان درست انتخاب کنید. املاح و نمک، خاک و مناسب بودن خاک منطقه برای کشت گیاهان گلخانه‌ای، دما، رطوبت و شدت نور از عوامل مهم برای تعیین مکان ساخت گلخانه هستند.

مزایای ساخت گلخانه در خوزستان

به دلیل کم آبی و گرمسیر بودن خوزستان، گلخانه سازی در خوزستان باید جزو اهداف مهم دولت و مردم باشد.

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها

سالانه چندین هزار محصولات گیاهی به دلیل تغییرات اقلیمی نابود می‌شوند و در بیشتر مواقع ضررهای جبران ناپذیری به کشاورزان وارد می‌کنند. این در حالی است که احداث گلخانه در استان خوزستان موجب کاهش هزینه‌ها در طولانی مدت می‌شود.

  • صرفه‌جویی در مصرف آب

کشور ما در سال‌های اخیر با مشکلات کم آبی مواجه شده و با وجود این مشکلات، زیرساخت‌های کشاورزی و تولید محصولات گیاهی نیاز به توسعه زیادی دارد؛ چراکه بیشتر آب شیرین کشور صرف کشت و تولید محصولات مختلفی می‌شود. در صورتی که ساخت گلخانه در خوزستان و سایر مناطق گرمسیری افزایش پیدا کند، بخشی از مشکلات کم آبی حل می‌شود و می‌توانیم این بحران بزرگ را  پشت سر بگذاریم.

  • ایجاد بسترهای شغلی جدید

علاوه بر اینکه گلخانه سازی در خوزستان، موجب صرفه‌جویی در مصرف آب، انرژی و هزینه‌ها می‌شود، فرصت‌های شغلی زیادی هم برای جوانان این استان ایجاد می‌کند. به این ترتیب نرخ بیکاری در استان خوزستان کاهش پیدا می‌کند. از طرفی احداث گلخانه در خوزستان و گلخانه‌داری، برای کشاورزانی که در فصل پاییز و زمستان بیکار هستند، بهترین فرصت برای کار خواهد بود و این یکی دیگر از مزایای گلخانه سازی در استان خوزستان محسوب می‌شود.

  • تولید محصول مطابق با نیاز بازار

ساخت گلخانه در استان خوزستان باعث می‌شود تا سبزی و صیفی‌جات و بسیاری از محصولات گیاهی گرمسیری در تمامی فصول سال تولید شوند و قیمت عناصر غذایی گیاهی بالا نرود.

  • افزایش محصول تولیدی

در کشت گلخانه‌ای کیفیت محصولات افزایش می‌یابد و سموم و آفات گیاهان کنترل می‌شود.

 

مشکلات گلخانه سازی در خوزستان

حفاظت دائمی از محصولات گلخانه‌ای

تولید محصولات گلخانه‌ای همچون محصولات کشاورزی که در محیط باز به عمل می‌آیند، نیاز به حفاظت دائمی دارد. همچنین در تغییرات آب‌وهوایی باید تهویه و دمای گلخانه تنظیم شود تا محصولات گیاهی خراب نشوند.

تولید محصول مطابق با شرایط اقلیمی

خوزستان از جمله استان‌های گرمسیری کشور است که در بیشتر روزهای سال، دمای بالایی دارد؛ از این رو کاشت محصولات سردسیری در این استان حتی در گلخانه‌ها، نیاز به مراقبت و هزینه بالایی دارد؛ بنابراین قبل از انتخاب سبزی و صیفی جات موردنظر، به شرایط اقلیمی استان دقت کنید.

 

گلخانه، محیطی با قابلیت کنترل است و شرایط محیطی آن برای تولید محصولات کشاورزی مناسب است و قابلیت توسعه گلخانه در تمامی مناطق استان خوزستان وجود دارد.

کشاورزی مدرن در استان خوزستان

کشاورزی مدرن رویکردی نوین و در حال تحول  توسعه در شیوه‌های کشاورزی می‌باشد که به کشاورزان کمک می‌کند تا بهره وری محصولات  را افزایش دهند . همچنین منابع طبیعی از قبیل آب، زمین منابع غذایی و غیره حفظ نماید.کشاورزی مدرن می‌تواند نقش مهمی در تأمین مواد غذایی و حفظ منابع آن داشته باشد.این کشاورزی  رویکردی در حال توسعه و تحول می‌باشد که با افزایش بهره‌وری تولید و حفظ منابع تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر مانند آب، خاک، انرژی و غیره می‌شود.

با بررسی های انجام شده به این حقیقت رسیدیم که استان خوزستان دارای پیشینه و سابقه طولانی در شیوه‌های مدرن آبیاری و مدیریت زهکش‌ها در ایران است.این امر باعث شده استان خوزستان همیشه به این مساله نگاهی علمی و کارشناسانه‌ای داشته باشد . زیرا پایه این کار در کشور در استان خوزستان است.

استان خوزستان از‌ سال ٨٤ به‌عنوان نخستین استان ایران خداحافظی با کشاورزی سنتی را با ١٢٠ هکتار زمین شروع کرد و حالا با گذشت چیزی حدود یک‌دهه نزدیک به یک‌سوم کشاورزی این استان یعنی ٥١٥  هزار هکتار به صورت مدرن و با روش خاک‌ورزی حفاظتی انجام می‌شود. استان خوزستان به‌عنوان قطب کشاورزی ایران عزم خود را جزم کرده است تا به یک کشاورزی مدرن و درحد استانداردهای اروپا برسد. شبکه‌های آبیاری و زهکشی مدرن در  استان خوزستان بیش از 500 هزار هکتار است .

حداث اولین شبکه‌های آبیاری و زهکشی در دهه 1310 در جنوب کشور صورت گرفت.اولین طرح بزرگ زهکشی به وسعت 11هزار هکتار در هفت‌تپه به اجرا درآمد و پس از آن نیز زمین‌های کشت و صنعت کارون آماده این کار شدند.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

زمان کاشت محصولات کشاورزی درخوزستان

زمان کاشت از مهم‌ترین عامل‌های تاثیر گذار در محصول نهایی می‌باشد. سودآوری هدف اول و اصلی هر کشاورزی است .تاریخ زمان کاشت محصولات کشاورزی  به شما کمک می کند تا بتوانید سرمایه گذاری خوب و بهینه ای را در امر کشاورزی  داشته باشید. با استفاده از جدول زمان کاشت سبزیجات و صیفی جات است که ریسک های احتمالی تولید محصول را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهیم.

در این مقاله قصد داریم به زمان کاشت برخی از محصولات کشاورزی در استان خوزستان بپردازیم. با رسان آب همراه باشید.

پنبه

تاریخ کاشت:از اسفندماه تا تیرماه متغیر است

کاشت زود پنبه به دلایل زیر اهمیت دارد:1- امکان استفاده از نزولات آسمانی به خصوص در شرایط دیم 2- گلدهی و تشکیل غوزه قبل از شروع ماههای گرم سال صورت می گیرد که این مسئله در مناطق خشک اهمیت دارد.3- قبل از شروع سرما و بارندگی گیاه پنبه می رسد و در نتیجه برداشت آن ساده است.

تاخیر در کاشت باعث: 1- گلدهی با تاخیر صورت می گیرد.2- تعداد گل و غوزه کاهش می یابد( اندازه غوزه فرقی ندارد)

بهترین زمان کاشت این محصول در استان خوزستان از اوایل اسفند تا اواسط اسفند ماه و بهترین زمان برداشت از اواسط آبان تا اواسط دی ماه می باشد.

ذرت

در كاشت ذرت اولين مورد انتخاب بذر است كه بايستي عملكرد بالا ، مقاومت بيشتر به افات و بيماريها و ورس ،زود رس بودن ، بالا بودن كيفيت دانه در نظر گرفته شود.

معمولا كاشت به صورت هيرم كاري است كه به صورت دست كاري يا بذر افشان مي توان استفاده كرد .

از نظر زمان كاشت وقتي كه در عمق 10 سانتي متري خاك دما حدود بالاي 10 درجه باشد ميتوان كشت را اغاز كرد.هراكش ذرت سبب ميشود كه گرده افشاني و تشكيل گل آذين قبل از شروع گرماي تابستان اغاز شود و در ايران در مناطق گرم كشت ذرت در اواسط بهمن ماه ، در مناطق معتدل اوايل ارديبهشت، در مناطق سرد اوايل خرداد كشت ميشود.

تاریخ کاشت: در مناطق گرم مانند استان خوزستان كشت ذرت در اواسط بهمن ماه آغاز می شود.

کلزا(canola)

رعایت تاریخ کشت برای گیاه کلزا از این جهت اهمیت دارد که گیاه باید از سرمای زمستان در امان بماند.زمان کاشت باید طوری انتخاب شود که قبل از فرارسیدن اولین یخبندان و سرمای زمستان کلزا به مرحله روزت رسیده باشد .کلزا نباید به حدی زود کشت شود که گیاه در زمان سرما از مرحله روزت خارج شده باشد و به در معرض سرما قرار گیرد.تاخیر در کشت کلزاموجب کاهش سرعت جوانه زنی وتاخیر در سبز شدن گیاهچه و هجوم علف های هرز می گردد.

تاریخ مناسب کشت: 1 تا 30 آبان ماه می باشد.

لوبیا

زمانی که میزان رطوبت در بذر ها در حدود 49% برسد برداشت امکان پذیر می باشد.در زمان برداشت 80% غلاف ها زرد شده اند.چنانچه عمل برداشت در رطوبت های برداشت تر انجام گیرد، سبب ریزش بذرها و افت عملکرد می گردد.به منظور جلوگیری از ریزش در زمان برداشت بایستی عمل برداشت در شب و یا صبح زود صورت گیرد.

در مناطق جنوبی کشور مانند خوزستان در اوایل بهار کاشته می شود.

سیب زمینی

برای کشت سیب زمینی در استان خوزستان که خطر سرما در زمستان وجود ندارد ، می توان در اواخر مهرماه به کشت آن اقدام نمودو محصول در اسفند بدست می آید.

گندم

درشهرهای اندیمشک و دزفول استان خوزستان تاریخ کشت گندم پنجم الی 10 آبان‌ماه می باشد.

در شهرهای شوش، شوشتر، دشت آزادگان، بهبهان و اهواز 10 الی 20 آبان‌ماه تاریخ مناسب برای کشت گندم است.

کشت  بهاره ذرت در خوزستان

خوزستان قطب تولید ذرت و دارنده جایگاه اول درکشوربه لحاظ تولید مرغوب این محصول است. یکی از زمانهای مناسب کاشت این محصول،کشت بهاره است. با وجود آن که سالانه در کشور 160 هزار هکتار ذرت دانه‌ای و 190 هزار هکتار ذرت علوفه‌ای کشت می‌شود، ولی استان خوزستان همچنان در جایگاه نخست تولید این محصول در کشور قرار دارد. که در این مقاله به خلاصه ای کوتاه از آن اشاره نموده ایم.

کشت بهاره ذرت

کاشت ذرت  از اوایل اسفند ماه در خوزستان آغاز می شود.کاشت ذرت در خوزستان تا اواسط فروردین ماه ادامه دارد.کشت  در این زمان علاوه بر تناوب زراعی مناسب و بالا بردن اقتصاد کشاورزی ،علوفه مورد نیاز دام‌های منطقه را نیز تامین می کند. در استان خوزستان ۳۰ درصد سطح زیرکشت به ذرت علوفه‌ای و ۷۰ درصد به ذرت دانه‌ای اختصاص یافته است.

برای کشت محصول بهاره ذرت علوفه‌ای در خوزستان ۶۰۰ تن بذر از چهار رقم پربازده آماده سازی و  به انبار منتقل می شود.که از هر هکتار  ۵۰ تا ۵۵تن در هکتار محصول برداشت شود.

برداشت ذرت

زمان برداشت اين محصول از دهه‌ي اول خرداد و تا پايان خردادماه مي‌باشد. شهرستان‌هاي شوش، دزفول، انديمشك، بهبهان و شوشتر از جمله شهرستان‌هاي عمده‌ي كشت ذرت هستند.به دلیل برداشت محصول ذرت در فصل بهار علاوه بر کاهش خسارت ناشی از بارندگی و توفان ،محصول ذرت مشکل بالا بودن رطوبت را نیز ندارد.

همچنین استفاده کم از آب، کوتاهی دوره رشد، گسترش یک نواختی رشد در مزرعه، افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش خطر سرمازدگی از دیگر ویژگی ها و مزایای برداشت بهاره ذرت در خوزستان است.

خوزستان قطب کشاورزی ایران

‏استانخوزستان با داشتن یک و نیم میلیون هکتار اراضی کشاورزی و تولید سالانه هفده و نیم میلیون تن محصولاتکشاورزی و غذایی(با تنوع ۱۳۸ نوع محصول زراعی و باغی)، یکی از مهم ترین قطب های کشاورزی ایران است . همچنین با داشتن رتبه اول در تولیدات کشاورزی، نقشی راهبردی و تعیین کننده در تامینامنیت غذایی کشور بر عهده دارد. که با توجه به ظرفیت‌های موجود و در صورت استفاده از فناوری‌های روز امکان رساندن این میزان به ۵۰ میلیون تن در سال نیز وجود دارد.

به نوعی تولیدات کشاورزی خوزستان جنبه ملی دارد. همانطور که نفت، گاز و صنایع پتروشیمی خوزستان کارکرد ملی دارند، تولیدات بخش کشاورزی نیز به نوعی فراتر از نیاز استان خوزستان است . محصولات تولیدشده استان، محصولات استراتژیک و اساسی هستند و بخش کشاورزی خوزستان کارکرد ملی دارد.  خوزستان از نظر کشاورزی برای کشور بسیار با اهمیت است و بیش از ۴۰ درصد شکر و حدود ۱۸ درصد گندم کشور در این استان تولید می‌شود.

 خوزستان مهمترین قطب کشاورزی کشور است.

 در چهار ساله گذشته به طور متوسط در هر سال حدود 6.75 درصد رشد در بخش کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی در خوزستان وجود داشته است. در حال حاضر سرانه تولید محصولات کشاورزی در کشور یک هزار و 490 کیلوگرم است که این رقم در خوزستان حدود 3 هزار و 383 کیلوگرم است. یعنی هر خوزستانی بیش از 2.2 برابر هر فرد ایرانی تولید محصول می‌کند.

استان خوزستان به لحاظ تولید انواع محصولات زراعی و باغی رتبه نخست مملكت را دارد.

مجموع سطح زیر كشت گیاهان دائمی و فصلی در خوزستان ۳۴۴ هزار هكتار است.سالانه ۱۸۰ هزار هكتار از اراضی استان خوزستان به زیر كشت گیاهان فصلی مانند ذرت، برنج، ماش، لوبیا، سورگوم، سویا، كنجد، انواع سبزی و صیفی می رود.در حال حاضر سطح زیر كشت گیاهان دائمی مانند نیشكر، نخیلات، یونجه و مركبات ۱۶۱ هزار هكتار است.

خوزستان در زمینه محصولات كشاورزی از ظرفیت های بسیاری برخوردار است. در حال حاضر این استان از نقش تعیین كننده‌ای در تولید محصولات كشاورزی و ایجاد امنیت غذایی در كشور برخوردار است.خوزستان باعث استقلال غذایی کشور می‌شود . کشت درخوزستان همواره پویا و مستمر است و در برخی مناطق ،کشت سه نوبت در سال از ویژگی‌های این استان محسوب می‌شود.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 حفظ نباتات در خوزستان

حفظ نباتات و گیاهان یکی از اقدامات مهم در کشاورزی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی مهمترین فعالیت هادر زمینه حفظ نباتات در استان خوزستان بپردازیم . با رسان آب همراه باشید.

مهمترین فعالیت هادر زمینه حفظ نباتات:

1 -در استان خوزستان حدود 95 نوع سم براي کنترل 140 نوع بیماري و 142 نوع آفت مصرف می شود.برنامه جدي حفظ نباتات استان حذف سموم پر خطر و معرفی سموم بی خطر و توصیه روشهاي کنترل بیولوژیک و غیر شیمیایی است.

2 -عملیات کنترل بیولوژیک در سطح 54400 هکتار در سال 1390 براي مزارع گوجه فرنگی، ذرت ونیشکر و باغات مرکبات مقام نخست کشور را به خوزستان اختصاص دارد.

3 -15 انسکتاریوم (مرکز تولید حشرات مفید) با اشتغال حداقل 60 نفر فارغ التحصیل رشته گیاهپزشکی در سطح استان خوزستان راه اندازي شده است. در خوزستان 5 عامل بیولوژیک توسط بخش خصوصی تولید و در مزارع رها سازي می شود.

4 -حدود80 %غلات و خوراك دام کشور از طریق بندر امام در ماهشهر صادر و وارد می شود.  تبادل این حجم محصول در سطح مراکز قرنطینه کشور بسیار حایز اهمیت است.

5 -براي ارائه خدمات مربوط به قرنطینه گیاهی 6 مرکز قرنطینه خارجی استان در مرزهاي آبی و(شهرستان بندر ماهشهر، هندیجان، آبادان، خرمشهر، اهواز و دشت آزادگان) استان خوزستان
فعالیت می نمایند.

6 -نخیلات استان با سطح 42195 هکتار از سالم ترین نخیلات کشور می باشد و از نظر میزان تولید وسطح کشت مقام اول کشور را خوزستان دارد. حدود 50 درصد خرماي کشور مربوط به رقم استعمران در خوزستان است که بازار بین المللی دارد.

همچنین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

7 -تولید محصول سالم مرکبات، خرما ،گندم،ذرت،گوجه فرنگی و سبزي و صیفی در استان خوزستان هدف گذاري شده است .در محصولات مرکبات و گوجه فرنگی برند سبز محصول سالم از اداره کل استاندارد استان اخذ شده است.

8 -مبارزه با علف هاي هرز مزارع گندم و جو زارعی گذشته در سطحی معادل 948260 هکتار انجام شده است . همچنین رتبه نخست کشور در 12 سال متوالی مربوط به خوزستان است.

9-اجراي 43 پروژه استانی اجرایی- تحقیقی در زمینه آفات و بیماري هاي مهم کشت هاي استراتژیک استان بویژه گندم ،ذرت،نخیلات، مرکبات و سبزي و صیفی از سایر فعالیت برجسته حفظ نباتات خوزستان است.

10 -استان خوزستان سالانه با ضدعفونی بیش از 129 هزارتن بذر گندم و جو جهت پیشگیري از بیماري هاي بذر زاد گندم در کشور رتبه اول را در طی 7 سال گذشته حفظ نموده است.

11-تهیه و توزیع بیش از 20000 هزارلیتر/کیلو مواد غیر شیمیایی و بیولوژیکی جهت اجرایی نمودن پوشش 59500 هکتار از مزارع و باغات استان تحت مدیریت مبارزه تلفیقی IPM.

آبیاری بارانی در خوزستان

ایران کشوری گرم و خشک است که با کمبود منابع آب شیرین مواجه است. با این حال حجم عظیمی از منابع آب کشور در بخش کشاورزی به هدر می رود.ضرورت افزایش بهره وری از منابع آبی همواره نظرها را به جانب تغییر روش های سنتی آبیاری به روش های پیشرفته معطوف داشته است.از میان روش های پیشرفته،  آبیاری بارانی به خاطر قابلیتهای بالقوه در افزایش بازده مصرف آب و امکان آبیاری دقیق، گزینه ای مناسب به عنوان راه چاره ای موثر بوده است.

آبیاری هوشمند سیستمی است که آبیاری زمین مورد نظر را با توجه به نیاز آن زمانبندی می کند.  همچنین به صورت خودکار، در زمان های مختلف زمین را آبیاری می کند. برخلاف کنترلرهای آبیاری قدیمی که بر اساس برنامه ها و تایمرهای از پیش تعیین شده عمل می کنند.کنترلرهای آبیاری هوشمند آب وهوا، شرایط خاک، تبخیر و میزان آب مورد نیاز گیاه را می سنجند و به شکل خودکار زمانبندی آبیاری را برای شرایط حال حاضر محل تنظیم می کنند.

استان خوزستان با 2/2میلیون هکتار اراضی مستعد وجریان 5رودخانه بزرگ و چند رودخانه کوچکـ ،به عنوان یک قطب کشاورزی و صنعتی مورد توجه می باشد.

در روش آبیاری سطحی رایج منطقه، انجام یک یا چند نوبت آبیاری با عمق زیاد بطور سنتی ، باعث آبشویی خاک گردیده، شرایط تقریبا مناسبی برای گیاه فراهم می آورد. اما در آبیاری بارانی معمولا عمق آب آبیاری کم تر از آبیاری سطحی اعمال میشود .

با تلاش متخصصان یک شرکت دانش بنیان، سیستم هوشمند آبیاری بارانی لینیر در مزرعه ای به وسعت ۶۰۰ هکتار در خوزستان به بهره برداری رسیده است . سیستم طراحی شده شامل ۱۸ دستگاه لینیر است که به طور همزمان کار می‌کنند. هم اکنون فاز اجرای این سیستم در حال پیگیری است .

این سیستم که با سنجش رطوبت خاک، امکان آبیاری خودکار در زمان بهینه را فراهم می کند.  راندمان آبیاری سیستم های بارانی به تنهایی حدود ۶۰، ۷۰ درصد است . که با مدیریت هوشمند آن امکان بهره برداری بهینه از منابع آب موجود و صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب به میزان یک سوم تا یک دوم فراهم می شود.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

سطح زیر کشت در خوزستان

استان خوزستان با ویژگی هاي ممتاز و منحصر به فرد ازجمله دشت هاي پهناور و حاصلخیز ،نور وآب فراوان و کافی، ایجاد ارتباط با آبهاي آزاد، تعدد مراکز علمی و نیروي کار فراوان ، وجود صنایع مادر، شبکه هاي مدرن آبیاري و زهکشی به همراه چندین سد برق آبی و تنظیمی و دهها امتیاز دیگر، مهمترین استان کشور در تولید محصولات زراعی محسوب می گردد.استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار سطح زیرکشت دارد که با تامین پایدار آب امکان توسعه کشت تا ۲ میلیون هکتار وجود دارد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی سطح زیر کشت محصولات زراعی در استان خوزستان بپردازیم.با رسان آب همراه باشید.

در استان خوزستان سطح زیر کشت محصولات زراعی تابستانه وپائیزه که بیش از 3/1 میلیون هکتار است . که حدود یک میلیون آن به کشت آبی و مابقی(3/0میلیون هکتار) به زیر کشت دیم
برده شده است.سطح زیرکشت در حوضه‌های آبی خوزستان شامل 174هزار هکتار در حوضه کارون، 168هزار هکتار در حوضه دز، 128هزار هکتار در حوضه کرخه، 60هزار هکتار در حوضه مارون و مابقی سایر حوضه‌ها و چاه‌هاست.

سطح زیر کشت پاییزه

الگوی کشت محصولات زراعی پاییزه در خوزستان در قالب 16 محصول و با 977 هزار و 815 هکتار در پاییز انجام می‌شود که این میزان بالاترین سطح زیر کشت در کشور است.با احتساب کشت دایمی همچون نیشکر، کل زمین های زیرکشت استان به یک میلیون و ۴۳هزار هکتار خواهد رسید.

در کشت پاییزه براساس حوضه‌های آبی، ۴۴۰ هزار هکتار از اراضی استان برای کشت گندم به صورت آبی و حدود ۱۲۷ هزار هکتار نیز برای کشت دیم به عنوان محصولی محوری در نظر گرفته شده است.

۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان مربوط به زیر کشت چغندر قند پاییزه است.

60 هزار هكتار از اراضي استان خوزستان برای زيركشت برنج در این استان است.

جایگاه کشاورزي وبرخی از محصولات مهم استان خوزستان

استان خوزستان یکی از قطب های مهم کشاورزی در ایران است . که نقش تعیین ‌کننده‌ای در تولید محصولات کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی دارد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق جایگاه کشاورزی این استان در ایران و محصولات مهم کشاورزی استان خوزستان بپردازیم . با رسان آب همراه باشید.

جایگاه کشاورزي استان خوزستان در کشور

  • از حدود 107 میلیون تن کل تولیدات کشاورزي (زراعت،باغبانی،دام،طیور و شیلات) کشور میزان7/13 میلیون تن (11درصد) در این استان تولید شده است.(که مقام اول را در کشور دارا می باشد.)
  • از حدود 93 میلیون تن تولیدات زراعی و باغی کشور 7/12 میلیون تن (12درصد) متعلق به استان خوزستان است این در حالی است که از کل 7/12 میلیون هکتار سطح زراعی و باغی کشور حدودیک میلیون هکتار (8 درصد) به این استان مربوط است. این نشان دهنده بالا بودن میزان عملکرد در هکتار بعضی از محصولات در استان می باشد.
  •  از حدود 77 میلیون تن محصولات زراعی کشور 6/12 میلیون تن (15درصد) به این استان تعلق دارد.(که مقام اول را در کشور دارا می باشد.)
  • از حدود 6/13 میلیون تن تولیدات دام و طیور کشور، 620 هزارتن (5 درصد)متعلق به استان خوزستان می باشد.(که مقام ششم را در کشور دارا می باشد.)
  • از حدود 663 هزارتن تولیدات ماهی و میگو کشور، 88 هزارتن (13درصد)در این استان تولید و استحصال گردیده است.(که مقام  پنجم را در کشور دارا می باشد.)

محصولات مهم کشاورزی

  • از حدود 15 میلیون تن گندم تولیدي کشور حدود 6/1 میلیون تن (11 درصد)در استان خوزستان تولید شده است .
  •  از 3/10 میلیون تن تولیدات محصولات صنعتی کشاورزي کشور 7 میلیون تن (68 درصد) به استان تعلق دارد(مقام اول).
  •  از حدود 2 میلیون تن ذرت تولیدي کشور 717 هزارتن (28درصد)متعلق به این استان است.
  •  از 7/23 میلیون تن تولیدات غلات کشور حدود 5/2 میلیون تن(11 درصد) در این استان تولید شده است.
  •  از حدود یک میلیون تن تولیدات خرماي کشور حدود 173 هزارتن(2/15درصد) متعلق به نخلستان هاي این استان می باشد.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

ادامه مطلب
آیا  امکان حیات انسان در مریخ در کلونی های جدید وجود دارد؟
اخبار روزانه
  • modir

  • 00 اسفند

آیا امکان حیات انسان در مریخ در کلونی های جدید وجود دارد؟

۲ اسفند ۱۴۰۰ 

طراحی یک کلونی جدید در مریخ بیانگر این است که می‌توان با قرار گرفتن در دهانه‌های مریخ، از انسان در برابر تشعشعات موجود در مریخ محافظت کرد.

 اینترستینگ اینجنرینگ : ما اکنون این فناوری را داریم که زمین را ترک کنیم و دنیاها، ستارگان، کهکشان‌ها و حتی جهان اولیه را با تلسکوپ فضایی "جیمز وب" رصد کنیم، تلسکوپی که قادر است حیات بیگانه را تنها ظرف ۲۰ ساعت شناسایی کند.

با افزایش تغییرات اقلیمی و آلودگی زمین، ممکن است لازم باشد به دنبال سیاره‌ای جدید برای زندگی در آن در آینده‌ای نه چندان دور باشیم.

از زمانی که فهمیدیم مریخ، آب مایع دارد، تمرکز ما بر کاوش بیشتر سیاره سرخ و توسعه سیستم‌هایی برای بقا در آنجا بیشتر شده است.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

بر همین اساس، سه معمار به نام‌های "بوراک چلیک"، "ناز کاپلان" و "زین ایگه اوداباسی" مستعمره جدیدی به نام "جنسیس وی.۲"(Genesis v.۲) را که یک نمونه اولیه از مستعمره فرازمینی برای سکونت در مریخ است، با رویکردی پایدار طراحی کرده‌اند.

طراحی یک مستعمره جدید برای مریخ

این پروژه در چارچوب ساخت یک سیستم پایدار که توانایی پاسخگویی به شرایط فعلی و آتی در سیاره سرخ را دارد، یک سیستم سازگار ایجاد می‌کند که می‌تواند با سناریوهای جدید استعمار مریخ سازگار باشد. این طرح دارای شکل دایره‌ای است که روی دهانه‌های طبیعی مریخ با کمترین ناسازگاری قرار می‌گیرد.

گروه معماران، طرح خود را از روی مأموریت "جنسیس"(Genesis) ناسا نام‌گذاری کرده‌اند که قرار است منشا کیهانی ما را کاوش کند. "جنسیس وی.۲" با استفاده از دانش و درس‌های آموخته شده از گذشته ما روی زمین، با رویکردی پایدار روی سیاره‌ای دیگر توسعه می‌یابد.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

هدف این پروژه حفظ تعادل ظریف بین مصرف و تولید و حفظ محیط طبیعی سیاره سرخ است.

سطح مریخ برای انسان کاملاً ایمن نیست و یکی از بزرگترین مشکلات محیط زیست آن، وجود تشعشعات است. بنابراین، این پروژه به گونه‌ای طراحی شده است که برای رویارویی با این چالش، درون دهانه‌های برخوردی که بر اثر برخورد سیارک‌ها و شهاب سنگ‌ها در طول تاریخ روی سطح مریخ ایجاد شده است، مستقر شود.

استقرار این بنا بدین صورت انجام می‌شود که یک سیستم حلقه‌ای که در اطراف برج اصلی آن قرار دارد، به آرامی گسترش می‌یابد و از طریق تنظیم شعاع حلقه، می‌توان محل قرارگیری آن را روی دهانه‌هایی با ابعاد مختلف تنظیم کرد.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

با هدف به حداقل رساندن نیاز به کار انسان برای استقرار این مستعمره و به حداکثر رساندن کارایی در انطباق آن با دهانه‌های مختلف، پایداری و ثبات ساختاری اصلی این بنا تنها با اتصالاتی در اطراف حلقه اصلی که به دهانه وصل می‌شود و انتهای پیچ مانند برج اصلی که به پایین‌ترین سطح دهانه پیچ شده است، به دست می‌آید.

همچنین حلقه بیرونی که واحدها روی آن قرار می‌گیرند و برج مرکزی که گردش از آن انجام می‌شود، ستون فقرات توسعه این طرح هستند. بنابراین هنگامی که به دلیل گسترش مستعمره نیاز به جابجایی باشد، سازه به راحتی جدا می‌شود، حلقه اصلی جمع می‌شود و بدون هیچ مداخله انسانی، دوباره می‌تواند به دهانه دیگری متصل شود.

هدف از این طراحی، ارائه حداکثر کارایی ممکن با حداقل منابع است. طراحان برای دستیابی به این هدف، یک چشم‌انداز تطبیقی دینامیک برای این سازه در نظر گرفته‌اند که به آن اجازه می‌دهد از طریق تغییر مکان و جابجایی و چرخش، به تغییرات نور، دما و سایر شرایط آب و هوایی واکنش دهد.

این جستجوی همیشگی "جنسیس وی.۲" برای یافتن بهترین مکان و شرایط ممکن، در خدمت استفاده از فناوری‌های مختلف برای انرژی پایدار و همچنین تولید سوخت زیستی از طریق پرورش جلبک است.

این تیم معماری می‌گوید، آنچه از "جسیس وی.۲" انتظار دارند این است که بحث‌های جدیدی در مورد طراحی فضایی، به ویژه در مورد معماری در مریخ ایجاد کند.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

ادامه مطلب
;