شاه‌چراغ آرامگاه برادر بزرگ امام رضا (ع)

  • modir

  • 99 اسفند

  • جاذبه های گردشگری فارس

blog-details

باز هم سری به شیراز زدیم ،شهر پر از جاذبه و شگفتی این بار قصد داریم شما را به مکانی مذهبی ببریم که بنا بر اعتقاد شیعیان احمد بن موسی کاظم، پسر ارشد امام موسی کاظم ومحمد بن موسی، برادران امام رضا، در آن به خاک سپرده شده‌است. او که در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر نمود در راه توسط افراد مأمون خلیفه عباسی در شهر شیراز کشته شد..

شاه‌چراغ آرامگاه برادر بزرگ امام رضا (ع) است و مدفن وی در شیراز می باشد. درون حرم را با به کار بردن آئینه‌های ریز رنگین، به سبکی هنرمندانه، آئینه کاری کرده‌ اند و انواع خط‌های زیبای فارسی و عربی را می توانید ببینید.حرم، مشتمل بر ایوانی در جلو و حرمی گسترده در پشت ایوان است که در چهار جانب حرم، چهار شاه نشین قرار گرفته و مسجدی نیز در پشت حرم (سمت غرب) ساخته شده‌است. ضریح آن در شاه نشین زیر گنبد قرار دارد و از نقره ساخته شده‌است.

 

حیاط آرامگاه دارای دو در اصلی ورودی است که در سمت جنوب و شمال حرم از زیر دو سر در بزرگ کاشی کاری شده گذشته و وارد حیاط وسیع حرم می‌شویم. در میان حیاط، حوض بزرگ فواره داری ساخته شده و در اطراف حوض درختکاری شده‌است. غیر از دو در اصلی، دو در فرعی دیگر نیز وجود دارد که یکی به بازار حاجی و دیگر به مسجد جامع عتیق می‌رود.

 

در سال 1108شمسی نادرشاه افشار بهسازی گسترده‌ای بر این آرامگاه انجام داد و به دستور او قندیل بزرگی در زیر سقف و گنبد آویزان کردند. متاسفانه در سال 1202 زلزله ای در شیراز رخ داد که باعث ویرانی شیراز شد و آن را با خاک یکسان نمود این آرامگاه نیز به کلی مخروبه گردید، پس از زلزله، قندیل اهدایی نادرشاه را فروختند و صرف بازسازی آرامگاه کردند. در سال ۱۳۳۶ خورشیدی، آخرین گنبد قدیمی آرامگاه برچیده شد و اولین گنبد با بتون آرمه‌ای توسط انجمن آثار ملی و اداره باستان‌شناسی فارس به همت هنرمند فقید سید احمد رضازاده ساخته شد.

#شیراز #شاه_چراغ #گردشگری #فارس 

 

 

 

 

;