خراسان جنوبی و ظرفیت های کشاورزی

  • modir

  • 02 مرداد

  • رپورتاژ آگهی

blog-details

 

استان خراسان جنوبی در شرق ایران قرار دارد و سومین استان پهناور کشور است. این استان، بیابان‌های وسیعی دارد و از این نظر، سومین استان بیابانی کشور است. پهناورترین شهرستان کشور یعنی شهرستان طبس نیز در این استان قرار دارد.

آب و هوای استان خراسان جنوبی «خشک و بیابانی» است، ولی با توجه به نحوه قرار گرفتن مناطق پست یا مرتع به دو دسته «‌آب و هوای خشک و گرم»‌ و «‌آب و هوای خشک و ملایم» تقسیم می شود. آب و هوای خشک و گرم بیشتر در دشت ها، مناطق هموار مرکز ، غرب و جنوب غرب و آب و هوای خشک و ملایم در بخش های مرتفع شمالی، شمال غربی استان و اطراف بیرجند مشاهده می شود.

بخش کشاورزی خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل های بالایی است.بطوریکه بیش از ۱۵۱ هکتار از اراضی این استان باغی و زراعی است.

استان خراسان جنوبی نقش قابل توجهی در تولید برخی از محصولات باغی کشور دارد.شرایط اقلیمی منحصر به فرد خراسان جنوبی باعث شده در کاشت و تولید محصولاتی از قبیل عناب، زرشک، زعفران و سنجد پیشرو باشد. به طوری که این استان رتبه اول تولید محصولات باغی زرشک و عناب و رتبه دوم زعفران را در سطح کشور داراست.

در بخش زراعی استان خراسان جنوبی محصولاتی همچون گندم، جو، پنبه، حبوبات، محصولات جالیزی و گیاهان علوفه‌ای کشت مي‌شوند. علی‌رغم افزایش آفات کشاورزی در تولید پنبه و مصرف آب فراوان این محصول این استان سومین تولید کننده پنبه در کشور است. همچنین این استان در تولید محصول پر آب‌بر مانند چغندرقند نیز رتبه هشتم کشور را دارد.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

محصولات باغی و زراعی خراسان جنوبی

بخش کشاورزی خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل های بالایی است.که نقش قابل توجهی در تولید برخی از محصولات باغی و زراعی و گیاهان دارویی دارد.

در این مقاله رسان آب به بررسی محصولات باغی و زراعی در استان خراسان جنوبی خواهیم پرداخت. باما همراه باشید.

محصولات باغی خراسان جنوبی

شرایط اقلیمی منحصر به فرد خراسان جنوبی باعث شده در کاشت و تولید محصولاتی از قبیل عناب، زرشک، زعفران و سنجد پیشرو باشد. به طوری که این استان رتبه اول تولید محصولات باغی زرشک و عناب و رتبه دوم زعفران را در سطح کشور داراست.

این استان صاحب ۹۸ درصد سطح کشت عناب و زرشک کشور است .که از این سطح کشت ۹۸ درصد عناب و ۹۶ درصد زرشک کشور تولید می‌شود.۲۳ درصد اراضی کشت زعفران ایران در این استان واقع شده است ، که سالانه به طور میانگین ۴۵ تن زعفران در این استان تولید می شود.

از ۱۹۶هزار و ۱۱۶تن محصول باغی که در استان خراسان جنوبی تولید می شود،۸۲ هزار و ۴۴۱ تن زرشک،۷ هزار و ۳۸۳ تن عناب،۱۲هزار و ۶۵۱ تن پسته،۳۹ هزار و ۸۹۰ تن انار ، ۴ هزار و ۶۳۹ تن بادام،۱۴ هزار و ۳۶۵  تن تولیدات گلخانه‌ای و مابقی در سایر محصولات است.

محصولات زعفران، پسته، زرشک و عناب علاوه بر داخل استان به کشور‌های عربی، روسیه، اتحادیه اروپا، افغانستان، هندوستان و پاکستان نیز صادر می‌شود.

محصولات زراعی خراسان جنوبی

در بخش زراعی استان خراسان جنوبی محصولاتی همچون گندم، جو، پنبه، حبوبات، محصولات جالیزی و گیاهان علوفه‌ای کشت مي‌شوند. علی‌رغم افزایش آفات کشاورزی در تولید پنبه و مصرف آب فراوان این محصول این استان سومین تولید کننده پنبه در کشور است. همچنین این استان در تولید محصول پر آب‌بر مانند چغندرقند نیز رتبه هشتم کشور را دارد.

گیاهان دارویی خراسان جنوبی

عمده ترین گیاهان دارویی استان شامل آنغوزه، شیرین‌بیان، وشاء، آویشن، خاکشیر، زیره سبز، کلپوره، درمنه، بومادران، بابونه، کما، آلوئه ورا، سماق، نعنا فلفلی و نعنای محلی، به‌لیمو، اسطخودوس، رزماری، کتیرا، بادام کوهی، هزار خار، سیاه گینه، چرخه، عجوه، جوبک هراتی، باریجه، بنه، ورک، ارمک، قدومه، جعده، گرگ تیغ، چلیپای بیابانی، قلیانک و اسفند رومی است.

پیشینه کشاورزی در  خراسان جنوبی

بررسی پیشینه کشاورزی خراسان جنوبی نشان از آن دارد ، که در گذشته‌ای نه چندان دور این منطقه از کشاورزی خوبی با تولید بالا برخوردار بوده است.

بعد از تمدن سیلک نژادهای آریایی به سمت شرق ایران فعلی و حوالی زابلستان و گروهی به سمت نهاوند فعلی کوچ کردند. در نواحی جنوبی دو نوع محصول وجود داشت ، که هر دو نوع این محصول را "گاو" می‌خواندند. که بعدها به نواحی شرق ایران نیز گسترش یافت. یکی از آن دو محصول دانه‌هایی کوچک بود که هنوز نیز در خراسان جنوبی به دانه "گاورس" مشهور است. دیگری دانه‌ای شبیه گندم، اما باریک‌تر و کشیده‌تر که مردم آن را نیز "گاو" می‌نامیدند.که بر اثر مرور زمان نام آن به "جو" تبدیل شد.

دشت‌هایی از جمله ارتفاعات و تپه‌های مشجر در مناطقی که امروز خراسان جنوبی نامیده می‌شود، وجود داشت.وضع اراضی ایران در قدیم با امروز متفاوت بود .به علت تغییرات اقلیمی قسمت وسیعی از خاک ایران رطوبت خود را از دست داد و با نقش مردم در از بین بردن  جنگل‌ها ،سرانجام در ایران بیابان‌های خشک و وسیع به وجود آمد.

پیشینه کشاورزی در کوهستان "قهستان"

بعد از حمله تورانیان به زابلستان، ایرانیان به منطقه کوهستان "قهستان" کوچ کردند. آنها متوجه شدند که می‌توان در دامنه حاصل‌خیز کوه‌های قهستان گندم و جو کاشت . مزارعی که در دامنه آن کوه‌ها به وجود می‌آید، مانند مزارع سابق "سیلک" احتیاج به آبیاری نداشت و گندم و جو به خودی خود رشد می‌کرد و محصول می داد.

در قهستان وسایل پرورش دام فراهم بود و در دامنه کوه‌های آن منطقه مراتع وسیع وجود داشت که برای پرورش دام مناسب بودند.

یکی از گیاهانی که در کوه‌های قهستان به مقدار زیاد وجود داشت، "آنغوزه" بود . ایرانیان متوجه شدند، که هر گاه ساقه و ریشه گیاهان را بجوند و شیره‌اش را بمکند، عطش آنها رفع می‌شود.

از گیاهان دیگری که در قهستان کشت شد، می توان به ترتیب از پونه ، نعناع و جعفری نام برد.که در فصول به خصوصی به دست می‌آمد.همچنین از دیگر محصولات نواحی غربی خراسان جنوبی، آیسک،سرایان، فردوس، بشرویه و سه قلعه، انگور، هندوانه و خربزه دیم،گندم و جو بوده است.

به مرور زمان  با کاهش تدریجی آب کاشت محصولات با نیاز آبی کمتر از جمله انار و زعفران در این مناطق خراسان جنوبی معمول گشت.

گندم پاییزه در خراسان جنوبی

گندم پاییزه یکی از محصولات مهم و استراتژیک ملی است که با توجه به کشت پاییزه، بیش از25 درصد سطح زیر کشت محصولات زراعی استان خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است.سطح زیرکشت محصولات زراعی خراسان جنوبی 72هزار و 170 هکتار است که سالانه از این سطح 670 هزار تن محصول برداشت می‌شود.

در این مقاله از رسان آب درمورد گندم پاییزه و کشت آن در استان خراسان جنوبی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

معمولا گندم ها را به دو دسته کلی گندم بهاره و گندم پاییزه تقسیم بندی می‌کنند. این دو نوع علاوه بر آن که دانه‌هایشان از نظر رنگ ، بافت ، شکل و … باهم فرق دارد شرایط رشد آن ها نیز باهم متفاوت است . این دو نوع گندم را در دو زمان مختلف در سال کشت می‌ کنند  .گندم های پاییزه به نسبت گندم های بهاره ریشه‌های عمیق‌تر و پرپشت‌تری دارند که تا 200 سانتی متر در خاک نفوذ می‌کنند. این امر ناشی از آن است که گندم های پاییزه فصل رشد طولانی‌تری دارند.

زمان کاشت ارقام گندم در استان خراسان جنوبی از اوایل شهریورماه تا اواسط آذرماه است . همچنین زمان برداشت این محصول در استان خراسان جنوبی از اوایل خردادماه تا اواسط مردادماه می باشد .سطح زیرکشت گندم پاییزه آبی و دیم در این استان 21 هزار هکتار است .که به طور میانگین از این سطح 43 هزار تن گندم برداشت می شود.

بیشترین سطح زیرکشت گندم در خراسان جنوبی مربوط به شهرستان قاینات با 3 هزار و 235 هکتار و کمترین سطح زیرکشت مربوط به بیرجند با 250 هکتار است.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

خراسان جنوبی و کشت پاییزه این استان

در بخش زراعی استان خراسان جنوبی محصولاتی همچون گندم، جو، پنبه، حبوبات، محصولات جالیزی و گیاهان علوفه‌ای کشت مي‌شوند.محصولاتی که در پاییز در خراسان جنوبی کشت می‌شود شامل گندم، جو، کلزا و گلرنگ  است . محصولات کنجد، پنبه، چغندرقند، ارزن، آفتابگردان، سبزی و صیفی، ذرت، شلغم و چغندرعلوفه ای در فصل پاییز برداشت می‌شود.

کشت پاییزه در خراسان جنوبی از نیمه شهریور آغاز می شود و تا پایان آذرماه ادامه دارد. سطح کشت پاییزه در این استان ۴۱ هزار و ۶۴۵ هکتار باشد.  که از این سطح حدود  ۱۴۴ هزار و ۷۱۰ تن  محصول تولید می شود.

۹۰ درصد کشت پاییزه خراسان جنوبی گندم و جو است.سطح زیرکشت گندم و جو در خراسان جنوبی ۳۹ هزار و ۶۵ هکتار است. که از این مقدار ۱۸ هزار و ۶۵ هکتار گندم  است که حدود ۱۷ هزار و ۵۹۹ هکتار محصول از آن برداشت  می شود. سطح زیر کشت جو در این استان ۲۱ هزار هکتار است. که ۲۰ هزار و ۲۹۵ هکتار محصول از آن به برداشت می رسد.

سطح زیر کشت کلزا پاییزه در استان خراسان جنوبی ۲۱۷ هکتار است. که به طور میانگین از هر هکتار سطح زیرکشت کلزا حدود یک تن و ۷۰۰ کیلوگرم کلزا برداشت شود.

انتخاب رقم مناسب کشت توسط کشاورزان به منظور برداشت محصول خوب و با کیفیت، رعایت تاریخ کشت، عمق مناسب، تراکم مناسب، آماده سازی بستر مناسب کشت، انتخاب شیوه کشت مناسب و تنظیم و کالیبراسیون ادوات کشت از جمله نکاتی هستند که کشاورزان باید در کشت پاییزه مد نظر قرار دهند.

 کشت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی

خشکسالی های پی درپی اهمیت کشت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی را دو برابر کرده و توسعه آن می‌تواند نجات دهنده بخش کشاورزی و عاملی برای پیشرقت اقتصاد این استان باشد.

سطح کشت محصولات گلخانه‌ای در خراسان جنوبی 82.5 هکتار می باشد.که از این سطح زیر کشت حدود 16 هزار تن محصولات گلخانه‌ای تولید می شود. از مجموع تولیدات گلخانه ای خراسان جنوبی 50 درصد در داخل استان مصرف  و 50 درصد بقیه به خارج استان صادرمی شود.  بخش عمده ای از محصولات گلخانه ای این استان در تهران بسته بندی و به كشور روسیه صادر می شود.

از  عمده محصولات تولیدی گلخانه های استان خراسان جنوبی می توان به خیار، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، سبزی، صیفی و غیره اشاره كرد. همچنین 3 واحد تولیدی گلخانه‌ای برای گیاهان زینتی و آپارتمانی در این استان به نسبت سال های قبل فعال هستند.

مشکلات و مزیت‌های کشت گلخانه‌ای در استان خراسان جنوبی

یکی از مشکلات خراسان جنوبی را در زمینه توسعه گلخانه‌ای ضعف در زیرساخت‌ها و دور بودن ازبازارهای مصرف هدف می باشد که محدودیت هایی را این مسئله ایجاد می کند. همچنین به دلیل شرایط اقلیمی بادهای شدیدی در این خطه وجود دارد که  مشکلاتی را برای گلخانه‌داران ایجاد می‌کند.

در زمینه مزیت‌های می توان گفت که برخی از نقاط استان مانند طبس و نهبندان از درجه حرارت بالا حتی در فصول سرد برخوردار هستند. این موضوع می‌تواند به تولید محصولاتی که به درجه حرارت بالا نیاز دارند، همچنین تهیه محصولات با استفاده اندک از حامل‌های انرژی کمک کند.

كشت گلخانه‌ای به‌عنوان روشی پیشرفته می‌تواند راهی مطمئن برای رونق كشاورزی به خصوص در مناطق كم‌آب مثل خراسان جنوبی محسوب شود.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 کشت بهاره استان خراسان جنوبی

سالانه ۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی خراسان جنوبی زیر کشت انواع محصولات قرار می‌گیرد .که از این میزان ۴۰ هزار هکتار کشت پاییزه و ۳۰ هزار هکتار مربوط به کشت بهاره است.  عمده محصولات زراعی استان خراسان جنوبی شامل گندم، جو، پنبه، محصولات جالیزی و دانه‌های روغنی است.

در این مقاله از رسان آب ، کشت بهاره در استان خراسان جنوبی را بررسی خواهیم کرد . با ما همراه باشید.

گیاهان به لحاظ تاریخ کاشت به دو دسته بهاره و پاییزه تقسیم می‌شوند. کاشت بهاره در خراسان جنوبی از نیمه اسفندماه آغاز و تا پایان خردادماه ادامه دارد و برداشت این گروه محصولات از اواسط تابستان آغاز و تا اواخر پاییز ادامه دارد. کشت بهاره برای محصولاتی مانند حبوبات، سبزی و صیفی، جالیز، سبزیجات، پنبه، چغندرقند، دانه‌های روغنی و محصولات علوفه‌ای است.  انواع محصولات  این کشت در خراسان جنوبی شامل سورگوم علوفه ای، سورگوم دانه ای، چغندر علوفه ای، چغندر قند، ارزن، انواع سبزی و صیفی، ذرت و پنبه است.

۱۷ هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی زیر کشت بهاره می رود . که میانگین تولید ۴۴۰ هزار و ۷۵۰ تن محصول پیش بینی می شود. از این میزان سطح زیر کشت ،کشت چهار هزار و ۸۱۰ هکتار سبزی و صیفی، هزار هکتار ذرت، هزار و ۲۰۰ هکتار چغندر علوفه ای، ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار سورگوم علوفه ای، هزار و ۳۰۰ هکتار سورگوم دانه‌ای، دو هزار هکتار ارزن، ۵۰۰ هکتار چغندرقند و شش هزار و ۸۳۰ هکتار پنبه در استان خراسان جنوبی برای کشت بهاره در نظر گرفته می شود.

بیشترین سطح زیر کشت محصولات کشت بهاره در استان خراسان جنوبی مربوط به شهرستان بشرویه است.

خراسان جنوبی استانی پیشرو در سامانه های نوین آبیاری

خراسان جنوبی رتبه نخست کشور را در مجموع مقدار سیستم های نوین آبیاری  اجرا شده و در حال اجرا ، کسب کرده است.  توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در خراسان جنوبی می‌تواند رونق تولید را در این استانی که با خشکسالی درگیر است رقم بزند و خشکسالی‌ها را مهار کند.

مجموع اراضی آبی استان خراسان جنوبی 141 هزار هکتار است .که امکان اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در بیش از 80 درصد این اراضی وجود دارد .مابقی به دلیل نبود کیفیت آب، خاک یا سایر موارد، امکان اجرا وجود ندارد . جهش سیستم های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی این استان از سال 96 شکل گرفت و اوج آن در سال 98 با افزایش 100 درصدی اعتبارات این حوزه بود. سال 96 رتبه این استان از نظر تجهیز به سامانه های نوین آبیاری 28 بود که در سال 99 به ششم کشوری ارتقا یافت.

سیستم های آبیاری نوین تا کنون در38هزار و 176 هکتار از اراضی استان خراسان جنوبی اجرا شده است .که معادل حدود 27 درصد اراضی دارای قابلیت اجرای سیستم های نوین آبیاری است.

به ازای اجرای هر هکتار سامانه آبیاری نوین چهار هزار متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود .که این میزان صرفه‌جویی در استان کم‌آب خراسان جنوبی رقم چشمگیری است. با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، مصرف آب در بخش کشاورزی این استان بنا بر اعلام شرکت آب منطقه‌ای از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب به ۸۸۴ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

بیشترین پروژه‌های قابل افتتاح و بهره برداری سیستم های نوین آبیاری در خراسان جنوبی مربوط به شهرستان بیرجند با 55 پروژه، شهرستان زیرکوه با 21 پروژه و شهرستان خوسف با 18 پروژه است.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

;