مسجد امام جمعه (سبز) تبریز

  • modir

  • 99 اسفند

  • جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی

blog-details

مسجد امام جمعه در سمت شرق بازار و مسجد جامع و چند متری مدرسه طالبيه قرار دارد. تعداد 20 پایه از جنس سنگ با سرستون مقرنس و تعداد 30 گنبد به شکل و نوع ضربی در آن ساخته شده است. بر روی تمام ستون هایی که با شکلی منظم و در خطوط 4 تایی قرار گرفته اند، رنگ سبز زیبایی کشیده شده است.

نادر میرزا در وصف این بنا این چنین نوشته است که: بخاطر سبز بودن قسمت هایی از مسجد از جمله ستون هایش، این مسجد را مسجد سبز نیز می نامند و در بین اهالی شهر هم این نام را به کار می برند.

مسجد امام جمعه تبریز با هزینه و دستور تاجری دین دوست و با ایمان یعنی حاج علی بازرگان در تاریخ ۱۲۵۵ ه.ق  ساخته شده است. حاج علی از اهالی شهر خوی بوده است که شهری بسیار مهم و تاریخ بالا در آذربایجان است و مردمانی با ایمان و تاجران بسیار بزرگ و مطرح و بسیار ثروتمند دارد که خود و تلاش هایشان را وقف مردم و دین اسلام کرده بودند.

در گذر زمان، عدم توجه مردم و وجود رطوبت بسیار در این بنا، این مسجد را بدون استفاده رها کرده بودند. اما رنگ سبز زیبایی که در حدود 140 سال پیش با استادی و هنر تمام بر روی ستون های آن کشیده شده بود، هنوز هم با همان تازگی و طراوت قبلی، زیبایی خود را حفظ کرده و رخ نمایی می کند. در قسمت غربی مسجد امام جمعه تبریز، مسجدی با اندازه ی کوچک قرار دارد که به مسجد بزرگ راه دارد و فارغ از ستون های موجود در مسجد بزرگ است و امروزه هم قابل استفاده هستند.

 

 

 

#پشت بام#گردشگری#ایرانگردی#تبریز#مساجد#تاریخی#میراث فرهنگی#آذربایجان

j"<yoastmark

 

;