انقلاب کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد

  • modir

  • 02 مرداد

  • رپورتاژ آگهی

blog-details

 

استان کهگیلویه و بویراحمد زمانی از کمترین امکانات و تجهیزات در زمینه کشاورزی برخوردار بود . اما  در دهه های گذشته ، در حوزه کشاورزی دستاوردهای بسیاری کسب کرد تا زمینه را برای استقلال و خودکفایی استان در زمینه تولید مواد غذایی فراهم کند.

بنابراین می توان این ادعا را داشت که در بخش کشاورزی این  استان انقلاب شده است. چرا که کشاورزی در این استان به صورت سنتی و به صورت روزمرگی و معیشتی برای خانواده ها بود . ولی اکنون کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد به سمت مکانیزه شدن حرکت کرده است که رشد بسیاری نیز داشته هست .

بر اساس آمار موجود ، سرجمع تولیدات این استان در چند دهه قبل ، تنها ۱۰ تن بود. که اکنون سالیانه حدود یک میلیون تن محصول کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود . همچنین سطح زیر کشت باغات تجمعی با رشد ۱۶ برابری نسبت به قبل ، از ۲ هزار و ۶۳۰ (هکتار) به ۴۱ هزار هکتار رسیده است . که همه این ها نشان دهنده انقلاب دربخش کشاورزی این استان می باشد .

اقلیم  ومنابع آبی استان کهگیلویه و بویراحمد 

اقلیم استان کهگیلویه و بویراحمد به دو منطقه سردسیر و گرمسیر تقسیم میشود:

سردسیراین مناطق عموما پر بارش و پر از جنگل‌های انبوه بلوط، بن یا بنه بادام و..... است. میانگین بارندگی در این مناطق بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلی متر در سال است، بارش ها از اوایل فصول سرما تا اوایل فصول گرم سال ادامه پیدا میکند .این مناطق شهرستان‌های بویراحمد، دنا، مارگون و شمال شهرستان‌های کهگلیویه و گچساران را در بر میگرید.

گرمسیر :   بارش این مناطق بین  ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی متر در سال متداول است. در این مناطق پسته کوهی به وفور پیدا میشود. این مناطق شامل شهرستان‌های گچساران، کهگیلویه ، باشت، بهمئی و لنده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور ،۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه ،دارای ظرفیت های خوبی در حوزه منابع آبی است . بشار، مارون و زهره از مهمترین رودخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

زیرکشت کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد 

در مجموع در استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که ۷۰  درصد از آن به‌صورت دیم کشت می‌شود و ۳۴هزار هکتار آن به شکل آبیاری نوین انجام می شود. از این میزان زیر کشت سالیانه ۹۱۰ هزار تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود. که محصولات زراعی، جالیزی، سبزیجات و صیفی جات از جمله این محصولات هستند .

مهمترین تولیدات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد سیب، گندم، میوه های هسته دار تابستانی، مرکبات، انگور، عسل، گردو و محصولات دامی می باشد . که  یکی از مهمترین محصولات جالیزی این استان گوجه فرنگی است  .که کشت پاییزه آن در زمینهای کشاورزی مناطق گرمسیر استان انجام می شود .

 ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

 

كهگيلويه و بويراحمد از قطب های محصولات كشاورزي و باغي

برخورداري ازآب و هواي مساعد و خاك حاصلخيز و برخورداري از دو نوع آب و هواي سردسيري و گرمسيري باعث شده است تا كهگيلويه و بويراحمد به عنوان يكي از قطب هاي توليد محصولات كشاورزي و باغي در كشور باشد و شرایط مطلوبی برای توليد محصولات باغي و كشاورزي داشته باشد .
در استان کهگیلویه و بویراحمد 270 هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد ، که 160 هزار هکتار آن زراعی است و بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد سالیانه  972هزار تن محصولات کشاورزی در این میزان سطح زیر کشت  تولید می کنند. که براين اساس در كهگيلويه و بويراحمد سالانه بيش از 280 هزار تن انواع ميوه ،بيش از 190 تن گندم و بيش از 60تن جو توليد و به بازارهاي داخلي و خارجي عرضه مي شود. که گندم، میوه های هسته دار تابستانی، مرکبات،انگور،عسل،گردو و محصولات دامی از مهمترین تولیدات کشاورزی در این استان است.

استان كهگيلويه و بويراحمد داراي سه رتبه زير 10 در توليد محصول گردو،سيب و مركبات است. به طوری که سالانه بيش از 17 هزارتن گردو ، 100 هزار تن سيب در ادامه به بررسی این محصولات دارای رتبه در استان كهگيلويه و بويراحمد می پردازیم . پس ما با رسان آب همراه باشید .

تولید گردو در استان كهگيلويه و بويراحمد

این استان یکی از استان‌های برتر در زمینه‌ی تولید گردو در کشور است و بیش از ۷ هزار هکتار باغ بارور گردو دارد. شرایط جغرافیایی باعث شده تا گردوی این استان به‌عنوان یکی از مرغوب‌ترین گردوهای کشور شناخته شود . بیشترین تولید گردوی این استان، مربوط به شهرستان‌های بویراحمد، دنا و چرام است. برداشت گردو در استان از نیمه‌ی اول شهریور شروع می‌شود و تا اوایل نیمه‌ی دوم مهر، ادامه دارد.

تولید انگور در استان كهگيلويه و بويراحمد

هر سال از باغ‌های این استان، بیش از ۳۶ هزار تن انگور برداشت می‌شود و حجم عمده‌ای از این محصول به‌صورت تازه به بازارهای مصرف در سایر استان‌های کشور، ارسال می‌شود. کشت انگور در این استان، هم به‌صورت کشت آبی و هم به‌صورت دیم‌کاری انجام می‌شود. شهرستان‌های دنا، باشت و چرام، تولیدکنندگان اصلی انگور در استان هستند و برداشت انگور از اواسط مرداد در این استان آغاز می‌شود. مهم‌ترین انواع انگور استان عبارت‌اند از یاقوتی، عسگری، سیاه، ریش‌بابا، رجبی و رطبی.

تولید مرکبات در استان كهگيلويه و بويراحمد

يكي از محصولاتي كه در چند سال اخير در كهگيلويه و بويراحمد رشد قابل توجهي داشته است،كاشت بيش از هشت هزار هكتار باغ مركبات در مناطق گرمسيري است. به طوری که سالانه بيش از 100 هزار تن انواع مركبات شامل پرتقال،نارنگي و ليمو ترش با كيفيت بالا توليد و روانه بازار مي شود.

تولید گیاهان دارویی در استان كهگيلويه و بويراحمد

آویشن،کنگر، نعنافلفلی، بابونه، موسیر،شاهدانه و... از جمله گیاهان دارویی هستند ، که می توان در استان کهگیلویه کشت آن ها را انجام داد. کشت گیاهان دارویی در منطقه، به لحاظ دارا بودن شرایط جوی مناسب انجام می‌شود. امروزه افراد زیادی به استفاده از گیاهان دارویی متمایل شده اند.خواص بی نظیر این گیاهان و نداشتن عوارض جانبی ناشی از مصرف باعث شده تا افراد زیادی به صور مختلف از آن ها استفاده کنند. به همین جهت به کشت گیاهان دارویی می توان به چشم یک مزیت پر سود نگریست.از آن جا که این گیاهان برای کشت مراقب خاص و شرایط حساسی نیاز ندارند، می توان روی کشت آن ها سرمایه گذاری کرد.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

 

کنترل شرایط محیطی با ایجاد گلخانه در استان کهگیولیه

ز آنجایی که گياهان براي داشتن رشد مطلوب نياز به شرایط محیطی مطلوبی دارند ، کشت گلخانه ای بهترین راه می باشد . گلخانه ها ، محیطی هستند که به راحتی می توان در داخل آن شرایط محیطی را تحت کنترل درآورد و به سمت رشد مطلوب گیاه سوق داد. گلخانه‌ها که از نظر اندازه متغیرند و گیاهان را از سرمای بیش از حد زمستان یا گرمای بیش از حد تابستان حفظ می‌کنند. کشاورزی در گلخانه ها نسبت به کشاورزی در فضای آزاد و در زمین های کشاورزی دارای دردسر و مشکلات کمتری است .به علاوه بازه ی زمانی برای به ثمر نشستن و برداشت محصولات نیز نسبت به کشاورزی سنتی، کوتاه تر است.

در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد ، از ظرفیت‌های خوبی برای احداث گلخانه برخوردار است ، که می‌توان در این زمینه سرمایه گذاری‌هایی انجام داد. این  استان با برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد قابلیت های فراوانی برای توسعه ی کشت محصولات گلخانه ای را دارد.

با این حال در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی که در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و سالانه حدود یک میلیون تن محصول کشاورزی از این استان تولید می شود. اما سهم کشت های گلخانه ای در این استان تنها ۵۳ هکتار است  و کمتر از ۱۰ هزار تن  از آن  محصولات گلخانه ای تولید می شود .

در این ۵۳ هکتاراز سطح کشت های گلخانه ای این استان ، مجموعا ۹۷ واحد گلخانه ای  وجود دارد. که  توت فرنگی، گوجه، خیار، انواع فلفل رنگی از جمله محصولات گلخانه ای است که هم اکنون در این ۹۷ واحد گلخانه ای  در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

در نهایت باید در نظر داشت که گلخانه یکی از محورهای اصلی توسعه بخش کشاورزی است .که با توسعه روش های نوین، گلخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد در حال تجاری سازی هستند . که کشت محصولات تحول زا و اقتصادی همچون بلوبری در آن آغاز شده و برنامه توسعه ای برای تبدیل شدن این استان به پایلوت بلوبری هدفگذاری شده است.

گسترش سیستم‌های نوین آبیاری در استان کهگیلویه

کشور ایران در یک منطقه گرم و خشک در دنیا واقع شده است؛ در بیش از یک دهه اخیر خشکسالی‌های پی در پی مشکلات کم‌آبی را جدی‌تر کرده که اثرات آن در حوزه کشاورزی بیش از هر بخش اقتصادی دیگر پررنگ بوده است.  در این منطقه گرم و خشک دنیا، استان کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد مساحت کشور، بیش از 10 درصد منابع آبی را دراختیار دارد اما از این آب هیچ‌گاه به درستی استفاده نشده است.حجم بالای روان‌آب‌ها و اراضی خشک و دیم کنار این آب‌ها تاییدکننده این ادعاست .اما سازمان جهاد کشاورزی در سالیان اخیر توجه زیادی به گسترش سیستم‌های نوین آبیاری کرده تا این کالای ارزشمند به درستی مصرف شود.به طوری که در حال حاضر نسبت اجرای سیستمهای آبیاری تحت فشار به زمینهای آبی در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری است.

در استان کهگیلویه و بویراحمد سیستم های نوین آبیاری از سال 1375 آغاز و تاکنون از 84 هزار و 216 هکتار اراضی آبی این استان، ( که حدود یک درصد کل اراضی آبی کشور را به خود اختصاص داده ) 35 هزار و 632 هکتار(45 درصد به صورت بارانی و 55 درصد به شیوه قطره‌ای ) معادل 42 درصد به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده اند . که این استان را در رتبه هفتم بعد از استان‌های هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، همدان، بوشهر کردستان و قم در در زمینه تجهیز به سیستم های نوین آبیاری قرار دارده است . اما هنوز 48 هزار و  584 هکتار معادل 58 درصد فاقد سیستم های نوین آبیاری هستند.

در  استان کهگیلویه و بویراحمد دشتهای امامزاده جعفر، لیشتر، مختار و غورک از مناطق مهم اجرا سیستم های آبیاری بارانی و قطره ای در استان هستند.

نکته حائز اهمیت درباره این استان ،  این می باشد که کهگیلویه و بویراحمد دارای پتانسیل بسیار خوبی در حوزه کشاورزی است . که می توان برداشت محصولات کشاورزی را با بالاترین کیفیت داشته باشد . اما این نیازمند اجرای طرح های زیربنایی، آبی-خاکی، سیستم های نوین آبیاری و سایر عملیات به زراعی می باشد.

 

کشت های پاییزه و بهاره در استان کهگیلویه و بویراحمد

در استان کهگیلویه و بویراحمد 270 هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که 70  درصد از آن به‌صورت دیم کشت می‌شود و 34 هزار هکتار آن به شکل آبیاری نوین انجام می شود. از این میزان زیر کشت سالیانه 910 هزار تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود. که محصولات زراعی، جالیزی، سبزیجات و صیفی جات از جمله این محصولات هستند .

در این مقاله از رسان آب قصد داریم به کشت های پاییزه وبهاره در این استان بپردازیم . با ما همراه باشید .

کشت بهاره در استان کهگیلویه و بویراحمد

درابتدای شروع فصل بهار، کشت بهاره  محصولات جالیزی و حبوبات  در مناطق گرمسیری و سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز می شود و تا ابتدای تیر ماه  ادامه دارد. که در 4 هزار و 150 هکتار از اراضی کشاورزی این استان کشت محصولات بهاره و تابستانه انجام می شود .  تمام مزارع اختصاص یافته به کشت بهاره استان کهگیلویه و بویراحمد آبی و تجهیز به آبیاری های نوین بارانی و قطره ای هستند.  که از این میزان سطح زیر کشت به طور میانگین  228 هزار و 600 تن محصولات جالیزی بهاره و تابستان برداشت می شود . که متوسط برداشت محصولات جالیزی تابستانه و بهاره در هر هکتار ۳۰ الی۶۰ است.ذرت،برنج،ماش،لوبیا،هندوانه،خربزه،گوجه فرنگی وکدو از مهمترین محصولاتی است که در مزارع کهگیلویه وبویراحمد  در فصل بهار کشت می شود.

کشت پاییزه در استان کهگیلویه و بویراحمد

فصل کاشت محصولات پاییزه در استان کهگیلویه از از نیمه دوم آبان ماه در دشت های مناطق گرمسیری و در مزارع سردسیری آغاز و تا نیمه‌ی دی ماه ادامه خواهد یافت . که حدود 170 هزار هکتار از مزارع این استان زیر کشت محصولات پاییزه استراتژیک شامل گندم، جو و انواع دانه‌های روغنی و حبوبات می رود .

پایداری اشتغال و محرومیت زدایی، خودکفایی در تولید محصولات مهم به ویژه گندم، رونق کشاورزی در اراضی دیمزار و کم بازده استان ، از اهداف کشت محصولات زراعی پاییزه در این استان است .

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

 

;