لرستان از استان‌های مستعد در حوزه کشاورزی

  • modir

  • 02 مرداد

  • رپورتاژ آگهی

blog-details

 

استان لرستان به سبب داشتن کوهستان های پهناور و مراتع بسیار، از گذشته‌های دور زیستگاه مردمی بوده که دامپروری و کشاورزی پیشه اصلی آنان بوده‌است . این استان به دلیل شرایط آب و هوایی متنوع، به‌عنوان یکی از استان‌های مستعد در حوزه تولید انواع محصولات کشاورزی و دامی است.

لرستان دارای ۵۶۴۹۸۰ هکتار اراضی زراعی و۴۳۸۵۱ هکتار اراضی باغی است .که سالیانه بیش‌از ۱۹۳۵۷۷۹تن محصولات زراعی و ۲۹۲۸۰۹ تن محصولات باغی از این اراضی تولید می‌گردد و یکی از تامین‌کنندگان اصلی محصولات کشاورزی در کشور محسوب می‌گردد. این استان دارای تنوع اقلیمی چهارفصل و نزولات جوی مناسب می‌باشد . که بعد از استانهای گیلان و مازندران، بعنوان سومین استان پر آب کشور معرفی شده است.

لرستان با ظرفیت تولید سالانه حدود سه میلیون تن محصول کشاورزی به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور مطرح است؛ اما آنچه محصولات کشاورزی این استان را متمایز می کند قابلیت تولید محصولات ارگانیگ است. این استان در  حوزه  کشاورزی در برخی از محصولات صاحب رتبه می باشد .  به طوری که لرستان کانون حبوبات و محصولات باغی اعم از انار، گردو، انجیر، سیب و زردآلو است که عمدتاً این محصولات به خارج از کشور صادر می‌شود. همچنین در بحث گیاهان دارویی که جزء اولویت‌های این استان است ، پیشرفت خیلی خوبی وجود دارد . به عنوان مثال ۷۰۰ هکتار زعفران در استان لرستان کشت می‌شود.

همانطور که گفته شد  لرستان از استان‌های مستعد در حوزه تولید انواع محصولات کشاورزی است . اما خرد بودن و پراکندگی اراضی یکی از مشکلات اصلی این بخش محسوب می‌شود. این در حالی است که با تجمیع و یکپارچه کردن اراضی می‌توان میزان تولیدات را افزایش داد و از هدررفت سرمایه و انرژی نیز جلوگیری کرد.کارشناسان تاکید دارند که افزایش امنیت غذایی، میزان تولید و درآمد مهم‌ترین مزایای تجمیع و یکپارچه کردن اراضی کشاورزی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

ظرفیت‌های بالای  استان لرستان در تولید محصولات کشاورزی

کشاورزی و باغداری از ظرفیت های مهم بومی استان لرستان هستند . این استان با دارا بودن آب و خاک مناسب ظرفیت های گسترده ای در حوزه کشاورزی دارد . که بهره برداری صحیح از ظرفیت های بومی و گسترده  بستری فوق العاده برای  تحقق رشد و توسعه و بهبود وضعیت اشتغال استان است.

استان لرستان در زمینه تولید محصولات باغی، زراعی و کشاورزی ظرفیت‌های بالایی دارد. این استان با تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی در تولید حبوبات رتبه اول را دارد . به طوری که این استان کانون حبوبات و محصولات باغی اعم از انار، گردو، انجیر، سیب و زردآلو است .  که عمدتاً این محصولات به خارج از کشور صادر می‌شود.

در این مقاله از رسان آب به بررسی محصولات سرآمد کشاورزی در استان لرستان خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید .

حبوبات استان لرستان

تولید حبوبات برای کشور ایران به واسطه آب و هوای چهار فصل خود که قابلیت پرورش بسیاری از محصولات کشاورزی را دارد امری سهل است . لرستان رتبه نخست تولید حبوبات و رتبه دوم سطح زیر کشت این محصول را در کشور دارد . حبوبات کشت شده استان عمدتاً ،نخود عدس و باقلا بوده، ضمن اینکه از نظر تولید و کیفیت ،نخود استان لرستان از استانهای برتر کشور محسوب میشود.

سطح زیر کشت حبوبات استان حدود ۱۲۰ هزار هکتار است . کشت هفت رقم بذر اصلاح شده نخود موجب تنوع بالای این محصول در لرستان و کسب رتبه دوم تولید آن در کشور شده است. ۸۰ تا ۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان سالانه به کشت نخود اختصاص دارد و با برداشت حدود ۶۰ هزار تن رتبه دوم کشور در دست استان لرستان است. متأسفانه حدود ۹۰ درصد حبوبات  این استان به علت نبود صنایع بسته بندی و فرآوری به سایر استانها منتقل می شود .

 

محصولات باغی در استان لرستان

حدود ۵۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان لرستان به احداث باغات اختصاص داردسالانه بالغ بر ۳۰۰ هزار تن محصولات باغی در استان لرستان تولید می‌شودبیشترین میزان تولید محصولات باغی مربوط به شهرستانهای بروجرد، خرم‌آباد، دورود، سلسله، کوهدشت، الیگودرز، پلدختر، ازنا، چگنی و رومشکان است.

تولید انجیر در استان لرستان

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انجیر در جهان تولید میشود و ایران با تولید ۵۸ هزار تن انجیر در سال رتبه پنجم تولید این محصول را در جهان دارد.که لرستان با تولید ۲۵ هزار و ۳۵۰ تن انجیر جایگاه نخست کشور را دارد. میانگین برداشت انجیر سیاه در لرستان ۱۸ تن و در کشور ۱۴ تن در هکتار است.شهرستان پلدختر با دارا بودن بیش از ۲۳۰۰ هکتار باغ بارور و با ۳۰ هزار تن تولید انجیر سیاه در سال مقام اول کشور را دارد. که علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای اروپایی ترکیه اتریش و مجارستان صادر میشود. این شهرستان از قطب های مهم تولید انجیر سیاه کشور محسوب میشود .

زودرس بودن این محصول شاخصه ای است که انجیر لرستان را در کشور ممتاز کرده است . به طوری که این محصول ۲۰ روز زودتر از محصول سایر کشورها روانه بازار میشود و این موضوع میتواند یک مزیت در صادرات انجیر تازه باشد.انجیر سیاه پلدختر مرغوبترین و زودرس ترین انجیر سیاه کشور همچنان در گمنامی و بدون برند و با کمک واسطه به بازارهای داخلی و خارجی عرضه میشود.

تولید سیب در استان لرستان

صادرات سیب درختی از ایران به دلیل تولید محصولات عالی و با کیفیت طرف داران زیادی دارد ایران جزو بزرگترین تولیدکنندگان انواع سیب درختی جهان است .

برداشت میوه سیب از سطح باغ های استان لرستان با نزدیک شدن به فصل پاییز آغاز میشود . روستای شیخ میری سادات بروجرد از بزرگترین باغ های متمرکز سیب کشور است و بیشترین سیب با کیفیت استان در این منطقه تولید میشود.

سطح زیر کشت باغات سیب استان لرستان ۵ هزار هکتار است . که ۳۷۰۰ هکتار بارور و مابقی به صورت نهال هستند . لرستان از نظر سطح زیر کشت سیب رتبه یازدهم کشور و از نظر تولید جایگاه پانزدهم کشور را دارد.

با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم مناسب، ۱۹۰۰ هکتار از باغات سیب استان در بروجرد قرار دارند و رکورد برداشت در بعضی باغات این شهرستان تا ۱۴۲ تن در هکتار هم رسیده است.سیب تولیدی استان به ویژه سیب بروجرد از رنگ بود طعم آبدار بودن ظاهر بازارپسند و مزه فوق العاده برخوردار است و ظرفیت صادراتی بسیار خوبی دارد . کشورهای ،عراق ،عمان امارات روسیه و برخی کشورهای اروپایی تقاضای خرید سیب صادراتی ایران را دارند بنابراین هرساله چندین هزار تن سیب صادراتی از کشور خارج میشود.

تولید انار در استان لرستان

از ظرفیت های استان لرستان به لحاظ کمی و کیفی تولید محصولات باغی است . سطح زیر کشت انار استان لرستان بیش از ۳۴۰۰ هکتار است که از این مقدار ۲۶۰۰ هکتار بارور و مابقی هنوز به مرحله باروری نرسیده است و طی سالیان آینده به ظرفیت این استان اضافه خواهند شد. این استان به لحاظ سطح زیر کشت و میزان تولید انار رتبه نهم کشور را دارد.

انار به لحاظ اقتصادی امنیت غذایی و تنوع تولید یکی از بخش های مهم کشاورزی استان لرستان است. در این استان از میوه انار آب انار ، کنسانتره انار، رب انار، لواشک انار و مربای انار تهیه میشود. منطقه سیاب کوهدشت از نظر عرض جغرافیایی در محدوده ای قرار گرفته است . که دمای فوق العاده مناسبی برای کشت و توسعه باغات انار است. باغات انار سیاب شهرستان کوهدشت عملکرد بسیار بالایی در تولید انار داشته و دارای بهترین کیفیت در سطح کشور است. ضخیم بودن پوست انار استان لرستان سبب ماندگاری بیشتر در انبار و سردخانه میشود و قابلیت صادرات به بازارهای دوردست بدون کاهش کیفیت را دارد. اغلب انار تولیدی سیاب محصول کاملاً سالم و ارگانیک است و از سموم و کودهای شیمیایی استفاده نمیشود.

کشت گلخانه در استان لرستان

یکی از سیاست‌های دولت توسعه کشت گلخانه به‌واسطه منابع آبی در کشور است . که استان لرستان یکی از استان‌های پیشرو در تولید محصولات گلخانه‌ای بوده وهمچنین به دلیل داشتن شهرک‌های گلخانه‌ای توانسته است به تولید همگن محصولات در کشت گلخانه ای برسد .

از آنجایی که می توان گفت لرستان یك استان چهار فصل است، مناطق جنوبی و مركزی این استان برای توسعه گلخانه‌های تولید سبزی و صیفی بسیار مناسب هستند. همچنین در مناطق شمالی و شرقی استان به دلیل خنك بودن هوا برای توسعه گلخانه‌های پرورش گل به خصوص گل‌های شاخه بریده مستعد هستند.

در راستای کشت گلخانه‌ای اقدامات خوبی توسط جهاد کشاورزی لرستان صورت گرفته ، به‌طوری‌که پروژه‌های متعددی در این استان در حال اجرا یا در مرحله افتتاح است.   به طوری که استان لرستان با داشتن 72 هکتار گلخانه و تولید بیش از 12 هزار تن محصولات گلخانه‌ای رتبه هشتم کشور را به خود اختصاص داده است. محصولات گلخانه‌ای استان لرستان شامل فلفل، خیار و گوجه فرنگی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و بعضاً روسیه صادر می‌شوند.

همانطور که گفتیم سطح زير كشت گلخانه اي استان لرستان 72 هكتار است . كه از اين ميزان 49 هكتار به كشت صيفي و سبزيجات شامل گوجه، خيار و فلفل دلمه اي اختصاص دارد . که از اين سطح سالانه 10 هزار تن محصول برداشت مي شود كه حداقل 10 برابر توليد در فضاي آزاد است.

22هكتار نيز به كشت گل و گياهان زينتي اختصاص دارد و سالانه حدود 10 ميليون شاخه گل بريده برداشت مي شود. همچنین سالانه 80 تن آلوئه ورا از سطح يك و نيم هكتار فضاي گلخانه اي لرستان برداشت می شود .

خرم آباد یکی از پیشروترین مناطق کشت گلخانه ای استان لرستان است . چرا که گلخانه "کشت و صنعت فجر صفا" خرم آباد هکتار وسعت دارد و یکی از بزرگترین و مجهزترین گلخانه‌های کشور محسوب می‌شود و محصولاتش به خارج از کشور صادر می‌شود.

همچنین شهرستان بروجرد دارای آب و هوای بسیار مناسب برای کشت های گلخانه ای است . زیرا این نوع کشت ها با توجه به کم آبی نیاز کمتری به آب دارند.

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از ظرفیت‌های خوب در لرستان

استان لرستان با ۸ .۲ میلیون تن تولیدات زراعی و باغی ظرفیت‌های مطلوبی در حوزه کشاورزی دارد. تولیدات کشاورزی و باغی در لرستان نقش مهمی در بخش کشاورزی و امنیت غذایی در کشور ایفا می‌کنند . توسعه سامانه‌های نوین آبیاری یکی دیگر از ظرفیت‌های خوب در لرستان است.همانطور که می دانیم توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از مواردی است که در ارتقا بخش تولیدات کشاورزی و باغی، امنیت غذایی و بهره وری تاثیر زیادی دارند .  استان لرستان نیز  در چند سال گذشته در این حوزه پیشرو بوده و این موضوع نیز مد نظر مسئولان کشوری و استانی قرار دارد.

با وجودی که میزان زمین های آبی این استان معادل نصف متوسط کشوری است ، اما اجرای طرح های توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در این استان موفق بوده است .  از ۱۹۳ هزار هکتار اراضی آبی استان لرستان تاکنون ۵۸ هزار هکتار مجهز به سیستم نوین آبیاری شده اند .( که بیش از ۳۰ هزار هکتار از این سطح طی سال ۹۲ تاکنون و با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان انجام شد.) یعنی ۳۱ درصد از این اراضی به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده‌اند ؛ در صورتی که در کشور حدود ۲۹ درصد از اراضی آبی به سامانه‌های نوین تجهیز شده است. بنابراین می توان گفت که لرستان در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری نسبت به میانگین و متوسط کشوری جلوتراست. به طوری که لرستان مقام ششم کشور را در اجرای آبیاری تحت فشار دارد و از استان‌های پیشتاز در بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی است.

در پایان نکته قابل توجه این است که آب یکی از مهمترین چالش‌ها و مولفه‌ها در بخش توسعه کشاورزی لرستان است . که سالانه ۱۴ میلیون مترمکعب معادل ۱۱ درصد کشور در لرستان تولید می شود. بنابراین استفاده از روش های نوین آبیاری برای ارتقا بخش تولیدات کشاورزی و باغی و امنیت غذایی در این استان اهمیت بالایی دارد .

 الگوی کشت پاییزه در استان لرستان

برای هر استان با توجه به اقلیم، میزان بارش و همچنین میزان زمین‌های دیم مود در آن منطقه الگویی برای کشت پاییزه در نظر گرفته شده است . استان لرستان نیز از استان های موفق در این زمینه است که در حال حاضر در حال حاضر ۶۰ درصد کشت پاییزه این استان استان براساس الگوی کشت اجرا می شود .

سالانه به طور میانگین بیش‌از ۴۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان لرستان زیر کشت پاییزه گندم، جو، کلزا، کاملینا، گلرنگ و نخود می‌روند. کشت پاییزه در استان لرستان  از اواخر شهریور ماه  آغاز می شود و تا اواخر آذرماه ادامه دارد . که زمان کشت کلزا نسبت به گندم جلوتر بوده و از مناطق شمالی، معتدل و سرد آغاز می‌شود . کشت کلزا از اواسط شهریور در مناطق سردسیر استان لرستان شروع می شود و تقریبا تا اواخر آبان ماه در مناطق گرمسیر ادامه دارد.  شروع کشت گندم نیز از اواسط مهر ماه آغاز می شود و معمولا تا اواخر آذر ادامه دارد.

از این میزان سطح زیر کشت  در استان  لرستان ۴۵ هزار و ۴۳۵ هکتار به گندم آبی و ۱۹۲ هزار و ۶۰۰ هکتار به گندم دیم اختصاص دارد . همچنین ۷۴۰۰ هکتار برای جو آبی و ۱۳۹ هزار و ۴۰۰ هکتار برای جو دیم اختصاص می یابد  .

در فصل پاییز سالانه بین ۸۰ هزار تا صد هزار هکتار از اراضی استان به کشت نخود  ،  ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار به کشت کاملینا و ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتاربه کشت  گلرنگ اختصاص داده می‌شود . که رتبه نخست سطح زیرکشت و تولید کلزا در لرستان را به شهرستان سلسله اختصاص دارد .

در نهایت با توجه به اینکه در کشت پاییزه میزان نزولات جوی بالا بوده میزان آبیاری به طرز قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند لذا بهتر است که برای حفاظت از منابع آبی کشور کشت پاییزه را در لرستان گسترش یابد .

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

 

;