کشاورزی در استان مازندران

  • modir

  • 02 مرداد

  • رپورتاژ آگهی

blog-details

 

استان مازندران با داشتن آب و هوای معتدل و با دارا بودن بارش‌هایی قابل قبول، یکی از مناطق مستعد در زمینه تولید انواع محصولات کشاورزی است. از این رو این استان یکی از استان‌های مهم در بخش کشاورزی ایران است.از جمله ویژگی‌های مهم این استان  بالا بودن ضریب کشت(1.4) در مقایسه با 0.7 کشوری است . که سبب شده  تا اراضی زیر کشت سالانه این استان به بیش از 600 هزار هکتار افزایش یابد.  مازندران با تولید این میزان محصولات کشاورزی نقش ویژه‌ای در امنیت غذایی و اشتغالزایی دارد.

استان مازندران با دارا بودن ۲۲۰هزار هکتار شالیزار و ۱۲۰هزار هکتار باغ و تولید حدود ۸میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی، قطب مهم عرصه کشاورزی کشور محسوب می‌شود .همچنین بزرگترین تولیدکننده ۱۷محصول کشاورزی کشور مانند برنج، مرکبات، گل و گیاه، کیوی، گوشت سفید، آبزی پروری و نهال زیتون است. مازندران حدود هفت درصد کل سطح زیر کشت محصولات سالانه و دائمی کشور را به خود اختصاص داده است.

در مازندران بیش از ۴۵نوع محصول زراعی قابل کشت است .که مهمترین آنها برنج، گندم، جو، سویا، کلزا، ذرت، نباتات علوفه‌ای، انواع سبزی و صیفی جات است.استان مازندران در ۱۴محصول حائز رتبه‌های اول و دوم کشور است. که این استان  رتبه نخست را در تولید برنج دارد.استان مازندران مقام دوم در تولید کلزا را دارد و در تولید گوشت سفید، مرغ و تخم مرغ نیز در جایگاه خوبی قرار دارد. استان مازندران حدود هفت درصد کل سطح زیر کشت محصولات سالانه و دائمی کشور را به خود اختصاص داده است که این توانمندی می‌تواند زمینه مناسبی برای افزایش صادرات غیرنفتی کشور باشد.

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

محصولات  زراعی در استان مازندران

 استان مازندران ، رتبه دوم تولید محصولات زراعی در کشور را دارد.در مازندران بیش از ۴۵نوع از محصولات زراعی قابل کشت است .که مهمترین آنها برنج، گندم، جو، سویا، کلزا، ذرت، نباتات علوفه‌ای، انواع سبزی و صیفی جات است.بخش کشاورزی مازندران رتبه برترتولید در20 محصول زراعی،باغی،دامی وشیلاتی را در کشور داراست.مازندران با داشتن 2.3 درصد اراضی تحت کشت 7.8 درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده که سه برابر میانگین کشور است.

از مهم‌ترین محصولات زراعی مازندران، برنج است که در سطح بیش از 210 هزار هکتار کشت می شود .همچنین 32 هزار هکتار نشاء مجدد و حدود 55 هزار هکتار پرورش رتون با تولید حدود یک میلیون و 300 هزار تن شلتوک کشت می‌شود . که این میزان، 38 درصد سطح و 42 درصد تولید برنج کشور را به خود اختصاص داد.

نباتات علوفه‌ای شامل ذرت علوفه‌ای، ذرت دانه‌ای، شبدر برسیم، جو، یونجه، اسپرس و ذرت خوشه‌ای با سطح 146 هزار هکتار و تولید سه میلیون و 210 هزار تن علوفه سبز از 4.6 درصد سطح و 24 درصد تولید کشور، دیگر محور کشاورزی مازندران را تشکیل می‌دهد.

همچنین 85 درصد شبدر برسیم کشور در این استان کشت میشود. دانه‌های روغنی شامل کلزا، سویا و آفتابگردان با سطحی حدود 23 هزار و 600 هکتار و تولید 55 هزار تن، رتبه چهارم کشور را عاید مازندران کرده است.

گندم، محصول دیگر کشاورزی مازندران است .که با سطحی حدود 56 هزار هکتار و تولید بیش از 194 هزار تن، رتبه بیستم کشوری را متوجه این استان حاصلخیز کرده است.

از دیگر محصولات زراعی استان مازندران می‌توان از انواع سبزی و صیفی‌جات و حبوبات و نباتات صنعتی نام برد .که با سطح حدود 57 هزار هکتار و تولیدی بالغ بر 850 هزار تن علاوه بر مصرف داخلی به استان‌های همجوار نیز محصولات خود را صادر میکند.

تولید برنج در استان مازندران

هر ساله تقریبا ۱۶ استان از ایران زیر کشت برنج قرار می گیرد. یعنی تقریبا نیمی از استان های ایران برنجکاری می کنند. میزان و نوع برنج تولید شده در هر یک از این استان ها متفاوت است.مازندران با تولید ۵۰ درصد از کل برنج ایران در صدر تولید برنج داخلی قرار دارد. تولید برنج مازندران بخاطر شامل بودن برنج های کم محصول، پرمحصول و پاییزه عدد بسیار بزرگی است.

استان مازندران با حدود ۲۱۴ هزار هکتار سطح زیرکشت اول، حدود ۱۱۰ هزار هکتار کشت دوم و رتون و با تولید سالیانه حدود یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن شلتوک ۴۵ درصد تولید برنج کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

برداشت برنج در کشت اول در 215 هزار هکتار معادل 100 درصد اراضی شالیزاری‌ مازندران، انجام می شود . که 207 هزار و 64 هکتار شالیزار استان به صورت مکانیزه برداشت می شود.

58 هزار و 738 هکتار اراضی شالیزاری استان مازندران بعد از کشت اول برنج به کشت مجدد برنج و 40 هزار و 392 هکتار به پرورش رتون اختصاص می یابد.  کشت مکانیزه برنج در 140 هزار و 904 هکتار اراضی شالیزاری استان مازندران صورت می گیرد.

کشت دوم برنج در شالیزارهای مازندران پس از برداشت محصول کشت اول به دو روش نشای دوباره و پرورش ساقه شالی یا " دونوچ " انجام می شود. در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار می کنند . ولی در روش دوم ساقه های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می شود .

به رکوردشکنی تولید برنج  با وجود آب فراوان ، افزایش سطح زیر کشت ارقام پرمحصول ، اضافه شدن  سطح زیر کشت نخست برنج و افزایش سطح زیر کشت دوباره می توان دست یافت.

زیر کشت گندم در استان مازندران

استان مازندران50هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دارد که ازاین اراضی حدود150هزار تن محصول تولیدمی‌شودکه بهترین زمان کشت آن ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر است.

در این مقاله در رسان آب قصد داریم به بررسی کشت گندم در استان مازندران، این استان حاصلخیز و پربار در امر کشاورزی بپردازیم. با ما همراه باشید.

۵۵ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم اختصاص پیدا کرده است.که از میزان۲۶ هزار و ۴۷۵ هکتار مزارع مازندران به گندم آبی و ۲۸ هزار هکتار به گندم دیم اختصاص یافته است. که از این میزان سطح زیرکشت ۱۴۹ هزار و ۳۳۷ تن محصول در استان مازندران تولیدمی شود.متوسط عملکرد گندم آبی سه هزار و ۷۰۰ کیلوگرم و متوسط عملکرد گندم دیم یک‌هزار و ۷۷۰ کیلوگرم در هکتار است.

گندم در مازندران به دو صورت آبی و دیم کاشته می شود .به لحاظ شرایط محیطی و همچنین تنوع آب و هوایی ، تاریخ کاشت ، مراقبتهای حین داشت و برداشت برنامه زراعت گندم درمناطق سه گانه متفاوت از هم می باشد.بدین لحاظ از ابتدای مهرماه در مناطق کوهستانی کشت گندم دیم شروع و تا حدود نیمه اول دیماه در دشت  ( گندم آبی ) به اتمام می رسد .

بیشترین سطح زیر کشت گندم مازندران در مناطق شرقی بویژه شهرستان های بهشهر، نکا و گلوگاه است.این محصول در این شهرستان ها در سه منطقه جلگه‌ای، میان بند و کوهستانی کشت می‌شود.ازمجموع ۵۴هزار هکتار اراضی که زیر کشت گندم رفته است ، حدود ۲۸هزار هکتار از گندمزار ها  در اراضی زراعی بالا دست و میان‌بند قرار دارند که به صورت دیمزار است.

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

کشت محصولات پاییزه در استان مازندران

شرایط برای کشت پاییزه محصولات زراعی همچون گندم ، کلزا ، جو ، شبدر برسیم و انواع سبزی در کشتزار‌های استان مازندران فراهم  است.حدود ۳۰ هزار هکتار از کشتزار‌های مازندران به کشت کلزا، ۳۰ هزار هکتار به کشت انواع سبزی و ۳۰ هزار هکتار به کشت شبدر برسیم اختصاص یافته است. کیفیت بذر در کشت محصولات پاییزه از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان هسته اولیه تولید محسوب می‌شود.

۱۶۵ هزار هکتار اراضی خشکه رازی و شالیزاری استان برای زراعت گندم، جو، سبزی و صیفی، دانه‌های روغنی و علوفه استفاده می‌شود.کشت محصولات پاییزه از اواخر شهریور در مزارع مازندران آغاز می‌شود و تا دهه اول آبان ادامه دارد.در حال حاضر حدود 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیرکشت 20 نوع از محصولات سبزی و صیفی قرار گرفته است که در مجموع یک میلیون تن محصول از اراضی تحت کشت به دست می آید.در این میان جا به جایی بین کشت دانه روغنی کلزا ، گندم و شبدر در سطح  ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار هکتار که محور توسعه کشت پاییزه استان محسوب می شوند ، انجام می گیرد.

کشت کلزا گندم و جو پاییزه در استان مازندران

از کلزا، گندم، جو و علوفه به عنوان مهم ترین محصولات کشاورزی پاییزه استان مازندران می توان نام برد . ۲۴ هزار هکتار کلزاکاری ،۵۴هزار هکتار گندم و  حدود ۸۵هزار هکتار نیز زیر کشت انواع علوفه از جمله جو  ، گیاهان علوفه ای ، صیفی و سبزیجات در استان مازندران می رود.

۵۴هزار هکتار از زمین های استان مازندران زیر کشت گندم می رود. کشت گندم پاییزه از ۱۵آبان تا ۱۰ آذر انجام می شود، مهیا است.

کشت کلزا در مازندران به طور معمول از نیمه دوم شهریور در مناطق میان بند و ارتفاعات آغاز می شود .در مهر ماه پیک کشت این محصول در جلگه و دشت است. البته کلزا کاری را  می توان در زمین های شالیزاری تا پایان آبان ماه هم انجام داد.

زمان کشت جو در مازندران اواخر مهر و اوایل ماه آبان است . بر اساس آمارهای رسمی ، میانگین تولید جو در کشت دیم در مازندران یک و نیم تن در هر هکتار و در کشت آبی که در مناطق جلگه ای رواج دارد ، حدود سه تن است.

کشت پاییزه در محصولات صیفی و سبزیجات استان ، شامل سبزی های برگی و ریشه ای ، شلغم ، هویج ، کاهو ، لوبیا سبز ، کدو سبز ، نخود فرنگی ،سیب زمینی و سیر است.در کنار گندم و جو، حبوبات، نخود، عدس از دیگر زراعت های پاییزه مازندران به شمار می رود که در مزارع مناطق مختلف کشت می شود .

 

 کاشت بهاره در استان مازندران

كاشت بهاره در مازندران كه بيشتر در زمين هاي شاليزاري انجام مي شود .کاشت بهاره باعث  حفظ بستر توليد كشاورزي و حاصلخيري خاك می شود . همچنین کشت بهاره، باعث افزايش سطح زير كشت ، و اشتغالزايي و درآمدزائي بيشتر براي جامعه روستائي مي شود.

در این مقاله به بررسی کشت بهاره استان مازندران در شهرستان آمل و کشت بهاره سویا در این استان می پردازیم. با ما ، رسان آب همراه باشید.

کاشت بهاره در آمل

شهرستان آمل داراي بيش از 50 هزار هكتار زمين زراعي و باغي است كه در آنها سالانه بيش از يك ميليون تن انواع محصولات كشاورزي توليد و به بازارهاي مصرف داخل وخارج از كشور عرضه مي شود. سطح زير كشت انواع محصولات بهاره در اين شهرستان  آمل  بيش از 2 هزار و 800 هكتار  است.محصولات كشت شده  شامل كاهو ، باقلا ، سير ، و كلزا هستند.بيشترين سطح زيركاشت بهاره در آمل  مربوط به كاهو با سطح بيش از 2 هزار و 300 هكتار است.پس از آن باقالا با كشت 465 هكتار بیشترین سطح زیر کشت را دارد.

کاشت بهاره سویا

محصول دانه روغنی سویا در استان مازندران به دو صورت بهاره و تابستانه کاشت می‌شود. کاشت تابستانه آن معمولا پس از برداشت گندم انجام می‌پذیرد.بهترین زمان برای کاشت سویای بهاره  از ۱۰ اردیبهشت تا پنجم خرداد ماه می باشد.با توجه به شرایط جوی که استان مازندران دارد ، کاشت بهاره سویا از عملکرد بالاتری نسبت به کشت تابستانه برخوردار است. چراکه گیاه زمان بیشتری در خاک می‌ماند و از بارندگی‌های بهاره بیشتری استفاده می کند و به همین دلیل عملکرد محصول در کشت بهاره ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به کشت تابستانه بیشتر است.

سطح زیر کشت اراضی کشاورزی در استان مازندران

استان مازندران با دارا بودن 586624 هكتار سطح زیر کشت اراضی کشاورزی که شامل ۲۲۰هزار هکتار شالیزار و ۱۲۰هزار هکتار باغ است، قطب مهم عرصه کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

که سطح زير كشت محصولات زراعي در استان مازندران 476539  هكتار است. (  23/81 % از کل سطح زیر کاشت ) وسطح زير كشت محصولات باغي در استان مازندران 110084  هكتار مي باشد  .  (  77/18 %از کل سطح زیر کاشت )

که مجموع توليدات محصولات زراعي مازندران 4057497  تن است .  و مجموع توليدات محصولات باغي در مازندران 14177651  تن مي باشد .

محصولات زراعی به دو دسته محصولات زراعی آبی و دیم تقسیم می شود . که سطح زير كشت محصولات زراعي آبي در مازندران 287522  هكتار مي باشد. همچنین میزان سطح زير كشت محصولات زراعي ديمي در مازندران 189017 هكتار مي باشد.

میزان سطح زیرکشت شالي در استان مازندران 230000 هكتار  و میزان سطح زير كشت مركبات  در مازندران 84850  هكتار مي باشد.

در یک تقسیم بندی جزئی تر سطح زیر کشت اراضی کشاورزی در مازندران بدین صورت می باشد:

برنج در استان مازندران ، بیش از ۲۱۰هزار هکتار و نیز ۳۲هزار هکتار نشاء مجدد و حدود ۵۵هزار هکتار پرورش رتون است.دانه‌های روغنی شامل کلزا، سویا و آفتابگردان  سطحی حدود ۲۳هزار و ۶۰۰هکتار زیر کشت در استان مازندران دارند.نباتات علوفه‌ای شامل ذرت علوفه‌ای، ذرت دانه‌ای، شبدر برسیم، جو، یونجه، اسپرس و ذرت خوشه‌ای با سطح ۱۴۶هزار هکتار  در استان مازندران تولید می شوند.گندم، محصول دیگر کشاورزی مازندران است که  سطحی حدود ۵۶هزار هکتار زیر کشت دارد.از دیگر محصولات زراعی استان مازندران  انواع سبزی و صیفی‌جات و حبوبات و نباتات صنعتی هستند  که با سطح حدود ۵۷هزار هکتار در این استان کشت می شوند.

 آبیاری نوین در استان مازندران

روش های آبیاری نوین علاوه بر جلوگیری از تلفات آب، باعث بالا بردن کیفیت تولید در واحد سطح می شود به طوری که راندمان آبیاری بارانی ۷۰ و آبیاری قطره ای ۹۵ درصد است.در روش آبیاری مزارع به شکل سنتی، روشی که بیشتر زمین های کشاورزی در کشور با این شکل آبیاری می شوند .حتی با صرف هزینه های گزاف تسطیح اراضی ،راندمان آبیاری ۴۰ درصد است.

مازندران از لحاظ آب و هوایی در منطقه معتدل خزری واقع است. میانگین بارش باران در این استان تا یک دهه پیش، بیش از ۸۰۰ میلیمتر بود که در سال‌های اخیر به کمتر از ۷۰۰ میلیمتر رسیده است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد . با هدف افزایش بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی این استان تا کنون نزدیک به ۱۰ درصد از این زمین‌های زیر کشت به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شدنده اند. اجرای طرح‌های نوین آبیاری در زمین‌های باغی و کشاورزی مازندران طی سال‌های اخیر رشد مناسبی داشته است . در حال حاضر نزدیک به ۴۵ هزار هکتار از این زمین‌ها زیر پوشش سامانه‌های جدید آبیاری قرار گرفته است.

در استان مازندران با اجرای سامانه های نوین آبیاری کاهش حداقل ۳۰ درصدی مصرف آب در اراضی کشاورزی را شاهد خواهیم بود. با بهره گیری از آبیاری نوین در بخش کشاورزی می توان از هدر رفت و اتلاف آب جلوگیری کرده و راندمان آبیاری را می توان به میزان قابل توجهی افزایش داد. هر یک درصد بهبود در راندمان آبیاری در بخش کشاورزی معادل ساخت سه سد بزرگ در کشور است.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

 

;