کشاورزی در استان گلستان

  • modir

  • 02 مرداد

  • رپورتاژ آگهی

blog-details

 

استان گلستان به دلیل موقعیت  خاص جغرافیایی، نزدیکی  به دریا و وجود سلسله کوه های البرز دارای شرایط اقلیمی منحصر به فرد می باشد . که این شرایط اقلیمی بستر مناسبی برای زراعتهای گوناگون و چهار فصل را فراهم نموده است.استان گلستان به عنوان قطب کشاورزي که در همه رشته هاي کشاورزي و دام پروري از کشت گندم و پنبه و محصولات باغي و توليد چوب گرفته تا پرورش دام و صيد ماهي و شيلات و استحصال خاويار و ... حضور جدي و پيشگام دارد.

این استان به دلیل داشتن 7 اقلیم از 13 اقلیم آب و هوایی جهان ،خاکی مستعد برای کشاورزی دارد. 10000 تن محصولات زراعی، 700000 تن محصولات دامی،340000 هزار تن محصولات باغی، 240000 تن تولیدات جنگل و مرتع در استان گلستان تولید می شود.

استان گلستان در 16 محصول رتبه های اول تا پنجم کشور را دارا می باشند . اين استان در توليد سويا با 60.3 درصد، خاويار با 56 درصد و دانه روغني كلزا با 34 درصد از توليد كشور، دارنده رتبه اول است.

گلستان در توليد گندم و گوشت مرغ هر كدام با 10 درصد، جو با 7.1 درصد و آفتابگردان با 23 درصد از توليد كشور در رتبه دوم قرار دارد . توليد پنبه با 12.6 درصد، توتون با 14.3 درصد، پيله تر ابريشم با 17درصد از توليد كشور در رتبه سوم  قزاز دارد .

توليد شلتوك( برنج) با 10 درصد، هلو با 7.5 درصد، آلو قطره طلا با 5.8 درصد و خرمالو با 10 درصد از توليد كشور  رتبه چهارم  را به خود اختصاص داده است . همچنین این استان در توليد زيتون  با 4.9 درصد از كل توليد كشور در رتبه ششم قرار دارد.

 از حدود 5/5 میلیون تن محصول بخش کشاورزی گلستان، 4 میلیون تن محصولات زراعی مثل گندم، جو سویا، روغن کلزا، پنبه و چغندر قند تشکیل می دهد.

که هرساله در 560000 هکتار از اراضی کشاورزی این استان کشت و برداشت می شود. بنا بر نظر کارشناسان بخش کشاورزی استان گلستان ظرفیت تولیدات بالایی دارد و این قابلیت را دارد که تا 2 برابر بیشتر باشد.

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

 

 تولیدات کشاورزی در استان گلستان

استان گلستان به دلیل پوشش گیاهی وسیع و جنگل های انبوه از رتبه یک تولیدات کشاورزی کشور را دارد.از این نظر نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد.استان گلستان سالانه حدود 5 میلیون تن انواع تولیدات کشاورزی را تولید می‌کند.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولیدات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است .به طوری که بخش کشاورزی این استان با ۲۲۰ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

گلستان در تولید ۱۶ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج)، پیله‌تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد .که نشان دهنده نقش و اهمیت کشاورزی منطقه در توسعه و خودکفایی کشور است.

 مهمترین تولیدات کشاورزی زراعی و باغی:

مهمترین تولیدات زراعی استان گلستان گندم ،‌جو،‌پنبه ،‌کلزا ،‌سویا ،‌توتون ،‌برنج ،‌ سیب زمینی ،‌سیفی جات وتره بار است.

سطح باغات استان گلستان 36 هزار هکتارو تولیدات آن شامل مرکبات ،‌هلو ،‌آلو،‌زیتون ،‌کیوی ،‌سیب ،‌گلابی ،‌گیلاس ،‌خرمالو و.... میباشد.

تولیدات کشاورزی دام وطیور :

دراستان گلستان بیش از 8/3 میلیون واحد دامی مستقر است که از این طریق بیش از 395 هزار تن شیر و 36 هزار تن گوشت قرمز بدست می آید و در 742 واحد مرغداری  استان سالانه 153هزار تن گوشت مرغ و 28 هزارتن تخم مرغ تولید میشود. گلستان 751 تن عسل نیز در سال تولید می کند.

تولیدات کشاورزی آبزیان :

در 346 واحد پرورش ماهیان گرمابی وسردآبی سالانه 18 هزار تن ماهی تولید میشود وحدود 1000 تن ماهی نیز در سال از دریا صید میگردد. همچنین استان گلستان دارای بزرگترین سایت پرورش میگو در کشور است که فاز اول  با راه اندازی 1000 هکتار با تولید 1350 تن میگو به بهره برداری رسیده است .ظرفیت نهائی این سایت 28 هزار هکتارمیباشد که با راه اندازی کامل آن تولید میگو به بیش از 50 هزار تن خواهد رسید. در حال حاضر نیمی از میگوی تولیدی استان گلستان صادر میشود.

همچنین در 3 مرکز تکثیر و پرورش سالانه 80 میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری واستخوانی تولید ودر دریای خزر وآب بندانها رهاسازی میشود.تولید 8 هزار تن ماهی در قفس در بستر دریا و 400 تن خاویار و 8 هزار تن گوشت ماهیان خاویاری نیز از برنامه های دردست اقدام شیلات گلستان است .

ضمناً یکی از فعال ترین مراکز تحقیقات کشاورزی کشور در گرگان مستقر است که برروی 90 نوع محصول زراعی وباغی تحقیق و هر سال بطور متوسط 2 رقم بذر جدید به کشاورزی معرفی می کند . استقرار موسسه تحقیقات پنبه کشور در گرگان هم از دیگر ظرفیتهای کشاورزی گلستان است .در این استان همچنین 2 مرکز تولید ملکه زنبور عسل و 4 مرکز تولید حشرات مفید جهت مبارزه بیولوژیک با آفات فعالیت دارد.

 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

محصول گندم در استان گلستان

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید محصول گندم، رتبه دوم ایران را دارد .گلستان یکی از قطب های تولیدات کشاورزی کشور بویژه در بحث غلات و دانه های روغنی است.سهم استان گلستان در تولید محصول گندم حدودا ۱۰ درصد کشور است. این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای ظرفیت کشاورزی همچون فارس و خوزستان است.علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

(گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.)

سط زیر کشت گندم در استان گلستان 398000 هکتار می باشد. که شهرستان گنبد با 104905 هکتار وشهرستان بندر ترکمن با 10590 هکتار به ترتیب بیشترین و کمترین سطح زیرکشت را دارند.بیش ار 234 هزار هکتار از این سطح کشت دیم ، و 163 هزار و 450 هکتار ، آبی هسنتد.متوسط عملکرد گندم آبی 3509 و گندم دیم 1669 کیلوگرم در هکتار است . با این میزان برداشت این استان رتبه دوم تولید این محصول استراتژیک در کشور را کسب کرده است.

کشت گندم در استان گلستان از 15 آذر تا اول دی صورت می گیرد.آبیاری مزارع کشت گندم در گلستان در آبیاری اول از نیمه دوم اسفند تا نیمه اول فروردین ماه ، آبیاری روم و سوم به ترتیب در نیمه دوم فروردین ماه و نیمه اول اردیبهشت ماه انجام می شود. محصول گندم در این استان از اواسط خرداد تا اواخر این ماه  برداشت می شود.

زراعت پاییزه در استان گلستان

استان گلستان با ۲ میلیون نفر جمعیت و برخورداری از ۶۶۷ هزار هکتار اراضی زراعی از قطب‌های مهم تولید محصولات زراعت پاییزه در کشور به شمار می‌رود.

ما در این مقاله مجموعه به بررسی زراعت پاییزه در استان گلستان که یکی از قطب های مهم تولید محصولات زراعت پاییزه در کشور به شمار می‌رود پرداخته ایم . با ما همراه باشید.

محصولات زراعی مانند گندم، جو، کلزا، سیب زمینی، حبوبات، سبزی، صیفی جات و علوفه پاییزی از محصولات زراعت پاییزه در استان گلستان هستند.استان گلستان در تولید محصولات پاییزه از جمله  دانه روغنی کلزا و گندم در میان استان‌های از جایگاه ویژه برخوردار است.

حدود ۵۰۰ تا۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در استان  گلستان تحت زراعت پاییزه قرار می گیرند. که ۳۷۵ هزار هکتار آن گندم، ۷۵ هزار هکتار جو ، حدود ۶۰ هزار هکتار دانه روغنی کلزا  و ۵ هزار هکتار آن چغندرقند می باشد.

مناسبت‌ترین زمان کشت گندم در استان گلستان از میانه آبان ماه به مدت یک ماه در اراضی دیم و از اول تا ۳۰ آذر در زمین‌های آبی انجام می‌شود.کشت کلزا از ۱۵ مهر آغاز می شود و به مدت یک ماه کشت آن در استان گلستان  ادامه دارد. چغندرقند در آذر ماه ، در گلستان کشت می‌شود و سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن  از این محصول در استان گلستان تولید می‌شود.

سطح اراضی زراعی گلستان ۵۳۹ هزار و ۳۸۶ هکتار  است .که حدود ۷۷ درصد آن اراضی دیم بوده و بیشترین فعالیت زراعت پاییزه کشت دیم مربوط به  گندم، جو و کلزا است.

کشت پنبه در استان گلستان

گلستان به سبب برخورداری از صدها هزار هکتار اراضی حاصلخیز و آب و هوای مناسب از قطب‌های مهم کشت پنبه در کشور محسوب می‌شود .که از دیرباز به سرزمین طلای سفید مشهور بوده است. گلستان بعد از استان خراسان رضوی رتبه دوم تولید پنبه در کشور را دارد.پنبه یک زراعت کم‌آب‌بر است .

کشت پنبه در استان گلستان با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی از نیمه بهار با ریختن بذر در زمین آغاز می شود. و با برداشت محصول از مهر تا اواخر دی ماه به پایان می‌رسد.

درسال زراعی ۱۴۰۱ در ۲۰ هزار و ۵۳ هکتار از اراضی دیم و آبی گلستان به‌خصوص در گنبدکاووس، آق قلا، گمیشان، گرگان، کردکوی و علی‌آبادکتول پنبه کشت شد.دمای مناسب خاک برای کشت پنبه بیش از ۱۳ درجه سانتی‌گراد است.

کشت پنبه در گلستان، در شهرستان‌های کلاله، مینودشت، بندرترکمن، آزادشهر، گرگان، گالیکش، بندرگز، کردکوی، علی آبادکتول، آق قلا، رامیان، گنبدکاووس و مراوه تپه انجام می شود.

در استان گلستان به فراخور شرایط خاص آب و هوایی و حاصلخیزی اراضی زراعی کشت این محصول فراوان بوده است.  به نحوی که در دهههای ۶۰ و ۷۰ سطح زیر کشت این محصول به حدود ۲۰۰ هزار هکتار می‌رسید.

اعمال و اجرای برخی سیاست‌های غلط در حوزه اقتصاد کشاورزی در اواخر دهه ۷۰، دوره طولانی کاشت تا برداشت و به صرفه‌بودن کشت سایر محصولات زراعی سبب شد تا رغبت زراعت پنبه در گلستان آرام آرام کاهش یابد و سطح زیر کشت آن به حدود ۱۰ هزار هکتار تنزل یابد.

در سالهای اخیر در بحث پنبه توفیقات خوبی در افزایش سطح کشت و ارقام  و بازرگانی آن انجام شد تا جایی که از کشت ۱۰ هزار هکتار به ۲۲ هزار هکتار رسید . در تابستان ۱۴۰۰ برنامهریزی برای کشت ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار رسید. اما متأسفانه به دلایل شرایط  خشکسالی و نبود آب در سدها کشاورزان پنبه‌کار موفق به کشت نشدند . بنابراین  در ۱۸ هزار هکتار اراضی استان پنبه کشت شد و البته عملکرد خوبی را شاهد نبودیم.

توسعه کشت گلخانه ای در استان گلستان

استان گلستان یکی از استان های پیشرو در توسعه کشت گلخانه ای است . به طوری که توانسته  از رتبه ۲۸ کشوری در کشت گلخانه ایی،به رتبه چهارم درسال دست پیدا کند.  و در بین استان‌های کشور ارتقا یابد.که با توجه خشک سالی که در استان گلستان وجود دارد کشت گلخانه ای باید توسعه پیدا کند و این به نفع این استان است.افزایش ۱۰ برابری تولید، درآمد و اشتغال و نیز بهره‌وری منابع آبی در واحدهای گلخانه‌ای نسبت به شیوه‌های کشت سنتی و زراعی ، از مهمترین مزایای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است.

در این مقاله به بررسی کشت گلخانه ای در استان گلستان می پردازیم.با ما، رسان آب همراه باشید.

شرایط اقلیمی گلستان و تعداد روزهای آفتابی آن که در مناطق شرقی استان به ۳۰۰ روز در سال نیز می‌رسد، در کنار اراضی وسیع زراعی و بهره‌مندی از منابع آبی تا حدی قابل قبول، شرایط مساعدی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این استان شمالی فراهم کرده است.هم اکنون سالانه هشت میلیون و ۷۵۰ گلدان انواع گل و گیاهان زینتی و ۱۳ هزار تن انواع محصولات سبزی، صیفی و باغبانی در واحدهای گلخانه‌ای گلستان تولید و روانه بازار می‌شود.

از سال ۹۶ تاکنون ۵۲۰ هکتار مجوز احداث گلخانه در استان صادر شده است .از مجموع مجوزهای صادر شده برای راه‌اندازی واحدهای گلخانه‌ای در گلستان تاکنون عملیات اجرایی ۲۸۰ هکتار آن آغاز شده است .که ۱۱۰ هکتار آن در مرحله نهایی ساخت و یا به بهره‌برداری رسیده است.

وسعت گلخانه های در حال بهره برداری در گلستان ۷۵ هکتار است . ۶۴ هکتار هم گلخانه در دست ساخت در استان وجود دارد . که ۵۰ درصد آنها را سبزی و صیفی و مابقی آن را انواع گل های زینتی، نهال ها، نشا و لیموترش تشکیل می دهد.درحال حاضر بیش از ۱۳ هزارتن انواع محصولات باغی، صیفی، سبزی و بیش از هشت میلیون گلدان در گلخانه های استان گلستان تولید می شود.

دو شهرستان گرگان و گنبدکاووس بیشترین سطح گلخانه‌های استان را در اختیار دارند.بیشترین محصولات تولیدی این گلخانه‌ها انواع گل و گیاهان زینتی، محصولات سبزی و صیفی شامل گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای و لایم کوات (لیموترش) هستند.

 گلخانه هیدرو پونیک در استان گلستان

یکی از روش‌های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون استفاده از خاک، با کمترین نیاز به آب و بهره وری بالا، کشت هیدروپونیک است . بزرگترین گلخانه هیدروپونیک استان گلستان نیز با تولید انواع محصولات کشاورزی به وسعت ۲ هکتار در شهرستان ترکمن قرار دارد.در حال حاضر 5 گلخانه در شهرستان فعال است .که 2 گلخانه به صورت هیدرو پونیک و 3 واحد گلخانه‌ای به صورت کشت خاکی بوده و 3 واحد نیز در حال ساخت است.

 توسعه سیستم نوین آبیاری در استان گلستان

استان گلستان ۶۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این مقدار ۲۷۰ هزار هکتار قابلیت اجرا و توسعه سیستم نوین آبیاری دارند.خشکسالی و کم‌آبی در گلستان یک واقعیت اقلیمی است و با توجه به افزایش روزافزون نیاز بخش‌های مختلف به آب، این مشکل در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد .که در این شرایط یکی از راهکارهای موثر و عملی، استفاده بهینه و صرفه‌جویی در مصرف آب مانند توسعه سیستم های نوین آبیاری در بخش کشاورزی است.

این استان شمالی دارای نقشه راه اجرای آبیاری نوین بوده است . اجرای این طرح تا سطح ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی منطقه قابلیت دارد. تاکنون ۸۰ هزار هکتار از اراضی گلستان شامل ۷۲ هزار هکتار به صورت سامانه آبیاری تحت فشار و هشت هزار هکتار از طریق انتقال آب با خط لوله، به آبیاری نوین تجهیز شد . با تجهیز این اراضی در مجموع ۳۱۱ میلیون مترمکعب در مصرف منابع آب کشاورزی صرفه‌جویی شد.خوشبختانه گلستان در بین استان‌های کشور مقام اول را در این بخش دارد.

 

راندمان آبیاری مزارع در شرایط عادی به طور میانگین ۲۸ تا ۳۰ درصد است .که با اجرای سامانه قطره‌ای به ۹۵ درصد، سامانه کلاسیک حدود۸۰ درصد و سامانه ماشین آبیاری به ۹۰ درصد خواهد رسید و نقش به سزایی در تامین و بهره برداری بهینه از منابع آبی گلستان خواهد داشت.

صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، بکارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف‌های هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات، بخشی از مزایای به کارگیری روش‌های آبیاری نوین است.با توجه به تنش آبی که گریبانگیر کشور است، حرکت سریعتر به سمت آبیاری به روش‌های نوین در بخش کشاورزی، ضروری است.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

 

زراعت بهاره در استان گلستان

زراعت بهاره همان طور كه از نامش پیداست، کشتی است که گیاهان در اوایل بهار كاشته می شوند. پس از جوانه زدن، گیاه جوان در بهار رشد می کند. محصول آن را تا اواخر تابستان برداشت می كنند. گیاهی را در بهار زراعت می كنند كه در آن منطقه کشت پاییزه آن گیاه نمی تواند در برابر سرمای سخت زمستانی، مقاومت نماید. معمولاً پس از تهیه بذر و زمانی كه دمای خاك کمی افزایش پیدا کرد، شروع به زراعت بذرها می کنند. البته اگر شرایط آب و هوایی اجازه دهد، می توان زراعت را زودتر انجام داد.

در این مقاله به بررسی کشت بهاره برنج در استان گلستان و  کشت بهاره در شهرستان کلاله گلستان می پردازیم . با رسان آب همراه باشید.

زراعت بهاره برنج در گلستان

در زراعت بهاره هم انواع کیفی برنج مانند: طارم هاشمی، طارم سنگی و طارم دم سیاه و هم انواع پر محصول مانند: فجر، ندا و شیرودی کشت می‌شود. در ۶۷ هزار و ۸۶۸ هکتار برنج که در گلستان کشت می شود ، ۳۳۸ هزار و ۶۷۵ تن محصول تولید بدست می آید.

زراعت بهاره در کلاله

بیشترین زراعت بهاره و تابستانه در کلاله مربوط به شالی با چهار هزارو ۲۰۰ هکتار، هندوانه بذری و خوراکی با هزار و ۴۰۰ هکتار، آفتابگردان با ۷۱۰ هکتار و ذرت علوفه‌ای با ۱۲۰ هکتار است.میزان تولید از سطح زیرکشت زراعت بهاره و تابستانه در کلاله ۴۲ هزار و ۱۰۰ تن محصول است که بیشترین تولید مربوط به شالی با ۱۸ هزار و ۹۰۰ تن و ذرت علوفه‌ای با هفت هزار و ۲۰۰ تن می‌باشد.

اراضی زیر کشت در استان گلستان

مناسب بودن آب و هوای استان گلستان برای تولید اغلب محصولات کشاورزی باعث شده که این استان از نظر تولید محصولات زراعی دارای تنوع بالایی باشد. به طوری که این استان دارای رتبه‌های نخست از نظر سطح زیر کشت است .

استان گلستان دارای 86842 بهره‌بردار دارای اراضی زراعی است .که از این حیث با 3/7 درصد از بهره‌بردار دارای اراضی زراعی کل کشور، جایگاه 11 ام را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

مساحت اراضی زراعی استان گلستان، 539386 هكتار  (23/4 درصد آبی و 76/6 درصد دیم) برآورد شده  است ،که سهم استان گلستان از کل مساحت اراضي زراعي کشور 3/5 درصد و دارای رتبه 13 ام در بین استان‌های کشور می‌باشد. (98/7 درصد زیرکشت و 1/3 درصد آیش)

سطح كاشت محصولات سالانه استان گلستان575702 هکتار و مقدار کل تولیدات 1771113 تن بوده است .که استان گلستان با 5 درصد از سطح کاشت محصولات سالانه کشور در جایگاه 10 ام و با 2/8 درصد از کل تولیدات کشور در جایگاه 15 ام در بین استان‌های کشور قرار دارد.

سطح زیر کشت گندم در گلستان

62047 بهره‌بردار در مساحت 353904 هکتار از اراضی استان گلستان به كشت گندم مشغول هستند که از این مقدار 19/3 درصد بصورت آبی و 80/7 درصد بصورت دیم بوده است. این استان  از نظر سطح زیرکشت گندم با 5/4 درصد از اراضی زیرکشت گندم کشور، در جایگاه 8 ام در بین استان‌های کشور قرار دارد.

مقدار تولید محصول گندم استان گلستان، 959031 تن بوده که 7/55 درصد از تولید کل گندم کشور را به خود اختصاص داده است و پس از استان خوزستان (12/3 درصد) در جایگاه دوم تولید گندم کشور قرار دارد. (33/3 درصد بصورت آبی و 66/7 درصد بصورت آبی). متوسط عملکرد در هکتار گندم استان 2/71 تن می‌باشد. (متوسط عملکرد در هکتار آبی 4/68 تن و دیم 2/24 تن)

سطح زیر کشت کلزا در گلستان

11214 بهره‌بردار در 50983 هکتار از اراضی استان گلستان، کلزا کشت نموده‌اند که این میزان سطح کشت 32/3 سطح کشت کلزای کشور را شامل و رتبه نخست را در بین استان‌های کشور داراست. (24/6 درصد آبی و 75/4 درصد دیم).

مقدار تولید محصول کلزا استان گلستان 109175 تن (30 درصد آبی و 70 درصد دیم) بوده که 31/1 درصد از تولید کل کلزا کشور را به خود اختصاص داده است و دارای رتبه نخست در بین استان‌های کشور می‌باشد. استان‌ خوزستان با 16/9 درصد در جایگاه دوم تولید کلزا کشور قرار دارد. میزان تولید این دو استان، به تنهایی 50 درصد تولید کلزا کشور را شامل می‌شود.‌ متوسط عملکرد در هکتار کلزا استان گلستان 2/14 تن می‌باشد. (متوسط عملکرد در هکتار آبی 2/61 تن و دیم 1/99 تن)

سطح زیر کشت جو در گلستان

سطح كاشت جو استان گلستان توسط 12773 بهره‌بردار، 84976 هکتار با مقدار تولید 123698 تن  است. (4/8 درصد از سطح کاشت کشور و 4/5 درصد از کل تولید جو کشور). استان گلستان از نظر سطح تولید جو در کشور در جایگاه 9 ام و از نظر میزان تولید در جایگاه 7 ام در بین استان‌های کشور قرار دارد. کشت غالب جو استان گلستان بصورت دیم ‌(96/4 درصد) می‌باشد. متوسط عملکرد در هکتار جو استان 1/46 تن می‌باشد. (متوسط عملکرد در هکتار آبی 2/8 تن و دیم 1/41 تن)

سطح زیر کشت برنج در گلستان

14124 بهره‌بردار در 18141 هکتار اراضی زراعی استان، برنج (شلتوک) کشت نمودند که میزان تولید آن 89327 تن (4/6 درصد از کل کشور) و عملکرد در هکتار 4/92 تن می‌باشد. استان گلستان از لحاظ سطح زیرکشت، میزان تولید و عملکرد در هکتار برنج (شلتوک)، در جایگاه 4 ام (در بین 9 استان) کشور قرار دارد.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

;