استان کرمانشاه از پتانسیل‌های مهم کشاورزی

  • modir

  • 02 مرداد

  • رپورتاژ آگهی

blog-details

 

استان کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم در حیطه کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود . بطوری که کشاورزی یکی از بخشهای اقتصادی پر پتانسیل استان کرمانشاه است ، و این استان یکی از قطب های کشاورزی کشور می باشد .

با توجه به اینکه پیش نیازهای بخش کشاورزی، به صورت کلی آب، خاک و شرایط اقلیمی می باشد ، با یک بررسی کلی می توان متوجه شد که کشاورزی کرمانشاه واقعا پتانسیل بالایی دارد. چرا که این استان  بواسطه بارش سالانه بیش از 480 میلیمتر یعنی چیزی حدود دو برابر میانگین کشور از استانهای برخوردار از نظر منابع آبی است. همچنین اقلیم استان کرمانشاه هم بسیار متنوع است، بگونه ای که اقلیم های مختلف را داشته و سه منطقه عمومی گرم، معتدل و سرد دارد . برخورداری از اقلیم چهار فصل  کرمانشاه را برای توسعه کشاورزی مستعد کرده است. در نهایت خاک این استان نیز حاصلخیز بوده و  محدودیتی برای کشت هیچ محصولی ندارد و تمام محصولات گیاهی در این استان قابل کشت هستند .  همچنین علاوه بر این ها هم مرز بودن استان کرمانشاه با کشور عراق، از امتیازات ویژه این استان در راستای توسعه صادرات بخش کشاورزی محسوب می شود .

این شرایط اقلیمی و تنوع آب و هوایی موجب شده استان کرمانشاه  مستعد کشت انواع محصولات زراعی و باغی باشد . به طوریکه در بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین های  کشاورزی در این استان  ، سالانه نزدیک به پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی  تولید می شود که معادل 4.5 درصد تولیدات کشور است.

استان کرمانشاه ، در زمینه تولید محصولات زراعی مانند گندم، ذرت، جو، کلزا و نخود جزو تولیدکنندگان برتر کشور است و در زمینه تولید محصولات باغی هم ظرفیت‌های قابل توجهی دارد. انگور یاقوتی ، خرمای رقم اشرسی ، مرکبات و سیب از محصولات باغی مهم این استان هستند .

در انتها می توان به این نتیجه رسید که ، استان کرمانشاه به عنوان یکی از استان های تاثیرگذار کشور در بخش کشاورزی مطرح بوده و یکی از تولیدکننده های مهم کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد .

 

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

 تولید محصولات مختلف کشاورزی در استان کرمانشاه

کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است . که با تولید بیش از چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تامین می‌کند.

همانطور که در مقاله قبلی به آن اشاره شد ،  با توجه به شرایط و تنوع آب و هوایی، امکان تولید محصولات مختلف کشاورزی از گرم‌ترین محصول مانند خرما تا سیب که در مناطق سردسیر رشد  می کند ،  در این استان وجود دارد. که در ادامه به معرفی و بررسی این محصولات می پردازیم . با ما ، رسان آب همراه باشید .

محصولات زراعی کرمانشاه

استان کرمانشاه یکی از تأمین‌کنندگان اصلی و  چهارمین تولیدکنندهٔ گندم در کشور ایران است . در این استان  فصل برداشت گندم از ۱۵ اردیبهشت در مناطق گرمسیر آغاز می‌شود و تا پایان مرداد در مناطق سردسیر ادامه دارد.

همچنین این استان  یکی از تأمین‌کنندگان اصلی ذرت در ایران است. در کرمانشاه حدود ۲۶ هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت این محصول ‌است که ۲۵۰ هزار تن ذرت دانه‌ای از آن برداشت می شود و بر این اساس این استان  در رتبهٔ دوم تولید ذرت دانه‌ای در میان استان‌های ایران قرار دارد.

کشت زعفران در استان کرمانشاه سابقه‌ای چند هزار ساله دارد.  کرمانشاه استانی با بهترین شرایط برای کشت زعفران است .شهرستان‌های صحنه، اسلام‌آباد غرب، سنقر، کرمانشاه و جوانرود بهترین نقاط این استان برای کشت زعفران هستند.

نخود یکی دیگر از محصولات کشاورزی این استان است که کشت آن در این منطقه قدمتی طولانی دارد. نخود کرمانشاه یکی از بهترین ارقام نخود در ایران است. استان کرمانشاه با متوسط سطح زیر کشت بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار و متوسط تولید سالانه ۸۵ هزار تن نخود، نزدیک به ۲۵ درصد از تولید نخود ایران را تأمین می‌کند و در رتبهٔ اول تولید این محصول در ایران قرار دارد.

چغندر قند یکی دیگر از محصولات کشاورزی این استان است. بیشترین سطح زیر کشت و تولید این محصول مربوط به شهرستان اسلام‌آباد غرب است. چغندر تولیدی در این شهرستان با داشتن عیار ۱۶ از کیفیت بالایی برای تولید قند برخوردار است.

آفتابگردان یکی دیگر از محصولات کشاورزی استان کرمانشاه است. شهرستان سنقر و کلیایی قطب کشت آفتابگردان در این استان به‌شمار می‌رود و آفتابگردان آجیلی این شهرستان که رقم عمدهٔ آن را سفید ابلق پوست نازک تشکیل می‌دهد از کیفیت و شهرت بالایی برخوردار است.

محصولات باغی کرمانشاه

یکی از محصولات باغداری در استان کرمانشاه گردو است. تقریباً در همه شهرستان‌های استان باغ گردو وجود دارد، اما بیشترین میزان باغ گردوی استان در شهرستان پاوه قرار دارد. گردوی کرمانشاه به دلیل کوهستانی بودن منطقه و استقرار باغ‌ها در ارتفاعات، دمای مناسب، میزان روغن بالا و عطر و طعم خوب کیفیت بالایی دارد. گردوی تولید شهرستان پاوه نیز به دلیل استفادهٔ کم از سم و کود از محصولات سالم به‌شمار می‌رود. مهم‌ترین ارقام گردوی استان کرمانشاه گردوی چندلر، فرانکت و فرنور است. فصل برداشت گردو در شهرستان‌های گرمسیر کرمانشاه از اوایل شهریور است و در شهرستان‌های سردتر تا اواخر مهر ادامه پیدا می‌کند.

احداث باغات پسته از اواسط دههٔ ۱۳۷۰ در کرمانشاه آغاز شد. مجموعاً ۲۳۴ هکتار باغ پسته در این استان وجود دارد که عمدتاً زیر کشت دو رقم پستهٔ اکبری و احمدآقایی قرار دارد. در همهٔ شهرستان‌های کرمانشاه کشت پسته وجود دارد، اما بیشترین میزان باغات پسته مربوط به دو شهرستان اسلام‌آباد غرب و گیلانغرب است.

در این استان  همچنین مرکبات نیز تولید می‌شود. عمدهٔ محصول مرکبات کرمانشاه مربوط به شهرستان قصر شیرین است که در آن پرتقال، لیموترش، نارنگی و گریپ فروت کشت می‌شود و لیمو شیرین تولیدی آن از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

کرمانشاه از استان‌های مهم تولید گندم در کشور

بین محصولات کشاورزی، مهمترین و راهبردی‌ترین محصول کشاورزی گندم است. بنابراین با توجه به نگاهی که در حوزه تولید و به خصوص تولید گندم به‌ عنوان یک کالای راهبردی در کشور وجود دارد،کرمانشاه یکی از استان‌های مهم تولیدکننده گندم در کشور است. چرا که در زمینه تولید گندم در سطح کشور در جایگاه چهارم و پنجم و از استان های شاخصی است که علاوه بر ظرفیت در بحث تولید و ذخیره سازی در زمینه تولید آزاد و رفع نیاز داخلی نیاز سایر مناطق کشور را نیز برطرف کرده و از استان های برتردر تولید این محصول است.

سطح زیر کشت گندم در استان کرمانشاه به طور میانگین حدود ۳۹۴ هزار هکتار است . که از این سطح زیر کشت  ۲۹۶ هزار هکتار آن به گندم دیم و ۹۸ هزار هکتار به کشت گندم آبی اختصاص دارد و به طور متوسط  بیش از ۷۵۰ هزار تن گندم در این استان تولید می شود . که گندم تولیدی این استان دو نوع گندم دوروم  و خوراکی  می باشد .

در استان کرمانشاه کشت گندم از نیمه مهر آغاز شده و تا نیمه اذر ماه کشت گندم ادامه دارد.فصل برداشت گندم از ۱۵ اردیبهشت در مناطق گرمسیر این استان آغاز می‌شود و تا پایان مرداد در مناطق سردسیر ادامه دارد . قصرشیرین اولین شهرستان استان کرمانشاه است که برداشت گندم در آن از اواسط نیمه دوم اردیبهشت ماه آغاز می شود. در این شهرستان از سطح هفت هزار و ۳۶۵هکتار اراضی آبی و ۲ هزار و ۴۱۰هکتار دیم در مجموع بیش از ۱۵ هزار تن محصول گندم برداشت شود.

در نهایت باید در نظر داشت که تولید گندم تابعی از شرایط محیطی است و میزان بارندگی‌ها نقش تعیین کننده‌ای در میزان برداشت محصول خواهد داشت. بنابراین خشکسالی میزان تولید گندم در استان کرمانشاه با کاهش رو به رو خواهد کرد . به طوری که برخی از گندمزارهای مناطق گرمسیری کرمانشاه امکان کاشت و برداشت گندم وجود نداشته باشد .

سهم استان کرمانشاه از گلخانه‌های کشور

کشت گلخانه‌ای راهی مطمئن در مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب و برون‌رفت از بحران کم‌آبی با توجه به چالش جدی خشکسالی‌های اخیر و بهره‌وری بهینه از منابع آبی برای تولید محصولات با کیفیت کشاورزی است. کرمانشاه نیز با داشتن ۱۷۰ هکتار، سهم هفت دهم درصدی از گلخانه‌های کشور را دارد  و از نظر وسعت گلخانه‌ها در رتبه ۲۲ کشور قرار دارد.

سطح گلخانه های استان کرمانشاه در حال حاضر ۷۰ هکتار است که سالانه بیش از ۱۰ هزار تن انواع انواع محصولات کشاورزی و گیاهان زینتی و دارویی ‌ای در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود. این میزان محصول عمدتا شامل گوجه فرنگی، خیار، توت فرنگی، بادمجان، فلفل دلمه‌ای و گل‌های شاخه بریده و گیاهان آپارتمانی است که در سطح گلخانه های استان این استان تولید می شود. که . عمده محصولات تولیدی خارج از فصل درون خود استان کرمانشاه مصرف می‌شود و 30درصد مازاد محصولات نیز به استان‌های همجوار فرستاده می‌شود .  محصولاتی همچون خیار و گوجه‌فرنگی به کشور عراق صادر می شود و 95درصد از گل‌های شاخه بریده نیز به تهران و اصفهان ارسال می‌شوند.

به دلیل ویژگی‌های آب‌و‌هوایی، قصر شیرین مستعدترین منطقه استان کرمانشاه برای کشت محصولات گلخانه‌ای است . که این شهرستان مرزی با بیش از 11 هکتار سطح گلخانه ای بیشترین میزان گلخانه‌های استان کرمانشاه را در خود جای داده است .

پس از قصر شیرین عمده  گلخانه‌های استان کرمانشاه در شهرستان کرمانشاه ، صحنه و اسلام آبادغرب فعال است. بجز سه شهرستان پاوه، گیلانغرب و ثلاث باباجانی در بقیه شهرستان های این استان کم و بیش فضای گلخانه ای وجود دارد.

همچنین باید درنظر داشت که اشتغالزایی بالا یکی از مهمترین مزیت‌های کشت‌های گلخانه‌ای است . چرا که اشتغالزایی هر هکتار گلخانه معادل هزار هکتار زمین دیم و درآمدزایی آن معادل ۵۲۳ هکتار زمین دیم خواهد بود.

 

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

کشت های پاییزه و بهاره در استان کرمانشاه

کرمانشاه یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است که شرایط اقلیمی و تنوع آب و هوایی استان  کرمانشاه موجب شده که استان کرمانشاه  مستعد کشت انواع محصولات زراعی در کشت های پاییزه و بهاره باشد .

در این مقاله از سری مقالات رسان آب که مرتبط با استان کرمانشاه می باشد به بررسی کشت های پاییزه و بهاره در این استان با پتانسیل بالای کشاورزی می پردازیم . با ما همراه باشید .

کشت پاییزه در استان کرمانشاه

هر ساله محصولات کشاورزی همچون گندم، جو، نخود، چغندرقند و کلزا در استان کرمانشاه زیر کشت پاییزه می‌رود . سالانه به طور میانگین 700 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان کرمانشاه به کشت پاییزه اختصاص می یابد . که حدود ۸۰ درصد کشت پاییزه در استان کرمانشاه به صورت دیم انجام می‌شود .

بیشترین سطح زیر کشت از بین محصولات کشاورزی پاییزه این استان به محصول گندم اختصاص دارد . 392 هزار هکتار از اراضی کشاورزی پاییزه این استان زیر کشت  گندم می رود . که 92 هزار هکتار از این سطح به کشت گندم آبی و 300 هزار هکتار دیگر به کشت گندم دیم اختصاص دارد.

کشت پاییزه در استان کرمانشاه  باید قبل از شروع بارش‌های پاییزی انجام شود. بهترین زمان برای کشت پاییزه گندم و جو در این استان دهه آخر مهر ماه می باشد . کشاورزان این استان باید از اول مهر کارهای مرتبط با آماده سازی اراضی خود شامل تسطیح اراضی  و دیگر اقدامات را انجام دهند . تا در اواخر مهر ماه برای زیر کشت بردن اراضی کشاورزی خود آمادگی لازم را داشته باشند.

کشت بهاره در استان کرمانشاه

در استان کرمانشاه با توجه به محدودیت منابع زیرزمینی و میزان مصرف جمعیت استان، محصولات متنوع و استراتژیکی در فصل بهار بعنوان محصولات بهاره کشت می شود. عمده این محصولات شامل نخود، ذرت دانه ای، چغندرقند، سیب زمینی، دانه آفتابگردان، پیاز و گوجه فرنگی است. که کشت بهاره محصولات کشاورزی در اراضی زراعی استان کرمانشاه معمولا از نیمه اسفند ماه شروع شده و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه پیدا خواهد کرد.

در بین شهرستان های این استان ،  بیشترین کشت محصول چغندر قند به کرمانشاه، اسلام آباد غرب و هرسین، محصول گوجه فرنگی به کرمانشاه، صحنه و هرسین و ذرت به کرمانشاه اختصاص دارد.

در نهایت لازم بذکر  می باشد که بیشتر محصولات زراعی تولیدی در این استان ، علاوه بر تامین میزان نیاز مصرفی استان کرمانشاه مقادیر قابل توجهی از این تولیدات به عنوان محصولات مازاد به خارج از این استان، صادر می شود یا در اختیار کارخانجات تولید محصولات غذایی قرار می گیرد.

طرح توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در استان کرمانشاه

با توجه به خشکسالی های چند سال اخیرو کاهش شدید نزولات جوی و همچنین کاهش شدید سطح سفره های آب زیر زمینی و با توجه به اینکه بخش زیادی از مصرف آب در بخش کشاورزی اتفاق می افتد. لذا سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز برنامه های مختلفی را در چند سال اخیر جهت استفاده بهینه از آب در دستور کار خود قرار داده است . که از جمله آنها می توان به انجام عملیات تجهیز و نوسازی، لایروبی و مرمت فنوات، پوشش انهار سنتی، احداث استخرهای ذخیره آب و طرح توسعه سیستم‌های نوین آبیاری اشاره نمود.

که در این مقاله از رسان آب به بررسی مورد اجرای سامانه های نوین آبیاری در استان کرمانشاه می پردازیم . با ما همراه باشید.

کرمانشاه به لحاظ داشتن درصد بالایی از پوشش اراضی آب یکی از استان‌های پیشرو کشور است. طرح توسعه سیستم‌های نوین آبیاری از اولویت‌های اجرایی بخش کشاورزی استان کرمانشاه است . هر ساله مقداری از اراضی کشاورزی به این نوع سیستم تجهیز می‌شود.

از این رو استان کرمانشاه از استان‌های پیشرو در تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های آبیاری نوین است و از این نظر ۱۰ درصد از متوسط کشور بالاتر است. به طوری که تاکنون ۸۳  هزار هکتار از ۲۲۰ هکتار اراضی کشاورزی استان به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز شده‌اند.

تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های آبیاری نوین در تمام شهرستان‌های استان کرمانشاه انجام می‌شود و محدودیت منطقه‌ای برای اجرای سیستم های نوین آبیاری در این استان وجود ندارد.

درنهایت لازم بذکر است که ، صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری، سهولت در انجام عملیات آبیاری، امکان آبیاری اراضی شیب دار و جلوگیری از فرسایش خاک از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری است.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

;