استان قزوین در زمینه کشاورزی

  • modir

  • 02 مرداد

  • رپورتاژ آگهی

blog-details

 

استان قزوین منطقه‌ای استثنائی با اقلیمی غنی برای کاشت و پرورش انواع گیاهان زراعی و باغی است. این استان  تنها یک درصد از خاک ایران را به خود اختصاص داده اما سهم بزرگی در تولیدات کشاورزی ایران دارد.

استان قزوین با دارا بودن 489هزار هکتار اراضی کشاورزی، سالانه قادر به تولید چهار ميليون تن محصولات زراعی، باغی و دامی است . اين استان با دارا بودن كمتر از يك درصد خاك كشور بيش از 4درصد از توليد بخش كشاورزي كشور را به خود اختصاص داده است.

دشت بسیار وسیع و حاصلخیز قزوین با 13 هزار کیلومتر مربع مساحت یکی از مراکز مهم کشاورزی در کشور محسوب می شود.دشت قزوین دارای آب و هوایی متعادل و مناسب برای کشت انواع گیاهان است.

قزوین رتبه هفتم محصولات کشاورزی در کشور را دارا می باشد . این استان از نظر جغرافیایی دارای گستره‌ای از اقلیم‌ها برای کشت محصولات مختلف است. تنوع اقلیمی زمینه مساعدی برای کشت انواع محصولات گرمسیری و سردسیری در نقاط مختلف استان را فراهم کرده است .به طوریکه انواع محصولات گندم، جو، یونجه، زعفران، چغندر قند، عدس، لوبیا، سیب زمینی، تره بار، هندوانه، زیتون، ذرت، پسته، زیتون، گیلاس، سیب، هلو، زردآلو، گردو، انگور، فندق و زالزالک در سطح وسیعی از مزارع کشاورزی استان قزوین کشت می شوند.

همچنین یکی دیگر از فعالیت های بخش کشاورزی دراین استان  دامداری است . که از موقعیت مناسبی برخوردار بوده که به دو شکل صنعتی و سنتی رواج دارد. که استان قزوین رتبه یک تا پنج کشوری را در حوزه تولیدات دامی را دارا می باشد.

استان قزوین دارای جمعیت پایین‌تری نسبت به پتانسیل‌های تولیدی کشاورزی خود است . همین امر قزوین را به‌عنوان صادرکننده محصولات کشاورزی به سایر استان‌ها و نیز سایر کشورها معرفی نموده است.

محصولات کشاورزی و غذایی استان قزوین

استان قزوین با یک درصد مساحت و 1.5 درصد جمعیت کشور 5 درصد محصولات کشاورزی و غذایی کشور را تولید می‌کند. تنوع اقلیمی زمینه مساعدی برای کشت انواع محصولات گرمسیری و سردسیری در نقاط مختلف استان قزوین فراهم کرده است . حاصلخیزی دشت قزوین، باغات سرسبز و مزارع گسترده این شهر موجب شده است تا کشاورزی مردم قزوین از گذشته تاثیر بسیاری در کشاورزی ایران داشته باشد.

در ادامه در این مقاله از رسان آب محصولات کشاورزی و غذایی که در استان قزوین تولید می شود را بررسی خواهیم کرد ، با ما همراه باشید .

محصولات زراعی استان قزوین

گندم و جو اولین محصول تولید زراعی این استان است .در تمامی این استان بخصوص دشت قزوین به صورت عمده کشت و زر می شود که 153هزار هکتار اراضی این استان تحت کشت این محصول هستند.  25هزار هکتار از اراضی این استان هم دارای کشت یونجه است و می شود بیشتر روی آن کار کرد.

ذرت دومین تولید زراعی این استان بحساب می آید و سالانه بیش از 34 هزار هکتار از اراضی دشت قزوین تحت کشت ذرت قرار می گیرد. شهرستان های آبیک و بوئین زهرا از پیشتازان این محصول در استان قروین هستند. دانه های روغنی کلزا و سویا خیلی کم در زراعت این استان سهم دارد و تنها حدود 4 هزار هکتار اراضی تحت کشت این محصول هستند.

محصولات صیفی استان قزوین

پیشتاز محصولات صیفی این استان گوجه فرنگی هست و شهرستان تاکستان در این زمینه بسیار پیشرو است . 6500 هکتار از اراضی استان سالیانه تحت کشت این محصول است. حدود 5000 هکتار از زمین‌های این استان نیز تحت کشت انواع دیگر صیفی‌جات از قبیل خیار، بادمجان، کدو، هندوانه و انواع کدوئیان دیگر است.

محصولات باغی استان قزوین

قزوين با وجود مساحت كم در حوزه باغي داراي عملكرد بالايي است . این استان به لحاظ توليد محصولات باغي رتبه نهم كشور را برخوردار است. استان قزوين داراي حدود 75 هزار هكتار باغ مثمر است. که  سالانه 24 محصول باغي در این استان توليد مي شود كه  اين ميوه ها شامل محصولات دانه دار، هسته دار، دانه ريز و خشك و نيمه گرمسيري هستند.

استان قزوین در برخی از میوه ها  مانند انگور، زيتون، گيلاس، زغال اخته و فندق رتبه هاي برتر كشور را به خود اختصاص داده است. 42. درصد سطح باغ هاي مثمر استان قزوين به ميزان 31 هزار و 100 هكتار به انگور اختصاص دارد. زيتون با 13 درصد سطح كشت شامل 9 هزار و 300 هكتار در رده دوم محصولات باغي استان قرار دارد و پس از آن گردو نيز با پنج هزار و 600 هكتار معادل 7.5 درصد به لحاظ مساحت باغي در جاي سوم قرار دارد.  10 درصد باغ هاي استان قزوين نيز به هلو و شليل و گيلاس (هركدام 5 درصد) اختصاص دارد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

دشت قزوین سرآمد کشاورزی این استان

دشت قزوین در استان قزوین واقع شده‌است که درزمینه کشاورزی از پتانسیل بالقوه بالائی برخورداراست. این دشت از نظر پیشینه تاریخی، محصولات کشاورزی و گونه‌های جانوری، اهمیت اقتصادی و تاریخی بسیار مهمی در میان دشت‌های ایران دارد. به گونه‌ای که بسیاری از باستان شناسان ایرانی معتقدند که تمدن کشاورزی جهان از این دشت  آغاز و سپس به شرق و قلب فلات ایران و دیگر نقاط جهان گسترش یافته‌است.

دشت قزوین پهنه ای به وسعت حدود ۴۴۰ هزار هکتار است.که بسیاری از بخش های آن به دلیلی برخورداری از خاک مرغوب جزو اراضی کشاورزی درجه یک و بسیار مستعد برای کشاورزی محسوب می شود.

شرایط اقلیمی دشت قزوین

رشته‌کوه‌های البرز در شمال و ارتفاعات آوج در جنوب این امکان را برای دشت قزوین فراهم کرده تا از منابع آبی مناسبی برخوردار باشد. همچنین منابع آبی زیرزمینی مناسبی نیز در این دشت فراهم گردیده است.اما با توجه به اینکه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر از  این دشت  افزایش یافته ،دشت قزوین به‌عنوان یکی از مناطق پرتنش آبی معرفی شده است .

دشت قزوین دارای آب و هوایی متعادل و مناسب برای کشت انواع گیاهان است. این دشت در برخی مناطق به‌ویژه مناطق مرکزی خود دارای میانگین دمای بالاتر و درجه رطوبت پایین‌تری است و هر چه به سمت شمال و جنوب این استان پیش می‌رویم دما دچار کاهش می‌شود.

دشت قزوین بنیانگذار کشاورزی مدرن در کشور است . که اکنون با مکانیزه شدن مراحل مختلف تولید و دسترسی به آب های روان، استفاده از ماشین آلات نوین و به کار گرفتن اصول علمی در دفع آفات نباتی این دشت توانایی تبدیل به الگوی توسعه کشاورزی در کشور را دارا می باشد.

این دشت امکان تولید ۱۰ درصد محصولات کشاورزی میهن مان را دارد اما اکنون حدود چهار درصد را به خود اختصاص داده است . که در صورت احیای دشت قزوین و برنامه ریزی مناسب می توان به این رقم دست پیدا کرد.

محصول گندم از مهمترین تولیدات کشاورزی قزوین

محصول گندم از مهم ترین تولیدات کشاورزی و از محصولات استراتژیک به شمار می رود که تامین آن نقش مهمی در حفظ امنیت غذایی کشور دارد. این محصول به عنوان مهم ترین و پرمصرف ترین محصول کشاورزی و تامین کننده بخش مهمی از غذای مردم به شمار می رود.

در این مقاله از رسان آب به بررسی کاشت وتولید گندم در استان حاصلخیز قروین می پردازیم ؛ با ما همراه باشید.

گندم اولین محصول تولیدی استان قزوین است . که تقریباً در تمامی مناطق این استان و به‌خصوص در ناحیه دشت قزوین این محصول به طور عمده کشت‌وزرع می‌شود. 159 هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان قزوین به کشت گندم اختصاص دارد . که از این میزان اراضی تحت کشت   49 هزار و 701 هکتار متعلق به گندم آبی و  110 هزار هکتار متعلق به گندم دیم میباشد . بیش از 309 هزار تن محصول از این میزان سطح زیرکشت برداشت می شود که حدود 229  هزار تن گندم آبی و 81 هزار تن گندم دیم می باشد.

شهرستان آبیک بیشترین سطح زیرکشت گندم آبی با سطح 15 هزار و 900 هکتار و شهرستان آوج با سطح زیر کشت گندم دیم با سطح 46 هزار و 500 هکتار را دارد.شهرستان آوج کم ترین سطح کشت گندم آبی استان قزوین و شهرستان البرز کم ترین سطح کشت گندم دیم این استان را دارا می باشد.

رقم های پیشگام ، سیروان ، سیوند به کشت گندم آبی و رقم های آذر2 ، باران و هشترودی به کشت گندم دیم عمده ترین  رقم های کشت گندم آبی و دیم در استان قزوین میباشد.از نظر آبیاری مزارع گندم آبی استان قزوین تاکنون حدود 3 هزار هکتار از مزارع  این استان با روش تیپ و حدود 4 هزار هکتار از مزارع به روش بارانی آبیاری میشود.

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

شهرک‌های گلخانه‌ای استان قزوین

محدودیت منابع آبی و تولید محصولات باکیفیت ، الگوی کشت صیفی‌ و سبزی را به سمت توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای برده است . در این میان، قزوین با استفاده از ظرفیت های فراوان خود، در این مسیر پیشرو ‌است. توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در قزوین موجب شده است تا نه‌ تنها موقعیت های زیادی برای اشتغال ایجاد شود، بلکه این منطقه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی نیز جزو استان های برتر کشور باشد.

شهرک های گلخانه ای قزوین

استان قزوین دارای چهار شهرک گلخانه ای خصوصی در شهرستان های آبیک، بویین زهرا و البرز و یک شهرک گلخانه ای دولتی در شهرستان تاکستان است. در استان قزوین 128واحد گلخانه‌ای در مساحت بیش از 65 هکتار(85 واحد فعال ) انواع محصولات گلخانه‌ای را تولید می‌کنند. که سالانه از این تعداد گلخانه بیش از 9 هزار تن محصولات گلخانه ای تولید می شود . که غالب آنها به تولید نشا در اوایل فصل و تولید محصولات صیفی در میانه فصل مشغول هستند.

92 واحد گلخانه سبزی و صیفی و توت فرنگی در استان قزوین فعال است که سطح زیر کشت این تعداد گلخانه‌ها 48 هکتار است. همچنین 20 واحد گلخانه گل و گیاهان زینتی در این استان فعالیت دارد که 7 و نیم هکتار از اراضی کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است . در نهایت 12  واحد گلخانه تولید نشا سبزی و صیفی در بیش از7 هکتار، نشا سبزی و صیفی و پایه رویشی را تولید می‌کنند .

 

لازم بذکر است که استان قزوین با توجه به بستر و ظرفیت های  مناسب و مستعد در بخش کشاورزی ؛ قابیلت تبدیل به قطب گلخانه ای کشور را دارا می شود. بنابراین روند توسعه گلخانه‌ها در استان قزوین باید متمرکز باشد و سطح زیر کشت سبزی و صیفی به شهرک‌های گلخانه‌ای تبدیل شود.

کشت پاییزه ؛ پرسود برای استان قزوین

به دلیل شرایط اقلیمی استان قزوین، از دیرباز کشاورزان این استان به کشت پاییزه بیش از سایر کشت‌ها مشتاق بوده اند. اما با ورود کشت‌ پرسود‌تر محصولات تابستانه نسبت به کشت‌های پاییزه مانند هندوانه، خربزه وذرت به استان، کشت تابستانه در استان قزوین افزایش یافت . که برداشت بیش از اندازه از چاه‌ها و منابع آب‌ زیرزمینی موجب شد وضعیت آبی این استان در وضعیت قرمز قرار گیرد و دوباره به کشت‌ پاییزه در این استان توجه شود.

کشت پاییزه برای محصولات زراعی هرساله از اوایل مهرماه تا اواخر آبان ماه اجرایی می‌شود . بیش از 201 هزار هکتار از اراضی استان قزوین زیر کشت محصولات استراتژیک پاییزه ( گندم ، جو و کلزا) می رود . که از این سطح زیر کشت به تفکیک ۴۹ هزار هکتار برای کشت گندم آبی، ۱۱۲ هزار هکتار برای گندم دیم و ۳۰ هزار هکتار برای جو اختصاص یافته است. به طور میانگین از این میزان اراضی زیر کشت بیش از 500 هزار تن محصول برداشت می شود.

کشت پاییزه دانه های روغنی در مزارع کشاورزی استان قزوین

بیش از ۳هزار و هفت هکتار از مزارع کشاورزی این استان تحت کشت دانه های روغنی پاییزه می رود. از این میزان کلزا با سطح زیرکشت ۲ هزار و ۸۹۳ هکتار ، کاملینا ۱۰۳ هکتار و گلرنک ۱۱ هکتار است.که بطور میانگین از این میزان سطح زیرکشت حدود ۵ هزار و ۸۰۰ تن کلزا،  ۱۵۰ تن کاملینا و ۱۰ تن گلرنگ تولید شود . که جلیلوند بیشترین سطح زیرکشت دانه های روغنی کلزا را در شهرستان آبیک با سطح زیرکشت ۹۳۰ هکتار، کاملینا در شهرستان البرز با ۳۰ هکتار و گلرنگ در شهرستان آوج ۱۱ هکتار (کشت دیم ) ذکر کرد..

در پایان خوب است خاطر نشان کرد ؛که قزوین با توسعه کشت پاییزه و مصرف آب کمتر، قدم مهمی در جهت اصلاح الگوی کشت این استان در کشور برداشته است.

توسعه آبیاری نوین در استان قزوین

توسعه آبیاری نوین یکی از موارد مهم و اساسی در ارتقای بهره‌وری و هوشمندسازی در کشاورزی  و یکی از الزامات حرکت از کشاورزی سنتی به مدرن است. حرکت از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن از اهمیت بالایی برخوردار است . به طوری که نقش مهمی در پایداری کشاورزی و حفظ امنیت غذایی جامعه دارد.

در این مقاله از رسان آب توسعه آبیاری های نوین در استان قزوین را بررسی می کنیم . با ما همراه باشید .

استان قزوین از جمله استان های کشور می باشد که کم آبی یکی از دغدغه ها و چالش های اساسی پیش روی کشاورزی ای استان است  . یکی از راه های اصلی رفع این چالش، توسعه آبیاری های مدرن است . که خوشبختانه این استان در عین حال نیز از استان های پیشرو کشور در توسعه آبیاری نوین می باشد .

375 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان قزوین آبی ‌بوده و 180 هزار هکتار از اراضی این استان مستعد توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است.‌ که تاکنون بیش از 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به سامانه‌های ‌نوین آبیاری مجهز شده است. که یعنی تنها 37 درصد اراضی مستعد قزوین به آبیاری نوین مجهز شده اند و ۶۳ درصد  اراضی مستعد کشاورزی استان قزوین به سامانه‌های آبیاری نوین تجهیز نشده اند.از این میزان سامانه نوین ‌اجرا شده 60 درصد در اراضی زراعی و 40 درصد مربوط به باغات  این استان است .

بیشتر طرح‌های توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در استان قزوین به روش قطره‌ای و موضعی (تیپ) بوده که بیشترین ‌راندمان با درصد بالای 95 درصد را دارا است.‌

در انتها باید این را در نظر داشت که دشت قزوین یکی از دشت‌های مهم و حاصل خیز کشور محسوب می‌شود  . بنابراین لازم است که در راستای پایداری تولید محصولات کشاورزی و تأمین امنیت غذایی مردم برنامه ریزی‌های جامعی انجام شود. که توسعه آبیاری نوین یکی از موثر ترین راه ها در این زمینه می باشد .

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

;