استان مرکزی دارای ظرفیت ویژه در بخش کشاورزی

  • modir

  • 02 مرداد

  • رپورتاژ آگهی

blog-details

 

بخش کشاورزی یک بخش اقتصادی و یکی از مهمترین بخش های حوزه اقتصاد است که تامین امنیت غذایی را برعهده دارد. استان مرکزی در بخش کشاورزی  بین ۱۰ استان اول کشور محسوب می‌شود.

به‌طور کلی ۱۹ درصد از مساحت استان مرکزی اراضی کشاورزی و ۵۷ درصد مرتع و بقیه غیر مزروعی (شهرها، جاده‌ها، دریاچه و…)است. که از این ۱۹ درصد معادل ۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در این استان  وجود دارد .  که در مجموع ۲۱۶ هزار هکتار اراضی آبی  و اراضی دیم این استان ۳۳۶ هزار و ۴۷۸ هکتار است. محصولات کشاورزی استان  مرکزی شامل گندم، جو، آفتابگردان، حبوبات، پنبه، چغندرقند، گوجه فرنگی، پیاز، انگور، خشکبار، سبزیجات، انار، طالبی، هلو، پسته، بادام و گردو است.

مجموع تولیدات استان مرکزی در حوزه زراعی، ۱۸۲۸ تن و باغی ۴۷۸ هزار تن است . که که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز این استان  به سایر مناطق ارسال می‌شود. این استان در تولید انار و طالبی رتبه دوم، گل های شاخه بریده و تولید گل و گیاهان زینتی رتبه سوم، لوبیا رتبه چهارم، پسته رتبه ششم، بادام رتبه هفتم، تخم مرغ و ذرت علوفه ای رتبه هشتم، کشمش و انگور رتبه نهم کشور را داراست.

از استان های سرآمد استان مرکزی در تولید محصولات کشاورزی می توان به  شهر محلات به‌عنوان پایتخت گل و گیاه ، شهرستان خمین در تولید رتبه دوم لوبیا این استان و همچنین  شهرستان های ساوه و زرندیه  در تولید انار و پسته اشاره کرد.

در انتها باید این نکته را در نظر داشت  که استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی مشهور است و رتبه یک تنوع تولیدات صنعتی را دارد و متأسفانه بخش کشاورزی در استان مرکزی زیر سایه صنعت قرار گرفته است . این استان با وجود ظرفیت‌های ویژه به‌عنوان یک استان کشاورزی کمتر شناخته‌شده است و باید با تمرکز بر ظرفیت های فراوان استان مرکزی  در بخش کشاورزی از این ظرفیت ها بهترین استفاده ممکن را کرد .

  لوله و اتصالات کشاورزی

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

  09001051369  www.rasanab.com

 

 استان مرکزی؛ استانی  استراتژیک در  محصولات کشاورزی

در استان مرکزی که میزان قابل توجهی از تولیدات اقتصادی اش در حوزه کشاورزی تعریف می شود، محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی از اهمیت ویژه ای برخوردارند و نقش زنجیره تولید در بخش کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

استان مرکزی یکی از استان های استراتژیک در تولیدات محصولات کشاورزی محسوب می‌شود. محصولات کشاورزی این استان شامل گندم، جو، آفتابگردان، حبوبات، پنبه، چغندرقند، گوجه فرنگی، پیاز، انگور، خشکبار، سبزیجات، انار، طالبی، هلو، پسته، بادام و گردو است. این استان  دارای رتبه های برتر در برخی از محصولات کشاورزی می باشد . که از جمله  شامل رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل‌ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو است.

در ادامه برخی از محصولات اصلی این استان را مورد بررسی قرار می دهیم . با ما ، رسان آب همراه باشید .

 گل و گیاهان زینتی در محلات

از مهم‌ترین قابلیت‌های کشاورزی در استان مرکزی می‌توان به تولید گل و گیاه اشاره کرد. سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در این استان هزار و ۹۱ هکتار است که از این میزان ۳۷۱ هکتار به صورت گلخانه و بقیه در فضای باز است. شهرستان محلات در این استان که به عنوان قطب تولید گل و گیاهان زینتی کشور مطرح است، بیشترین سطح زیر کشت گل و گیاه را به خود اختصاص داده‌است.

انگور  در هزاوه

هزاوه یکی از روستاهای شهرستان اراک است. این روستا دارای بافت کوهستانی و آب و هوای مناسب برای باغداری و دارای مزارع وسیع انگور است.کشت انگور و تولید محصولات مرتبط با آن از جمله شیره‌ی انگور و کشمش، به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مردم روستای هزاوه به شمار می‌رود، به طوری‌ که این روستا یکی از قطب‌های تولید انگور محسوب می‌شود.

 انار در ساوه

انار از دیگر محصولات کشاورزی این استان است که در شهرستان ساوه تولید می‌شود. شهرستان ساوه بهترین نوع انار در کشور را تولید می‌کند و محصول آن شهرتی جهانی دارد، به صورتی که در دنیا به یک برند معتبر تبدیل شده‌است . سالانه ۷۸۰ نوع انار در ساوه تولید می‌شود . فصل برداشت انار ساوه از اوایل پاییز تا اواخر آن است.

پسته در زرندیه

تولید پسته ارگانیک از دیگر محصولات کشاورزی استان است .که در شهرستان زرندیه شهر پرندک کاشت می‌شود. استان مرکزی مقام ششم تولید پسته کشور را داراست و بزرگترین باغ تولید پسته ارگانیک کشور در این استان قرار دارد .

لوبیا در خمین

از دیگر محصولات کشاورزی استان تولید لوبیا است. که بیش از ۹۰٪ آن در شهرستان خمین کاشت می‌شود. به همین سبب استان مرکزی به عنوان یکی از قطب‌های تولید لوبیا در کشور مطرح بوده و ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای کشور در این استان و در شهرستان خمین قرار دارد.

استان مرکزی خودکفا در تولید گندم

گندم محصولی استراتژیک است ، که تولید باکیفیت آن در حفظ و ارتقای امنیت غذایی کشور سهم بسزایی دارد . استان مرکزی از لحاظ تولید گندم خودکفاست و بیش از نیاز خود استان گندم تولید می کند . این استان در هشت سال اخیر شاهد افزایش تولید ۱۱۲ هزار تنی گندم بوده است . که این مهم در تامین منابع غذایی کشور جایگاه و اهمیت زیادی دارد.

حدود ۸۵ درصد امنیت غذایی استان مرکزی توسط بیش از ۱۰۰ هزار بهره‌بردار، ۶۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی با تولید بالغ بر سه میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی تأمین می‌شود.۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.

سطح زیرکشت گندم در استان مرکزی نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است . این استان در حوزه مقابله با آفات و آسیب‌های این کشت نیز از شاخص‌های کشوری در وضعیت مطلوبی قرار دارد . چنانچه که  محصول گندم این استان از جمله ۶ استان سن زده کشور است. که با مدیریت مطلوب و سمپاشی به موقع، ضریب سن زدگی گندم تولیدی برای اولین بار در این استان به کمتر از یک درصد رسیده است.

در استان مرکزی ، سالانه حدود ۲۷۰  هزار تن گندم  تولید  می شود. که  این میزان گندم در سطح ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی دیم و ۴۵ هزار هکتار از اراضی آبی این استان تولید شده‌ است. شهرستان شازند با ۵۹ هزار تن بیشترین و دلیجان با ۶۶۱ تن کمترین میزان گندم تولیدی در این استان را تولید می کنند .

در نهایت این را باید در نظر داشت که ، گندم یک محصول پرمصرف و پایه است و تولید آن باید هر سال افزایش چشمگیری داشته باشد . استان مرکزی ،   ظرفیت تولید گندم تا ۴۰۰ هزار تن را دارد . که باید مورد توجه و بهره برداری قرار بگیرد .

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

 کشت پاییزه در استان مرکزی

سال زراعی در استان مرکزی  با کشت پاییزه ( گندم، جو و کلزا ) آغاز می‌شود . که این کشت در خطه غرب و فلات مرکزی وابسته به بارندگی است . در این میان محصول گندم از حساسیت بیشتری در اذهان عمومی برخوردار است.

در حدود ۳۲۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی استان مرکزی محصولات پاییزه کشت می‌شود . که عمده محصولات پاییزه در این استان شامل گندم آبی و دیم، جو آبی و دیم، کلزای آبی، دانه روغنی کاملینا و گلرنگ است، بیشترین سطح زیر کشت مربوط به گندم دیم است. گندم دیم در ۲۰۰ هزار هکتار، جو آبی در حدود ۵۰ هزار هکتار، گندم آبی در حدود ۴۵ هزار هکتار، جو دیم در حدود ۱۵ هزار هکتار، کلزا در حدود هزار هکتار و گلرنگ و کاملینا در حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی استان کشت شود.

کشت پاییزه غلات در استان مرکزی از اواسط شهریور ماه آغاز می شود و تا آخر آبان ماه  در مناطق سرد این استان به پایان می رسد .  همچنین در مناطق گرم و معتدل نیز تقریباً تا پایان آذر ماه کشت انجام می شود.

کشت پاییزه در تمام شهرستان های استان مرکزی انجام می شود و بیشترین سطح زیر کشت پاییزه در شهرستان های اراک، شازند و خمین وجود دارد.   

با اینکه شهرستان اراک بیشتر شهر صنعتی است، اما در زمینه کشت و تولید محصولات پاییزه و دیم دارای جایگاه خوبی در استان مرکزی است.  از سطح هزار و ۲۰۰ هکتاری مزارع که تحت کشت پاییزه در این استان قرار دارند، ۶۴۱ هکتار مربوط به اراک است . که ۵۴ درصد از سطح زیر کشت استان مرکزی را شامل می‌شود.

همچنین لازم بذکر می باشد که ، بذر از جمله عوامل تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود که نقش مهمی در افزایش عملکرد و تولید در این بخش به همراه دارد. بر این اساس ۲۲ نوع بذر گندم و جوی دیم و آبی متناسب با هر نوع شرایط آب و هوایی و با عملکرد بالا در استان مرکزی در دست تهیه و تولید می باشد .

محصولات استراتژیک بهاره در استان مرکزی

استان مرکزی از استان هایی می باشد ، که عمده‌ترین محصولات استراتژیک بهاره شامل سیب زمینی، چغندرقند، حبوبات، ذرت علوفه‌ای و سبزی و صیفی جات در کشت بهاره آن کشت می شود. کشت بهاره در این استان با توجه به شرایط اقلیمی ، معمولا از اواسط فرورین آغاز و تا اواسط مردادماه  ادامه دارد. همچنین برداشت محصولات بهاره از اواخر مهر ماه آغاز می شود.

سطح اراضی  باغی و کشاورزی در استان مرکزی  ۶۷۰ هزار هکتار است .که از این میزان حدود ۶۵ هزار و  ۵۰۰  هکتار زیر پوشش کشت بهاره قرار دارد . که انواع محصولات بهاره از جمله حبوبات، ذرت علوفه‌ای، چغندر قند، سیب زمینی، گوجه فرنگی، سبزی و صیفی و انواع علوفه از جمله یونجه و شبدر در این اراضی کشت می‌شود.  از این میزان سطح زیر کشت  در استان مرکزی هزار هکتار چغندرقند، ۱۵۰ هکتار پنبه، ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار سیب زمینی، ۱۳ هزار هکتار حبوبات و بقیه زیر کشت سبزی و صیفی جات قرار می‌گیرد. که بصورت میانگین یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات بهاره از  این اراضی کشاورزی تولید و به بازار مصرف عرضه شود.

 

به صورت تفکیک شهرستانی ، ۱۳ هزار هکتار اراضی کشت بهاره  در شهرستان اراک، ۱۲ هزار هکتار در شهرستان ساوه، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار شهرستان خنداب، هشت هزار و ۲۰۰ هکتار شهرستان شازند، هفت هزار و ۳۰۰ هکتار شهرستان خمین و ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار در شهرستان زرندیه و بقیه در سایر شهرستان‌های استان مرکزی زیر کشت محصولات بهاره قرار دارد.

استان مرکزی ؛ مستعد برای توسعه کشت گلخانه‌ای

استان مرکزی یکی از مستعدترین استان‌ها برای توسعه کشت گلخانه‌ای است. تولیدات گلخانه‌ای استان مرکزی یکی از اولویتهای بخش کشاورزی این استان ، با توجه به  بحران کم آبی این استان می باشد .

۷۲۲ هکتار فضای گلخانه‌ای در استان مرکزی وجود دارد . که ۵۲۷ هکتار این اراضی زیر کشت گل و گیاهان زینتی و ۱۹۵ هکتار نیز زیر کشت محصولات سبزی و صیفی قرار دارد. ۵۳ هزار تن سالانه انواع محصولات سبزی و صیفی از جمله فلفل دلمه‌ای، گوجه و خیار در گلخانه‌های سبزی و صیفی، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار شاخه گل شاخه بریده، ۵۱ میلیون گلدان گل آپارتمانی و ۱۵۶ میلیون بوته گل فصلی و نشایی در گلخانه‌های گل و گیاهان زینتی این استان تولید می‌شود.

فضاهای گلخانه‌ای بیشتر در شهرستان محلات، ساوه و اراک است. که شهرستان محلات بیشترین طرح‌های گلخانه‌های گل زینتی و ساوه و اراک نیز به ترتیب بیشترین سطح زیرگشت گلخانه‌های سبزی و صیفی استان مرکزی را دارند.( توت فرنگی، گوجه، خیار، سبزی، بادمجان و فلفل عمده ترین محصولات تولیدی واحدهای گلخانه ای سبزی و صیفی جات  این استان است.)

استان مرکزی در زمینه تولید گل شاخه بریده مقام دوم، گل آپارتمانی مقام سوم و گل فصلی و نشایی مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده‌ است.  همچنین  از  محصولات صیفی و سبزی تولید شده در مجتمع‌های شهرستان‌های ساوه، اراک و خمین با توجه به کیفیت بالا ، از ظرفیت صادرات به کشورهای دیگر برخوردار است .

کشورهای مقصد تولید گل و گیاهان زینتی  این استان، کشورهای مثل عراق، افغانستان، روسیه، کشورهای حوزه خلیج فارس، هلند و دیگر کشورهای اروپایی و کشورهای مقصد محصولات صیفی و سبزی استان نیز کشورهایی مثل عراق، افغانستان و روسیه هستند.

 

 

استان مرکزی و اجرای آبیاری نوین

استان مرکزی بر خلاف آن که بیشتر به عنوان یک استان صنعتی در کشور شناخته شده است، اما استعدادهای مناسبی در کشاورزی دارد. اگر موانع موجود در زمینه کشاورزی ازبین برود و شرایطی بهتر  برای کشاورزان ایجاد شود، شاهد شکوفایی بیشتر این استان در زمینه کشاورزی خواهیم بود.یکی ازموانع اساسی بر کشاورزان  در استان مرکزی معضل کم آبی و عملا نوع آبیاری است.چرا که اهمیت آبیاری در کشاورزی بسیار مهم است . از طرفی  استان مرکزی در اجرای آبیاری نوین به لحاظ اجرای سیستم در مزارع، تامین و تولید سازه‌های نوین آبیاری یکی از استان‌های پیشرو کشور است. به طوری که این استان رتبه هفتم کشور را در توسعه سیستم‌های نوین آبیاری به خود اختصاص داده است.

310 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد . که  از نظر درصد اجرا 160 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان مرکزی مستعد اجرای آبیاری نوین هستند . تاکنون  67 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی معادل 40 درصد تحت آبیاری نوین قرار گرفته است . که  از این 67 هزار هکتار، 24 هزار هکتار در شهرستان اراک، 14 هزار هکتار در شهرستان ساوه،6 هزار هکتار در شهرستان خمین، نزدیک به 5 هزار هکتار در شهرستان زرندیه، بیش از 4 هزار هکتار در شهرستان شازند و مابقی نیز در دیگر شهرستان‌های استان است.

با تجهیز مزارع به سامانه آبیاری نوین در هر هکتار بطور متوسط چهار هزارو 500 متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود .که  با جرای سیستم‌های نوین آبیاری در سطح 67 هزارهکتار اراضی این استان در مجموع سالانه حدود 315 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود که کمک زیادی به حفظ  منابع آبی می کند.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدیراحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

 

 

;