گردشگری

جستجو
تبلیغات متنی
 کلیسای مریم مقدس تبریز
جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی
  • modir

  • 99 اسفند

کلیسای مریم مقدس تبریز

کلیسای مریم مقدس تبریز

ساختمان کلیسای مریم مقدس تبریز در سال ۱۷۸۲ م آغاز و در سال ۱۷۸۵ م پایان یافت. بنای آن سبک ارمنی دارد و به شکل صلیب است. در جلو در اصلی روی هشت ستون سنگی اتاقک گنبدداری جهت دو ناقوس کلیسا تعبیه کرده اند. در بالای در ورودی روی کتیبه ای مرمرین به خط ارمنی تاریخ تأسیس کلیسا ذکر شده است. کلیسای مریم مقدس بزرگترین و قدیمیترین کلیسای تبریز است و مراسم بزرگ ملی مذهبی ارامنه اعم از اعیاد و جشن ها و مجالس دینی در این کلیسا برگزار می شود.

#گردشگری تبریز#اذربایجان#پشت بام#ایرانگردی

ادامه مطلب
 کلیسای شوغاگات مقدس
جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی
  • modir

  • 99 اسفند

کلیسای شوغاگات مقدس

کلیسای شوغاگات مقدس

کلیسای شوغاگات مقدس

این کلیسا در گورستان ارامنه در محله مارالان واقع است و به سیمون منوچهریان در کنار کلیسای قدیم مریم نه نه ساخته شده است. کلیسای شوغات مخصوص برگزاری مراسم نماز و احترام به اموات است. ارامنه بعد از شستشویی جسد مرده آن را در جلو محراب قرار کلیسا قرار می دهند و پس آنکه کشیش دعا و طلب آمرزش کرد به گورستان منتقل می نمایند.

#ارامنه#مسیح#پشت بام#کلیسا#گردشگری#تبریز#اذربایجان

ادامه مطلب
 کلیسای سرکیس مقدس
جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی
  • modir

  • 99 اسفند

کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس تبریز در چهار راه شهناز محله بارون آواک (Baren Avak) واقع شده است. این کلیسا در سال ۱۸۲۱ م به همت پتروسیان در محله «بارون آواک» بنا گردید. در سال ۱۸۴۵ م دوباره تجدید بنا یافت.

بنای کلیسا سبک ارمنی دارد و به شکل صلیب ساخته شده است. در داخل کلیسا چهار ستون آجری با پایه های عریض سنگی محراب و نمازگاه های فرعی را از تالار اجتماعات جدا کرده است. در بیرون کلیسا در پای دیوار شرقی حیاط یک بنای یاد بود سنگی ساخته شده است. این بنا یادگاه کشتگان راه آزادی است.

 

#تبریز#کلیسا#پشت بام#گردشگری#دیدنیها#آذربایجان#ارامنه تبریز#ایرانگردی

ادامه مطلب
 مسجد صادقیه تبریز
جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی
  • modir

  • 99 اسفند

مسجد صادقیه تبریز

مسجد صادقیه تبریز

این مسجد در بازار صادقیه در سمت جنوب صحن بزرگ مدرسه صادقیه واقع شده است. ۳۰ ستون سنگی و ۳۰ گنید ضربی آجری دارد درب و پنجره های آن مشرف به شمال است بنایش در سال ۴۹۸ هجری قمری هنگام سلطنت شاه عباس دوم صفوی پایان یافت و پایش میرزامحمدصادق پسر صدرالدین محمد مستوفی است.

میرزامحمدصادق و برادرش میرزا محمدابراهیم ملقب به ظهير الدين هر دو مثل پدران خود از مقربان دربار صفوی و دارای سمت استيفاء و وزارت بودند. میرزا محمدصادق نخست مستوفی الممالک و وزیر آذربایجان بود بعد مأمور استیفای حقوق دیوانی دارالمؤمنین کاشان شد و سپس به وزارت كل فارس منصوب گردید.

وی قبل از عزیمت به مأموریت فارس طرح بنای مسجد و مدرسه صادقیه را ریخته بود در سال ۴۷ در فارس بود که خبر پایان یافتن بنای مسجد را به او رسانیدند و همچنان تا سال ۱۰۷۷ نخستین سال پادشاهی شاه سلیمان صفوی در شیراز بود که مژده اتمام بنای مدرسه و بازار و یخچال و حمام و سرابهای صادقیه را به او دادند.

ادامه مطلب
مسجد شاه طهماسب تبریز (صاحب الامر)
جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی
  • modir

  • 99 اسفند

مسجد شاه طهماسب تبریز (صاحب الامر)

یکی از مساجد بازار تبریز مسجد شاه طهماسب است که به آن مسجد صاحب الامر نیز گویند که در انتهای بازار مسگران و میدان تره بار صاحب الامر واقع است اکثر تاریخ نویسان و جهانگردان دوره صفویه، همه این معبد را مسجد شاه طهماسب ذکر کرده اند. این مسجد در جانب شرقی میدان صاحب آباد قرار گرفته است که یک گنبد و دو مناره بلند دارد نخست مسجد سلطنتی شاه طهماسب اول صفوی بود. در سال ۱۴۵ قمری به وسیله سپاهیان سلطان مراد چهارم عثمانی تخریب شد.

کاتب چلبی در کتاب جهان نما ضمن بحث از تبریز می نویسد: در قسمت شرقی میدان صاحب آباد متصل به جامع سلطان حسن، مسجد مزین دیگری وجود داشت که چون بنایش از شاه طهماسب بود عساکر عثمانی جابه جا خرابش کردند.

این مسجد پس از عقب نشینی عثمانیان دوباره آباد گردید. در زلزله شدید ۱۱۹۳ هجری قمری باز فروریخت. در سال ۱۲۰۸ هجری به وسيله جعفرقلی خان دنبلی ملقب به باتمانقلیچ پسر احمد خان تجدید بنا یافت.

در ۱۱ هجری قمری میرزا علی اکبرخان مترجم كتسولگری روس که مرد ثروتمندی بود به آئینه بندی قسمتی از بقعه و هلیز و تعمیرات آن اقدام کرد و صحن و مدرسه کنونی را احداث و موقوفاتی برای آنها تعیین نمود.

 

#تبریز#هتل#گردشگری#دیدنیها#مساجد#آذربایجان#پشت بام

 

 

 

 

ادامه مطلب
 مسجد مفیدآقا تبریز
جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی
  • modir

  • 99 اسفند

مسجد مفیدآقا تبریز

 

در قسمت شرقی خیابان فردوسی و در کنار مسجد خزینه یا قزللی مسجد، مسجد مفیدآقا قرار دارد که توسط مرحوم آقاسیدکاظم مفید فرزند مرحوم شیخ ابولقاسم شیخ الاسلام بنا شده است. ساخت این بنا از سال 1310 آغاز شد و ساخت آن 5 سال طول کشید. مرحوم سیدکاظم، انسانی فاضل بود و به درجه ی اجتهاد رسیده بود و انسانی بسیار مهربان با دلی صاف و زودرنج بود. ایشان در سال 1343 شمسی از دنیا رفتند. خداوند ایشان را رحمت کرده و روحشان را قرین رحمت نماید.

#گردشگری#هتل#تبریز#آذربایجان#پشت بام#مساجد

ادامه مطلب
 مسجد قزللی یا مسجد خزینه تبریز
جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی
  • modir

  • 99 اسفند

مسجد قزللی یا مسجد خزینه تبریز

در قسمت جلویی بازار تبریز که از خیابان فردوسی به آن راه دارد، مسجد قزللی یا همان مسجد خزینه قرار دارد. این مسجد به نام حاج میرز ایوسف آقا نیز شهرت دارد و با این نام نیز شناخته می شود. این مسجد در ارتفاع 1 متری از سطح خیابان فردوسی قرار دارد و چند پله از سمت ورودی به آن راه دارد. این مسجد یک حیاط به شکل 3 ظلعی و مثلثی دارد که دارای 2 درب ورودی است یکی از درب ها به بازار نجاران و دیگری به خیابان فردوسی گشوده می شود.

این مسجد 12 ستون از جنس سنگ و 20 گنبد از جنس آجر دارد. این مسجد در ابعاد 24 متر در 20 متر است. مسجد قزللی در 25 سال آخر قرن 13 هجری قمری به دست مرحوم حاج میرزایوسف طباطبائی ساخته شده است. نام این مسجد بسیار قابل توجه است و بر اثر ماجرایی نام گذاری شده است.

در هنگام ساخت این مسجد وقتی که کف این مکان کنده می شد، دو کوزه ی قدیمی پر از طلا و نقره از آن پیدا شد و بازاریان و حاضران به آن حمله کردند و بخش زیادی از گنجینه را غارت کردند. پس از این اتفاق، دوباره هنگامی که این مکان کنده شد، کوزه ای دیگر از خاک بیرون کشیده شد که آن نیز پر سیم و زر بود. این کوزه را به نزد ولیعهد بردند و ایشان این سکه های بسیار ارزشمند را به حاج میرزایوسف داد تا عوایدش صرف ساختن این مسجد شود. در میان سکه ها، برخی سکه های بسیار قدیمی رومی بود که ارزش بسیار بسیار بالایی داشت و این سکه ها به بیرون از مرزها فروخته شدند. پولی که از این راه کسب شده بود صرف ساخته شدن مسجد شد.

نام قزللی یا خزینه نیز به دلیل وجود گنجینه و خزانه ی زیاد در این مکان بر این مسجد گذاشته شده است. حاج میرزایوسف طباطبائی سرانجام در سال 1310 هجری قمری در شهر مقدس مشهد چشم از جهان بربست و در آن شهر دفن گردید. از وی 6 فرزند به جای ماند که به مقام بلندی در طی تاریخ دست پیدا کردند.

 

تبریز#پشت بام#گردشگری#آذربایجان#هتلدرتبریز#ایرانگردی#دیدنیهای تبریز

ادامه مطلب
 مسجد شهدا یا مسجد شازدا (شاهزاده) تبریز
جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی
  • modir

  • 99 اسفند

مسجد شهدا یا مسجد شازدا (شاهزاده) تبریز

 

این مسجد در مسیر بازارچه کره‌نی‌خانا آلتی و امتداد بازار رنگی به بازار امیر، در خیابان معاصر، جنوب میدان شهدا واقع شده است. مسجد شهدا (شازدا) جلوخانی بزرگ، کفشکنی وسیع و فضائی باز و فراخ دارد ستونهای سنگی منظم و سرستونهای مقرنس و خواجه نشینها و صفحه های مرتب آن نشان می دهد که طراح و معمار آن از سوی مردمی نیرومند و مقتدر مأمور احداث این بنای عظیم بوده است.

#تبریز#آذربایجان#پشت بام#گردشگری#مساجد#ایرانگردی3مسافرت#هتل واقامتگاه درتبریز

ادامه مطلب
 مسجد سیدالمحققین یا مسجد مولانا تبریز
جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی
  • modir

  • 99 اسفند

مسجد سیدالمحققین یا مسجد مولانا تبریز

معرفی مسجد مولانا تبریز

در انتهای بازارچه دباغ خانه که بوسیله بازارچه کوچکی به بازار صادقیه راه دارد مسجد بسیار جالب تاریخی بنا شده است.

نادر میرزا در ذیل توصیف مدرسه و بازار صادقیه تبریز می نویسد: از موقوفات این مدرسه حمامی بود بس نکو که اکنون ویرانه و مزبله است حال اگر کسی وارد بازار صادقیه شود از آن حمام ویرانه و مزبله اثری نمی بیند و در جای آن به مسجد دلگشا و مرتبی برمی خورد که در سال ۱۳۲۲ هجری قمری از طرف حاج میرزا محمدرفیع طباطبائی ملقب به نظام العلماء بزرگ خاندان دیبا ساخته شده است. طول این مسجد قریب بیست و پنج متر و عرض آن در حدود پانزده متر است، هشت ستون سنگی قطور دارد که پانزده گنبد یکنواخت آجری را نگهداشته اند ستونها همه سرستونهای سنگی دارند و در دو ردیف قرار گرفته اند. طول مسجد نیز از شمال به جنوب کشیده شده است.

نخستین امام این مسجد مرحوم حاج سیدالمحققین فرزند نظام العلماء بود که بعد از مراجعت از نجف اشرف چندسالی در همان مسجد اقامه جماعت کرد. حاج شیخ اسداله ممقانی هم سالها در همین مسجد به منبر می رفت. چون صحبتهای اجتماعی می کرد و معضلات جامعه و مشکلات روز را مورد بحث قرار می داد لذا جمع کثیری در پای منبر وی گرد آمدند. بعدها حاج سید المحققين سیاست را بر امامت ترجیح داد و از مشروطه خواهی جانبداری کرد و از سال ۱۳۰۰ هجری شمسی به بعد چند دوره وکیل شد و حتی به نیابت ریاست مجلس شورای ملی نیز رسید.

حاج شیخ اسداله ممقانی هم در سال ۱۳۰۹ شمسی از طرف داور وزیر دادگستری رضاشاه به تشکیلات جدید عدلیه دعوت شد و به عضویت دیوان عالی ممیز انتخاب گردید. در کابینه ساعد مراغه ای به وزارت دادگستری رسید، در دوره پانزدهم جزو وکلای تبریز به مجلس رفت و ریاست فراکسیون اتحاد ملی بزرگترین فراکسیون مجلس را به عهده گرفت بعد از افتتاح مجلس سنا از نخستین دوره سناتور تبریز شد. و بعد از حاج سیدالمحققین این مسجد متروک ماند و رو به خرابی نهاد تا در سال ۱۳۵۴ هجری قمری مرحوم حاج سیدعلی آقا مولانا در آن مسجد به اقامه نماز جماعت و تبلیغ احکام و تفسیر قرآن پرداخت و کم کم مسجد رونق گرفت و تعمیر و مرمت یافت و یکی از مساجد آباد و دایر تبریز به شمار آمد.

گرچه از بنای این مسجد هنوز یکصدسال نمی گذر و جزو آثار باستانی نمی توان شمرد اما از دو لحاظ ذکر آن ضروری بنظر رسید یکی اینکه ستونهای مسجد ساخت دوره صفوی و همانها هستند که در مسلخ و درون حمام به کار رفته بودند و دیگر اینکه از طرف خانواده ای ساخته شده که آن خانواده سابقه سیادت و سابقه نفوذ معنوی دارد.

 

#تبریز#مسجد#پشت بام#گردشگری#ایرانگردی#آذربایجان#آثارتاریخی مذهبی

مسجد مولانا تبریز

ادامه مطلب
 استان آذربايجان شرقی
جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی
  • modir

  • 99 اسفند

استان آذربايجان شرقی


استان آذربايجان شرقی داراي مكان هاي ديدني و تاريخي با ارزش جهانگردي زيادي است. وضعيت زمين شناسی و توپوگرافی منطقه باعث ايجاد کوهستان های آتشفشانی سهند و سبلان، غارها، دره ها، دشت ها، گردنه های متعدد با چشم اندازهای زيبا و ارتفاعاتی چون کيامکی، بزغوش و... شده است. چشمه های آب معدنی رودخانه ها، آبشارها، درياچه ها، تالاب ها، جزاير، بنادر و سدها در شهرستان های مختلف استان از جمله جاذبه های طبيعی به شمار می آيند. سابقه کهن فرهنگی و تاريخی استان باعث ايجاد اماکن تاريخی و فرهنگی بسياری در منطقه شده است. مسجد کبود يکی از مسجدهاي قديمی استان است که همه آن ها از مکان های تاريخی و ديدنی به شمار می روند. ديگر بناهای ديدنی استان عبارتند از: ساختمان امام زاده ها، کليساها، بقعه ها، خانقاه ها، خانه ها، عمارت های قديمی مانند عمارت ائل گلی، خانه مشروطيت، بازارها، راسته ها، تيمچه ها که اغلب در سفرنامه سياحان از آن ها نام برده شده است، تپه های باستانی که قدمت برخی از آن ها به هزاره های پيش از ميلاد می رسد، شهرها و دهستان های تاريخی و قديمی مانند روستای کندوان، قلعه های تاريخی مانند قلعه بابک، پل های تاريخی، گورستان های قديمی، قبور شعرا، عرفا و سياست مداران که تمامی آن ها جزو مناطق ديدنی استان به شمارمی آيند. اين جاذبه های طبيعی و تاريخی در تمام شهرستان های استان آذربايجان شرقی پراکنده هستند و مجموع آن ها جذابيت خاصی به اين استان بخشيده است.

ادامه مطلب
;