کشاورزی در استان فارس

  • modir

  • 02 مرداد

  • رپورتاژ آگهی

blog-details

 

استان فارس یکی از استان های پهناور و پرجمعیت در جنوب ایران می باشد. این استان آب و هوای گوناگون داشته و در تمام طول فصل امکان کاشت محصولات کشاورزی را در خود دارد. انواع غلات، محصولات علوفه ای، سبزی و صیفی و همچنین انواع باغات در این استان وجود دارد. بخش وسیعی از نیاز استان و حتی کشور را تامین می‌ کند.

حدود ۱۰ درصد کل محصولات کشاورزی ایران در استان فارس تامین می شود .از این جهت این استان دومین تولید کننده کل محصولات کشاورزی در ایران به شمار می‌آید.استان فارس علاوه بر گندم که طی 26 سال گذشته و با فاصله‌ای نسبتا زیاد، عنوان اول کشور را در اختیار دارد، در تولید محصولات زراعی و باغی نظیر، انجیر، گردو، انواع مرکبات خصوصا لیمو، خرما، سیب، انار، چغندر، پنبه، انواع حبوبات و غلات و زعفران، همواره جزو استان‌های با بیشترین تولید قرار داشته است.

 آب و هوای استان فارس

فارس یکی از استان های منحصر به فرد در اقلیم و آب و هوای خاص در ایران است. تقریباً همه نوع آب و هوا و اقلیم از جمله آب و هوای سرد کوهستانی، معتدل ، نیمه خشک و بیابانی، جنگلی و نیمه حاره ای در این استان دیده می‌شود. به همین جهت محصولات کشاورزی مختلفی با شرایط اقلیمی متفاوت در این استان قابلیت کشت و زرع دارد.به نحوی که میوه جات نیمه سردسیری مانند سیب تا میوه جات گرمسیری مانند خرما در این استان کشت می شود. این استان از نزولات جوی خوبی برخوردار است و بنابراین در بسیاری از مناطق آن امکان کشت دیمی محصولات به خصوص غلات وجود دارد.

منابع آبی در استان فارس

منابع آبی در استان فارس نیز بسیار غنی و در دسترس هستند. با اینکه در سالیان اخیر عمق دسترسی به سفره‌های زیرزمینی افزایش یافته و دسترسی به آب‌های زیرزمینی سخت‌ تر شده است و همچنین فرو نشست‌ هایی بر روی سطح زمین در مزارع مشاهده شده است اما همچنان این استان از استان های پر آب با سطح دسترسی به آب مناسب دسته بندی می شود. بیش از ۲۰ رودخانه فصلی و دائمی در این استان جریان داشته که مهمترین آنها از رشته کوه‌های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد منشاء می گیرد. رودهای شادکام،آغاج، تنگ شیو، رود شیر و … از جمله این رودها هستند.

تالاب های متعددی نیز در این استان وجود دارد که سبب افزایش رطوبت نسبی در این استان شده است. قرارگیری استان در انتهای رشته کوه زاگرس باعث پدید آمدن دشت های بسیار وسیع در این استان شده که در کنار مناطق نیمه کوهستانی و کوهستانی، آب و هوای بسیار مناسبی برای کشت و زرع انواع محصولات کشاورزی فراهم آورده است.

محصولات سرآمد در استان فارس

همانطور که اشاره شد محصولات مختلف کشاورزی در این استان قابلیت کشت دارد. این استان رتبه اول کشور در تولیدات باغی و رتبه دوم کشور در کل تولیدات کشاورزی است.اما مهمترین محصولاتی که استان فارس  امکان کشت و زرع  اقتصادی آنها را دارد عبارتند از:

۱- انجیر

۲- گل محمدی

۳- خرمالو

۴- انار

۵- گوجه فرنگی

۶- لوبیا

۷- پنبه

۸- زعفران

۹- خرما

۱۰- گیاهان داروئی

۱۱-غلات

اقلیم خاص استان فارس سبب شده تا محصولات مختلف کشاورزی و باغی در آن امکان کشت و برداشت داشته باشند.  متاسفانه هنوز بخش وسیعی از کشاورزان استان فارس سنتی مشغول به کشت و زرع هستند و بی شک ورود متخصصین کشاورزی و کمک آنها برای بهبود کشت های حال حاضر سبب افزایش انفجاری و چشمگیر برداشت محصولات در زمین های کشاورزی استان فارس خواهد شد.

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدیراحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

محصولات کشاورزی تولید شده در استان فارس

استان فارس یکی ازخوش آب و هواترین و بزرگ‌ترین استان‌های شناخته در حوزه کشاورزی است . اما باید اشاره کرد خیلی از محصولاتی که در این استان قابل‌کشت است کمتر شناخته شده‌اند. در این بخش قصد داریم محصولاتی که در استان فارس قابل‌کشت هستند و در مقاله قبلی به صورت موردی به آن اشاره کردیم ،را به شما معرفی کنیم. با رسان آب همراه باشید.

 

این استان رتبه اول کشور در تولیدات باغی و رتبه دوم کشور در کل تولیدات کشاورزی به شمار می آید.
۱- انجیر

۴۰ درصد انجیر ایران در استان فارس تولید می شود . این بدان معناست که این استان مهمترین استان تولید کننده انجیر در کشور است. خاصیت آب و هوایی و اقلیمی استان فارس به نحوی است که در اغلب دشت ها و نواحی نیمه کوهستانی این استان امکان کاشت گیاه انجیر وجود دارد .انجیر استهبان یکی از معروف ترین انجیرهای خشکباری ایران، در استان فارس تولید می شود . کشاورزان هم به شکل دیم و هم به شکل آبی در حال باغداری این محصول ارزشمند هستند. استفاده از فرآورده های جانبی انجیر از جمله انواع شیره و شهد و همچنین کاربرد این میوه در صنایع غذایی، کاشت این محصول را برای کشاورزان ارزشمند تر نیز کرده است  و حاشیه سود مناسبی برای آنها ایجاد نموده.

سالیانه بیش از ۴۰ هزار تن انجیر از باغات استان برداشت و به مصرف بازار داخلی و خارجی می رسد. انجیر استهبان یکی از میوه جات خشکباری صادراتی بسیار پرطرفدار در کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه و کشورهای قاره اروپا می باشد.

۲- گل محمدی

اکثر افراد گل محمدی و فرآورده‌های آن نظیر گلاب را مختص استان اصفهان و شهرستان کاشان می‌دانند، استان فارس یکی از بزرگترین تولید کنندگان گل محمدی در ایران است . حتی میزان تولید آن از استان اصفهان نیز فراتر می رود . به طوری که بیش از ۳۵ درصد گل محمدی ایران در این استان تولید می شود. مناطق میمند و داراب منطقه عمده کشت گل محمدی در استان فارس بوده و واحدهای گلاب گیری صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی فراوانی در این مناطق نیز توسعه یافته است.

۳- خرمالو

حدود ۳۵ درصد خرمالوی تولیدی در ایران نیز در استان فارس تولید می شود. گرچه این میوه در اکثر استان های ایران قابلیت کشت دارد، اما شرایط آب و هوایی و برخی از مناطق استان فارس از جمله استهبان، نورآباد ممسنی و جهرم سبب شده تا حدود ده هزار تن از این محصول باغی سالیانه وارد بازار استان و ایران شود.

۴- انار

انار یکی از میوه جاتی است که در استان فارس سطح زیر کشت بالایی دارد . حدود ۳۳ درصد کل انار تولیدی در کشور در این استان تولید می گردد. شیراز، ارسنجان، نی ریز و استهبان مناطقی هستند که سالیانه حدود ۳۰۰ هزار تن انار تولید کرده و به بازار ایران عرضه می کنند. علی رغم تولید بالای این محصول در استان فارس متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت ها و صنایع تبدیلی برای فرآوری انار و استفاده از فرآورده های جانبی آن به خصوص در بخش صنایع غذایی، کشاورزان این استان همواره با مشکلات عدیده برای فروش و فعالیت اقتصادی در اثر فروش این محصول  روبه رو هستند.  امید است تا با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به این بخش این موضوعات به صورت دوجانبه بر طرف گردد.

۵- گوجه فرنگی

استان فارس اولین تولید کننده گوجه فرنگی در ایران است.  با این که تنها ۱۱ درصد کشت گوجه فرنگی در ایران داخل استان فارس انجام می شود اما به دلیل چند فصلی بودن کشت گوجه فرنگی در استان فارس میزان تولید این محصول در رتبه یک کشور قرار دارد.لار، لامرد، مهر، گراش، خنج و فراشبند مناطقی هستند که گوجه فرنگی در آنها به صورت خارج از فصل و زمستانه کشت می شود.

۶- لوبیا

استان فارس قطب تولید انواع لوبیا در ایران است و رتبه اول تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است. شهرستان اقلید، تولید کننده بیش از ۷۰% لوبیا در این استان می باشد اما آباده،  شیراز و پاسارگاد نیز سطح زیر کشت مناسبی از این محصول را دارند. حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی این استان به کشت انواع ارقام لوبیا شامل لوبیا چیتی، لوبیای قرمز و سفید اختصاص یافته است. لوبیای استان فارس از کیفیت بسیار بالایی نسبت به سایر مناطق لوبیا کاری ایران برخوردار بوده و در بازار با قیمت های مناسب تری به فروش می رسد.

۷- پنبه

گرچه استان خراسان رضوی بیشترین سطح کشت پنبه را به خود اختصاص داده است اما از نظر میزان برداشت در واحد سطح، استان فارس نخستین رتبه را  در کشور به خود اختصاص داده است. به طوری که در هر هکتار حدود چهار تن پنبه از مزارع برداشت می‌شود.

۸- زعفران

زعفران نیز  در استان فارس به صورت عمده در حال کشت و کار است . یکی از مهمترین و اقتصادی ترین محصولات صادراتی استان نیز به شمار می‌آید. گرچه سطح زیر کشت زعفران در استان فارس به اندازه استان‌های معروف تولید کننده محصول نیست اما به دلیل شرایط محیطی، میزان برداشت در واحد سطح در این استان اندکی بالاتر از سایر استان ها گزارش شده است. همین موضوع می تواند کلیدی برای افزایش سطح زیرکشت این محصول و تشویق کشاورزان به کاشت آن باشد.

۹- خرما

خرما نیز یکی از میوه جاتی است که در مناطق جنوبی و جنوب غربی استان فارس به صورت عمده کشت می شود. نخلستانهای این استان رتبه دوم تولید خرما در ایران و همچنین رتبه چهارم سطح زیر کشت خرما را به خود اختصاص داده اند. شاهانی، کبکاب و زاهدی مهمترین ارقام هستند که در این استان کشت می شوند.

۱۰- گیاهان داروئی

در سالیان اخیر توجه بسیار ویژه‌ای به کشت و زرع گیاهان دارویی در استان فارس شده است. دشت های وسیع و مناطق نیمه کوهستانی در این استان شرایط بسیار مناسبی برای رشد به صورت دیم این محصولات را فراهم کرده است . با توجه به نیاز روز افزون بازار داخلی و خارجی به این گیاهان توسعه این نوع کشت اقتصادی و مقرون به صرفه به نظر می‌آید.

 

۱۱-غلات

گندم و جو در استان فارس به صورت عمده به شکل دیم کاشته می شود.بارندگی های مناسبی که در این استان وجود دارد امکان این موضوع را به کشاورزان داده است . همچنین استان فارس را تبدیل به یکی از پیشتازان تولید گندم و جو در ایران نموده است. واحد های دامداری متعددی نیز در استان فارس وجود داشته که بقای آنها نیازمند کاشت غلات و محصولات علوفه ای میباشد. گرچه این استان رتبه چشمگیری در تولید این محصولات ندارد اما همچنان یکی از از استان های مهم در تولید گندم و جو دیم به شمار می آید.

تولید گندم در استان فارس

گندم از مهمترین گیاهان زراعی جهان است و در ایران نیز از گیاهان زراعی استراتژیک محسوب میشود. استان فارس مقام اول تولید گندم را در ایران دارد. از آنجایی که اقلیم غالب این استان، گرم و خشک بوده و منابع آب محدود میباشند، بنابراین شناسایی منـاطق مسـاعد بـراي کشـت دیـم وحداکثر بهره گیري از بارش، میتواند در کاهش مصرف آب جهت آبیاري، به میزان قابل توجهی موثر باشد.

سطح کشت گندم در استان فارس  برابر بـا 389346 هکتـار بـوده است. که  311585 هکتار آن مربوط به کشت آبی و 77761 هکتار آن به کشت دیم اختصاص داشته است. کـه شهرسـتان هـاي ممسـنی، کـازرون، سـپیدان و بخـش هـایی از شهرستانهاي شیراز، اقلید و فیروزآباد از نظر کشت گندم دیم در شرایط مناسبی قرار دارند.اما نـواحی شـرقی، جنـوب شـرقی و جنـوبی اسـتان شـرایط نامساعدي را براي کشت گندم دیم دارند.برداشت خوشه های طلایی گندم در استان فارس هر ساله به طور معمول از اواسط فروردین ماه در مناطق گرمسیر جنوب فارس آغاز و در اواسط شهریور ماه در شمال فارس پایان می پذیرد.

کاشت گندم در شهرستان خرم بید

خرم بید یکی از شهرستان های کوهستانی و سردسیر شمال فارس است که هر ساله حدود ۶ هزار هکتار از اراضی آن در مهر ماه زیر سطح کشت گندم قرار می گیرد و پس از یک دوره خواب عمیق زمستانه در شهریور ماه سال بعد عملیات برداشت از این مزارع انجام می پذیرد.

طول دوره طولانی داشت در این زراعت و شرایط سردسیری منطقه که منجر به یک دوره خواب عمیق زمستانه گندم می گردد سبب می شود یکی از باکیفیت ترین محصول گندم در سطح کشور با قابلیت نان آوری بالا و درصد پروتئین بالا در این شهرستان تولید گردد به نوعی که جهت بالا بردن خاصیت نان آوری سایر گندم های تولیدی در سایر نقاط استان در انبار سیلو از ترکیب این نوع گندم در تولید آرد مورد نیاز نانوایی ها استفاده می گردد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

 کشت پاییزه چغندرقند در استان فارس

شناسایی پهنه های جدید تولید چغندرقند  پاییزه که نسبت به کشت بهاره نیاز آبی کمتری دارد، این امکان را به وجود می آورد تا سطح زیرکشت این محصول افزایش یابد.

خشکی و کم آبی از مهمترین عوامل محدودکننده وچالشهای اصلی تولید چغندرقند و سایر محصولات در مناطق خشک و نیمه خشک دنیا از جمله ایران است. به ویژه به دلیل نیاز
آبی نسبتاً زیاد در بهار و تابستان، در شرایط اقلیمی خشک کشور و در مناطقی که با مشکل کم آبی روبرو هستند.یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با این چالش در گیاه چغندرقند، توسعه کشت پاییزه و استفاده از نزوالت آسمانی میباشد. چغندرقند پاییزه را میتوان به عنوان محصولی مهم در سامانه تناوبی مناطق مستعد جهت کشت معرفی کرد.مزرعه چغندر قند از مزارعی است که مزایای زیادی دارد اما تغییر کشت از فصل بهار به فصل پاییز این مزایا را دوچندان کرده است.

کشت چغندر قند پاییزه معمولا از مهرماه هرسال آغاز می شود . چرا که مصرف آب کمتر در مزارع، بالاتر بودن میانگین عملکرد، تحمل شوری و اصلاح خاک از مزایای این نوع کشت است.

 فارس رتبه دوم در عمل به تعهدات کشت چغندر پائیزه در کشور را دارد. هم اکنون  122 هزارتن چغندرقند پاییزه در فارس تولید می شود.

500 هکتار چغندر پاییزه در قیر و کارزین و خنج کشت شده است.که از این میزان کشت حدود 25 تا 30 هزار تن چغندر قند برداشت شود.

مناطق نیریز، داراب، لار و لامرد، فسا، نورآباد، حاجیآباد، زرقان قیر وکارزین و فراشبند که محدوده مرکزی و نوار غربی، جنوبی و شرقی استان فارس را شامل میشوند جزء مناطق بسیارمناسب ومناسب از نظر شاخص توده زیستی به حساب می آیند. لذا در این مناطق تجمع ماده خشک و عملکرد ریشه مطلوب بوده و شرایط مناسب برای رشد گیاه چغندرقند فراهم خواهد بود. قیروکارزین، نورآباد، حاجیآباد، زرقان، الر و المرد، قیر و کارزین و داراب در محدوده مناسب و بسیارمناسب کشت پاییزه چغندرقند از نظر شاخص ساعات بهاره شدن قرار گرفتند که در این مناطق با حداقل خطر برای بهاره شدن مواجه خواهیم بود و این مناطق مستعدکشت پاییزه چغندرقند در استان فارس می باشند.

با توجه به نتایج به دست آمده و شرایط اقلیمی استان فارس، به جز نواحی شمالی و حاشیه شمالی سایر مناطق این استان جهت کشت چغندرقند پاییزه مستعد می باشند. لذا با گسترش کشت پاییزه چغندرقند در این استان علاوه بر افزایش سطح زیرکشت پاییزه چغندرقند، کارآیی مصرف آب را نیز با توجه به نیاز آبی کمتر این کشت به میزان قابل توجهی افزایش خواهدداد. با توجه به بحران خشکسالی و کمبود آب در کشور، استفاده از بارندگی های فصول پاییز و زمستان نیز در این کشت کمک شایانی به بهینه سازی مصرف آب خواهد کرد. در نهایت میتوان با شناسایی مناطق اقلیمی مناسب جهت کشت پاییزه چغندرقند نوید توسعه این کشت را برای افزایش صرفه اقتصادی تولیدکنندگان در مناطق مساعد کشت داد.

 قطب تولید برنج جنوب کشور در استان فارس

یکی از محصولاتی که در استان فارس تولید می‌شود برنج است.کشت برنج در جایگاه خود دارای ارزش بسیاری است که بعد از گندم غذای اصلی مردم جهان را تشکیل می‌دهد. معمولا محصول برنج در شمال کشورمان تولید می‌شود، اما در برخی از نقاط کشورمان نیز به دلیل بارندگی‌های مناسب امکان تولید برنج وجود دارد. استان فارس قطب تولید برنج در جنوب کشور است . بعد از استان‌های گیلان، مازندران و گرگان رتبه چهارم تولید برنج را در کشور به خود اختصاص داده است.

 

رقم‌های کشت شده برنج در استان فارس شامل لنجانی، چمپای قصر الدشتی، شفق و فجر است.

برنج چمپای قصر الدشتی از بهترین انواع برنج بومی فارس به سبب کشت این رقم در کامفیروز به برنج کامفیروزی معروف است که نیمی از اراضی زیر کشت برنج فارس به آن اختصاص دارد.

در استان فارس حداقل ۴ قطب آب و هوایی از لحاظ کشت برنج وجود دارد که هر کدام از این ارقام به لحاظ خصوصیات نیز تفاوت‌هایی دارند.

ارقام محلی شامل رقم قصر الدشتی (کامفیروزی) در مناطق کامفیروز، جلگه مرودشت و دشت رامجرد، رقم رحمت آبادی (کربالی) در مناطق مختلف دشت کربال، خرامه و قسمت‌هایی از زرقان، رقم عنبر بو در فیروز آباد، نواحی از فراشبند و قیروکازرین و رقم کت سیاه در شهرستان ممسنی و نواحی اطرف آن کشت می‌شود.

 

فصل کاشت تا برداشت برنج در استان فارس

کشاورزان استان فارس کم کم از اواسط فرودین شروع به آماده کردن خزانه برای کشت برنج می‌کنند.دانه‌های جوانه زده برنج را در محل‌های مخصوص پرورش نشاء برنج کاشته شده بعد از گذشت ۲۰ روز جوانه‌ها رشد کرده و به ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر رسیده و در این هنگام زمان کشت برنج در مزرعه فرا می‌رسد.در شهرستان مرودشت و حومه که عمده کشت استان را در بر می‌گیرد ایجاد خزانه از ۲۰ فروردین ماه شروع و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد.

کاشت نشاء در زمین اصلی از اول خرداد ماه شروع و تا اواخر خرداد ادامه دارد.زمان برداشت بعد از دو ماه است .که به شرایط آب و هوایی بستگی دارد، زیرا اگر برنج سریع‌تر رشد کند فصل برداشت آن نیز کوهتاتر می‌شود.

از نیمه دوم شهریورماه درو کردن برنج شروع و تا اواخر مهرماه ادامه دارد.کاشت مکانیزه برنج در فارس، سرعت عملیات کاشت، داشت و برداشت افزایش و هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد و استفاده مطلوب از بذر مهمترین مزیت‌های این نوع کشت است.

 

مهمترین چالش کشت برنج در مزارع استفاده از آبیاری سنتی است .که با توجه به شرایط آب و هوایی و کاهش منابع آبی باید به سمت روش‌هایی با مصرف آب کمتر رفت.

آبیاری نوین در استان فارس

افزایش بازدهی روشهای آبیاری نوین و جلوگیری از هدر رفت آب از اهمیت ویژه ای در استان فارس برخوردار است .که با توجه به محدودیت منابع آب استفاده صحیح و با کارایی بالای آن اهمیت زیادی دارد. این امر با طراحی، اجرا، نگهداری و مدیریت مناسب سامانه های آبیاری تحت فشار میسر میشود. آبیاری تحت فشار یکی از نتایج پیشرفتهای تکنولوژی برای جلوگیری از هدر
رفت آب و افزایش راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی میباشد.سيستم آبياري باراني يكي از مهمترين استراتژي هاي سرمايه گذاري در توسعه روستايي است كه مي تواند به صورت مستقيم و غير مستقيم بر مقابله با خشكسالي اثر گذار باشد.9 29 درصد كشاورزان استان فارس نمونه سيستم آبياري باراني را به عنوان استراتژي مقابله با خشكسالي انتخاب كردند.سيستم آبياري باراني مي تواند در محصولات مختلف، بهره وري آب را به طور قابل ملاحظه و نزديك به پنجاه درصد افزايش دهد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی کوتاهی در مورد اجرای آبیاری نوین در استان فارس بپردازیم.با رسان آب همراه باشید.

استان فارس با ۳۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی مجهز به سامانه آبیاری نوین،در جایگاه اول اجرای آبیاری نوین در کشور قرار دارد.اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در هر هکتار، صرفه جویی چهار هزار مترمکعبی در آب را به دنبال دارد.از مجموع این ۳۰۰ هزار هکتار اراضی، ۴۳ درصد آن آبیاری قطره‌ای، ۵۶ درصد آبیاری بارانی و یک درصد کم فشار است.

همچنین در آینده  در صورت تامین اعتبارحداقل ۱۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان فارس به زیر پوشش طرح‌های نوین آبیاری خواهد رفت.

 زمان کاشت محصولات کشاورزی در فارس

زمان کاشت از مهم‌ترین عامل‌های تاثیر گذار در محصول نهایی می‌باشد.در کشاورزی و به ویژه بحث زراعت و کشت صیفی جات و سبزیجات، توجه به چند نکته باعث کاهش خسارت، کاهش آفات و بیماری ها، افزایش کیفیت و کمیت محصول می شود . که به دنبال آن افزایش سود و سرمایه نیز وجود دارد. اگر بدانیم کدام محصول را، در چه فصلی، در چه منطقه آب و هوایی  کشت کنیم، کمک بزرگی به خود و محصولمان کرده ایم.

در این مقاله قصد داریم به زمان کاشت برخی از محصولات کشاورزی در استان فارس بپردازیم. با رسان آب همراه باشید.

زمان کاشت انواع کلم در استان فارس، ماه های اردیبهشت، خرداد، مهر، آبان، آذر و دی، بهمن و اسفند است

هندوانه را در مناطق جنوبی استان، در فرورین ماه، می توان در شهر های فسا، کازرون، ممسنی، جهرم، داراب، رستم، زرین دشت، سروستان، شیراز، خرامه و فراشبند کشت کرد.

بهترین زمان کاشت انواع کدو در استان فارس ،ماه های :اردیبهشت ،خرداد،شهریور،دی،بهمن ، مهر ، آبان و آذر است.

زمان کاشت انواع لوبیا سبز در استان ماه های فروردین ، اردیبهشت ، خرداد ، شهریور ، آذر ، دی و بهمن می باشد.

برای نتیجه بهتر ، برای انواع بادمجان باید آن را در ماه های شهریور ، آبان ،دی ، اردیبهشت ، مهر ، آذر ، بهمن و خرداد در استان فارس کشت کنیم.

همچنین برای کاشت انواع فلفل ، کشت هویج ، کشت شلغم ، کشت ترب ، کشت باقلا ،  انواع سبزیجات برگی و کاهو  و کاشت کرفس طبق زمان های زیر اقدام کنیم .

زمان مناسب کشت انواع فلفل در  استان فارس برای بهره وری بیشتر ماه های مهر ، آبان ، آذر ، فروردین ، دی ، بهمن ، خرداد و اردیبهشت می باشد .

همچنین می توانیم  در استان فارس برای کشت هویج  در ماه های مهر ، آبان ، آذر ، اردیبهشت و خرداد ، و برای کشت شلغم در ماه های اردیبهشت ، خرداد ، مرداد ، شهریور ، مهر و آبان اقدام کنیم .

زمان مناسب کشت ترب در فارس ماه های اردیبهشت ، مرداد ، شهریور  ، مهر وآبان می باشد.

اگر قصد کشت باقلا در استان فارس را داشته باشیم ، می توانیم برای نتیجه بهتر آن را در ماه های مهر ، آبان ، بهمن و دی بکاریم.

در استان فارس می توانیم انواع سبزیجات برگی و کاهو را در تمام طول  سال کشت کنیم . همچنین برای کاشت کرفس انواع سبزیجات برگی و کاهو در استان فارس می توانیم در شهریور ماه اقدام به کشت نماییم.

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

 اراض زیر کشت در استان فارس

بخش کـشاورزی استان فـارس نقش اساسي در تامین امنیت غذایي تولید و اشتغال کشــور داشته و همچنین سـهم عمده ای از تولید ناخالص داخلي را به خود اختصاص مي دهد. بطوریکه
5/9 درصد ارزش افــزوده بخش کشاورزی کشور (مقام دوم) مربوط به بخش کشاورزی استان فارس است.در این مقاله قصد داریم به بررسی اراض زیر کشت محصولات زراعی در استان فارس بپردازیم.با رسان آب همراه باشید.

اراض زیر کشت انار در استان فارس

استان فارس با سطح زیر کشت بیش از ۲۴ هزار هکتار باغ انار، بیشترین انار کشور را تولید می‌کنند.شهرستان نی ریز با ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انار شامل ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار بارور و هزار ۷۰۰ هکتار غیر بارور و تولید سالیانه ۱۲۰ هزار تن محصول، رتبه اول سطح زیر کشت و تولید را در استان فارس دارد.

اراض زیر کشت کلزا در استان فارس

شهرستان مُهر با تولید ۲ هزار و ۵۰ تن کلزا از سطح یک هزار و ۴۰۰ هکتار رتبه اول را در استان فارس در تولید کلزا را دارد.

اراض زیر کشت انجیر در استان فارس

به دلیل خاک و آب و هوای مناسب استان فارس سطح زیر کشت انجیر در این شهرستان بسیار زیاد است که بهترین نژاد انجیر خشک در استان فارس، کشور ایران و کل دنیا انجیر استهبان میباشد. اما از جمله مناطقی که تولید کننده انجیر ایران میباشند و در استان فارس واقع هستند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1-  شهرستان استهبان، با سطح زیر کشت : 23 هزار و 500 هکتار

2-  شهرستان نی ریز : 8 هزار هکتار

3-  شهرستان داراب : چهار هزار و هشتصد هکتار

4-  شهرستان جهرم : سه هزار و هشتصد هکتار

5-  شهرستان کازرون : سه هزار و دویست هکتار

6-  شهرستان فیروز آباد : هزار هکتار

اراض زیر کشت پنبه در استان فارس

پنبه  در سطح ۱۹ هزار و ۲۰۰ هکتار در استان فارس کاشته می شود.بیشترین سطح  زیر کشت این محصول مربوط به شهرستان‌های داراب و لارستان است.

اراض زیر  کشت سیب زمینی در استان فارس

در استان فارس 6 هزار و 406 هکتار از اراضی کشاورزی  به کاشت سیب زمینی اختصاص یافته است. حدود 78 درصد کشت سیب زمینی استان فارس در فصل بهار و در شهرستانهای شمالی استان انجام می شوند. همچنین 6 درصد در فصل پائیز درشهرستانهای جنوبی و 16 درصد کشت زمستانه در شهرستانهای مرکزی کاشت میشود.بیشترین اراض زیر کشت سیب زمینی در فارس مربوط به شهرستان‏های شمالی استان است . امسال اقلید با 1 هزار و 700 هکتار، خرم بید با 1 هزار و 200 هکتار، آباده 830 هکتار، بوانات با 500 هکتار و سرچهان با 300 هکتار مقام اول تا پنجم سطح زیر کشت در این استان را به خود اختصاص دادند.

اراض زیر کشت  زعفزان در استان فارس

بیش از ۴۰۰ هکتار از زمینهای استان فارس به کشت زعفران اختصاص یافته است . که این میزان با توجه به ویژگی های خاص کشت و شرایط مطلوب جغرافیایی فارس، در آینده به بیش از یک هزار هکتار خواهد رسید.

اراض زیر کشت گوجه فرنگی در استان فارس

سالانه بیش از 25 هزار هکتار از مزارع استان فارس زیر کشت گوجه فرنگی می رود . گوجه فرنگی در 4 فصل زمستان ، پاییز ، بهار و تابستان در استان فارس  و در شهرستان های مرودشت ، فراشبند ، کازرون ، فسا ، قیر و کارزین و پاسارگاد کشت و برداشت می شود .

اراض زیر کشت جو در استان فارس

اراضی سطح زیر کشت جو در استان فارس 139 هزار هکتار است.بیشتر کشت جو داخلی فارس از نوع کشت علوفه ای است.استان فارس رتبه دوم کشت جو علوفه ای در کشور را داراست.میزان کشت جو در استان فارس حدود 290 هزار تن در سال می باشد.بیشتر کشت جو داخلی فارس از نوع کشت آبی است و کشت دیم در این استان کم است.

اراض زیر کشت زیتون در استان فارس

استان فارس با 12100 هکتار سطح زیرکشت زیتون رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است . که 11 درصد باغ‌های زیتون کشور را تشکیل می‌دهد. شیراز بیش‌ترین سطح زیرکشت و ارسنجان با تولید 12 تن میوه زیتون در 15 هکتار زمین، کم‌ترین سطح زیرکشت زیتون را دارد.

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

 

 

;