ظرفیت بالای کشاورزی در استان کرمان

  • modir

  • 02 مرداد

  • رپورتاژ آگهی

blog-details

 

پتانسیل های موجود در استان کرمان و وجود مناطق بسیار مستعد برای تولید انواع محصولات زراعی و باغی،این استان را از اهمیت ویژه ای برخوردار کرده است.  مناطق بسیار مستعد و پتانسیل‌های موجود در استان کرمان ضمن فراهم کردن امکان تولید 124 نوع محصولات باغی و زراعی اهمیت ویژه‌ای برای این استان فراهم آورده است.

استان کرمان از معدود مناطقی در کشور است که دارای چهره‌های گوناگون محیطی است . همچنین به علت وسعت منطقه و وجود پستی، بلندی‌ها و شرایط خاص اقلیمی آب و هوای آن که در نواحی مختلف متفاوت است ، استان كرمان به سه منطقه كشاورزی تقسیم می شود :

۱) مناطق كشاورزی خشک و كویری (رفسنجان، زرند، سیرجان و …)

۲) مناطق كشاورزی معتدل و سردسیر كوهستانی (بافت، بردسیر و …)

۳)مناطق كشاورزی گرمسیری (بم، جیرفت، كهنوج و …)   

استان کرمان از نظر سطح زیرکشت محصولات باغی با 410 هزار هکتار حائز رتبه اول کشوری و برخوردار از 150 هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی است.که از این میزان سطح زیر کشت 6.5 میلیون تن حجم تولیدات محصولات کشاورزی استان کرمان در سال است.

شاخص­ترین محصول استان کرمان، پسته است. استان كرمان بیش از 5/87 درصد از باغات پسته كشور را به خود اختصاص داده است. در میان شهرستان­های پسته­خیز استان كرمان، شهرستان رفسنجان با بیش از ۷۰ درصد کل تولید و سطح زیر کشت پسته، رتبه اول را داراست. از دیگر محصولات كشاورزی مهم این استان   می­توان به گندم، جو، سیب­زمینی، حنا، وسمه، زیره و پنبه اشاره کرد. گیاهان دارویی و گل­محمدی نیز از محصولات مهم دیگری هستند که در استان کرمان تولید می­شوند. در استان كرمان انواع محصولات سردسیری شامل گردو، بادام، گلابی، هلو، آلبالو، آلو، گیلاس و سیب­درختی پرورش می­یابد. همچنین محصولات گرمسیری از قبیل مركبات (پرتقال، لیمو­شیرین، لیمو­ترش، نارنگی، نارنج و گریپ فروت) و خرما بصورت گسترده در مناطق گرمسیری مانند شهرستان­های بم، جیرفت، کهنوج، منوجان، شهداد و ارزوئیه كشت و تولید می­شود.

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

 

استان کرمان ؛ پتانسیل و تنوع محصولات کشاورزی

استان کرمان ، استانی پهناور با شرایط خاص جغرافیایی و در نتیجه گستردگی پتانسیل و تنوع محصولات تولیدی کشاورزی در  جنوب­ شرق ایران می باشد. این ویژگی ها در استان کرمان  امکان تولید 124 نوع محصولات باغی و زراعی را در این استان فراهم کرده است . این استان از نظر سطح زیرکشت محصولات باغی با 410 هزار هکتار حائز رتبه اول کشوری و برخوردار از 150 هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی است.

 رتبه های برتر کشوری استان کرمان در  بسیاری از محصولات باغی و زراعی 

کرمان رتبه اول سطح زیرکشت پسته و گردو، رتبه اول تولید پسته، رتبه دوم سطح زیرکشت گل محمدی، رتبه چهارم سطح زیرکشت خرما و تولید ذرت، رتبه پنجم سطح زیرکشت بادام و مرکبات، رتبه ششم تولید خرما و رتبه هفتم تولید مرکبات در کشور را داراست.

محصولات باغی استان کرمان

استان کرمان به لحاظ تولید محصولات باغی دارای جایگاه ویژه و ارزشمندی است . از مجموع سطح زیر کشت باغات استان،۵۹/۲ درصدبه کشت پسته،۱۴/۰۷ درصدبه کشت خرما،۸/۹۶ درصد به کشت مرکبات،۴/۹۶ درصدبه کشت گردو،۳/۱۱ درصد به کشت بادام اختصاص یافته و ۹/۷ درصد به سایر میوه های دانه دار، هسته دار،توتستان و گلستان اختصاص دارد.

این استان به لحاظ میزان پسته،مقام اول را در کشور دارا می باشد.بیشترین سطح زیر کشت پسته استان کرمان مربوط به شهرستان رفسنجان می باشد.از جمله انواع خرمای مرغوب استان کرمان می توان به خرمای مضافتی بم،خرمای پیارم، خرمای شاهانی و خرمای بزمانی اشاره نمود.بیشترین سطح زیر کشت خرمای این استان مربوط به شهرستان بم  می باشد.مرکبات این استان  به ویژه گریپ فروت و لیمو شیرین بسیار ممتاز می باشند،به طوری که گریپ فروت تولیدی این استان از بهترین نوع خود در جهان به شمار می رود.

محصولات زراعی استان کرمان

در استان کرمان به دلیل شرایط متنوع اقلیمی،انواع محصولات زراعی قابل تولید است،به طوری که در تولید بعضی از محصولات،حائز رتبه کشوری می باشد.وجود پتانسیل تولید محصولات زراعی با عملکرد بسیار بالا مانند گندم با تولید 8.5 تن در هکتار، ذرت دانه‌ای باتولید 13.5 تن در هکتار، کلزا با تولید 6.5 تن در هکتار، وجود رقم معروف یونجه بمی، امکان کاشت و تولید بیش از 54 نوع محصول زراعی به دلیل تنوع آب و هوایی و امکان کاشت ذرت در دو فصل از سال از قابلیت های بخش زراعت استان کرمان است.از مناطق عمده کشت غلات به ویژه گندم می توان منطقه ارزئیه بافت و شهرستان های رودبار جنوب،قلعه گنج،کهنوج و بردسیر را نام برد.

در بین انواع سبزیجات ،گوجه فرنگی و سیب زمینی از بیشترین سطح زیر کشت برخوردارند.در این میان شهرستان بردسیر به ویژه مناطق لاله زار،قلعه عسکر و نگار از مناطق مستعد تولید سیب زمینی هستند.

تولید پسته در استان کرمان

استان کرمان به عنوان بزرگترین قطب تولید پسته ایران شناخته می شود و پسته آن به لحاظ کیفیت و طعم در جهان بی‌نظیر است. استان كرمان، رتبه اول را در توليد و سطح زير كشـت پسـته در كشـور دارد. از این استان بیش از ۹۵ درصد محصول پسته ایران به دست می آید و این استان بیش از ۸۷/۵ درصد از باغات پسته کشور را به خود اختصاص داده است.

استان کرمان در فلات مرکزی ایران قرار دارد که بیشترین سطح آن را مناطق کویری با آب و هوای گرم در تابستان و سرد در زمستان تشکیل می‌دهد . اما سرمای هوا در زمستان به ندرت به زیر صفر می‌رسد، در واقع سرمای هوا در زمستان در این استان بین صفر تا ده درجه بوده و در این دما بدون اینکه درختان پسته آسیب ببینند می‌توانند زمستان را سپری کنند.گرمای هوا ممکن است در بسیاری از مناطق به بیشتر از ۴۰ درجه در اوج تابستان برسد .که این گرما برای رشد و باردهی درختان پسته مشکلی ایجاد نمی کند.

در میان شهرستان های استان کرمان که باغ پسته دارند، رفسنجان با بیش از ۷۰ درصد کل تولید پسته و تعداد باغ پسته، رتبه اول را دارا ست. بعد از شهرستان رفسنجان بیشترین سطح زیر کشت پسته در استان کرمان متعلق به شهرستان‌های سیرجان، شهربابک، کرمان، زرند، انار و راور است.

صادرات پسته

تولید پسته صادراتی ایران یکی از بخش های مهم بدنه اقتصاد غیرنفتی کشور است. پسته به عنوان یکی از منابع مهم درآمدهای ارزی می تواند نقش مهمی در توسعه تجارت خارجی داشته باشد . حصول پسته که یک محصول استراتژیک برای کشور است و بیش از 70 درصد آن از گمرکات استان کرمان صادر می‌ شود.که یکی از پنج محصول اصلی بخش صادرات کشاورزی ایران در سطح جهانی به شمار می ‌رود.

محدودیتهای استان کرمان در تولید پسته

درست است که استان کرمان قطب تولید پسته کشور شناخته می شود ، اما به مرور زمان و با گرم تر شدن هوا و همچنین کاهش میزان بارش سالیانه که تمام مناطق کشور را درگیر کرده است به تدریج شرایط استان کرمان برای تولید پسته از حالت ایده آل در حال خارج شدن است. محدودیت شدید منابع آب از یک سود و از سویی دیگر تبخیر بیش از اندازه ی آب از سطح خاک به واسطه ی گرمای بیش از اندازه ی هوا سبب شده رشد درختان پسته در این اقلیم با مشکل مواجه شود.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

 تولید محصول استراتژیک گندم در استان کرمان

در استان کرمان ۵۴ نوع محصول زراعی در سطح ۱۲۷هزار هکتار کشت که منجر به تولید ۱هزار و۴۶۰  تن محصول می‌شود. گندم را می توان از عمده ترین محصولات زراعی استان کرمان برشمرد .از مناطق عمده کشت گندم در استان کرمان می توان منطقه ارزئیه بافت و شهرستان های رودبار جنوب،قلعه گنج،کهنوج و بردسیر را نام برد .

در استان کرمان ( به جز منطقه جنوب) ۳۵هزار و۱۰۰هکتار از سطح زیر کشت به گندم اختصاص دارد . که از این ۳۴ هزارهکتار با عملکرد چهار و نیم تن در هکتار حدود ۱۵۴هزار و۶۶۴ تن گندم تولید شود.  در مناطق سردسیری بهترین زمان برای کشت گندم از اول مهرماه تا پانزدهم مهر ماه و در مناطق گرمسیری از نیمه دوم مهرماه تا پانزدهم آبان ماه است.

تولید گندم در جنوب استان کرمان

جنوب کرمان یکی از مناطق مستعد کشاورزی در کشور است . که بخش زیادی از اراضی و زمین های کشاورزی به کشت گندم اختصاص دارد و امکان توسعه کشت گندم نیز در این مزارع وجود دارد.گندم تولیدی در جنوب استان کرمان ، محصولی باکیفیت بالا و ارگانیک است.  در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان محصول گندم در سطح ۴۰ هزار و ۶۲۰ هکتار کشت می شود که  تولید بیش از ۱۷۰ هزار تن از این میزان سطح زیر کشت بدست می آید. شهرستان قلعه گنج یکی از مراکز مهم تولید گندم در منطقه است. از سطح زیر کشت ۱۸ هزار هکتار از مزارع گندم قلعه گنج ۵۰ هزار تن گندم برداشت می شود.رقم گندم کشت شده در شهرستان قلعه گنج، چمران٢ است ، که با توجه به شرایط این منطقه مناسب به شمار می‌رود.

 

 

 

 

کشت گلخانه ای در استان کرمان

استان کرمان یکی از استان های اصلی کشور در زمینهٔ تولید محصولات کشاورزی است . در این میان کشت های گلخانه ای مهم‌ترین محصولات کشاورزی در استان کرمان هستند .که موجب ارزآوری می شوند و همیشه در صدر فهرست صادرات قرار دارند.

در حال حاضر سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای در ایران حدود ۱۱ هزار هکتار است .که سهم استان کرمان از این مقدار ۱۶۰ هکتار است. از این مقدار ۱۴۶ هکتار به سبزی و صیفی نظیر خیار، گوجه و فلفل اختصاص دارد و ۱۴ هکتار نیز به گل و گیاهان زینتی اختصاص داده شده است.  تولید محصولات سبزی و صیفی در استان کرمان ۲۳ هزار تن و تولید هشت میلیون گل شاخه است.

شهرستان ارزوئیه با دارا بودن ۴۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه ای، مقام اول سطح زیر کشت گلخانه استان کرمان را داراست.

کشت گلخانه ای در جنوب استان کرمان

گرم و مرطوب بودن جنوب و جنوب شرق استان کرمان شرایط طبیعی را برای کشت های گلخانه ای ایجاد کرده است واین مهم سبب شده تا استان کرمان به گلخانه های طبیعی ایران معروف شود و همچنین این نوع شرایط آب و هوایی سبب کاهش بسیاری از هزینه ها در این نوع کشت می شود. این منطقه با ۲ هزار و۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت در گلخانه‌ها و تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن محصول مقام نخست تولید محصولات جالیزی گلخانه‌ای کشور را به خود اختصاص داده است.

انواع محصولات گلخانه ای این منطقه شامل خیار گلخانه ای(خیار رسمی، خیار خاردار و خیار مینی)، بادمجان گلخانه ای (قلمی و لامپی)، فلفل (شمشیری، فسفری و رنگی)، گوجه فرنگی (دافینیس و چری) و توت فرنگی است. بیشترین سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای جنوب کرمان در سطح ۲ هزار هکتار مربوط به کشت خیار با تولید سالانه ۳۸۰ هزار تن است.

در مجموع جنوب کرمان ۴۳۰ هزار تن محصولات گلخانه ای به منظور صادرات به کشورهای روسیه، عراق، آذربایجان، ارمنستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر و به منظور مصرف داخلی روانه بازار می کند.

 ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

 

;