استان همدان یکی از قطب های کشاورزی ایران

  • modir

  • 02 مرداد

  • رپورتاژ آگهی

blog-details

استان همدان ؛ یکی از قطب های کشاورزی کشور

استان همدان یکی از قطب های کشاورزی کشور محسوب می شود . چرا که این استان و شهرستان های 9 گانه آن دارای فرصت‌ها و  قابلیت‌های فراوانی در بخش کشاورزی هستند . به طوری که معادل  26 درصد محصولات غرب كشور در استان همدان توليد مي شود و این استان  رتبه نخست توليد محصولاتي نظير سير، گندم، يونجه، كلزا و جو را در غرب كشور دارد.

بخش کشاورزی استان همدان با توجه به تفاوت شرایط آب و هوایی و تنوع اقلیم مناطق استان، دارای طیف وسیعی از تولیدات گوناگون است . این استان با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی، ذخایر ژنتیکی، نیروی انسانی متخصص و با تجربه کشاورزی از دیرباز به‌ عنوان یکی از قطب‌های تولیدات کشاورزی در کشور مطرح بوده و سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی داشته است. بخش کشاورزی در  همدان دارای 692 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی (619 هزار هکتار زراعی و 77.5 هزار هکتار باغی ) و 293 هزار هکتار آیش با تولید سالانه نزدیک به 4.9  میلیون تن انواع محصولات کشاورزی است .

استان همدان نیز جزء 10 استان برتر کشور در زمینه کشاورزی  محسوب می شود. که علی رغم داشتن 1.2 درصد از وسعت کشور، 4.4 درصد از تولیدات بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده اند .

75 درصد كل توليدات بخش كشاورزي استان همدان مربوط به زراعت است . سيب زميني ، گندم، جو، سير، يونجه و دانه هاي روغني از مهمترين محصولات زراعي اين استان هستند.   در این استان  سالانه حدود 406 هزارتن انگور، 54 هزار تن گردو، 920 هزار تن سیب زمینی، 50 هزار تن سیر، 340 هزار تن جو  و 15 هزار تن گیاهان دارویی تولید می شود.

در پایان لازم بذکر است که ، با توجه به اهمیت این استان  در بخش کشاورزی ، حفظ منابع آبي و كشت محصولات كم آب بر راهبرد اساسي در حفظ و تقويت جايگاه همدان در توليد محصولات زراعي در كشور است.

 

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

جایگاه ممتاز استان همدان در تولید محصولات کشاورزی و باغی

استان همدان با برخورداری از اقلیم‌های متنوع، ظرفیت های فراوانی برای تولید محصولات کشاورزی استراتژیک را دارد . این  استان دارای جایگاه ممتازی در تولید محصولات کشاورزی و باغی متعدد است . به طوری که علی رغم داشتن 1.2 درصد از وسعت کشور، 4.4 درصد از تولیدات بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

استان همدان با توجه به تنوع محصولات کشاورزی یکی از قطب های کشاورزی کشور به شمار می رود . به گونه ای که از ۶۱۵ هزار هکتار سطح زیر کشت (۶۱۹ هزار هکتار زراعی و ۷۷.۵ هزار هکتار باغی )  این استان، پنج میلیون تن محصول ( سه میلیون و ۶۰۰هزار تن،  محصولات باغی ۸۱۹ هزار تن، دامی ۵۶۰هزار تن، فرآورده های محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی یک میلیون و ۸۰۰هزار تن )در سال تولید و برداشت می شود.

رتبه های برتر کشاورزی در استان همدان

استان همدان در رابطه با  رتبه‌های کشاورزی در تولید گردو با تولید ۵۴ هزار تن رتبه اول، جو با تولید ۳۶۰هزار تن رتبه چهارم، سیر با تولید ۶۰هزار تن تولید رتبه اول، سیب زمینی با تولید ۹۲۲ هزار تن رتبه اول، انگور با تولید ۴۰۴ هزار تن رتبه دوم، یونجه با تولید ۴۸۰ هزار تن رتبه سوم ،گیاهان دارویی با تولید ۳۳ هزار تن رتبه سوم کشور را داراست. گردو در تویسرکان، سیب زمینی در شهرستان بهار، گوجه در اسدآباد، انگور در ملایر و سیر در شهرستان همدان بیشترین فراوانی محصولات کشاورزی و باغی را به خود اختصاص داده‌اند.

محصولات زراعي در استان همدان

40 نوع محصول زراعي در اين استان كشت و توليد مي شود . 75درصد كل توليدات بخش كشاورزي استان همدان مربوط به زراعت است و سيب زميني ، گندم، جو، سير، يونجه و دانه هاي روغني از مهمترين محصولات زراعي اين استان هستند.

محصولات باغی در استان همدان

عمده ترین محصولات باغی استان عبارتند از : انگور، گردو، سیب، شلیل، هلو، آلو، زردآلو، بادام، انواع گیاهان دارویی و... طی سالهای اخیر 7715 هکتار گلخانه تولید انواع سبزی و صیفی احداث شده و هم اینک در حال گسترش می باشد. همچنین وجود 92 واحد تولید قارچ خوراکی با ظرفیت 3108 تن در سال از دیگر مشخص های بخش باغبانی این استان است. از نظر مساحت و سطح، شهرستان ملایر با دارا بودن ۲۸ درصد مساحت باغات و ۳۸ درصد تولیدات باغبانی رتبه نخست، شهرستان نهاوند با دارا بودن ۱۸ درصد مساحت باغات و ۱۹ درصد تولیدات باغی رتبه دوم و شهرستان همدان نیز با دارا بودن ۱۳ درصد مساحت باغات و ۱۲ درصد تولیدات باغی رتبه سوم را در استان دارد.

در بحث صادرات محصولات کشاورزی استان همدان کشورهایی، چون ازبکستان، ارمنستان، عراق، ترکیه، کشور‌های، حوزه‌خلیج فارس، روسیه، پاکستان، اوکراین از جمله کشور‌های هدف صادرات استان همدان به شمار می‌روند.

کشت محصولات بهاره در استان همدان

با سپری شدن سرما و مساعد شدن شرایط آب و هوایی، کشت محصولات بهاره اساسی به ویژه چغندرقند،سیب زمینی،ذرت و آفتابگردان و سایر محصولات در استان همدان آغاز می شود . همدان یکی از استان‌های پیشرو در کشاورزی کشور  است ، که ۵.۴ درصد از تولیدات و ۴.۳ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

با آغاز فصل بهار و ورود به نیمه دوم فروردین، کشت محصولات بهاره در استان همدان آغاز می شود .  در کشت بهاره در استان همدان ، حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت ۲۰ نوع محصول زراعی می‌رود. که اکثر کشت محصولات بهاره زراعی در این استان به حبوبات، سیب زمینی، ذرت، علوفه و چغندر قند اختصاص دارد. استان همدان به عنوان یکی از استان‌های مهم در تولید سیب زمینی در کشور به شمار می‌رود و از اواخر اسفند کشت سیب زمینی در سطح این استان آغاز می شود. پس از آن  کشت سه محصول ذرت علوفه‌ای، دانه‌ای و آفتابگردان  با مساعد شدن شرایط از اوایل اردیبهشت ماه در استان همدان آغاز می شود . همچنین فصل برداشت محصولات بهاره نیز از اواسط تیرماه در استان همدان آغاز می‌شود.

شروع کشت بهاره ،  زمان  مناسبی برای کشت جودر شهرستان ملایر، گوجه فرنگی و چغندرقند در اسدآباد وفامنین  گندم در رزن، سیب زمینی وسیر در بهار ،گندم و جو در کبودراهنگ و گشنیز در شهرستان نهاوند است. حدود نیمی از گشنیز کشور در مزارع نهاوند تولید می شود

جایگزینی کشت گیاهان کم آب بر و مقاوم در برابر خشکسالی یکی از الگو‌های کشت در استان همدان است. علاوه بر این بیشترین سطح زیر کشت محصولات بهاره مربوط به شهرستان‌های همدان، بهار، رزن، کبودراهنگ و اسدآباد است.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

توسعه کشت گلخانه ای در استان همدان

یکی از بهترین گزینه‌ها برای مقابله با کم آبی استان همدان توسعه کشت گلخانه ای است . چراکه علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب صادرات محصولات گلخانه ای، یک بازار بزرگ و رو به رشد در تمام جهان است.

کشاورزی در استان همدان با توجه به کمبود منابع آبی، کوهستانی بودن و داشتن آب و هوای سرد استان و سرمازدگی محصولات کشاورزی می طلبد که به توسعه کشت گلخانه ای توجه ویژه ای داشته باشد.در شرایط جوی و محیطی استان همدان، توسعه کشت گلخانه ای یکی از بهترین ابتکارها برای مقابله با مشکل کم آبی است. استان همدان با توجه به نوع تابش نور خورشید، یکی از بهترین استان‌ها برای احداث گلخانه است. محصولات تولید شده در گلخانه‌های این استان از کیفیت و کمیت زیادی برخوردار هستند. همچنین استان همدان به دلیل ظرفیت خوبی که در زمینه کشت گلخانه ای دارد می‌تواند صادرات خوبی داشته باشد.

سطح گلخانه‌های استان همدان بیش از۷۳ هکتار است . که  با ظرفیت تولید بیش از ۲۶ هزار تن محصولات سبزی و صیفی و ۲ میلیون شاخه‌ گل، شاخه بریده و گلدان در سال به تولید این محصولات می پردازد.

در گلخانه‌های استان همدان اغلب گوجه فرنگی کشت می‌شود . چون هم تولید آن آسانتر است و درآمدزایی خوبی را در استان و کشور دارد و هم صادرات آن در مواردی که صورت می‌گیرد درآمد بسیار خوبی را برای گلخانه دارها ایجاد خواهد کرد. در رده دوم نیز خیار گلخانه‌ای و پس از آن فلفل دلمه‌ای رنگی است .البته محصولات متفاوت دیگری نظیر توت فرنگی، بادمجان، سبزیجات برگی، گل و گیاه زینتی و شاخه بریده و آلوئه ورا را نیز در گلخانه های این استان کشت می‌ شود .

و همانا باید این مهم را در نظر داشت که صادرات محصولات گلخانه‌ای، یک بازار بزرگ و رو به رشد در تمام جهان است که استان همدان به علت پتانسیل خوبی که در این زمینه دارد، می‌تواند صادرات خوبی داشته باشد.

اجرای سیستم نوین آبیاری در استان همدان

همدان از استان‌های پیشرو در اجرای سیستم نوین آبیاری بارانی، قطره‌ای و کم فشار است . که رتبه سوم کشور در اجرای این طرح به این استان اختصاص دارد.به طوری که ۸۰درصد از مجموع ۲۰۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان همدان زیرپوشش شبکه و سامانه های نوین آبیاری قرار دارند.

 

۲۶۷ هزار هکتار اراضی آبی زراعی و باغی در استان همدان وجود دارد . که ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آبی  این استان مجهز به سیستم سامانه های نوین آبیاری شدند.  به طور جزئی از ۱۶۱ هزار هکتار اراضی، ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار تحت پوشش سامانه آبیاری قطره‌ای و تیپ، ۱۱ هزار و ۱۸۶ هکتار به صورت آبیاری کم فشار و مابقی اراضی کشاورزی آبی استان همدان نیز در قالب سامانه نوین بارانی، آبیاری می شوند.

با اجرای سیستم های مختلف سامانه های نوین آبیاری به طور میانگین در هر هکتار، چهار هزار و ۴۰۰ متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود . که با اجرای این طرح ها در ۱۶۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان، بیش از  ۷۰۸ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

سامانه های نوین آبیاری در اراضی زراعی استان همدان تا حد مطلوبی اجرا شده است . اما در حوزه باغ ها نیاز به گسترش و توسعه دارد . پیش بینی می شود در سال های آینده آبیاری باغ های استان به  سیستم موضعی و قطره ای اجرایی شود.

در نهایت باید این را در نظر داشت که با اجرای سیستم های نوین آبیاری، کشاورزان استان همدان در این شرایط بحران خشکسالی، با همان منابع محدود، آسان تر از گذشته مزارعشان را آبیاری می کنند.  کاهش هزینه مبارزه با علف‌های هرز، امکان صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی و انجام عملیات آبیاری همزمان با سایر عملیات زراعی و باغی از جمله تغذیه و کوددهی از مهم ‌ترین مزایای آبیاری نوین به ویژه آبیاری موضعی است.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

;