بخش کشاورزی در استان کردستان

  • modir

  • 02 مرداد

  • رپورتاژ آگهی

blog-details

 

در استان کردستان ، مهمترین بخش اقتصادی مربوط به بخش کشاورزی است که می‌توان در این بخش اشتغالزایی خوبی را ایجاد کرد.

در این سری از مقالات رسان آب به سراغ  استان کردستان می رویم و به بررسی بخش کشاورزی در این استان می پردازیم . با ما همراه باشید .

استان کردستان دارای ظرفیت‌ها و مزیت‌های زیادی در بخش کشاورزی است و درآمد و معیشت قشر زیادی نیز بستگی به این بخش دارد . که در سالیان اخیر نیز با ورود علم و تکنولوژی و بهره‌مندی از تجهیزات نوین، کشاورزی استان کردستان هم از لحاظ کمی و هم از نظر کیفی در مسیر پیشرفت قرار گرفته است. به طوری که این استان در تولید برخی محصولات کشاورزی اعم از زراعی و باغی در کشور صدرنشین است .

یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد . که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل می‌دهد. ۹۶ درصد سطح اراضی کشاورزی این استان معادل از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش(بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص دارد . که از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان کردستان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است. که سالانه حدود ۲۱۱ هزار و ۲۶۸ هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

بر اساس آخرین عملکرد سالانه یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول زراعی و ۴۴۳ هزار تن محصول باغی در استان تولید می شود.

صدرنشینی استان کردستان در تولید برخی محصولات کشاورزی

استان کردستان مقام سوم کشوری تولید گندم ، رتبه پنجم تولید سیب زمینی ، مقام سوم تولید نخود، رتبه اول در تولید توت فرنگی و مقام دوم تولید انگور دیم را در کشور دارد.همچنین این استان در تولید گردو مقام دوم، در تولید «به» رتبه سوم، در تولید آلبالو مقام سوم، در تولید گیلاس مقام چهارم و در تولید هلو و شلیل رتبه هشتم را در بین استان های مختلف کشور به خود اختصاص داده است.

که عمده‌ترین بخش های تولید محصولات کشاورزی در کردستان، در شهرستان‌های قروه، بیجار، کامیاران و مریوان واقع شده است و مستعدترین اراضی کشاورزی این استان را تشکیل می‌دهند.

صدر نشینی برخی محصولات کشاورزی در استان کردستان

استان کردستان از استان‌های پربارش دارای آب و هوای مناسب، خاک حاصلخیز در کشور است و این ظرفیت زمینه رونق کشاورزی را در استان فراهم کرده است.  به طوری که محور توسعه استان کردستان را می توان بخش کشاورزی دانست . به این معنی که اگر قرار است توسعه‌ای در کردستان اتفاق بیفتد با محوریت کشاورزی روی خواهد داد.

یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد . که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور محسوب می شود. عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان کردستان به طور متوسط در ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار سطح زیر کشت زراعی ؛ یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول و میزان برداشت محصولات باغی هم از ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار سطح زیر کشت ، ۴۴۳ هزار تن است.

در استان کردستان چندین محصول کشاورزی صدر نشین  و داری مزیت رقابتی هستند . که می‌توان به گندم، توت فرنگی، سیب زمینی و گوشت قرمز، گوشت سفید، انگور، گردو و عسل اشاره کرد.

در ادامه به بررسی میزان تولید این محصولات در استان کردستان می پردازیم . با ما رسان آب همراه باشید.

کردستان با تولید ۸۱۸ هزار و ۹۸ تن گندم مقام سوم کشوری، با تولید ۳۲۹ هزار و ۶۷۰ تن سیب زمینی رتبه پنجم، با تولید ۴۳ هزار تن نخود مقام سوم، با تولید ۶۰ هزار و ۲۳۲ تن توت فرنگی رتبه اول، با تولید ۱۵۰ هزار و ۱۷۵ تن محصول انگور مقام دوم تولید انگور دیم را در کشور دارد.

این استان در تولید گردو هم با ۲۱ هزار و ۷۸۶ تن مقام دوم، در تولید «به» با ۶ هزار تن رتبه سوم، در تولید آلبالو با ۱۰ هزار و ۷۰۰ مقام سوم، در تولید گیلاس با ۱۰ هزار و ۸۰۰ تن مقام چهارم، در تولید هلو و شلیل با تولید ۶۶ هزار و ۹۰۰ تن رتبه هشتم را در بین استان های مختلف کشور به خود اختصاص داده است.

سالانه ۶ هزار و ۶۸۳ تن محصولات گلخانه ای، ۷۰۰ هزار شاخه گل شاخه بریده، سه هزار و ۹۵۷ تن قارچ خوراکی هم در این استان تولید می شود؛ افزون بر محصولات زراعی و باغی، کردستان در تولید گوشت سفید و قرمز هم جزو استان های پیشرو بوده به شیوه ای که زنجیره ارزش در صنعت دامپروری و طیور در آن تکمیل شده است.

در نهایت آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که استان کردستان دارای پتانسیل بی نظیری در تنوع اقلیمی میوه‌های سردسیری و نیمه گرمسیری است . همچنین کردستان دارای دشت های مناسب و مستعدی به ویژه برای کشاورزی است که عمده آنها در شهرستان های قروه، بیجار و کامیاران قرار دارد.

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

 کردستان ؛ قطب تولید غلات در غرب کشور

استان کردستان به سبب داشتن زمین های مرغوب و حاصلخیز، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه غلات در غرب کشور به شمار می رود . گندم به عنوان یک محصول مهم و بیشتر از سایر محصولات کشاورزی همواره  مورد توجه کردستانی ها بوده است . که هر سال بخش زیادی از مزارع استان کردستان به کشت آن اختصاص پیدا می کند.

۹۶ درصد (۷۹۱ هزار و ۹۷۰ ) سطح اراضی کشاورزی استان کردستان به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) اختصاص دارد . که از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی این استان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است. که ۷۹ درصد آن سالانه به کشت غلات، ۱۳ درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می‌کند.

در این مقاله از رسان آب با ما همراه باشید ، تا به بررسی تولید گندم در این استان بپردازیم .

این استان با تولید بیش از 990 هزار تُن گندم ، در تولید این محصول در رده چهارم کشور و بعد از استان های خوزستان، گلستان و فارس قرار دارد . بیش از ۱۰ درصد تولید گندم کشور نیز به این استان اختصاص دارد. سالانه به طور متوسط ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی این استان به زیرکشت گندم آبی و ۵۸۸ هزار و ۸۵۳ هکتار هم به زیرکشت گندم دیم می رود. که به طور میانگین از سطح مزارع گندم آبی این استان ۱۶۳ هزار و ۴۰۰ تن محصول و از اراضی دیم هم ۷۹۸ هزار و ۱۱۰ تن محصول گندم تولید می شود .

کشت گندم در کردستان هر سال در اواخر شهریور و اوایل مهر شروع می شود و برداشت آن در اواخر خرداد و اوایل تیر سال بعد به 2 صورت مکانیزه و سنتی انجام می شود. که بیشترین سطح زیرکشت گندم این استان مربوط به شهرستان‌های بیجار با ۱۵۵ هزار و ۷۵۰ هکتار، دیواندره ۹۶ هزار و ۸۵۰ هکتار، سقز ۹۴ هزار و ۶۰۰ هکتار و دهگلان ۸۲ هزار هکتار است .

لازم بذکر است که  خودکفایی در تولید یک محصول استراتژیک و پرمصرف در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است . در این میان، تولید محصولات استراتژیک از جمله گندم از جمله هدف گذاری‌های کشورها در راستای تأمین امنیت پایدار غذایی به شمار می‌رود . که در این میان استان هایی مانند استان کردستان که پتانسیل و ظرفیت بالایی در این موارد دارند ، باید  بیشتر مورد توجه قرار گیرند .

استان کردستان ؛ مستعد در زمینه توسعه کشت های گلخانه ای

استان کردستان به دلیل شرایط مساعد جغرافیایی و همچنین در اختیار داشتن نیروی متخصص و توانمند یکی از مناطق مستعد کشور در زمینه توسعه کشت های گلخانه ای به شمار می رود.

توسعه کشت های  گلخانه ای باعث می شود که نیاز به واردات محصولات کشاورزی در استان کردستان در چهار فصل کاهش پیدا کرده و ضمن اینکه زمینه برای صادرات محصولات تولیدی به دیگر استانها و حتی خارج از کشور نیز فراهم شود.

در سطح استان کردستان تعداد ١١٨ واحد گلخانه صنعتی، کوچک مقیاس و تونل پلاستیکی وجود دارد . که از مجموع این واحدهای گلخانه استان کردستان ۸۰ واحد صنعتی، ۳۱ واحد کوچک مقیاس، ۶ واحد تونل پلاستیکی و یک واحد سایبان باغی است . که بیشترین واحدها و تولیدات گلخانه ای استان کردستان مربوط به شهرستان‌های سنندج و دهگلان است

.میزان مساحت این تعداد واحد ، ۳۷.۵ هکتار است و سالانه حدود هفت هزار تن محصول تولید و روانه بازار می کنند. که . به طور تقریبی ۷۰ درصد تولیدات گلخانه‌ای استان به خارج از استان صادر و مابقی در بازار داخلی عرضه و مصرف می شود.

عمده محصولات تولیدی گلخانه‌ای این استان شامل خیار، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، آلوئه‌ورا و گیاهان زینتی است . که هم اکنون بیشترین میزان تولید محصولات گلخانه ای کردستان مربوط به گوجه فرنگی می باشد و ۱۴ واحد گلخانه در این استان به کشت این محصول می‌پردازند.

در نهایت لازم بذکر می باشد که ، با توجه به آب و هوای استان کردستان، مخاطرات جوی تهدیدی برای محصولات باغی استان به شمار می‌رود .که توسعه کشت گلخانه‌ای یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با این تهدید جدی است.

همچنین با توجه به شرایط اقتصادی کشاورزان و نیاز به افزایش تولید و کسب درآمد بالاتر، لازم است در روش‌های تولید محصولات کشاورزی و باغی تغییراتی ایجاد شود . که ایجاد گلخانه یکی از بهترین تغییراتی است که می‌توان در این حوزه ایجاد کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

 

سامانه‌های نوین آبیاری در استان کردستان

استان کردستان همواره جزو استان های پیشرو در تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری است . میزان سطح مجهز به این تجهیزات در استان کردستان بالاتر از میانگین کشوری است ،  که این خود گویای استفاده بهینه از آب در این بخش در این استان است.

اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از سال 1372 در استان کردستان آغاز شد . که در حال حاضر در 140 هزار هکتار زمین آبی استان کردستان  59 هزار و 500 هکتار آن به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است . که معادل 41 درصد اراضی آبی  این استان می باشد وحدود 80 هزار هکتار آن باقیمانده است تا به این سیستم تجهیز شوند . اما با این حال این استان نسبت به سطح کشوری رتبه مناسبی در زمینه مجهز کردن اراضی به سیستم نوین آبیاری دارد.

از  59 هزار و 500 هکتار اراضی مه در استان کردستان یه سیستم آبیاری نوین تجهیز شده اند ، 48 هزار و 750 هکتار از اراضی آبی به سیستم آبیاری بارانی، چهار هزار و 800 هکتار به سیستم آبیاری قطره‌ای و نوار تیپ و دو هزار و 570 هکتار به سیستم آبیاری کم فشار مجهز شده اند.

بیشترین درصد تجهیز اراضی آبی به سیستم های نوین در استان کردستان مربوط به شهرستان های قروه و دهگلان و کمترین هم سروآباد و بانه است.

شهرستان قروه با 27 هزار و 737 هکتار اراضی آبی در 22 هزار و 525 هکتار از اراضی آن سامانه‌های نوین آبیاری به اجرا در آمده است.در شهرستان دهگلان 12 هزار و 365 هکتار، در سقز 7 هزارو 80 هکتار، در کامیاران 4 هزار و 600 هکتار، در سنندج 3 هزار و 20 هکتار، در بیجار 2 هزار و 920 هکتار، در دیواندره 2 هزار و 620 هکتار، در مریوان 2 هزار و 150 هکتار، در بانه 762 هکتار و در سروآباد نیز688 هکتار از اراضی آبی این شهرستان‌ها مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری هستند.

خوب است بدانیم که سطح اراضی آبی مجهز به سیستم های نوین آبیاری در این استان بالاتر از میانگین کشوری است . که این بیانگر نحوه بهره برداری صحیح از منابع آبی در این منطقه است.

عملکرد استان کردستان در کشت های بهاره و پاییزه

استان کردستان یکی از استان های حاصلخیز و از قطب های تولید محصولات کشاورزی در کشور است . این استان  یک میلیون و 217 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد. که از این میزان سالانه 783 هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می‌رود، 381 هزار هکتار آن هم آیش بوده و 53 هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است. از 836 هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان 705 هزار هکتار آن دیم و 131 هزار هکتار آن هم آبی است. عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی این استان  نیز توت فرنگی است .

در این مقاله از سری مقالات استان کردستان قصد داریم به بررسی کشت های پاییزه و بهاره در این استان بپردازیم . با رسان آب همراه باشید .

کشت بهاره در استان کردستان

کشت بهاره در مزارع استان کردستان با حدود 15 تنوع محصول زراعی و جالیزی با کشت محصول نخود آغاز شده و با سیب زمینی در خردادماه به پایان می‌رسد.

سالانه به طور متوسط 165  هزار هکتار از اراضی این استان تحت کشت محصولات بهاره شامل نخود، عدس، گلرنگ، آفتابگردان، ذرت، چغندرقند، یونجه، شبدر، اسپرس، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی، خیار، هندوانه و سایر محصولات سبزی و صیفی قرار گیرد. که بیشترین سطح زیرکشت  با سطح ۱۰۰ هزار هکتار به نخود دیم اختصاص دارد .

سیب زمینی با هفت هزار هکتار، گلرنگ با سه هزار هکتار، خیار با ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار، گوجه فرنگی با یک هزار و ۵۰۰  هکتار و چغندر قند با حدود یک هزار هکتار در رتبه های بعدی کشت بهاره این استان قرار دارند.

همچنین هندوانه، بادمجان، خربزه و برخی محصولات جالیزی دیگر نیز توسط کشاورزان کردستانی در فصل بهاردر اراضی این استان  کشت می‌شوند.

کشت پاییزه در استان کردستان

کشت پاییزه از سری کشت هایی است که  دارای پتانسیل بسیار خوبی است و تولیدکنندگان استان کردستان به آن بسیار توجه دارند . این کشت های پاییزه در استان کردستان با کشت دانه روغنی کلزا  هر سال از اول مهر تا آخر آبان انجام می‌شود  . که این اراضی زیر کشت محصولاتی همچون گندم، جو، کلزا، ماشک، گاودانه و خلر قرار می گیرد.

هر سال به طور میانگین حدود 625 هزار و 500 هکتار از اراضی این استان زیر کشت غلات پاییزی می‌رود . که این میزان 582 هزار هکتار گندم، 40 هزار هکتار جو و 3 هزار و 500 هکتار کلزا را شامل می‌شود.

نکته حائز اهمیت کشت پاییزه در این استان مربوط به محصول توت فرنگی می باشد . چرا که فصل پاییز هیچ منطقه‌ای در کشور جز کردستان محصول توت‌فرنگی تولید نمی‌کند و به همین دلیل کشت پاییزه این محصول سودآوری زیادی برای این استان دارد .

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

;