گردشگری

جستجو
تبلیغات متنی
 تنبیه  و  تحقیر دانش‌آموزان  در مدارس، چه عواقبی  خواهد  داشت؟
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

تنبیه و تحقیر دانش‌آموزان در مدارس، چه عواقبی خواهد داشت؟

 شنبه  ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ 

پژوهشگران با انجام یک مطالعه در خصوص تجربه سوءرفتار در زمان دانش‌آموزی، عنوان کردند که سوءرفتار با دانش‌آموزان در مدارس تأثیرات منفی و درازمدتی بر سلامت روانی آن‌ها دارد. به منظور ارتقای سلامت دانش‌آموزان، مقابله جدی با این پدیده هم از سوی مسئولان و هم جامعه و والدین نیاز است.

 سلامتی، تندرستی و نشاط داشتن از حقوق و نیازهای اولیه هر کودکی است که باید برای حفظ و ارتقای آن به طور مداوم برنامه‌ریزی شود. این موضوع در نظام تعلیم و تربیت، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا کودکان به طور معمول یک‌سوم از زندگی خود را در مدارس به سر می‌برند.

سوءرفتار با کودکان در مدرسه، به آسیب‌های جسمانی و روانی، رفتارهای احمال‌گرایانه و خشونت‌آمیز در روابط مدرسه با دانش‌آموز گفته می‌شود که منجر به صدمات روانی، اجتماعی، شناختی و جسمانی بر دانش‌آموز می‌شود. مصادیق این سوءرفتارها شامل: استفاده از اظهارات و کنایه‌های تحقیرآمیز به دانش‌آموز، عبارات تهدیدآمیز، تمسخر دانش‌آموز، نادیده‌گرفتن و منزوی کردن، ترساندن، فریاد زدن، مجازات کردن، تنبیه بدنی، ایجاد زخم، شکستگی و ... است.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

برخی کشورها در جهان قوانینی برای ممنوعیت به‌کارگرفتن هرگونه روش خشونت‌آمیز در مدرسه وضع کرده‌اند؛ ولی آن‌چه در عمل مشاهده می‌شود کاملاً متعارض با قوانین است. مطالعات در این زمینه نشان داده‌اند که بیش از ۵۰ درصد کودکان ۱۲ تا ۱۷ سال، در سطح جهان، هر ساله بدرفتاری و خشونت را به صورت‌های مختلف تجربه کرده‌اند. این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه و کم‌تر توسعه‌یافته، خشونت بیشتری گزارش شده است.

ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و بدرفتاری با دانش‌آموزان در بعضی مدارس کشور، به یک امر رایج تبدیل شده است و چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. هر چند تنبیه بدنی و کلامی در کشور ممنوع شده و در قالب بخش‌نامه به سازمان‌های آموزشی و مدارس ابلاغ شده است، اما متاسفانه این قانون مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و اجرا نمی‌شود.

در مطالعه‌ای عنوان شده که در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵، در موضوع سوءرفتار با دانش‌آموزان در مدارس ۱۵۲۶ شکایت به حق، ثبت شده است. اغلب این بزه‌دیدگی‌ها به دلایلی مانند عادی شدن، ترس دانش‌آموزان از مسئولان مدرسه و عواقب آن و ...گزارش نمی‌شود. به همین دلیل، میزان سوءرفتارها با دانش‌آموزان در مدارس ایران، آماری فراتر از این تعداد دارد.

سوءرفتار با دانش‌آموزات، می‌تواند آثار و پیامدهای مخربی را از لحاظ عاطفی، روانی، اجتماعی، جسمانی و اخلاقی در دانش‌آموز ایجاد کند و همچنین یادگیری آن‌ها را تحت تاثیر قرا دهد. یکی از عوامل اصلی بزهکاری و فساد اخلاقی، مشکلات رفتاری، ترک تحصیل و ... در بزرگسالی، تجربه سوءرفتار در زمان دانش‌آموزی است.

از آن‌جا که تجربه سوءرفتار می‌تواند سلامت جسمانی و روانی دانش‌آموزان را به خطر اندازد، پژوهشگران در یک مطالعه به بررسی این موضوع پرداختند.

تاکنون دراغلب پژوهش‌هایی که موضوع سوءرفتار با دانش‌آموزان را بررسی کرده‌اند، از نظرات معلمان، دانش‌آموزان و متخصصان استفاده شده است. در حالی که دانش‌آموزان تا زمانی که در مدرسه هستند، به دلیل نداشتن تجربه کافی و نگرانی از عواقب گفته‌های خود و وجود برخی سوگیری‌ها، ممکن است از گفتن واقعیت ابا کنند. با توجه به این موضوع، در این پژوهش از نظر دانشجویان استفاده شده است.

در این مطالعه که در سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ انجام شد، پژوهشگران با دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان مصاحبه کردند و پس از انجام ۱۸ مصاحبه، زمانی که از سوی مشارکت‌کنندگان اطلاعات جدیدی داده نشد و داده‌های مصاحبه به اشباع رسیدند، مصاحبه‌ها متوقف شدند. محتوای مصاحبه‌ها پس از پیاده‌سازی و تحلیل، دسته‌بندی شدند.

در این مطالعه در خصوص تجارب دانشجویان از سوءرفتار با آن‌ها در مدارس، پنج مضمون اصلی، شامل (اعمال خشونت‌های کلامی نسبت به دانش‌آموز)،( اعمال انواع خشونت‌های رفتاری نسبت به دانش‌آموز)، (بی‌اعتبارسازی شخصیت دانش‌آموز در کلام)، (نبود روح عدالت‌محوری در مدارس) و (عدم اعتدال‌گرایی) استخراج شد.

بررسی‌های مصاحبه‌های انجام‌شده، حاکی از این بود که اگرچه تعداد کمی از مشارکت‌کنندگان به برخی رفتارهای صحیح مدارس با خود، اشاراتی داشتند؛ اما در مجموع تمامی مشارکت‌کنندگان ارزیابی و تجربه‌ خوبی از رفتار عوامل مدرسه با خود نداشتند. به گونه‌ای که محرز شد تمامی دانشجویان در این مطالعه در معرض انوع خشونت‌های کلامی و جسمانی از سوی عوامل مدرسه قرار گرفته‌اند.

دانشجویان اغلب این خشونت‌ها را شامل فریاد زدن بر سر آن‌ها، استفاده از واژه‌های نامناسب و رکیک توسط کارکنان مدرسه به آن‌ها، تذکر دادن همران با فریاد و عصبانیت، انواع تنبیه مانند ایستادن به مدت طولانی، تنبیه بدنی شدید با وسایل گوناگون مانند چوب، خط‌کش، شلنگ و ...، کشیدن مو، لپ، گوش، سیلی‌زدن و ... می‌دانستند.

در این مطالعه، استفاده زیاد از الفاظ و واژه‌های رکیک و نامناسب به دانش‌گآموزان و تندی در صحبت کردن با آن‌ها، از دغدغه‌ها و شکایت‌های اصلی افراد بود.

در این مطالعه دانشجویان عنوان کردند که نه تنها معلمان در کلاس از روش‌های خشونت‌آمیز استفاده می‌کردند، بلکه معاونان و مدیران نیز به جای جلوگیری و واکنش نسبت به این اعمال، به پشتیبانی از معلمان می‌پرداختند.

پژوهشگران این تحقیق عنوان می‌کنند که یکی از عوامل اصلی خشونت در مدارس، علاوه بر بی‌توجهی مسئولان نظام آموزشی، بی‌توجهی والدین و جامعه است. اگر والدین و جامعه واکنش شدیدتری نسبت به این مسئله داشتند، به طور حتم میزان خشونت‌ها نسبت به دانش‌آموزان می‌توانست کاعش یابد. البته  این کم‌توجهی می‌تواند به دلیل ناآگاهی و آگاهی اندک والدین از حق و حقوق فرزندانشان در مدرسه باشد. تا زمانی که فرهنگ حاکم بر جامعه و نوع نگرش والدین، چنین امری را مورد تایید و تصدیق قرار می‌دهد، به طور حتم تغییر و تحولی اتفاق نمی‌افتد.

در این مطالعه عنوان شده است که بیشترین عباراتی که در بیانات شرکت‌کنندگان در این مطالعه به وفور یافت میشد، عبارات تحقیر کردن، تهدید کردن، تفاوت گذاشتن و سرزنش کردن بود . تهدید برای نمره خوب گرفتن، درس خواندن، رعایت نظم، حفظ حجاب و نماز خواندن و تحقیر دانش‌آموز به دلیل عدم انجام هر یک از موارد فوق و ... بود.

همچنین تبعیض میان دانش‌آموزان از تبعیض طبقات اجتماعی گرفته تا تبعیض میان دانش‌آموزان زرنگ و ضعیف‌تر، از دغدغه‌های دیگر دانشجویان بود. شدت این آسیب مانند تنبیه‌ به قدری بود که حدود ۸۰ درصد از شرکت‌کنندگان در پژوهش، به ابعاد گوناگون تبعیض  اشاره کردند .

نتایج دیگر پژوهش حاضر پیامدهای سلامتی ناشی از سوءرفتارها با دانش‌آموزان بود که از تجارب‌زیسته زمان دانش‌آموزی دانشجویان استخراج و در نهایت در سه زیرمضمون اختلالات عاطفی-خلقی، اختلالات روان‌شناختی اجتماعی و پیامدهای روانشناختی تحصیلی حاصل شد.

بر همین اساس همان‌طور که انتظار می‌رفت تعاملات نامناسب مسئولان مدارس با دانش‌آموزان، سبب پدید آمدن آسیب‌های جسمانی، روانی و خلقی و عاطفی جبران‌ناپذیری بر دانش‌آموزان شده  است. چنان‌که عباراتی مانند نداشتن حس خوب به مدرسه، ترس، اضطراب، نگرانی، کابوس دیدن در خواب، توهمی شدن و موارد دیگر به وفور در بیانات دانشجویان یافت شده است که برخی از آن‌ها تا بزرگسالی آن‌ها را آسوده نگذاشته‌اند.

به گفته پژوهشگران این تحقیق، سوءرفتار با دانش‌آموزان در مدارس تأثیرات منفی و درازمدتی بر سلامت روانی آن‌ها دارد، لذا به منظور ارتقای سلامت دانش‌آموزان، مقابله جدی با این پدیده هم از سوی مسئولان و هم جامعه و والدین نیاز است.

در انجام این تحقیق مژده علیزاده و سید حمیدرضا علوی؛ پژوهشگرام فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان، با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه، زمستان ۱۴۰۰ به صورت مقاله علمی با عنوان (واکاوی سوءرفتار با دانش‌آموزان در مدارس و پیامدهای سلامتی آن و ارائه راهکارهایی برای ارتقای سلامت دانش‌آموزان) در نشریه فرهنگ و ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی، منتشر شده است.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

ادامه مطلب
 لغو بیشتر محدودیت‌های کرونایی  در کره جنوبی، ماسک همچنان الزامیست.
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

لغو بیشتر محدودیت‌های کرونایی در کره جنوبی، ماسک همچنان الزامیست.

شننبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ 

دولت کره جنوبی با توجه به کاهش شمار مبتلایان به ویروس کرونا از لغو اغلب محدودیت‌های کرونایی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی خبر داده است.

 "کیم بوکیوم"، رئیس دولت کره جنوبی در این رابطه گفت: تعطیلی تمام فروشگاه‌ها و رستوران‌ها از نیمه شب و محدودیت تجمع بیش از ۱۰ نفر از دوشنبه آتی (۱۸ آوریل) لغو خواهند شد اما مقررات زدن ماسک تا اطلاع ثانوی به اعتبار خود باقی است.

مقامات کره جنوبی گفته‌اند در حالی که وظیفه زدن ماسک در فضای آزاد نیز احتمالا تا دو هفته دیگر برچیده خواهد شد اما در فضاهای بسته "برای مدتی طولانی‌تر" ضروری خواهد  بود.

بنابر گزارش نشریه "کره هرالد"، به نظر می‌آید کره جنوبی دوره پیک موج ابتلا به کرونا را پشت سر گذاشته باشد. در طول هفته گذشته به طور متوسط کمتر از ۱۰۰ هزار مورد ابتلا در روز به ثبت رسید. این رقم یک ماه پیش در اواسط ماه مارس بر حدود ۶۲۰ هزار مورد در روز بالغ می‌شد.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

 

ادامه مطلب
 بازدید مسئولان  سازمان  محیط  زیست  از  محل  احداث  پتروشیمی  در  میانکاله.
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

بازدید مسئولان سازمان محیط زیست از محل احداث پتروشیمی در میانکاله.

 پنجشنبه  ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ 

مدیرکل دفتر حراست و فرخی، مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست در سفری یکروزه به استان مازندران از محل احداث پتروشیمی بهشهر و پناهگاه حیات وحش میانکاله بازدید کردند.

 بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، مسعود زاده علی، مدیرکل دفتر حراست و رضا فرخی، مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست در سفری یکروزه به استان مازندران از محل احداث پتروشیمی بهشهر بازدید کردند.

در این بازدید که معاونین محیط زیست طبیعی و انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نیز حضور داشتند، بر جلوگیری از هرگونه فعالیت و ساخت وساز در این مجتمع تاکید شد.

مدیرکل دفتر حراست سازمان حفاظت محیط زیست و مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات این سازمان، همچنین از پناهگاه حیات وحش میانکاله و پاسگاه مرکزی این پناهگاه بازدید و با محیط بانان منطقه گفتگو و بر لزوم حفاظت همه جانبه این ذخیره گاه زیست کره تاکید کردند.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

ادامه مطلب
 تداوم روزش  باد  در  تهران  و  احتمال  خیزش  گرد  و  خاک.
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

تداوم روزش باد در تهران و احتمال خیزش گرد و خاک.

 پنجشنبه  ۲۵ فروردین ۱۴۰۱

معاون اداره کل هواشناسی استان تهران با اشاره به تداوم وزش باد در تهران و احتمال خیزش گرد و خاک، گفت: ایستگاه فیروزکوه با ثبت سرعت ۶۱ کیلومتر بر ساعت بالاترین سرعت وزش باد در استان تهران را داشته است.

مازیار غلامی با اشاره به وضعیت سرعت وزش باد طی ۲۴ ساعت گذشته در استان تهران خاطرنشان کرد: فیروزکوه با ثبت عدد ۶۱ کیلومتر بر ساعت به عنوان بیشینه سرعت وزش باد طی ۲۴ ساعت گذشته تا ساعت ۰۹:۳۰ محلی به وقت تهران، بالاترین سرعت وزش باد را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به تندی وزش باد در ایستگاه‌های دیگر استان تهران افزود: وزش باد در استان تهران با احتمال خیزش گرد و خاک ادامه دارد و صبح پنجشنبه( ۲۵ فروردین) تا ساعت ۹:۳۰ به وقت محلی ایستگاه آبعلی و دماوند با ثبت سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت، فرودگاه امام خمینی ۳۶ کیلومتر بر ساعت، شهریار ۳۲ کیلومتر بر ساعت، شمیران ۲۹ کیلومتر بر ساعت، فرودگاه مهرآباد ۲۵ کیلومتر بر ساعت و ورامین ۱۴ کیلومتر بر ساعت، بعد از ایستگاه فیروزکوه در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

ادامه مطلب
 ۱۶  نکته  درباره  ریز گردها.
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

۱۶ نکته درباره ریز گردها.

 پنجشنبه  ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ 

با ورود طوفان گرد و غبار به کشور در روزهای اخیر و رسیدن آن به پایتخت از ۱۹ فروردین، این آلاینده توانست به اصلی‌ترین عامل آلودگی هوای کشور تبدیل شود و ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون افزایش چشمگیری پیدا کرد.

 کشور ایران علاوه بر داشتن اقلیمی خشک و نیمه خشک با قرارگیری در کنار چندین کشور مشابه، در سال‌های اخیر همواره با مشکل گرد و غبار و ریزگردها دست و پنجه نرم کرده است. تغییرات اقلیمی، خشکسالی و فعالیت‌های انسانی نیز مزید برعلت شده تا ریه‌های فرسوده ایرانیان بیش از گذشته خاک بخورد.

1-ریزگرد پدیده‌ای است که از گرد و غبار، دود و دیگر ذره‌های خشک تشکیل شده است.

2-ریزگردها باعث کدر شدن آسمان و کاهش دید می‌شوند.

3-خاستگاه ریزگرد آلاینده‌های صنعتی، آتش‌سوزی جنگل‌ها، گسترش بیابان‌ها، خشک شدن تالاب‌ها ، رودخانه‌ها و … است.

4-ریزگرد زمانی ایجاد می‌شود که ذرات گردوغبار و دود در هوای خشک بیشتر شود.

5-فرسایش بادی نیز در قالب گرد و غبار، علاوه بر تهدیداتی که برای خاک کشور به همراه دارد، به تولید ریزگرد نیز کمک می‌کند.

6-شوره‌زارها که خاک در آن‌ها خشک و شکننده می‌شود، سبب ایجاد طوفان‌های گرد و غبار و تشدید مشکل ریزگرد می‌شوند.

7-ریزگردهایی که منشا آن‌ها شوره زار است، با ذرات تبخیرشده نمک نیز آمیخته می‌شوند و این موضوع آسیب و ضرر آن‌ها را دوچندان می‌کند.

8-بروز پدیده ریزگرد شامل عوامل داخلی و عوامل خارجی می‌شود.

9-برخی ریزگردها منشا طبیعی دارند و در برخی موارد با جریان باد از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شوند.

10-پرداخت نکردن حق‌آبه تالاب‌ها، جنگ‌های خانمان‌سوز و از بین بردن بافت جنگلی و کمک به بیابان‌زایی از اصلی ترین عوامل افزایش ریزگردها هستند. 

11-ریزگردها با آسیب رساندن به تاسیسات صنعتی و ماشین آلات مورد استفاده انسان، تاثیرات منفی اقتصادی خود را نیز روی زندگی انسان می‌گذارند.

12-ریزگردها علاوه بر اینکه به‌طور مستقیم باعث کاهش کیفیت هوا می‌شوند، روی کاهش کیفیت نور و قابلیت جذب آن روی برگ گیاهان نیز تاثیرگذارند.

13-ریزگردها با ایجاد اختلال در گرده افشانی و تخلیه بار الکتریکی هرچند با ولتاژ بسیار کم  توانایی باروری گیاهان را کاهش می‌دهند.

14-طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست وسعت کانون‌های گردوغبار داخلی کشور ۳۵ میلیون هکتار است.

15-ریگ پاشی در زمین‌هایی که خاکی سست دارند و مستعد ایجاد گرد و غبار هستند می‌تواند از این پدیده جلوگیری کند.

16-کاهش مشکل گرد و غبار یا همان ریزگرد از آن‌جایی که منشا بسیاری از طوفان‌های گرد و غبار کشورهای همسایه هستند، نه تنها نیازمند عزم ملی و برنامه‌ریزی صحیح است بلکه همکاری‌های منطقه‌ای را می‌طلبد.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

 

ادامه مطلب
 سالار عقیلی  و  حسام الدین  سراج  در  بوستان  آب  و  آتش.
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

سالار عقیلی و حسام الدین سراج در بوستان آب و آتش.

 پنجشنبه  ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ 

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) از امروز پنجشنبه 25 فروردین تا شنبه 27 فروردین در قالب ویژه برنامه «باغ رمضان» جنگ شادی با حضور بزرگان موسیقی برگزار می‌کند.

 منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد به مناسبت میلاد فرخنده امام حسن مجتبی(ع)در ماه مبارک رمضان ویژه برنامه های متنوعی در قالب ویژه برنامه «باغ رمضان» با شعار «لبخند دل‌ها» به مدت سه شب جشن و شادی از پنجشنبه ۲۵ تا شنبه ۲۷  فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۲۱ تا پاسی از شب با هدف ایجاد نشاط و شادی در بین خانواده ها و همچنین با رویکرد گرامی داشت این ایام فرخنده با حضور بزرگان موسیقی سنتی کشور تدارک دیده است.

 پنجشنبه ۲۵ فروردین محسن میرزاده به همراه گروه، جمعه ۲۶ فروردین کنسرت بزرگ سید حسام الدین سراج، شنبه ۲۷ فروردین کنسرت بزرگ سالار عقیلی به همراه گروه کایر در بوستان آب و آتش برگزار می گردد.
 

 علاقمندان برای شرکت در این ویژه برنامه‌ها می‌توانند به نشانی بزرگراه شهید حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، خیابان شهیدی، پارک آب و آتش در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد مراجعه کنند.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

 

ادامه مطلب
 مهلت ثبت‌نام  آزمون  ورودی  مدارس  سمپاد  تا  پس‌فردا تمدید شد.
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

مهلت ثبت‌نام آزمون ورودی مدارس سمپاد تا پس‌فردا تمدید شد.

پنجشنبه  ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ 

ثبت‌نام در آزمون‌های ورودی دبیرستان‌های دوره اول و دوم مدارس استعدادهای درخشان سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ که از شانزدهم فروردین ماه آغاز شده و قرار بود امروز پنج‌شنبه - ۲۵ فروردین به پایان برسد تا پایان روز شنبه، ۲۷ فروردین ماه تمدید شد.

 بر اساس «دستورالعمل آزمون‌های ورودی دبیرستان‌های دوره اول و دوم مدارس استعدادهای درخشان سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱»، زمان ثبت‌نام داوطلبان آزمون ورودی پایه هفتم و آزمون ورودی تکمیل ظرفیت پایه دهم از روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین تا روز پنج‌شنبه ۲۵ فروردین از طریق سامانه ثبت‌نام به نشانی azmoon.medu.ir تعیین شده بود که تا روز شنبه، ۲۷ فروردین ماه تمدید شد.

سازمان سمپاد اعلام کرده است که این مهلت به منزله پایان قطعی ثبت‌نام در آزمون‌های مذکور بوده و پس از این تاریخ، به دلیل آغاز فرآیند حوزه‌بندی در استان‌ها و سایر عملیات اجرایی، ثبت‌نام جدید در سامانه امکان‌پذیر نخواهد بود.

بر اساس این دستورالعمل، تمام فرآیندها، اعم از ثبت‌نام اینترنتی داوطلبان، صدور اقلام پیش از آزمون، چاپ، بسته‌بندی و ارسال دفترچه‌های سوالات بر اساس حوزه‌بندی، تصحیح پاسخ برگ‌ها، اعلام نتایج و پاسخگویی به درخواست‌های تجدید نظر، به صورت ستادی و متمرکز انجام و مسئولیت برگزاری دقیق و مطلوب این آزمون‌ها در استان بر عهده مدیرکل آموزش و پرورش است.

آزمون‌ ورودی پایه هفتم، رأس ساعت ۹ صبح روز پنج‌شنبه مورخ ۲۶ خرداد ماه و آزمون تکمیل ظرفیت پایه دهم، رأس ساعت ۹ صبح روز جمعه مورخ ۲۷ خردادماه برگزار می‌شود.

درصورت بروز مشکلات ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا این تاریخ به صلاحدید ستاد ملی مبارزه با کرونا قابل تغییرخواهد بود؛ لذا لازم است داوطلبان به اطلاعیه‌های صادره از سوی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان که از طریق سایت sampad.medu.ir منتشر می شود توجه کنند.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

ادامه مطلب
 واکنش آموزش و پرورش به  ویدئوی  قیچی زدن  موی سر چند دانش آموز در یک مدرسه.
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

واکنش آموزش و پرورش به ویدئوی قیچی زدن موی سر چند دانش آموز در یک مدرسه.

 پنجشنبه  ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ 

اخیرا ویدئویی در شبکه های اجتماعی از قیچی زدن موی سر تعدادی دانش آموز در حیاط یک مدرسه منتشر شد که وزارت آموزش و پرورش در واکنشی به این اقدام، آن را تخلف اعلام و از برخورد با فرد خاطی خبر داد.

صادق ستاری فرد، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در صفحه توییتری اش در این باره نوشت: «‏ وَلَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ... و ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم.»

وی افزود: رفتار فرد خاطی با دانش آموزان عزیز (قیچی کردن مو) طبق ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری"اعمال و رفتار خلاف شئون اداری یا شغلی است" که از طریق هیئت رسیدگی به تخلفات اداری، مجازات و تنبیهات مقرر در این قانون رسیدگی می‌شود.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

ادامه مطلب
 ۵ نشانه  هشدار دهنده  نارسایی  کبدی.
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

۵ نشانه هشدار دهنده نارسایی کبدی.

پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ 

از تولید صفرا برای هضم غذا گرفته تا حذف سموم از خون، از جمله وظایف حساس و حیاتی کبد در بدن است.

این عضو بسیار مهم و حیاتی همچنین نقش فعالی در عملکردهای متابولیکی بدن ایفا می کند. بنابراین، هرگونه تغییر در عملکرد آن می تواند منجر به اختلال در کارکرد کل بدن شود و علائم آن به روش های مختلف قابل مشاهده است.

اگر اختلال در عملکرد کبد مورد توجه قرار نگیرد، می تواند منجر به نارسایی کبد و در نتیجه نیاز به پیوند عضو یا حتی مرگ شود. از این رو شناسایی علائم اختلال عملکرد کبد در مراحل اولیه برای بهره‌گیری از روش‌های درمانی مناسب و به موقع، امری ضروریست.

 

روزنامه "تایمزآو ایندیا" در مطلبی جدید به پنج علامت هشداردهنده که نشان می دهد کبد به درستی کار نمی کند، اشاره کرده که به شرح زیر است:

زردی: زردی حالتی است که در آن پوست و قسمت سفید چشم ها رنگ زردی پیدا می کند. حتی ادرار نیز زرد تیره به نظر می رسد. اینها نشانه های آشکار آسیب کبدی و اشاره ای از سایر بیماری های زمینه ای به حساب می آید. زردی ممکن است زمانی رخ دهد که کبد نتواند گلبول های قرمز را به طور موثر پردازش کند و در نتیجه نوعی رنگدانه موسوم به بیلی روبین تشکیل شود. کبد سالم بیلی روبین را جذب کرده و آن را به صفرا تبدیل می کند که در فرآیند هضم نقش دارد و باقی مانده آن از طریق مدفوع دفع می شود.

خارش پوست:‌ هر گونه مشکل در عملکرد طبیعی کبد منجر به تجمع سطوح بالای نمک صفراوی زیر پوست می شود. این در نهایت منجر به خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود. مشکلات پوستی که به طور اتفاقی ایجاد می شوند، بیشتر به دلیل مشکلات کبدی ایجاد می شوند و اولین علائم و نشانه های این بیماری هستند. با این حال، همه افرادی که از مشکل خارش پوست رنج می برند، سطح صفرای بالایی ندارند.

کاهش اشتها: یکی از عملکردهای ماده صفراوی تولید شده در کبد کمک به هضم غذا است. به طور طبیعی، زمانی که کبد به درستی کار نمی کند، عملکرد کبد مختل و منجر به از دست دادن اشتها می شود. در نتیجه کاهش وزن، درد شکم و حالت تهوع را به همراه دارد.

خونریزی و کبودی مکرر: اگر بدن به راحتی کبود یا روند بهبود زخم‌ زمان‌بر شود لازم است با پزشک مشورت شود تا اطمینان پیدا کرد که کبد عملکرد خوب خود را دارد. خونریزی یا کبودی پس از آسیب دیدگی ناشی از کمبود پروتئین های خاص مورد نیاز برای لخته شدن است. کبد این پروتئینها را تولید می کند که می تواند به دلیل بیماری زمینه ای کبد مختل شود. در برخی موارد، افراد هنگام ابتلا به مشکلات کبدی حتی خون بالا می آورند یا متوجه خون در مدفوع می شوند.

عدم تمرکز: هنگامیکه کبد نتواند خون را از سموم پاک کند، دیگر عملکردهای بدن نیز مختل می شود. نشانه های انباشت سم می تواند در حافظه و سلامت روان فرد نیز آشکار شود. عدم تمرکز، احساس گیجی، از دست دادن حافظه، نوسانات خلقی و تغییرات شخصیتی همگی نشانه‌ای از مشکلات اساسی در کبد هستند.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

 

ادامه مطلب
 تاثیر آفت‌کش‌ها  بر  الگوی  خواب  دختران.
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

تاثیر آفت‌کش‌ها بر الگوی خواب دختران.

 پنجشنبه  ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ 

 قرار گرفتن زنان در معرض آفت‌کش‌ها در دوران بارداری می‌تواند بر الگوی خواب فرزندان دختر آنان تاثیر بگذارد.

به نقل از مدیکال اکسپرس، بر اساس تحقیق جدید دانشگاه میشیگان آمریکا، قرار گرفتن یک زن در معرض آفت‌کش‌ها در دوران بارداری می‌تواند منجر به تفاوت‌هایی در طول مدت خواب و زمان خواب در دوران نوجوانی برای فرزندان دختر آنان شود.

آسترید زامورا، محقق ارشد این تحقیق، دانشجوی دکترا در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان می‌گوید: در حالی که قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های غیر حرفه‌ای به‌طور گسترده از طریق محصولات شیمیایی مورد استفاده برای دفع حشرات در خانه رخ می‌دهد، قرار گرفتن در معرض آن می‌تواند از راه‌های دیگری مانند رژیم غذایی نیز رخ دهد. نتایج تحقیق ما نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها در اوایل زندگی حتی قبل از تولد فرزندان ممکن است اثرات ماندگاری بر سلامت خواب نوجوانان داشته باشد.

وی گفت: در حالی که تحقیقات دیگر به تاثیر سایر مواد شیمیایی از جمله سرب بر خواب پرداخته‌اند، اطلاعات کمی در مورد تاثیر آفت‌کش‌ها بر خواب فرزندان وجود دارد. نتایج تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که آفت‌کش‌ها می‌توانند به‌عنوان مختل‌کننده غدد درون ریز عمل کنند که هورمون‌ها از جمله ملاتونین را مسدود می‌کند.

زامورا بیان کرد: ملاتونین برای خواب مهم است بنابراین ما می‌خواستیم ببینیم که آیا مواجهه با آفت‌کش‌ها در دوران بارداری می‌تواند با خواب مرتبط باشد یا خیر.

محققان برای اینکه چگونگی تاثیر مواجهات محیطی بر زنان باردار و کودکان را بدانند، از داده‌های مطالعه گروهی «مواجهات اولیه زندگی به سموم محیطی در مکزیک» استفاده کردند که به مدت دو دهه زنان در مکزیکوسیتی را بررسی می‌کردند.

آنان مواد موجود در دو آفت‌کش را از نمونه ادرار ۱۳۷ زن که در سه ماهه سوم بارداری جمع‌آوری شده بود، اندازه‌گیری کردند سپس یک تحقیق روی خواب فرزندان این زنان در دوران نوجوانی انجام دادند.

زامورا و همکارانش دریافتند: مواجهه فرزند در رحم مادر با کلرپیریفوس و نه پیرتروئیدها، با دوره خواب طولانی‌تر و نقطه میانی دیرتر خواب (نشانگر زمان خواب) در میان فرزندان نوجوان اما فقط در بین دختران مرتبط است.

اگرچه ما به‌طور معمول مدت خواب طولانی‌تر را مطلوب می‌دانیم اما در تحقیقات بعدی مهم است که دلایل خواب طولانی‌تر را مشخص کنیم. از آنجایی که دستگاه‌های اکتیگراف که برای اندازه‌گیری خواب استفاده می‌شوند، نمی‌توانند به‌خوبی بین خواب و بی‌حرکت دراز کشیدن تمایز قائل شوند، ممکن است دخترانی که مدت زمان خواب طولانی‌تری دارند در به خواب رفتن یا خواب ماندن مشکل داشته باشند.

زامورا افزود: به‌طور کلی، این نتایج با توجه به استفاده گسترده از پیرتروئیدها و کلرپیریفوس در کشاورزی و شاید مصارف خانگی در مکزیک از اهمیت بهداشت عمومی برخوردار است.

وی گفت که تحقیقات با نمونه‌های بزرگتر و تحقیقاتی که آفت‌کش‌های کنترل نشده را ارزیابی می‌کنند برای درک بهتر این ارتباط همچنین مکانیسم‌های اساسی که تفاوت‌های جنسیتی را توضیح می‌دهد، مورد نیاز است.

نتایج این تحقیق در مجله Environmental Research منتشر شده است.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

 

ادامه مطلب
;