استان خراسان رضوی مهمترین بخش تولید کشاورزی کشور

  • modir

  • 02 مرداد

  • رپورتاژ آگهی

blog-details

 

بخش کشاورزی خراسان رضوی به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین بخش تولیدی کشور با برخورداری از ظرفیت‌ها وتوانمندی‌های وسیع می باشد .که یکی از پایه‌های اقتصادی و حیاتی ناحیه خراسان رضوی محسوب می‌شود.که هر سال علاوه بر رشد در بخش‌های زراعی، دامی و باغی ،سهم بسیار در تامین و تولید محصولات مورد نیاز سایر استان‌ها نیز دارد.خراسان رضوی دارای یک ‌میلیون هکتار سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی آبی و دیم با هشت میلیون تن انواع محصولات است.

در این سری مقالات رسان آب بخش کشاورزی در خراسان رضوی را بررسی می کنیم . با ما همراه باشید.

استان خراسان رضوی با دارا بودن حدود 7% از سطح زیر کشت کشور بعد از خوزستان رتبه دوم سطح زیر کشت و در مقام سوم تولید محصولات کشاورزی با سهم 7% از کل تولیدات کشاورزی هست.

سطح زیرکشت اراضی زراعی و باغی خراسان رضوی حدود یک میلیون هکتار است . که از این مقدار بیش از ۶۲۷ هزار هکتار زراعی و حدود ۳۶۲ هزار هکتار باغی است.برآورد تولید محصولات زراعی و باغی این استان نیز بیش از پنج میلیون و ۹۰۲ هزار تن است ،که از این مقدار بیش از چهار میلیون و ۸۲۸ هزار تن محصولات زراعی و حدود یک میلیون و ۷۳ هزار تن محصولات باغی است. این استان مقام نخست کشور در تولید زعفران و زیره، رتبه دوم در تولید پسته، رتبه سوم در تولید انار  و مقام چهارم کشور در تولید انگور را در اختیار دارد.

علیرغم اینکه استان خراسان رضوی در منطقه خشک و نیمه بیابانی قرار گرفته آمار رسمی میانگین بارندگی آن پایین تر از میانگین کشوری می باشد.اما در تولید جو، پنبه و خربزه رتبه اول، در تولید چغندر قند رتبه دوم، در تولید هندوانه و ذرت علوفه ای رتبه چهارم کشور را در اختیار دارد که این محصولات جزو محصولات آب بر هستند.

عمده محصولات کشاورزی خراسان رضوی  به دلیل همجواری با ترکمنستان و افغانستان ظرفیت های فراوانی دارد تا با استفاده از این کشور ها به عنوان پل ارتباطی با آسیای مرکزی در ارتباط باشد.روسیه هم از دیگر کشورهایی می باشد که از طرفداران محصولات این استان است .

محصولات باغی و زراعی در خراسان رضوی

استان خراسان رضوی به واسطه آب و هوای مناسب در تولید انواع محصولات باغی و زراعی رتبه دارد.که این استان را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی کشور کرده است.خراسان رضوی دارای یک میلیون هکتار سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی آبی و دیم با هشت میلیون تن انواع محصولات است. این استان مقام نخست کشور در تولید زعفران و زیره، رتبه دوم در تولید پسته، رتبه سوم در تولید انار، مقام چهارم کشور در تولید انگور و رتبه دوم کشور در کشت گلخانه‌ای را در اختیار دارد.

در این مقاله از رسان آب به بررسی رتبه های برتر استان خراسان رضوی در تولید انواع محصولات باغی و زراعی می پردازیم. باما همراه باشید.

مشهد و خراسان بزرگترین تولید کننده زعفران در جهان و زعفران این خطه مرغوبترین نوع آن در دنیاست.استان خراسان رضوی نیز با یک سوم تولید کشور بزرگترین تولید کننده خربزه در ایران است. همچنین این استان بزرگترین تولید کننده پنبه ،انگور (خصوصا کاشمر) و زیره در ایران می باشد.

خراسان رضوی  از نظر توليد پنج محصول باغي رتبه نخست كشور را دارد. که شامل گلابي، آلبالو، آلو، زعفران و زيره سبز مي باشد. سالانه 49 هزار تن گلابي، 23 هزار و 500 تن آلبالو و 60 تن آلو در اين استان توليد مي شود.توليد زعفران در اين استان نيز سالانه 226 هزار و 200 تن و زيره سبز آبي و ديم هم در مجموع چهار هزار و 570 تن است.علاوه بر اين استان خراسان رضوي در توليد انگور، توت درختي، پسته، زرشك و عناب رتبه دوم و در توليد بادام، انار و توت نوغان رتبه سوم كشور را دارد.اين استان همچنين در توليد محصول به، سماق، گوجه سبز و گيلاس رتبه چهارم كشور را دارا مي باشد.

ناگفته نماند که این استان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات مهمی مانند گندم و چغندرقند و .. است. همچنین محصولات باغی مشهد مانند سیب و گیلاس و به و آلو و هلو و انگور و ... در زمره بهترین انواع این میوه ها در سطح کشور هستند.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

تولید زعفران در خراسان رضوی

زعفران خراسان مرغوب ترین و پرطرفدار ترین زعفران در ایران و سراسر جهان است. بیش از ۹۲ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود. استان خراسان رضوی نیز با تولید بیش از ۷۰ درصد زعفران کشور مرکز اصلی و بزرگترین تولید کننده این محصول در جهان شناخته می‌شود.

از مجموع ۹۰ هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران در استان خراسان رضوی، بیش از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار و معادل ۱۲ درصد به شهرستان تربت‌حیدریه و از مجموع افزون بر ۵۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شهرستان زاوه، ۱۲ هزار هکتار معادل ۱۷ درصد ظرفیت استان به کشت زعفران اختصاص دارد.

زمان کاشت و برداشت زعفران در خراسان رضوی

زمان کشت زعفران در خراسان هم مانند سایر استان ها از اوایل تیر ماه تا مهر ماه است . در خراسان با توجه به بیشتر بودن دمای هوا نسبت به سایر مناطقی که در آن زعفران کشت می شود، برداشت زعفران اوایل آبان ماه رخ می دهد. از جایی که شروع برداشت زعفران در خراسان از اوایل آبان است باید گفت که تا پایان آبان ماه تقریبا تمام زعفران ها چیده شده اند.

محصول زعفران به شدت تحت تاثیر شرایط اقلیمی به ویژه دمای هوا و بارندگی است.

در سال‌های ۹۷ و ۹۸ که میزان بارندگی در خراسان رضوی ۳۲۵ میلیمتر بود، ۳۲۰ تن زعفران در این استان تولید شد. در سال‌های ۹۸ و ۹۹ که بارندگی حدود ۲۹۲ میلیمتر بود، میزان تولید محصول ۳۰۹ تن بود. اما در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ که خراسان رضوی سال سختی را از لحاظ بارندگی تجربه کرد و بارندگی به ۱۱۹ میلیمتر رسید، عملکرد تولید زعفران نیز به ۱۵۰ تن رسید. سال ۱۴۰۱پیش‌بینی‌ها با ۱۵۸ میلیمتر بارندگی تولید ۱۷۰ تن زعفران بود. که چون بارندگی در برخی مناطق این استان مناسب بود، عملکرد زعفران استان خراسان رضوی نیز بیشتر بود.

 

در میان محصولات مختلف تولیدی در بخـش کشـاورزی ایـران زعفران جزء محصولات خاص و سنتی کشور به شمار مـی‌رود و بـا توجه به قیمت بالای آن در صادرات غیر نفتی جایگـاه ویـژه ای را بـه خود اختصاص می‌دهد .ضمن اینکه از مزیت نسبی و اهمیت بالایی از نظر تولید، سطح زیر کشت، اشتغالزایـی و نیـز قابلیـت توسـعه برخوردار است.

 استان خراسان رضوی پیشرو در کشت گلخانه ای

خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های موفق و برتر در حوزه کشاورزی، رتبه دوم کشور در کشت هیدروپونیک و ازنظر سطح زیرکشت گلخانه رتبه ۱۲ را از آن خود کرده است.

خراسان رضوی در حوزه سطح زیر کشت گلخانه، با ۶۷۲ هکتار جزو استان‌های پیشرو کشور بوده و از نظر کیفیت سازه نیز جزو بهترین‌های کشور است. از این مقدار ۲۱۱ هکتار مربوط به  طرح سایبان باغات است و ۴۶۶ هکتار مربوط به گلخانه‌های مدرن است. حدود ۹۰ هزار تن محصول از جمله سبزی و صیفی، گل‌های زینتی، شاخه بریده  و ... در این گلخانه‌ها تولید می‌شود.تعداد گلخانه‌های سبزی وصیفی در خراسان رضوی ۱۳۱۸ واحد و گل و گیاه ۳۸۳ واحد است.

جایگاه نخست خراسان رضوی در ایجاد گلخانه هیدروپونیک

 استان خراسان رضوی در توسعه کشت گلخانه‌ای به روش هیدروپونیک جایگاه نخست را در کشور دارد. حدود ۴۰ درصد از ۴۹۰ هکتار سطح زیرکشت گلخانه در این استان را گلخانه‌های هیدروپونیک تشکیل می‌دهند. روش هیدروپونیک یک روش پیشرفته باغبانی و کاشت گیاه بدون خاک است به گونه‌ای که ریشه‌ها در هوای بسیار مرطوب باید نگاه داشته شود یا در آب قرار گیرد که در این روش گیاه در آب غنی از مواد مغذی رشد می‌کند.

کشت گلخانه‌ای درختان میوه در خراسان رضوی

کشت گلخانه‌ای درختان میوه به صورت پایلوت در بیش از پنج هزار مترمربع اراضی استان خراسان رضوی وجود دارد. این کشت شامل: تولید میوه نوبرانه و خارج از فصل، محصولاتی همچون اﻧﮕﻮر، گیلاس، لیمو ترش، موز و هلو و شلیل است.در ﺣﺎلﺣﺎﺿﺮ برنامه ریزی برای ﭘﺮورش درﺧﺘﺎن ﻣﯿﻮه ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﻌﺘﺪﻟﻪ، ﻧﯿﻤﻪﮔﺮﻣﺴﯿﺮی و ﮔﺮﻣﺴﯿﺮی در گلخانه یا فضای شبه گلخانه ای حفاظت شده ادامه دارد و در اﯾﻦ ﺑﯿﻦ، ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻠﻮ، ﺷﻠﯿﻞ و اﻧﮕﻮر ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮔﻠﺨﺎﻧﻪای ﺟﺎﯾﮕﺎه وﯾﮋه ای دارد.

کشت گلخانه‌ای در شرایطی که آب و اهمیت مدیریت مصرف آن به یکی از اولویت‌های جهانی و منطقه‌ای تبدیل شده است، از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار بوده و تولید مضاعف با وجود مصرف آب کمتر، این شیوه کشت را به روشی محبوب برای همه کشور‌ها تبدیل کرده است.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

عملکرد استان خراسان رضوی در کشت پاییزه

بخش کشاورزی  استان خراسان رضوی  به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی کشور است . که با برخورداری از ظرفیت ها وتوانمندی‌های وسیع حدود یک میلیون هکتار سطح زیرکشت انواع محصولات زراعی و باغی را دارد.

با شروع فصل پاییز ،آماده سازی اراضی در شهرستان های مختلف استان خراسان رضوی جهت کشت محصولات پاییزه مانند گندم وجو و کلزا و چغندر قند آماده می شود .کشت پاییزه در بیش از ۴۵۷ هزار هکتار از اراضی خراسان رضوی صورت می گیرد.که به تفکیک شامل  ۱۲۶ هزار هکتار کشت گندم آبی ،‌ ۱۳۸ هزار هکتار جو آبی ، ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا و چغندر پاییزه ۱۰۰۰ هکتار است. سطح زیر کشت‌ دیم در استان خراسان رضوی ۱۷۹ هزار و ۵۰۰ هکتار است. که از این مقدار ۱۳۷ هزار هکتار متعلق به کشت گندم دیم و ۴۲ هزار و ۵۰۰‌ هکتار باقی مانده مربوط به کشت جو دیم است.

گندم و جو پاییزه در استان خراسان رضوی

سطح کشت دیم و آبی گندم پاییزه در این استان حدود ۱۸۱ هزار هکتار است. که از مجموع سطح زیر کشت گندم در استان، ۱۲۶ هزار هکتار کشت آبی و ۱۳۷ هزار هکتار کشت دیم است .که در مورد محصول جو نیز ۱۳۸ هزار هکتار کشت آبی و ۴۲ هزار و ۵۰۰ هکتار کشت دیم خواهد بود.

اقلیم خشک و نیمه‌خشک خراسان رضوی در ۲ دهه اخیر به شدت تحت تاثیر خشکسالی بوده است و به علت کاهش بارندگی‌ در سال های گذشته و خشکسالی‌های‌ اخیر میزان کشت گندم دیم و جو دیم در این استان کاهش پیدا کرده است.

سامانه‌های آبیاری نوین در خراسان رضوی 

استان خراسان رضوی در میزان اجرایی کردن طرح سامانه‌های آبیاری نوین ،رتبه اول کشور و از نظر سطح اجرا، رتبه سوم کشور را دارد.خراسان رضوی جزء استانهای برتر کشور در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری است. تجربه سالهای پیاپی خشکسالی نشان داده است که اهمیت اجرای این سامانه ها تا چه حد حیاتی است. ۹۰ درصد مصرف آب این استان مربوط به بخش کشاورزی است و همین امر ضرورت مدیریت مصرف آب را در این بخش را نشان می‌دهد.

راندمان آبیاری در روش‌های سنتی حدود ۴۰ الی ۴۵ درصد است .در صورتی‌که با اجرای روش‌های آبیاری نوین و تحت فشار این راندمان به بیش از ۷۰ درصد و در روش‌های قطره‌ای به بیش از ۹۰ درصد افزایش می‌یابد. نوع سیستم یا روش آبیاری نیز به نوع محصول از نظر زراعی و باغی بستگی دارد. بنابراین متناسب با نوع کشت، بهترین و مفیدترین شیوه آبیاری تعیین، طراحی و اجرا می‌شود.

تاکنون در سطح ۱۸۹ هزار و ۸۸۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان خراسان رضوی سامانه های آبیاری نوین اجرا شده است .که شامل آبیاری قطره‌ای، بارانی و کم فشار می‌شود.بیشترین سطح اجرایی سامانه‌های نوین آبیاری در خراسان رضوی ، به ترتیب مربوط به  شهرستانهای رشتخوار با هزار و ۲۱۸ هکتار، نیشابور با ۶۴۴ هکتار و بردسکن با ۶۳۰ هکتار می باشد.

آبیاری تحت فشار در ۱۰ درصد باغات آبی خراسان رضوی

در سطح ۳۲ هزار و ۷۲۳ هکتار (معادل ۱۰ درصد باغات آبی استان خراسان رضوی) سامانه های آبیاری تحت فشار اجرا شده است .که شامل ۴ هزارو ۲۴۲ هکتار بابلر، یکهزار و ۱۰ هکتار زیرسطحی، ۱۱ هزارو ۵۶۶ هکتار قطره ای سطحی، ۲ هزارو ۷۳۲ هکتار بارانی، ۲۲۱ هکتار تیپ، ۹ هزارو ۳۴۲ هکتار کم فشار با لوله پلیکا و ۳ و ۶۱۰ هکتار سایر موارد می باشد.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدیراحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

 

;