مسجد قزللی یا مسجد خزینه تبریز

  • modir

  • 99 اسفند

  • جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی

blog-details

در قسمت جلویی بازار تبریز که از خیابان فردوسی به آن راه دارد، مسجد قزللی یا همان مسجد خزینه قرار دارد. این مسجد به نام حاج میرز ایوسف آقا نیز شهرت دارد و با این نام نیز شناخته می شود. این مسجد در ارتفاع 1 متری از سطح خیابان فردوسی قرار دارد و چند پله از سمت ورودی به آن راه دارد. این مسجد یک حیاط به شکل 3 ظلعی و مثلثی دارد که دارای 2 درب ورودی است یکی از درب ها به بازار نجاران و دیگری به خیابان فردوسی گشوده می شود.

این مسجد 12 ستون از جنس سنگ و 20 گنبد از جنس آجر دارد. این مسجد در ابعاد 24 متر در 20 متر است. مسجد قزللی در 25 سال آخر قرن 13 هجری قمری به دست مرحوم حاج میرزایوسف طباطبائی ساخته شده است. نام این مسجد بسیار قابل توجه است و بر اثر ماجرایی نام گذاری شده است.

در هنگام ساخت این مسجد وقتی که کف این مکان کنده می شد، دو کوزه ی قدیمی پر از طلا و نقره از آن پیدا شد و بازاریان و حاضران به آن حمله کردند و بخش زیادی از گنجینه را غارت کردند. پس از این اتفاق، دوباره هنگامی که این مکان کنده شد، کوزه ای دیگر از خاک بیرون کشیده شد که آن نیز پر سیم و زر بود. این کوزه را به نزد ولیعهد بردند و ایشان این سکه های بسیار ارزشمند را به حاج میرزایوسف داد تا عوایدش صرف ساختن این مسجد شود. در میان سکه ها، برخی سکه های بسیار قدیمی رومی بود که ارزش بسیار بسیار بالایی داشت و این سکه ها به بیرون از مرزها فروخته شدند. پولی که از این راه کسب شده بود صرف ساخته شدن مسجد شد.

نام قزللی یا خزینه نیز به دلیل وجود گنجینه و خزانه ی زیاد در این مکان بر این مسجد گذاشته شده است. حاج میرزایوسف طباطبائی سرانجام در سال 1310 هجری قمری در شهر مقدس مشهد چشم از جهان بربست و در آن شهر دفن گردید. از وی 6 فرزند به جای ماند که به مقام بلندی در طی تاریخ دست پیدا کردند.

 

تبریز#پشت بام#گردشگری#آذربایجان#هتلدرتبریز#ایرانگردی#دیدنیهای تبریز

;