استان آذربایجان شرقی و بخش کشاورزی آن

  • modir

  • 02 مرداد

  • رپورتاژ آگهی

blog-details

 

آذربایجان شرقی با داشتن یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و تولید سالانه پنج میلیون تن محصولات کشاورزی یکی از  مراكز عمده كشاورزي ایران است.

استان آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی(دیم-آبی) است . که از این میزان 800 هزار هکتار بصورت دیم مطلق و 300 هزار هکتار به طور آبی کشت می شوند. که 105 هزار هکتار آن مربوط به باغات بوده و مابقی در حوزه زراعت قرار دارد.استان آذربايجان شرقي با موقعيت و ويژگي خاص جغرافيايي و آب و هواي متنوع ، امكان توليد محصولات زراعي و باغي مختلفي را داراست.

در آذربایجان شرقی سالانه نزدیک به پنج میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که نشان از وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالای این منطقه دارد.

حوزه زراعت در بخش حبوبات و تولید عدس رتبه اول تا دوم کشور با سطح زیرکشت ثابت و طی سالهای مختلف به استان آذربایجان شرقی تعلق دارد . در علوفه و تولید یونجه هم به لحاظ سطح زیرکشت و هم میزان تولید رتبه اول کشور به  این استان  اختصاص دارد. بصورت کلی در تولید علوفه با توجه به تعداد دام های استان، مقام اول تا سوم کشور به آذربایجان شرقی تعلق دارد.تولید گندم در این استان مقام چهارم کشوری را به خود اختصاص داده است. در زیربخش باغبانی و تولید سیب مقام دوم کشور، تولید زردآلو رده اول، تولید سنجد رتبه اول کشور، در زغال اخته رتبه دوم کشوری و در سایر محصولات باغی رتبه های اول تا هفتم کشوری متعلق به این استان است.

هر ساله بیش از یک چهارم پیاز تولیدی کشور در استان آذربایجان شرقی تولید می‌شود. علاوه بر این مرغوب ترین نوع سیب زمینی مربوط به این استان و شهر سراب است.قسمت اعظم کشت فندق در آذربایجان شرقی انجام می‌شود . این استان از نظر تولید محصولات عمده باغی در تولید میوه‌های هسته‌ای رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.آذربایجان شرقی از نظر میزان تولید حبوبات همواره جزو پنج استان برتر کشور بوده است . شهر «تیمورلو» قطب تولید سیر شمال غرب کشور در این استان قرار دارد.

 استان آذربایجان شرقی به جزء محصولات گرمسیری که پتانسیل تولید در استان وجود ندارد ، در تولید اکثر محصولات کشاورزی مازاد بر مصرف استان، تولیدات کشاورزی دارد. که هم به استانهای مجاور و هم به 54 کشور جهان صادر می گردد.

صادرات محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی 

بخش کشاورزي استان آذربایجان شرقی در مقایسه با سایر استانهاي کشور، در صادرات محصولات کشاورزی از قابلیت بالایی برخوردار است. که در صورت استفاده بهینه از آن می توان گام های مهمی در راستای کاهش بیکاري و ارتقاي تولید در استان برداشت. بویژه این که این استان همجوار با جمهوري نخجوان، ارمنستان و آذربایجان می باشد. آذربایجان شرقی داراي مزیتهاي خوبی در صادرات برخی از محصولات کشاورزي از جمله میوه،تره بار، خشکبار و مواد گوشتی است.

محصولات کشاورزی استان ۱۳ درصد صادرات غیرنفتی استان را تشکیل می‌دهد و بعد از کالاهای صنعتی رتبه دوم صادرات از نظر گروه کالایی مربوط به بخش کشاورزی است.بیش از ۲۲ درصد صادرات استان آذربایجان شرقی به محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

محصولات گلخانه ای، گل و گیاه، خشکبار و محصولات لبنی از عمده صادرات بخش کشاورزی استان به دیگر کشورهای جهان هستند.محصولات کشاورزی این استان به 45 کشور صادر می‌شود؛ از جمله مهم‌ترین مقاصد صادراتی آذربایجان شرقی می‌توان به: عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه، هند، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و امارات اشاره کرد.

سهم صادرات محصولات زیربخش باغبانی استان، حدود ۶۶ درصد از کل صادرات محصولات کشاورزی استان را شامل می‌شود . که از جمله آن می‌توان به صادرات انگور خشک شده با بیش از ۶۰ هزارتن کشمش تولیدی اشاره کرد.صادرات محصول سیب درختی، از رقم خوبی برخوردار است . بیش از ۱۵ درصد سیب صادر شده توسط کشور از تولیدات استان محسوب می‌شود.انگلیس، هلند، دانمارک، گرجستان، آلمان، روسیه، سوئد، رمانی، سنگاپور و کشورهای حوزه خلیج فارس از مهم‌ترین مقاصد صادراتی گیاهان دارویی این استان هستند.صادرات زردآلوي خش کشده به ترکیه بهترین گزینه صادراتی براي محصولات بخش کشاورزي(زیربخشهاي زراعت، باغبانی و دام و طیور) آذربایجان شرقی است. گزینه هاي بعدي به ترتیب
صادرات هندوانه به ترکیه، صادرات انگور خشک شده به الجزایر، صادرات انگور خشک شده به تونس،صادرات زردآلوي خشک شده به لبنان، صادرات انگور خشک شده به مصر و صادرات هندوانه به رومانی هستند.

کشت گندم در آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی ششمین قطب تولید گندم در کشور است و ۸ درصد کشت گندم مورد نیاز کشور در این استان تولید می‌شود.سالانه در حدود ۴۰۰ هزار هکتار از وسعت یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتاری مزارع آذربایجان شرقی زیر کشت گندم می‌رود.

در این مقاله از رسان آب به بررسی کشت گندم در استان آذربایجان شرقی می پردازیم.در ادامه با ما همراه باشید.

سالانه حدود 457 هزار هکتار از مزارع در استان  آذربایجان شرقی زیر کشت گندم می رود که از این مقدار 75 هزار هکتار آبی و بقیه دیم است. که از این میزان حدود 742 هزار تن گندم از مزارع دیم و آبی استان برداشت می شود.تنوع ارقام محصول گندم دیم در استان خوب است اما در مورد گندم آبی این‌گونه نیست.یاز بذری گندم دیم استان ۷۵ هزار تن و در گندم آبی ۱۵ هزار تن است.ارقام گندم دیم شامل ؛ «باران»، «هما»، «هشترود» و «آذر ۲» و  در بخش گندم آبی، شامل ارقام «پیشگام» و «میهن» می باشد.

از عمده شهرستان‌هایی که گندم و به خصوص گندم دیم کاشته می‌شود ، می‌توان به تبریز ،هشترود، چاراویماق، میانه، مراغه، سراب، بستان آباد، اهر و کلیبر اشاره کرد.

کاشت گندم در شهرستان هشترود

شهرستان هشترود چندین سال است که قطب تولید گندم در استان آذربایجان شرقی می باشد و رتبه اول تولید گندم را در آذربایجان شرقی دارد.حدود 95 هزار هکتار از مزارع شهرستان هشترود زیرکشت گندم دیم می باشد و یکهزار و 350 هکتار هم گندم آبی را شامل می گردد.

کاشت گندم در شهرستان تبریز

در شهرستان تبریز حدود ۴۴ هزار هکتار اراضی زراعی وجود دارد. که ۲۲ هزار هکتار آن دیمی و ۲۲ هزار هکتار آن آبی است. با کشت حدود هشت هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی و کشت چهار هزار هکتار گندم دیمی، در مجموع ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم کشت در این شهرستان تولید می شود.

 

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

 صنعت گلخانه ای در آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی از قطب های صنعت گلخانه ای کشور محسوب می شود. به گونه ای که بزرگ ترین گلخانه کشور و خاورمیانه در منطقه آزاد ارس واقع شده است . که محصولات خود را در قالب چرخه کامل تامین و تولید، به کشورهای منطقه قفقاز و حاشیه خلیج فارس صادر می کند.

 

توسعه کشت گلخانه‌ای در آذربایجان‌شرقی در سال‌های اخیر  این ناحیه را به یکی از استان‌های پیشرو در صنعت گلخانه ای تبدیل کرده است . همچنین زمینه کشاورزی چهار فصل را نیز در آن فراهم کرده است.استان آذربایجان شرقی دارای پتانسیل‌هایی نظیر اقلیم مناسب، دسترسی و نزدیکی به بازارهای خارجی، وجود نیروهای متخصص و هم‌چنین داشتن مجموعه بزرگ گلخانه داری در منطقه آزاد ارس است.

محصولات و شهرستان های کشت گلخانه ای در آذربایجان شرقی

تعداد ۵۱۰ واحد گلخانه ای به وسعت ۲۷۸ هکتار در استان آذربایجان شرقی وجود دارد .توت فرنگی، گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه ای، قارچ خوراکی، سبزیجات، رُز شاخه بریده، تولید گل های زینتی و  گلدانی، بخشی از محصولات اصلی گلخانه های آذربایجان شرقی در فصول سرد سال است .۱۲۱ هکتار از گلخانه های استان به تولید محصول گوجه فرنگی، ۶۶ هکتار به تولید محصول خیار، ۶۰ هکتار به تولید فلفل دلمه ای، پنج هکتار سایر سبزیجات، ۲۰ هکتار به رُز شاخه بریده، ۴ هکتار به تولید توت فرنگی و ۲ هکتار نیز به تولید گل های زینتی گلدانی اختصاص دارد.  که علاوه بر تامین نیازهای داخلی، بخش عمده ای از آنها نیز به خارج از کشور، با اولویت روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس، صادر می شود.

شهرستان جلفا با داشتن ۱۰۰ هکتار گلخانه رتبه نخست استان آذربایجان‌شرقی را در صنعت گلخانه ای دارد. شهرستان تبریز با سطح ۳۰.۴ هکتار گلخانه، شهرستان مرند با سطح ۱۶.۹ هکتار گلخانه و شهرستان شبستر با سطح ۱۶.۸ هکتار گلخانه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

آذربایجان شرقی از قطب های صنعت گلخانه ای کشور محسوب می شود. به گونه ای که بزرگ ترین گلخانه کشور و خاورمیانه در منطقه آزاد ارس واقع شده و محصولات خود را در قالب چرخه کامل تامین و تولید، به کشورهای منطقه قفقاز و حاشیه خلیج فارس صادر می کند.

زمان کاشت محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی

برای اینکه بتوانید برداشت بهتری از تولید محصولات خود داشته باشید، مطالعه زمان کاشت محصولات کشاورزی یکی از بهترین راه ها برای این مسیر می باشد.محصولات صیفی و سبزی یکی از متنوع ترین گروه بندی محصولات کشاورزی هستند. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که کاشت، داشت و برداشت این محصولات از یک قاعده عمومی پیروی کند.

در این مقاله در رسان آب به بررسی زمان کاشت محصولات در استان آذربایجان شرقی می پردازیم . با ما همراه باشید.

بهترین زمان برای کشت گندم در آذربایجان شرقی در پهنه خشک با زمستان خنک و تابستان گرم، از 1 آبان ماه تا 30 آبان ماه و در  پهنه نیمه خشک با زمستان سرد و تابستان گرم 1 مهر ماه تا 30 مهر ماه می باشد .

این زمان برای کشت گیاه جو بهاره در پهنه خشک با زمستان خنک و تابستان گرم ، از 20 اسفند ماه تا 15 فروردین ماه می باشد. همچنین در پهنه نیمه خشک ، از 25 اسفند ماه تا 20 فروردین ماه می باشد.

برای کشت گیاه یونجه در پهنه خشک با زمستان خنک و تابستان گرم در استان آذربایجان شرقی ، بهتر است در تاریخ 21 فروردین تا 31 فروردین ماه اقدام شود . همچنین در پهنه نیمه خشک با زمستان سرد و تابستان گرم ، تاریخ 1 اردیبهشت ماه تا 10 اردیبهشت ماه مناسب برای کشت می باشد.

برای گیاه پیاز در پهنه خشک  در استان آذربایجان شرقی اوایل فروردین تا اواسط فروردین بهترین زمان کاشت می باشد. همچنین برای گیاه هویج این زمان از 10 اردیبهشت تا 25 اردیبهشت است .

در پهنه خشک با زمستان خنک و تابستان گرم در استان آذربایجان شرقی، برای کشت  گیاه گوجه فرنگی باید از نیمه فروردین ماه تا اواخر فروردین اقدام به کشت نمود.

بهترین زمان کشت گلرنگ در استان آذربایجان شرقی ، 20 اسفند تا 20 فروردین و برای گیاه پنبه اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت می باشد.

گیاه کلزا ، یک گیاه کشت پاییزه می باشد . بهترین زمان کاشت این گیاه در استان آذربایجان شرقی  اول  تا آخر ماه می باشد.

اگر تصمیم به کشت گیاه آفتابگردان در این استان دارید ، بهتر است از  20 اسفند تا 25 فروردین ماه شروع به کشت این محصول نمایید .

بهترین زمان کشت ذرت دانه ایی در این استان حاصلخیز از اول اردیبهشت تا 10 اردیبهشت و برای ذرت علوفه ایی اول اردیبهشت تا 15 اردیبهشت می باشد.

 

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

محصولات استراتژیک پاییزه در آذربایجان شرقی

با توجه به وضعیت آب و هوایی کشور و استان آذربایجان شرقی، کشت بیشتر محصولات زراعی به خصوص محصولات استراتژیکی مانند گندم، جو و کلزا در پاییز انجام می‌شود .بنابراین آغاز فصل پاییز ، برای کشاورزان بسیار مهم است.

در این مقاله از رسان آب ، در مورد کشت پاییزه در استان آذربایجان شرقی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است و این استان سالانه نزدیک به پنج میلیون تن تولیدات کشاورزی دارد.۷۲۰ هزار هکتار از اراضی این استان زیر کشت محصولات استراتژیک پاییزه می‌رود. که حدود ۵۰۰ هزار هکتار آن به کشت غلات و کلزا اختصاص دارد.که این مقدار کشت در ۲۱ شهرستان استان انجام  می شود.

در خصوص کشت محصولات  پاییزه در  استان آذربایجان شرقی بیشتر بر کاشت دیم و تناوب محصولات زراعی تاکید می‌شود. (به جای آیش بهتر است تناوب در حبوبات و محصولات علوفه‌ای کشت شود ، تا از زمین‌ها به صورت بهینه استفاده شود.) چرا که رعایت تناوب کشت در مزرعه ضمن اینکه از بروز آفات و بیماری‌ها پیشگیری می‌کند، در افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید در واحد سطح نیز موثر است.

کشت پاییزه محصول استراتژیک گندم و جو در آذربایجان شرقی

۴۵۰ هزار هکتار از اراضی پاییزه استان آذربایجان شرقی زیر کشت گندم و ۶۰ هزار هکتار نیز زیرکشت جو می رود.که  ۳۸۰ هزار هکتار کشت دیم  برای زراعت گندم و حدود ۷۰ هزار هکتار  برای کشت آبی گندم  در نظر گرفته می شود.کشت پاییزه گندم در استان آذربایجان شرقی از مناطق سردسیری شهرستان های اهر و سراب آغاز می شود .

 آبیاری نوین در آذربایجان شرقی

بخش کشاورزی، از یک طرف مسئول امنیت غذایی و از طرف دیگر مصرف کننده اصلی آب است.دستیابی به امنیت غذایی بدون امنیت در آبیاری ممکن نیست. بنابراین، بهبود بهره وری آب کشاورزی در یک اقدام مهم برای تأمین امنیت جهانی آب و غذا ضروری است .

استان آذربایجان شرقی یکی از استان هایی است که در منطقه کم آب قرار دارد.خشکسالی های اخیر در سال های گذشته در سطح استان ، باعث وارد شدن خسارات جدی به محصولات کشاورزی این استان شده است.

در آبیاری سنتی بهره وری آب یا همان کارآیی مصرف آب بسیار پایین است.برای استفاده بهینه از آب، روش‌های مدرن آبیاری که همان آبیاری تحت فشار می‌باشد، استفاده می شود ، که شامل آبیاری قطره ای، بارانی، تیپ و جالیزی است.وسعت اراضي آبي و ديم استان آذربايجان شرقي به ترتيب ۴۱۲ و ۸۰۸ هزار هکتار (در مجموع يک ميليون و ۲۲۰ هزار هکتار) است . در ۱۵۰ هزار هکتار از اراضي آبي استان قابليت اجراي سامانه‌هاي نوين آبياري وجود دارد.

که تاکنون سامانه آبیاری نوین در ۵۶ هزار و ۴۵ هکتار از اراضي کشاورزي استان آذربایجان شرقی اجرا شده است.  که در ۳۰ هزار و ۸۱۹ هکتار سامانه‌هاي باراني، ۲۴ هزار و ۱۷۰ هکتار سامانه‌هاي قطره‌اي و يکهزار و ۵۵ هکتار سامانه‌هاي کم فشار اجرا شده است.( در ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آذربایجان شرقی به علت شوری منابع آبی امکان اجرای سامانه های تحت فشار وجود ندارد. به همین دلیل در اراضی کشاورزی ۱۲ شهرستان واقع در حوزه دریاچه ارومیه سامانه های آبیاری کم فشار  اجرا می شود.)

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

;