کشاورزی در استان آذربایجان غربی

  • modir

  • 02 مرداد

  • رپورتاژ آگهی

blog-details

 

آذربایجان غربی با تولید بیش از ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی  و کسب رتبه نخست در تولید برخی محصولات کشاورزی ، یکی از قطب های مهم تولیدی در کشور است. این استان  با دارابودن حدود یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت و ۸۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت اعم از باغی و زراعی یکی از استان های پیشرو در بخش تولیدات کشاورزی است.

سطح زیر کشت محصولات زراعی ۷۰۰ هزار هکتار است.  که ۲.۳ درصد اراضی کشور را شامل می شود.استان آذربایجان غربی با ۱۱۵ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی چهار درصد از تولید این بخش کشور را به خود اختصاص داده است و سالانه با تولید بیش از ۱.۵ میلیون تن محصولات باغی سهم مهمی در این بخش را عهده دار است.

سالانه حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود. چهار میلیون و ۷۰۰ هزارتن محصولات زراعی در این استان  تولید می شود. که در تولید بسیاری از محصولات زراعی کشاورزی، رتبه های برتر کشور مربوط به استان است. گندم، جو، یونجه، چغندرقند را از مهمترین محصولات زراعی استان آذربایجان غربی است. هم اکنون ۱۰ درصد یونجه، ۳۳ درصد چغندرقند و ۶ درصد از گندم کشور در استان آذربایجان غربی تولید و روانه بازار مصرف می شود. همچنین استان آذربایجان غربی در تولید سیب درختی، عسل و چغندر قند و پرورش آبزیان رتبه نخست را درکشور کسب کرده است.

خاک آذربایجان غربی یکی از خاک های حاصل خیز برای پرورش گونه‌های گیاهی و محصولات کشاورزی فراوانی است.که در میان صدها محصول، برخی از آنان توانسته‌اند جایگاه خود را در سبد صادراتی آذربایجان غربی یافته و برای اقتصاد استان نقش آفرین باشند.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 استان آذربایجان غربی و محصولات کشاورزی آن

استان آذربایجان غربی قطب کشاورزی به شمار می رود و این استان نقش مهمی در تولید محصولات باغی و زراعی در کشور داشته است.این استان با تولید بیش از ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی درسال و کسب رتبه نخست در تولید سیب درختی، عسل و چغندر قند و پرورش آبزیان یکی از قطبهای مهم تولیدمحصولات کشاورزی در کشور است.

در این مقاله به بررسی تولید سیب ، چغندرقند و کلزا در استان آذربایجان غربی می پردازیم.با ما ، رسان آب ، همراه باشید.

تولید سیب در  آذربایجان غربی

در میان محصولات کشاورزی، محصول سیب جایگاه ویژه ای در این استان دارد . آذربایجان غربی را می توان قطب تولید سیب در کشور دانست. البته این محصول توانسته علاوه بر تامین نیازهای کشور، جایگاه خوبی در سبد صادراتی استان نیز پیدا کند . بیشترین سطح تولید سیب به ترتیب در شهرستان‌های ارومیه و اشنویه، میاندوآب، سلماس و مهاباد است.

چغندرقند؛ محصول استراتژیک تولیدی آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی را می‌توان قطب تولید چغندرقند در کشور دانست . طبق گفته مسئولان نزدیک به ۴۰ درصد مجموع تولید کشوری چغندرقند مربوط به آذربایجان غربی است.۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی این استان زیر کشت محصول چغندر قند می رود.

برخورداری استان آذربایجان غربی از آب و خاک مناسب و استفاده از بذرهای تک جوانه و پرمحصول و از سویی فعالیت پنج کارخانه قند ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده بر ظرفیت این استان در تولید این محصول کشاورزی افزوده است.

آذربایجان‌غربی از مراکز  تولید کلزا 

آذربایجان غربی را می توان از مراکز مستعد تولید کلزا در کشور دانست.کشت کلزا در حال حاضر در سطح این استان از شرایط مطلوب و بسیار خوبی برخودار است.سه هزار و ۶۸۶ هکتار از اراضی استان آذربایجان غربی زیر کشت کلزا رفته است .

آذربایجان غربی از مهم ترین قطب های کشت و تولید گیاهان دارویی

هر شهرستان در منطقه آذربایجان غربی را می توان محل رویش گیاهانی از نوع خاص همچون بادرشبو، نعناع فلفلی و معمولی، بیدمشک، پونه و صدها نوع گیاه دیگری دانست که مشابه آن در نقاط بسیار کمی از کشور دیده می شود.این استان به دلیل تنوع اقلیمی می تواند به  قطب‌ تولید گیاهان دارویی در کشور تبدیل شود.

 

آذربایجان غربی با تولید روزافزون محصولات و فراورده‌های کشاورزی به عنوان قطب تولید در کشور محسوب می‌شود . این استان با خاک حاصل‌خیز و شرایط آب و هوایی، موقعیت بسیار خوبی برای توسعه بخش کشاورزی دارد.

تولید محصول گندم در آذربایجان غربی

سالانه ۸۰۰ هزارهکتار از زمینهای کشاورزی استان آذربایجان غربی زیرکشت انواع محصولات زراعی قرار می گیرد ، که ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار آن مربوط به تولید محصول گندم است.گندم، چغندرقند، سیب درختی و انگور محصولاتی هستند که آذربایجان غربی در تولید آن ها پیشتاز کشور است . ۷۰۰ هزار هکتار زمین زراعی و ۱۱۵ هزار هکتار باغ این استان مناسب برای تولیدات در زمینه کشاورزی هستند.

از مجموع ۳۸۱ هزارهکتار از اراضی که زیر کشت  محصول گندم قرار می گیرد، ۹۱ هزار هکتار به صورت آبی و ۲۹۰ هزار هکتار نیز به صورت دیم کشت می شود .که از میزان  بیش از ۵۴۲ هزار تن گندم  برداشت می شود.

این استان جزو ۱۰ استان برتر در تولید محصول گندم است و گندم زارهای موجود نیاز داخل استان را تأمین می‌کند.بزرگترین گندم زارهای آذربایجان غربی در شهرستان‌های ارومیه، بوکان، میاندوآب، نقده، پیرانشهر، مهاباد و شاهین دژ قرار دارد.

میزان تولید محصول گندم در شهرستان های ارومیه و بوکان

شهرستان ارومیه از قطب‌های تولید گندم مرغوب در استان آذربایجان غربی است. بیش از ۴۳ هزار هکتار از زمین‌های ارومیه به کشت گندم اختصاص دارد. که شامل ۱۰ هزار و ۴۵۲ هکتار گندم آبی و ۳۳ هزار و ۱۳۴ هکتار گندم دیم است .برداشت  محصول گندم در شهرستان ارومیه از ابتدای تیرماه آغاز می شود.همچنین علاوه بر ارومیه میزان بالایی از تولید گندم استان آذربایجان غربی مربوط به شهرستان بوکان با ۲۰ درصد کل تولید استان است .

روند نزولی تولید محصول گندم در  آذربایجان غربی

 آذربایجان غربی که یکی از مهمترین مراکز تولید و صادر کننده گندم به استان‌های دیگر بود، نیم دهه است که جایگاه خود را از دست داده و هرسال ضعیف‌تر عمل می‌کند.به دلیل کاهش بارندگی و پراکنش نامناسب، گرم شدن هوا و وزش بادهای گرم وخشک ، قدرت پایین خرید کشاورزان و قیمت بالای نهاده ها  تولید وبرداشت گندم در استان آذربایجان غربی با روند نزولی همراه شده است .

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

استان آذربایجان غربی و کشت گلخانه ای

کشت گلخانه‌ای به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه در اقتصاد استان آذربایجان غربی ، که یکی از مهمترین قطب‌های کشاورزی محسوب می‌شود ،مطرح است . در کشت‌های گلخانه‌ای مصرف آب در حدود 10 برابر کاهش می باید و عملکرد تولید محصول 12 برابر نسبت به کشت‌‌های مشابه در فضای باز  افزایش می یابد. تولید محصولات کشاورزی به صورت کشت گلخانه‌ای در تمام طول سال انجام می‌گیرد . این محصولات تولیدی نیز از کیفیت بالایی برخوردار است.  می‌توان برای برون رفت از بحران کم‌آبی دریاچه ارومیه و بحران خشکسالی و توسعه کشاورزی پایدار و مدرن ،کشت گلخانه‌ای در استان را توسعه داد.

۲۲۰ واحد گلخانه فعال به مساحت ۶۱.۵ هکتار در سطح ۱۶ شهرستان استان آذربایجان غربی وجود دارد . که بیشترین تعداد گلخانه‌ها در شهرستان های ارومیه ، نقده ، خوی ، میاندوآب و مهاباد قرار دارد.

عمده محصولات تولیدی گلخانه های استان آذربایجان غربی شامل خیار، گوجه فرنگی، توت فرنگی، گیاهان دارویی، نهال، گل شاخه بریده، گل و گیاهان زینتی، نشا و سایر محصولات است.سالانه ۲۳۸.۷ تن توت فرنگی، ۱۴۳تن گیاه دارویی، ۶۰ تن میوه درختی، ۲.۶۲ میلیون اصله نهال، ۲.۵ میلیون شاخه گل، ۳.۲ میلیون گل و گیاه گلدانی، ۲۰ میلیون بوته نشاء سبزی و ۲ میلیون بوته نشاء گیاهان دارویی در گلخانه های استان تولید می شود.

تولید پایدار محصول در تمام فصول سال، کنترل بهتر آفات و بیماریها، عملکرد بالای تولید ۱۰ برابر بیشتر نسبت به کشت‌های مشابه در فضای باز، بهینه کردن وکاهش مصرف آب تا ۱۰ برابر کمتر از کشت های مشابه در فضای باز از مهمترین مزیت های  نوع کشت گلخانه ای است.

کشت پاییزه در آذربایجان غربی

آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی  است.که حدود ۶۹ درصد مزارع با سطح ۲۹۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت پاییزه محصولات دیم می رود.

در این مقاله به بررسی کشت پاییزه گندم و محصولات علوفه ایی و کلزا در استان آذربایجان غربی می پردازیم . با ما رسان آب همراه باشید.

کشت پاییزه گندم در استان آذربایجان غربی

 ۱۴۶ هزار هکتار از مجموع ۳۷۴ هزار گندم زار آبی و دیم این استان زیر کشت گندم پاییزه می رود. کشت این محصول از اواخر شهریور ماه اغاز می شود.که حدود ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم آبی و ۲۹۰ هزار هکتار نیز زیر کشت گندم دیم پاییزه می‌رود .که متوسط عملکرد گندم آبی در سال‌های اخیر ۴.۲ تن و گندم دیم ۱.۱ تن بوده است.

ارقام مهم کشت پاییزه گندم آبی در استان آذربایجان غربی شامل ؛ زارع – پیشگام – میهن – اروم – الوند – زرین و  گندم دیم شامل ؛ سرداری – آذر2 – رصد – هما – اوحدی -  یو ان 11 می باشد.

کشت پاییزه محصولات علوفه ایی در استان آذربایجان غربی

سطح کشت محصولات علوفه‌ای پاییزه در این استان، 50 هزار و 300 هکتار از اراضی کشاورزی است . که شامل جو دیم، یونجه، ماشک و خلر می باشد.از این میزان 40 هزار هکتار زیر کشت پاییزه جو دیم، 300 هکتار یونجه، ماشک و خلر هر کدام 500 هکتار است .از این میزان سطح زیر کشت محصولات ، 48 هزار تن جو دیم، ۲هزار و 700 تن یونجه، هزار تن ماشک و هزار تن خلر  برداشت می شود.

کشت پاییزه دانه روغنی کلزا در استان آذربایجان غربی

کشت پاییزه دانه روغنی کلزا درسطح ۹ هزار هکتار از مزارع استان آذربایجان غربی کشت می شود. زمان طلایی کشت کلزا در آذربایجان‌غربی از ۱۰ شهریور تا ۷ مهر است .در بین شهرستان‌های استان آذربایجان غربی ، نقده با سهمیه ابلاغی  ۱۱۰۰ هکتار، شهرستان پیشرو در کشت کلزا است و شهرستانهای بوکان و میاندوآب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. ارقام مهم کشت پاییزه کلزا در استان آذربایجان غربی شامل ؛اوکاپی می باشد.

 

روش‌های کشت پاییزه در کشتزارهای آذربایجان‌غربی مطلوب است. در این استان  اقدامات قابل توجهی برای حفظ رطوبت خاک انجام شده است که در عین سختی کار، فواید زیادی برای تولید محصول دارد.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در آذربایجان غربی

توسعه سیستم‌های آبیاری نوین با توجه به وضعیت آب‌های سطحی و زیرزمینی و روند خشک شدن دریاچه ارومیه باید در اولویت نخست  بخش کشاورزی آذربایجان غربی قرار گیرد.

استان آذربایجان غربی از قطب‌های کشاورزی کشور است .که با مشکل کمبود منابع آبی روبه‌رو شده و توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در این استان راهکار برون‌رفت از مشکلات کشاورزی و کم‌آبی و بحران آب دریاچه ارومیه است.در بسیاری از مناطق آذربایجان غربی همچنان کشاورزان از شیوه‌های سنتی برای کشت و آبیاری محصول استفاده می‌کنند . این روش‌ها بیشترین سهم مصرفی آب را به دنبال دارد. توسعه سیستم‌های آبیاری نوین با هدف کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و دیگر مناطق استان در دست اجرا است .در حال حاضر ۱۸ درصد از اراضی کشاورزی استان آذربایجان غربی مجهز به  سیستم‌های آبیاری نوین است. که این میزان با اتمام طرح‌های در دست اجرا به ۳۳ درصد خواهد رسید.

 

۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در این استان دیم و ۳۱۰ هزار هکتار آبی و ۱۲۰ هزار هکتار نیز باغات است.از مجموع اراضی کشاورزی استان ۲۶۵ هزار هکتار برای اجرای طرح های آبیاری نوین مستعد هستند و ۶۶ هزار هکتار آن به شیوه های نوین آبیاری در کشاورزی تجهیز شده‌است. شیوه های نوین آبیاری، دومین پیشران توسعه بعد از گلخانه ها در آذربایجان غربی است.

 

در شیوه آبیاری مدرن میزان مصرف آب در هر هکتار چهار هزار و ۴۰۰ متر مکعب است که با اتمام طرح های نوین آبیاری اعم از تحت فشار و قطره ای در شمال و جنوب آذربایجان غربی می‌توان به درصد قابل توجهی از صرفه جویی وارتقای راندمان آبیاری دست یافت.این درحالی است که در شیوه آبیاری غرقابی در هر هکتار ۱۰ هزار متر مکعب مصرف آب وجود دارد که با توجه به الگوی کشت محصول، زراعی و باغی بودن این میزان متفاوت است.

 

محصولات بهاره در آذربایجان غربی

سالانه از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی استان، حدود ۴۰۰ هزار هکتار زیر کشت پاییزه و بقیه به کشت محصولات بهاره نظیر انواع حبوبات، سبزی و صیفی و انواع علوفه و چغندرقند و سایر محصولات بهاره اختصاص می یابد.

بیش از ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی زراعی دیم و آبی استان آذربایجان غربی به کشت محصولات بهاره اختصاص می یابد.کشت محصولات زراعی بهاره در استان آذربایجان غربی از اسفند ماه آغاز می شود و تا اواخر فروردین ماه و نیمه دوم اردیبهشت ماه ادامه می یابد .که حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی بهاره در استان آذربایجان غربی تولید شود.

چغندرقند، یونجه، ذرت، حبوبات، پیاز، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، خیار، هندوانه، خربزه و آفتابگردان جزو محصولاتی است ،که کشت آنان در اراضی زراعی آذربایجان غربی در فصل بهار انجام می‌شود.

سطح زیر کشت محصول چغندرقند ۳۲ هزار هکتار است که کشت آن از اسفند ماه آغاز می شود.همچنین یک‌هزار و ۵۵۰ هکتار سیب زمینی، ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار پیاز، چهارهزار و ۴۵۰ هکتار گوجه فرنگی، یک هزار و ۷۷۰ هکتار محصولات جالیزی، یک هزار و ۵۸۰ هکتار سایر سبزی و صیفی جات و ۷۰ هزار هکتار حبوبات در فصل بهار کشت خواهد شد.

برای محصول جو بهاره کشت ۴۷ هزار هکتار، ذرت دانه ای یکهزار و ۱۰۰ هکتار ، ذرت علوفه ای ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار، ۷ هزار هکتار یونجه دیم و ۹۰ هزار و ۴۰۸ هکتار یونجه علوفه ای سطح زیر کشت در نظر گرفته می شود.

شهرستان های ارومیه، بوکان، میاندوآب، شاهین دژ، نقده و پیرانشهر بیشترین تولیدات زراعی استان را به خود اختصاص داده‌اند. همه محصولات در تمامی نقاط استان کشت می‌شوند. اما شهر پیرانشهر در چغندر قند، چالدران در تولید سیب‌زمینی سر آمد هستند.همچنین شهرستان ارومیه در تولید انواع محصولات باغی، گندم، سبزی و صیفی و علوفه پیشتاز است.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

;