گردشگری

جستجو
تبلیغات متنی
 استان خراسان رضوی مهمترین بخش تولید کشاورزی کشور
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

استان خراسان رضوی مهمترین بخش تولید کشاورزی کشور

 

بخش کشاورزی خراسان رضوی به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین بخش تولیدی کشور با برخورداری از ظرفیت‌ها وتوانمندی‌های وسیع می باشد .که یکی از پایه‌های اقتصادی و حیاتی ناحیه خراسان رضوی محسوب می‌شود.که هر سال علاوه بر رشد در بخش‌های زراعی، دامی و باغی ،سهم بسیار در تامین و تولید محصولات مورد نیاز سایر استان‌ها نیز دارد.خراسان رضوی دارای یک ‌میلیون هکتار سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی آبی و دیم با هشت میلیون تن انواع محصولات است.

در این سری مقالات رسان آب بخش کشاورزی در خراسان رضوی را بررسی می کنیم . با ما همراه باشید.

استان خراسان رضوی با دارا بودن حدود 7% از سطح زیر کشت کشور بعد از خوزستان رتبه دوم سطح زیر کشت و در مقام سوم تولید محصولات کشاورزی با سهم 7% از کل تولیدات کشاورزی هست.

سطح زیرکشت اراضی زراعی و باغی خراسان رضوی حدود یک میلیون هکتار است . که از این مقدار بیش از ۶۲۷ هزار هکتار زراعی و حدود ۳۶۲ هزار هکتار باغی است.برآورد تولید محصولات زراعی و باغی این استان نیز بیش از پنج میلیون و ۹۰۲ هزار تن است ،که از این مقدار بیش از چهار میلیون و ۸۲۸ هزار تن محصولات زراعی و حدود یک میلیون و ۷۳ هزار تن محصولات باغی است. این استان مقام نخست کشور در تولید زعفران و زیره، رتبه دوم در تولید پسته، رتبه سوم در تولید انار  و مقام چهارم کشور در تولید انگور را در اختیار دارد.

علیرغم اینکه استان خراسان رضوی در منطقه خشک و نیمه بیابانی قرار گرفته آمار رسمی میانگین بارندگی آن پایین تر از میانگین کشوری می باشد.اما در تولید جو، پنبه و خربزه رتبه اول، در تولید چغندر قند رتبه دوم، در تولید هندوانه و ذرت علوفه ای رتبه چهارم کشور را در اختیار دارد که این محصولات جزو محصولات آب بر هستند.

عمده محصولات کشاورزی خراسان رضوی  به دلیل همجواری با ترکمنستان و افغانستان ظرفیت های فراوانی دارد تا با استفاده از این کشور ها به عنوان پل ارتباطی با آسیای مرکزی در ارتباط باشد.روسیه هم از دیگر کشورهایی می باشد که از طرفداران محصولات این استان است .

محصولات باغی و زراعی در خراسان رضوی

استان خراسان رضوی به واسطه آب و هوای مناسب در تولید انواع محصولات باغی و زراعی رتبه دارد.که این استان را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی کشور کرده است.خراسان رضوی دارای یک میلیون هکتار سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی آبی و دیم با هشت میلیون تن انواع محصولات است. این استان مقام نخست کشور در تولید زعفران و زیره، رتبه دوم در تولید پسته، رتبه سوم در تولید انار، مقام چهارم کشور در تولید انگور و رتبه دوم کشور در کشت گلخانه‌ای را در اختیار دارد.

در این مقاله از رسان آب به بررسی رتبه های برتر استان خراسان رضوی در تولید انواع محصولات باغی و زراعی می پردازیم. باما همراه باشید.

مشهد و خراسان بزرگترین تولید کننده زعفران در جهان و زعفران این خطه مرغوبترین نوع آن در دنیاست.استان خراسان رضوی نیز با یک سوم تولید کشور بزرگترین تولید کننده خربزه در ایران است. همچنین این استان بزرگترین تولید کننده پنبه ،انگور (خصوصا کاشمر) و زیره در ایران می باشد.

خراسان رضوی  از نظر توليد پنج محصول باغي رتبه نخست كشور را دارد. که شامل گلابي، آلبالو، آلو، زعفران و زيره سبز مي باشد. سالانه 49 هزار تن گلابي، 23 هزار و 500 تن آلبالو و 60 تن آلو در اين استان توليد مي شود.توليد زعفران در اين استان نيز سالانه 226 هزار و 200 تن و زيره سبز آبي و ديم هم در مجموع چهار هزار و 570 تن است.علاوه بر اين استان خراسان رضوي در توليد انگور، توت درختي، پسته، زرشك و عناب رتبه دوم و در توليد بادام، انار و توت نوغان رتبه سوم كشور را دارد.اين استان همچنين در توليد محصول به، سماق، گوجه سبز و گيلاس رتبه چهارم كشور را دارا مي باشد.

ناگفته نماند که این استان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات مهمی مانند گندم و چغندرقند و .. است. همچنین محصولات باغی مشهد مانند سیب و گیلاس و به و آلو و هلو و انگور و ... در زمره بهترین انواع این میوه ها در سطح کشور هستند.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

تولید زعفران در خراسان رضوی

زعفران خراسان مرغوب ترین و پرطرفدار ترین زعفران در ایران و سراسر جهان است. بیش از ۹۲ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود. استان خراسان رضوی نیز با تولید بیش از ۷۰ درصد زعفران کشور مرکز اصلی و بزرگترین تولید کننده این محصول در جهان شناخته می‌شود.

از مجموع ۹۰ هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران در استان خراسان رضوی، بیش از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار و معادل ۱۲ درصد به شهرستان تربت‌حیدریه و از مجموع افزون بر ۵۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شهرستان زاوه، ۱۲ هزار هکتار معادل ۱۷ درصد ظرفیت استان به کشت زعفران اختصاص دارد.

زمان کاشت و برداشت زعفران در خراسان رضوی

زمان کشت زعفران در خراسان هم مانند سایر استان ها از اوایل تیر ماه تا مهر ماه است . در خراسان با توجه به بیشتر بودن دمای هوا نسبت به سایر مناطقی که در آن زعفران کشت می شود، برداشت زعفران اوایل آبان ماه رخ می دهد. از جایی که شروع برداشت زعفران در خراسان از اوایل آبان است باید گفت که تا پایان آبان ماه تقریبا تمام زعفران ها چیده شده اند.

محصول زعفران به شدت تحت تاثیر شرایط اقلیمی به ویژه دمای هوا و بارندگی است.

در سال‌های ۹۷ و ۹۸ که میزان بارندگی در خراسان رضوی ۳۲۵ میلیمتر بود، ۳۲۰ تن زعفران در این استان تولید شد. در سال‌های ۹۸ و ۹۹ که بارندگی حدود ۲۹۲ میلیمتر بود، میزان تولید محصول ۳۰۹ تن بود. اما در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ که خراسان رضوی سال سختی را از لحاظ بارندگی تجربه کرد و بارندگی به ۱۱۹ میلیمتر رسید، عملکرد تولید زعفران نیز به ۱۵۰ تن رسید. سال ۱۴۰۱پیش‌بینی‌ها با ۱۵۸ میلیمتر بارندگی تولید ۱۷۰ تن زعفران بود. که چون بارندگی در برخی مناطق این استان مناسب بود، عملکرد زعفران استان خراسان رضوی نیز بیشتر بود.

 

در میان محصولات مختلف تولیدی در بخـش کشـاورزی ایـران زعفران جزء محصولات خاص و سنتی کشور به شمار مـی‌رود و بـا توجه به قیمت بالای آن در صادرات غیر نفتی جایگـاه ویـژه ای را بـه خود اختصاص می‌دهد .ضمن اینکه از مزیت نسبی و اهمیت بالایی از نظر تولید، سطح زیر کشت، اشتغالزایـی و نیـز قابلیـت توسـعه برخوردار است.

 استان خراسان رضوی پیشرو در کشت گلخانه ای

خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های موفق و برتر در حوزه کشاورزی، رتبه دوم کشور در کشت هیدروپونیک و ازنظر سطح زیرکشت گلخانه رتبه ۱۲ را از آن خود کرده است.

خراسان رضوی در حوزه سطح زیر کشت گلخانه، با ۶۷۲ هکتار جزو استان‌های پیشرو کشور بوده و از نظر کیفیت سازه نیز جزو بهترین‌های کشور است. از این مقدار ۲۱۱ هکتار مربوط به  طرح سایبان باغات است و ۴۶۶ هکتار مربوط به گلخانه‌های مدرن است. حدود ۹۰ هزار تن محصول از جمله سبزی و صیفی، گل‌های زینتی، شاخه بریده  و ... در این گلخانه‌ها تولید می‌شود.تعداد گلخانه‌های سبزی وصیفی در خراسان رضوی ۱۳۱۸ واحد و گل و گیاه ۳۸۳ واحد است.

جایگاه نخست خراسان رضوی در ایجاد گلخانه هیدروپونیک

 استان خراسان رضوی در توسعه کشت گلخانه‌ای به روش هیدروپونیک جایگاه نخست را در کشور دارد. حدود ۴۰ درصد از ۴۹۰ هکتار سطح زیرکشت گلخانه در این استان را گلخانه‌های هیدروپونیک تشکیل می‌دهند. روش هیدروپونیک یک روش پیشرفته باغبانی و کاشت گیاه بدون خاک است به گونه‌ای که ریشه‌ها در هوای بسیار مرطوب باید نگاه داشته شود یا در آب قرار گیرد که در این روش گیاه در آب غنی از مواد مغذی رشد می‌کند.

کشت گلخانه‌ای درختان میوه در خراسان رضوی

کشت گلخانه‌ای درختان میوه به صورت پایلوت در بیش از پنج هزار مترمربع اراضی استان خراسان رضوی وجود دارد. این کشت شامل: تولید میوه نوبرانه و خارج از فصل، محصولاتی همچون اﻧﮕﻮر، گیلاس، لیمو ترش، موز و هلو و شلیل است.در ﺣﺎلﺣﺎﺿﺮ برنامه ریزی برای ﭘﺮورش درﺧﺘﺎن ﻣﯿﻮه ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﻌﺘﺪﻟﻪ، ﻧﯿﻤﻪﮔﺮﻣﺴﯿﺮی و ﮔﺮﻣﺴﯿﺮی در گلخانه یا فضای شبه گلخانه ای حفاظت شده ادامه دارد و در اﯾﻦ ﺑﯿﻦ، ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻠﻮ، ﺷﻠﯿﻞ و اﻧﮕﻮر ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮔﻠﺨﺎﻧﻪای ﺟﺎﯾﮕﺎه وﯾﮋه ای دارد.

کشت گلخانه‌ای در شرایطی که آب و اهمیت مدیریت مصرف آن به یکی از اولویت‌های جهانی و منطقه‌ای تبدیل شده است، از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار بوده و تولید مضاعف با وجود مصرف آب کمتر، این شیوه کشت را به روشی محبوب برای همه کشور‌ها تبدیل کرده است.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

عملکرد استان خراسان رضوی در کشت پاییزه

بخش کشاورزی  استان خراسان رضوی  به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی کشور است . که با برخورداری از ظرفیت ها وتوانمندی‌های وسیع حدود یک میلیون هکتار سطح زیرکشت انواع محصولات زراعی و باغی را دارد.

با شروع فصل پاییز ،آماده سازی اراضی در شهرستان های مختلف استان خراسان رضوی جهت کشت محصولات پاییزه مانند گندم وجو و کلزا و چغندر قند آماده می شود .کشت پاییزه در بیش از ۴۵۷ هزار هکتار از اراضی خراسان رضوی صورت می گیرد.که به تفکیک شامل  ۱۲۶ هزار هکتار کشت گندم آبی ،‌ ۱۳۸ هزار هکتار جو آبی ، ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا و چغندر پاییزه ۱۰۰۰ هکتار است. سطح زیر کشت‌ دیم در استان خراسان رضوی ۱۷۹ هزار و ۵۰۰ هکتار است. که از این مقدار ۱۳۷ هزار هکتار متعلق به کشت گندم دیم و ۴۲ هزار و ۵۰۰‌ هکتار باقی مانده مربوط به کشت جو دیم است.

گندم و جو پاییزه در استان خراسان رضوی

سطح کشت دیم و آبی گندم پاییزه در این استان حدود ۱۸۱ هزار هکتار است. که از مجموع سطح زیر کشت گندم در استان، ۱۲۶ هزار هکتار کشت آبی و ۱۳۷ هزار هکتار کشت دیم است .که در مورد محصول جو نیز ۱۳۸ هزار هکتار کشت آبی و ۴۲ هزار و ۵۰۰ هکتار کشت دیم خواهد بود.

اقلیم خشک و نیمه‌خشک خراسان رضوی در ۲ دهه اخیر به شدت تحت تاثیر خشکسالی بوده است و به علت کاهش بارندگی‌ در سال های گذشته و خشکسالی‌های‌ اخیر میزان کشت گندم دیم و جو دیم در این استان کاهش پیدا کرده است.

سامانه‌های آبیاری نوین در خراسان رضوی 

استان خراسان رضوی در میزان اجرایی کردن طرح سامانه‌های آبیاری نوین ،رتبه اول کشور و از نظر سطح اجرا، رتبه سوم کشور را دارد.خراسان رضوی جزء استانهای برتر کشور در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری است. تجربه سالهای پیاپی خشکسالی نشان داده است که اهمیت اجرای این سامانه ها تا چه حد حیاتی است. ۹۰ درصد مصرف آب این استان مربوط به بخش کشاورزی است و همین امر ضرورت مدیریت مصرف آب را در این بخش را نشان می‌دهد.

راندمان آبیاری در روش‌های سنتی حدود ۴۰ الی ۴۵ درصد است .در صورتی‌که با اجرای روش‌های آبیاری نوین و تحت فشار این راندمان به بیش از ۷۰ درصد و در روش‌های قطره‌ای به بیش از ۹۰ درصد افزایش می‌یابد. نوع سیستم یا روش آبیاری نیز به نوع محصول از نظر زراعی و باغی بستگی دارد. بنابراین متناسب با نوع کشت، بهترین و مفیدترین شیوه آبیاری تعیین، طراحی و اجرا می‌شود.

تاکنون در سطح ۱۸۹ هزار و ۸۸۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان خراسان رضوی سامانه های آبیاری نوین اجرا شده است .که شامل آبیاری قطره‌ای، بارانی و کم فشار می‌شود.بیشترین سطح اجرایی سامانه‌های نوین آبیاری در خراسان رضوی ، به ترتیب مربوط به  شهرستانهای رشتخوار با هزار و ۲۱۸ هکتار، نیشابور با ۶۴۴ هکتار و بردسکن با ۶۳۰ هکتار می باشد.

آبیاری تحت فشار در ۱۰ درصد باغات آبی خراسان رضوی

در سطح ۳۲ هزار و ۷۲۳ هکتار (معادل ۱۰ درصد باغات آبی استان خراسان رضوی) سامانه های آبیاری تحت فشار اجرا شده است .که شامل ۴ هزارو ۲۴۲ هکتار بابلر، یکهزار و ۱۰ هکتار زیرسطحی، ۱۱ هزارو ۵۶۶ هکتار قطره ای سطحی، ۲ هزارو ۷۳۲ هکتار بارانی، ۲۲۱ هکتار تیپ، ۹ هزارو ۳۴۲ هکتار کم فشار با لوله پلیکا و ۳ و ۶۱۰ هکتار سایر موارد می باشد.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدیراحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

 

ادامه مطلب
 خراسان جنوبی و ظرفیت های کشاورزی
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

خراسان جنوبی و ظرفیت های کشاورزی

 

استان خراسان جنوبی در شرق ایران قرار دارد و سومین استان پهناور کشور است. این استان، بیابان‌های وسیعی دارد و از این نظر، سومین استان بیابانی کشور است. پهناورترین شهرستان کشور یعنی شهرستان طبس نیز در این استان قرار دارد.

آب و هوای استان خراسان جنوبی «خشک و بیابانی» است، ولی با توجه به نحوه قرار گرفتن مناطق پست یا مرتع به دو دسته «‌آب و هوای خشک و گرم»‌ و «‌آب و هوای خشک و ملایم» تقسیم می شود. آب و هوای خشک و گرم بیشتر در دشت ها، مناطق هموار مرکز ، غرب و جنوب غرب و آب و هوای خشک و ملایم در بخش های مرتفع شمالی، شمال غربی استان و اطراف بیرجند مشاهده می شود.

بخش کشاورزی خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل های بالایی است.بطوریکه بیش از ۱۵۱ هکتار از اراضی این استان باغی و زراعی است.

استان خراسان جنوبی نقش قابل توجهی در تولید برخی از محصولات باغی کشور دارد.شرایط اقلیمی منحصر به فرد خراسان جنوبی باعث شده در کاشت و تولید محصولاتی از قبیل عناب، زرشک، زعفران و سنجد پیشرو باشد. به طوری که این استان رتبه اول تولید محصولات باغی زرشک و عناب و رتبه دوم زعفران را در سطح کشور داراست.

در بخش زراعی استان خراسان جنوبی محصولاتی همچون گندم، جو، پنبه، حبوبات، محصولات جالیزی و گیاهان علوفه‌ای کشت مي‌شوند. علی‌رغم افزایش آفات کشاورزی در تولید پنبه و مصرف آب فراوان این محصول این استان سومین تولید کننده پنبه در کشور است. همچنین این استان در تولید محصول پر آب‌بر مانند چغندرقند نیز رتبه هشتم کشور را دارد.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

محصولات باغی و زراعی خراسان جنوبی

بخش کشاورزی خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل های بالایی است.که نقش قابل توجهی در تولید برخی از محصولات باغی و زراعی و گیاهان دارویی دارد.

در این مقاله رسان آب به بررسی محصولات باغی و زراعی در استان خراسان جنوبی خواهیم پرداخت. باما همراه باشید.

محصولات باغی خراسان جنوبی

شرایط اقلیمی منحصر به فرد خراسان جنوبی باعث شده در کاشت و تولید محصولاتی از قبیل عناب، زرشک، زعفران و سنجد پیشرو باشد. به طوری که این استان رتبه اول تولید محصولات باغی زرشک و عناب و رتبه دوم زعفران را در سطح کشور داراست.

این استان صاحب ۹۸ درصد سطح کشت عناب و زرشک کشور است .که از این سطح کشت ۹۸ درصد عناب و ۹۶ درصد زرشک کشور تولید می‌شود.۲۳ درصد اراضی کشت زعفران ایران در این استان واقع شده است ، که سالانه به طور میانگین ۴۵ تن زعفران در این استان تولید می شود.

از ۱۹۶هزار و ۱۱۶تن محصول باغی که در استان خراسان جنوبی تولید می شود،۸۲ هزار و ۴۴۱ تن زرشک،۷ هزار و ۳۸۳ تن عناب،۱۲هزار و ۶۵۱ تن پسته،۳۹ هزار و ۸۹۰ تن انار ، ۴ هزار و ۶۳۹ تن بادام،۱۴ هزار و ۳۶۵  تن تولیدات گلخانه‌ای و مابقی در سایر محصولات است.

محصولات زعفران، پسته، زرشک و عناب علاوه بر داخل استان به کشور‌های عربی، روسیه، اتحادیه اروپا، افغانستان، هندوستان و پاکستان نیز صادر می‌شود.

محصولات زراعی خراسان جنوبی

در بخش زراعی استان خراسان جنوبی محصولاتی همچون گندم، جو، پنبه، حبوبات، محصولات جالیزی و گیاهان علوفه‌ای کشت مي‌شوند. علی‌رغم افزایش آفات کشاورزی در تولید پنبه و مصرف آب فراوان این محصول این استان سومین تولید کننده پنبه در کشور است. همچنین این استان در تولید محصول پر آب‌بر مانند چغندرقند نیز رتبه هشتم کشور را دارد.

گیاهان دارویی خراسان جنوبی

عمده ترین گیاهان دارویی استان شامل آنغوزه، شیرین‌بیان، وشاء، آویشن، خاکشیر، زیره سبز، کلپوره، درمنه، بومادران، بابونه، کما، آلوئه ورا، سماق، نعنا فلفلی و نعنای محلی، به‌لیمو، اسطخودوس، رزماری، کتیرا، بادام کوهی، هزار خار، سیاه گینه، چرخه، عجوه، جوبک هراتی، باریجه، بنه، ورک، ارمک، قدومه، جعده، گرگ تیغ، چلیپای بیابانی، قلیانک و اسفند رومی است.

پیشینه کشاورزی در  خراسان جنوبی

بررسی پیشینه کشاورزی خراسان جنوبی نشان از آن دارد ، که در گذشته‌ای نه چندان دور این منطقه از کشاورزی خوبی با تولید بالا برخوردار بوده است.

بعد از تمدن سیلک نژادهای آریایی به سمت شرق ایران فعلی و حوالی زابلستان و گروهی به سمت نهاوند فعلی کوچ کردند. در نواحی جنوبی دو نوع محصول وجود داشت ، که هر دو نوع این محصول را "گاو" می‌خواندند. که بعدها به نواحی شرق ایران نیز گسترش یافت. یکی از آن دو محصول دانه‌هایی کوچک بود که هنوز نیز در خراسان جنوبی به دانه "گاورس" مشهور است. دیگری دانه‌ای شبیه گندم، اما باریک‌تر و کشیده‌تر که مردم آن را نیز "گاو" می‌نامیدند.که بر اثر مرور زمان نام آن به "جو" تبدیل شد.

دشت‌هایی از جمله ارتفاعات و تپه‌های مشجر در مناطقی که امروز خراسان جنوبی نامیده می‌شود، وجود داشت.وضع اراضی ایران در قدیم با امروز متفاوت بود .به علت تغییرات اقلیمی قسمت وسیعی از خاک ایران رطوبت خود را از دست داد و با نقش مردم در از بین بردن  جنگل‌ها ،سرانجام در ایران بیابان‌های خشک و وسیع به وجود آمد.

پیشینه کشاورزی در کوهستان "قهستان"

بعد از حمله تورانیان به زابلستان، ایرانیان به منطقه کوهستان "قهستان" کوچ کردند. آنها متوجه شدند که می‌توان در دامنه حاصل‌خیز کوه‌های قهستان گندم و جو کاشت . مزارعی که در دامنه آن کوه‌ها به وجود می‌آید، مانند مزارع سابق "سیلک" احتیاج به آبیاری نداشت و گندم و جو به خودی خود رشد می‌کرد و محصول می داد.

در قهستان وسایل پرورش دام فراهم بود و در دامنه کوه‌های آن منطقه مراتع وسیع وجود داشت که برای پرورش دام مناسب بودند.

یکی از گیاهانی که در کوه‌های قهستان به مقدار زیاد وجود داشت، "آنغوزه" بود . ایرانیان متوجه شدند، که هر گاه ساقه و ریشه گیاهان را بجوند و شیره‌اش را بمکند، عطش آنها رفع می‌شود.

از گیاهان دیگری که در قهستان کشت شد، می توان به ترتیب از پونه ، نعناع و جعفری نام برد.که در فصول به خصوصی به دست می‌آمد.همچنین از دیگر محصولات نواحی غربی خراسان جنوبی، آیسک،سرایان، فردوس، بشرویه و سه قلعه، انگور، هندوانه و خربزه دیم،گندم و جو بوده است.

به مرور زمان  با کاهش تدریجی آب کاشت محصولات با نیاز آبی کمتر از جمله انار و زعفران در این مناطق خراسان جنوبی معمول گشت.

گندم پاییزه در خراسان جنوبی

گندم پاییزه یکی از محصولات مهم و استراتژیک ملی است که با توجه به کشت پاییزه، بیش از25 درصد سطح زیر کشت محصولات زراعی استان خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است.سطح زیرکشت محصولات زراعی خراسان جنوبی 72هزار و 170 هکتار است که سالانه از این سطح 670 هزار تن محصول برداشت می‌شود.

در این مقاله از رسان آب درمورد گندم پاییزه و کشت آن در استان خراسان جنوبی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

معمولا گندم ها را به دو دسته کلی گندم بهاره و گندم پاییزه تقسیم بندی می‌کنند. این دو نوع علاوه بر آن که دانه‌هایشان از نظر رنگ ، بافت ، شکل و … باهم فرق دارد شرایط رشد آن ها نیز باهم متفاوت است . این دو نوع گندم را در دو زمان مختلف در سال کشت می‌ کنند  .گندم های پاییزه به نسبت گندم های بهاره ریشه‌های عمیق‌تر و پرپشت‌تری دارند که تا 200 سانتی متر در خاک نفوذ می‌کنند. این امر ناشی از آن است که گندم های پاییزه فصل رشد طولانی‌تری دارند.

زمان کاشت ارقام گندم در استان خراسان جنوبی از اوایل شهریورماه تا اواسط آذرماه است . همچنین زمان برداشت این محصول در استان خراسان جنوبی از اوایل خردادماه تا اواسط مردادماه می باشد .سطح زیرکشت گندم پاییزه آبی و دیم در این استان 21 هزار هکتار است .که به طور میانگین از این سطح 43 هزار تن گندم برداشت می شود.

بیشترین سطح زیرکشت گندم در خراسان جنوبی مربوط به شهرستان قاینات با 3 هزار و 235 هکتار و کمترین سطح زیرکشت مربوط به بیرجند با 250 هکتار است.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

خراسان جنوبی و کشت پاییزه این استان

در بخش زراعی استان خراسان جنوبی محصولاتی همچون گندم، جو، پنبه، حبوبات، محصولات جالیزی و گیاهان علوفه‌ای کشت مي‌شوند.محصولاتی که در پاییز در خراسان جنوبی کشت می‌شود شامل گندم، جو، کلزا و گلرنگ  است . محصولات کنجد، پنبه، چغندرقند، ارزن، آفتابگردان، سبزی و صیفی، ذرت، شلغم و چغندرعلوفه ای در فصل پاییز برداشت می‌شود.

کشت پاییزه در خراسان جنوبی از نیمه شهریور آغاز می شود و تا پایان آذرماه ادامه دارد. سطح کشت پاییزه در این استان ۴۱ هزار و ۶۴۵ هکتار باشد.  که از این سطح حدود  ۱۴۴ هزار و ۷۱۰ تن  محصول تولید می شود.

۹۰ درصد کشت پاییزه خراسان جنوبی گندم و جو است.سطح زیرکشت گندم و جو در خراسان جنوبی ۳۹ هزار و ۶۵ هکتار است. که از این مقدار ۱۸ هزار و ۶۵ هکتار گندم  است که حدود ۱۷ هزار و ۵۹۹ هکتار محصول از آن برداشت  می شود. سطح زیر کشت جو در این استان ۲۱ هزار هکتار است. که ۲۰ هزار و ۲۹۵ هکتار محصول از آن به برداشت می رسد.

سطح زیر کشت کلزا پاییزه در استان خراسان جنوبی ۲۱۷ هکتار است. که به طور میانگین از هر هکتار سطح زیرکشت کلزا حدود یک تن و ۷۰۰ کیلوگرم کلزا برداشت شود.

انتخاب رقم مناسب کشت توسط کشاورزان به منظور برداشت محصول خوب و با کیفیت، رعایت تاریخ کشت، عمق مناسب، تراکم مناسب، آماده سازی بستر مناسب کشت، انتخاب شیوه کشت مناسب و تنظیم و کالیبراسیون ادوات کشت از جمله نکاتی هستند که کشاورزان باید در کشت پاییزه مد نظر قرار دهند.

 کشت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی

خشکسالی های پی درپی اهمیت کشت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی را دو برابر کرده و توسعه آن می‌تواند نجات دهنده بخش کشاورزی و عاملی برای پیشرقت اقتصاد این استان باشد.

سطح کشت محصولات گلخانه‌ای در خراسان جنوبی 82.5 هکتار می باشد.که از این سطح زیر کشت حدود 16 هزار تن محصولات گلخانه‌ای تولید می شود. از مجموع تولیدات گلخانه ای خراسان جنوبی 50 درصد در داخل استان مصرف  و 50 درصد بقیه به خارج استان صادرمی شود.  بخش عمده ای از محصولات گلخانه ای این استان در تهران بسته بندی و به كشور روسیه صادر می شود.

از  عمده محصولات تولیدی گلخانه های استان خراسان جنوبی می توان به خیار، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، سبزی، صیفی و غیره اشاره كرد. همچنین 3 واحد تولیدی گلخانه‌ای برای گیاهان زینتی و آپارتمانی در این استان به نسبت سال های قبل فعال هستند.

مشکلات و مزیت‌های کشت گلخانه‌ای در استان خراسان جنوبی

یکی از مشکلات خراسان جنوبی را در زمینه توسعه گلخانه‌ای ضعف در زیرساخت‌ها و دور بودن ازبازارهای مصرف هدف می باشد که محدودیت هایی را این مسئله ایجاد می کند. همچنین به دلیل شرایط اقلیمی بادهای شدیدی در این خطه وجود دارد که  مشکلاتی را برای گلخانه‌داران ایجاد می‌کند.

در زمینه مزیت‌های می توان گفت که برخی از نقاط استان مانند طبس و نهبندان از درجه حرارت بالا حتی در فصول سرد برخوردار هستند. این موضوع می‌تواند به تولید محصولاتی که به درجه حرارت بالا نیاز دارند، همچنین تهیه محصولات با استفاده اندک از حامل‌های انرژی کمک کند.

كشت گلخانه‌ای به‌عنوان روشی پیشرفته می‌تواند راهی مطمئن برای رونق كشاورزی به خصوص در مناطق كم‌آب مثل خراسان جنوبی محسوب شود.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 کشت بهاره استان خراسان جنوبی

سالانه ۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی خراسان جنوبی زیر کشت انواع محصولات قرار می‌گیرد .که از این میزان ۴۰ هزار هکتار کشت پاییزه و ۳۰ هزار هکتار مربوط به کشت بهاره است.  عمده محصولات زراعی استان خراسان جنوبی شامل گندم، جو، پنبه، محصولات جالیزی و دانه‌های روغنی است.

در این مقاله از رسان آب ، کشت بهاره در استان خراسان جنوبی را بررسی خواهیم کرد . با ما همراه باشید.

گیاهان به لحاظ تاریخ کاشت به دو دسته بهاره و پاییزه تقسیم می‌شوند. کاشت بهاره در خراسان جنوبی از نیمه اسفندماه آغاز و تا پایان خردادماه ادامه دارد و برداشت این گروه محصولات از اواسط تابستان آغاز و تا اواخر پاییز ادامه دارد. کشت بهاره برای محصولاتی مانند حبوبات، سبزی و صیفی، جالیز، سبزیجات، پنبه، چغندرقند، دانه‌های روغنی و محصولات علوفه‌ای است.  انواع محصولات  این کشت در خراسان جنوبی شامل سورگوم علوفه ای، سورگوم دانه ای، چغندر علوفه ای، چغندر قند، ارزن، انواع سبزی و صیفی، ذرت و پنبه است.

۱۷ هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی زیر کشت بهاره می رود . که میانگین تولید ۴۴۰ هزار و ۷۵۰ تن محصول پیش بینی می شود. از این میزان سطح زیر کشت ،کشت چهار هزار و ۸۱۰ هکتار سبزی و صیفی، هزار هکتار ذرت، هزار و ۲۰۰ هکتار چغندر علوفه ای، ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار سورگوم علوفه ای، هزار و ۳۰۰ هکتار سورگوم دانه‌ای، دو هزار هکتار ارزن، ۵۰۰ هکتار چغندرقند و شش هزار و ۸۳۰ هکتار پنبه در استان خراسان جنوبی برای کشت بهاره در نظر گرفته می شود.

بیشترین سطح زیر کشت محصولات کشت بهاره در استان خراسان جنوبی مربوط به شهرستان بشرویه است.

خراسان جنوبی استانی پیشرو در سامانه های نوین آبیاری

خراسان جنوبی رتبه نخست کشور را در مجموع مقدار سیستم های نوین آبیاری  اجرا شده و در حال اجرا ، کسب کرده است.  توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در خراسان جنوبی می‌تواند رونق تولید را در این استانی که با خشکسالی درگیر است رقم بزند و خشکسالی‌ها را مهار کند.

مجموع اراضی آبی استان خراسان جنوبی 141 هزار هکتار است .که امکان اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در بیش از 80 درصد این اراضی وجود دارد .مابقی به دلیل نبود کیفیت آب، خاک یا سایر موارد، امکان اجرا وجود ندارد . جهش سیستم های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی این استان از سال 96 شکل گرفت و اوج آن در سال 98 با افزایش 100 درصدی اعتبارات این حوزه بود. سال 96 رتبه این استان از نظر تجهیز به سامانه های نوین آبیاری 28 بود که در سال 99 به ششم کشوری ارتقا یافت.

سیستم های آبیاری نوین تا کنون در38هزار و 176 هکتار از اراضی استان خراسان جنوبی اجرا شده است .که معادل حدود 27 درصد اراضی دارای قابلیت اجرای سیستم های نوین آبیاری است.

به ازای اجرای هر هکتار سامانه آبیاری نوین چهار هزار متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود .که این میزان صرفه‌جویی در استان کم‌آب خراسان جنوبی رقم چشمگیری است. با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، مصرف آب در بخش کشاورزی این استان بنا بر اعلام شرکت آب منطقه‌ای از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب به ۸۸۴ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

بیشترین پروژه‌های قابل افتتاح و بهره برداری سیستم های نوین آبیاری در خراسان جنوبی مربوط به شهرستان بیرجند با 55 پروژه، شهرستان زیرکوه با 21 پروژه و شهرستان خوسف با 18 پروژه است.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

ادامه مطلب
 کشاورزی در استان آذربایجان غربی
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

کشاورزی در استان آذربایجان غربی

 

آذربایجان غربی با تولید بیش از ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی  و کسب رتبه نخست در تولید برخی محصولات کشاورزی ، یکی از قطب های مهم تولیدی در کشور است. این استان  با دارابودن حدود یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت و ۸۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت اعم از باغی و زراعی یکی از استان های پیشرو در بخش تولیدات کشاورزی است.

سطح زیر کشت محصولات زراعی ۷۰۰ هزار هکتار است.  که ۲.۳ درصد اراضی کشور را شامل می شود.استان آذربایجان غربی با ۱۱۵ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی چهار درصد از تولید این بخش کشور را به خود اختصاص داده است و سالانه با تولید بیش از ۱.۵ میلیون تن محصولات باغی سهم مهمی در این بخش را عهده دار است.

سالانه حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود. چهار میلیون و ۷۰۰ هزارتن محصولات زراعی در این استان  تولید می شود. که در تولید بسیاری از محصولات زراعی کشاورزی، رتبه های برتر کشور مربوط به استان است. گندم، جو، یونجه، چغندرقند را از مهمترین محصولات زراعی استان آذربایجان غربی است. هم اکنون ۱۰ درصد یونجه، ۳۳ درصد چغندرقند و ۶ درصد از گندم کشور در استان آذربایجان غربی تولید و روانه بازار مصرف می شود. همچنین استان آذربایجان غربی در تولید سیب درختی، عسل و چغندر قند و پرورش آبزیان رتبه نخست را درکشور کسب کرده است.

خاک آذربایجان غربی یکی از خاک های حاصل خیز برای پرورش گونه‌های گیاهی و محصولات کشاورزی فراوانی است.که در میان صدها محصول، برخی از آنان توانسته‌اند جایگاه خود را در سبد صادراتی آذربایجان غربی یافته و برای اقتصاد استان نقش آفرین باشند.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 استان آذربایجان غربی و محصولات کشاورزی آن

استان آذربایجان غربی قطب کشاورزی به شمار می رود و این استان نقش مهمی در تولید محصولات باغی و زراعی در کشور داشته است.این استان با تولید بیش از ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی درسال و کسب رتبه نخست در تولید سیب درختی، عسل و چغندر قند و پرورش آبزیان یکی از قطبهای مهم تولیدمحصولات کشاورزی در کشور است.

در این مقاله به بررسی تولید سیب ، چغندرقند و کلزا در استان آذربایجان غربی می پردازیم.با ما ، رسان آب ، همراه باشید.

تولید سیب در  آذربایجان غربی

در میان محصولات کشاورزی، محصول سیب جایگاه ویژه ای در این استان دارد . آذربایجان غربی را می توان قطب تولید سیب در کشور دانست. البته این محصول توانسته علاوه بر تامین نیازهای کشور، جایگاه خوبی در سبد صادراتی استان نیز پیدا کند . بیشترین سطح تولید سیب به ترتیب در شهرستان‌های ارومیه و اشنویه، میاندوآب، سلماس و مهاباد است.

چغندرقند؛ محصول استراتژیک تولیدی آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی را می‌توان قطب تولید چغندرقند در کشور دانست . طبق گفته مسئولان نزدیک به ۴۰ درصد مجموع تولید کشوری چغندرقند مربوط به آذربایجان غربی است.۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی این استان زیر کشت محصول چغندر قند می رود.

برخورداری استان آذربایجان غربی از آب و خاک مناسب و استفاده از بذرهای تک جوانه و پرمحصول و از سویی فعالیت پنج کارخانه قند ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده بر ظرفیت این استان در تولید این محصول کشاورزی افزوده است.

آذربایجان‌غربی از مراکز  تولید کلزا 

آذربایجان غربی را می توان از مراکز مستعد تولید کلزا در کشور دانست.کشت کلزا در حال حاضر در سطح این استان از شرایط مطلوب و بسیار خوبی برخودار است.سه هزار و ۶۸۶ هکتار از اراضی استان آذربایجان غربی زیر کشت کلزا رفته است .

آذربایجان غربی از مهم ترین قطب های کشت و تولید گیاهان دارویی

هر شهرستان در منطقه آذربایجان غربی را می توان محل رویش گیاهانی از نوع خاص همچون بادرشبو، نعناع فلفلی و معمولی، بیدمشک، پونه و صدها نوع گیاه دیگری دانست که مشابه آن در نقاط بسیار کمی از کشور دیده می شود.این استان به دلیل تنوع اقلیمی می تواند به  قطب‌ تولید گیاهان دارویی در کشور تبدیل شود.

 

آذربایجان غربی با تولید روزافزون محصولات و فراورده‌های کشاورزی به عنوان قطب تولید در کشور محسوب می‌شود . این استان با خاک حاصل‌خیز و شرایط آب و هوایی، موقعیت بسیار خوبی برای توسعه بخش کشاورزی دارد.

تولید محصول گندم در آذربایجان غربی

سالانه ۸۰۰ هزارهکتار از زمینهای کشاورزی استان آذربایجان غربی زیرکشت انواع محصولات زراعی قرار می گیرد ، که ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار آن مربوط به تولید محصول گندم است.گندم، چغندرقند، سیب درختی و انگور محصولاتی هستند که آذربایجان غربی در تولید آن ها پیشتاز کشور است . ۷۰۰ هزار هکتار زمین زراعی و ۱۱۵ هزار هکتار باغ این استان مناسب برای تولیدات در زمینه کشاورزی هستند.

از مجموع ۳۸۱ هزارهکتار از اراضی که زیر کشت  محصول گندم قرار می گیرد، ۹۱ هزار هکتار به صورت آبی و ۲۹۰ هزار هکتار نیز به صورت دیم کشت می شود .که از میزان  بیش از ۵۴۲ هزار تن گندم  برداشت می شود.

این استان جزو ۱۰ استان برتر در تولید محصول گندم است و گندم زارهای موجود نیاز داخل استان را تأمین می‌کند.بزرگترین گندم زارهای آذربایجان غربی در شهرستان‌های ارومیه، بوکان، میاندوآب، نقده، پیرانشهر، مهاباد و شاهین دژ قرار دارد.

میزان تولید محصول گندم در شهرستان های ارومیه و بوکان

شهرستان ارومیه از قطب‌های تولید گندم مرغوب در استان آذربایجان غربی است. بیش از ۴۳ هزار هکتار از زمین‌های ارومیه به کشت گندم اختصاص دارد. که شامل ۱۰ هزار و ۴۵۲ هکتار گندم آبی و ۳۳ هزار و ۱۳۴ هکتار گندم دیم است .برداشت  محصول گندم در شهرستان ارومیه از ابتدای تیرماه آغاز می شود.همچنین علاوه بر ارومیه میزان بالایی از تولید گندم استان آذربایجان غربی مربوط به شهرستان بوکان با ۲۰ درصد کل تولید استان است .

روند نزولی تولید محصول گندم در  آذربایجان غربی

 آذربایجان غربی که یکی از مهمترین مراکز تولید و صادر کننده گندم به استان‌های دیگر بود، نیم دهه است که جایگاه خود را از دست داده و هرسال ضعیف‌تر عمل می‌کند.به دلیل کاهش بارندگی و پراکنش نامناسب، گرم شدن هوا و وزش بادهای گرم وخشک ، قدرت پایین خرید کشاورزان و قیمت بالای نهاده ها  تولید وبرداشت گندم در استان آذربایجان غربی با روند نزولی همراه شده است .

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

استان آذربایجان غربی و کشت گلخانه ای

کشت گلخانه‌ای به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه در اقتصاد استان آذربایجان غربی ، که یکی از مهمترین قطب‌های کشاورزی محسوب می‌شود ،مطرح است . در کشت‌های گلخانه‌ای مصرف آب در حدود 10 برابر کاهش می باید و عملکرد تولید محصول 12 برابر نسبت به کشت‌‌های مشابه در فضای باز  افزایش می یابد. تولید محصولات کشاورزی به صورت کشت گلخانه‌ای در تمام طول سال انجام می‌گیرد . این محصولات تولیدی نیز از کیفیت بالایی برخوردار است.  می‌توان برای برون رفت از بحران کم‌آبی دریاچه ارومیه و بحران خشکسالی و توسعه کشاورزی پایدار و مدرن ،کشت گلخانه‌ای در استان را توسعه داد.

۲۲۰ واحد گلخانه فعال به مساحت ۶۱.۵ هکتار در سطح ۱۶ شهرستان استان آذربایجان غربی وجود دارد . که بیشترین تعداد گلخانه‌ها در شهرستان های ارومیه ، نقده ، خوی ، میاندوآب و مهاباد قرار دارد.

عمده محصولات تولیدی گلخانه های استان آذربایجان غربی شامل خیار، گوجه فرنگی، توت فرنگی، گیاهان دارویی، نهال، گل شاخه بریده، گل و گیاهان زینتی، نشا و سایر محصولات است.سالانه ۲۳۸.۷ تن توت فرنگی، ۱۴۳تن گیاه دارویی، ۶۰ تن میوه درختی، ۲.۶۲ میلیون اصله نهال، ۲.۵ میلیون شاخه گل، ۳.۲ میلیون گل و گیاه گلدانی، ۲۰ میلیون بوته نشاء سبزی و ۲ میلیون بوته نشاء گیاهان دارویی در گلخانه های استان تولید می شود.

تولید پایدار محصول در تمام فصول سال، کنترل بهتر آفات و بیماریها، عملکرد بالای تولید ۱۰ برابر بیشتر نسبت به کشت‌های مشابه در فضای باز، بهینه کردن وکاهش مصرف آب تا ۱۰ برابر کمتر از کشت های مشابه در فضای باز از مهمترین مزیت های  نوع کشت گلخانه ای است.

کشت پاییزه در آذربایجان غربی

آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی  است.که حدود ۶۹ درصد مزارع با سطح ۲۹۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت پاییزه محصولات دیم می رود.

در این مقاله به بررسی کشت پاییزه گندم و محصولات علوفه ایی و کلزا در استان آذربایجان غربی می پردازیم . با ما رسان آب همراه باشید.

کشت پاییزه گندم در استان آذربایجان غربی

 ۱۴۶ هزار هکتار از مجموع ۳۷۴ هزار گندم زار آبی و دیم این استان زیر کشت گندم پاییزه می رود. کشت این محصول از اواخر شهریور ماه اغاز می شود.که حدود ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم آبی و ۲۹۰ هزار هکتار نیز زیر کشت گندم دیم پاییزه می‌رود .که متوسط عملکرد گندم آبی در سال‌های اخیر ۴.۲ تن و گندم دیم ۱.۱ تن بوده است.

ارقام مهم کشت پاییزه گندم آبی در استان آذربایجان غربی شامل ؛ زارع – پیشگام – میهن – اروم – الوند – زرین و  گندم دیم شامل ؛ سرداری – آذر2 – رصد – هما – اوحدی -  یو ان 11 می باشد.

کشت پاییزه محصولات علوفه ایی در استان آذربایجان غربی

سطح کشت محصولات علوفه‌ای پاییزه در این استان، 50 هزار و 300 هکتار از اراضی کشاورزی است . که شامل جو دیم، یونجه، ماشک و خلر می باشد.از این میزان 40 هزار هکتار زیر کشت پاییزه جو دیم، 300 هکتار یونجه، ماشک و خلر هر کدام 500 هکتار است .از این میزان سطح زیر کشت محصولات ، 48 هزار تن جو دیم، ۲هزار و 700 تن یونجه، هزار تن ماشک و هزار تن خلر  برداشت می شود.

کشت پاییزه دانه روغنی کلزا در استان آذربایجان غربی

کشت پاییزه دانه روغنی کلزا درسطح ۹ هزار هکتار از مزارع استان آذربایجان غربی کشت می شود. زمان طلایی کشت کلزا در آذربایجان‌غربی از ۱۰ شهریور تا ۷ مهر است .در بین شهرستان‌های استان آذربایجان غربی ، نقده با سهمیه ابلاغی  ۱۱۰۰ هکتار، شهرستان پیشرو در کشت کلزا است و شهرستانهای بوکان و میاندوآب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. ارقام مهم کشت پاییزه کلزا در استان آذربایجان غربی شامل ؛اوکاپی می باشد.

 

روش‌های کشت پاییزه در کشتزارهای آذربایجان‌غربی مطلوب است. در این استان  اقدامات قابل توجهی برای حفظ رطوبت خاک انجام شده است که در عین سختی کار، فواید زیادی برای تولید محصول دارد.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در آذربایجان غربی

توسعه سیستم‌های آبیاری نوین با توجه به وضعیت آب‌های سطحی و زیرزمینی و روند خشک شدن دریاچه ارومیه باید در اولویت نخست  بخش کشاورزی آذربایجان غربی قرار گیرد.

استان آذربایجان غربی از قطب‌های کشاورزی کشور است .که با مشکل کمبود منابع آبی روبه‌رو شده و توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در این استان راهکار برون‌رفت از مشکلات کشاورزی و کم‌آبی و بحران آب دریاچه ارومیه است.در بسیاری از مناطق آذربایجان غربی همچنان کشاورزان از شیوه‌های سنتی برای کشت و آبیاری محصول استفاده می‌کنند . این روش‌ها بیشترین سهم مصرفی آب را به دنبال دارد. توسعه سیستم‌های آبیاری نوین با هدف کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و دیگر مناطق استان در دست اجرا است .در حال حاضر ۱۸ درصد از اراضی کشاورزی استان آذربایجان غربی مجهز به  سیستم‌های آبیاری نوین است. که این میزان با اتمام طرح‌های در دست اجرا به ۳۳ درصد خواهد رسید.

 

۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در این استان دیم و ۳۱۰ هزار هکتار آبی و ۱۲۰ هزار هکتار نیز باغات است.از مجموع اراضی کشاورزی استان ۲۶۵ هزار هکتار برای اجرای طرح های آبیاری نوین مستعد هستند و ۶۶ هزار هکتار آن به شیوه های نوین آبیاری در کشاورزی تجهیز شده‌است. شیوه های نوین آبیاری، دومین پیشران توسعه بعد از گلخانه ها در آذربایجان غربی است.

 

در شیوه آبیاری مدرن میزان مصرف آب در هر هکتار چهار هزار و ۴۰۰ متر مکعب است که با اتمام طرح های نوین آبیاری اعم از تحت فشار و قطره ای در شمال و جنوب آذربایجان غربی می‌توان به درصد قابل توجهی از صرفه جویی وارتقای راندمان آبیاری دست یافت.این درحالی است که در شیوه آبیاری غرقابی در هر هکتار ۱۰ هزار متر مکعب مصرف آب وجود دارد که با توجه به الگوی کشت محصول، زراعی و باغی بودن این میزان متفاوت است.

 

محصولات بهاره در آذربایجان غربی

سالانه از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی استان، حدود ۴۰۰ هزار هکتار زیر کشت پاییزه و بقیه به کشت محصولات بهاره نظیر انواع حبوبات، سبزی و صیفی و انواع علوفه و چغندرقند و سایر محصولات بهاره اختصاص می یابد.

بیش از ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی زراعی دیم و آبی استان آذربایجان غربی به کشت محصولات بهاره اختصاص می یابد.کشت محصولات زراعی بهاره در استان آذربایجان غربی از اسفند ماه آغاز می شود و تا اواخر فروردین ماه و نیمه دوم اردیبهشت ماه ادامه می یابد .که حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی بهاره در استان آذربایجان غربی تولید شود.

چغندرقند، یونجه، ذرت، حبوبات، پیاز، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، خیار، هندوانه، خربزه و آفتابگردان جزو محصولاتی است ،که کشت آنان در اراضی زراعی آذربایجان غربی در فصل بهار انجام می‌شود.

سطح زیر کشت محصول چغندرقند ۳۲ هزار هکتار است که کشت آن از اسفند ماه آغاز می شود.همچنین یک‌هزار و ۵۵۰ هکتار سیب زمینی، ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار پیاز، چهارهزار و ۴۵۰ هکتار گوجه فرنگی، یک هزار و ۷۷۰ هکتار محصولات جالیزی، یک هزار و ۵۸۰ هکتار سایر سبزی و صیفی جات و ۷۰ هزار هکتار حبوبات در فصل بهار کشت خواهد شد.

برای محصول جو بهاره کشت ۴۷ هزار هکتار، ذرت دانه ای یکهزار و ۱۰۰ هکتار ، ذرت علوفه ای ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار، ۷ هزار هکتار یونجه دیم و ۹۰ هزار و ۴۰۸ هکتار یونجه علوفه ای سطح زیر کشت در نظر گرفته می شود.

شهرستان های ارومیه، بوکان، میاندوآب، شاهین دژ، نقده و پیرانشهر بیشترین تولیدات زراعی استان را به خود اختصاص داده‌اند. همه محصولات در تمامی نقاط استان کشت می‌شوند. اما شهر پیرانشهر در چغندر قند، چالدران در تولید سیب‌زمینی سر آمد هستند.همچنین شهرستان ارومیه در تولید انواع محصولات باغی، گندم، سبزی و صیفی و علوفه پیشتاز است.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

ادامه مطلب
استان  آذربایجان شرقی و بخش کشاورزی آن
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

استان آذربایجان شرقی و بخش کشاورزی آن

 

آذربایجان شرقی با داشتن یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و تولید سالانه پنج میلیون تن محصولات کشاورزی یکی از  مراكز عمده كشاورزي ایران است.

استان آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی(دیم-آبی) است . که از این میزان 800 هزار هکتار بصورت دیم مطلق و 300 هزار هکتار به طور آبی کشت می شوند. که 105 هزار هکتار آن مربوط به باغات بوده و مابقی در حوزه زراعت قرار دارد.استان آذربايجان شرقي با موقعيت و ويژگي خاص جغرافيايي و آب و هواي متنوع ، امكان توليد محصولات زراعي و باغي مختلفي را داراست.

در آذربایجان شرقی سالانه نزدیک به پنج میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که نشان از وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالای این منطقه دارد.

حوزه زراعت در بخش حبوبات و تولید عدس رتبه اول تا دوم کشور با سطح زیرکشت ثابت و طی سالهای مختلف به استان آذربایجان شرقی تعلق دارد . در علوفه و تولید یونجه هم به لحاظ سطح زیرکشت و هم میزان تولید رتبه اول کشور به  این استان  اختصاص دارد. بصورت کلی در تولید علوفه با توجه به تعداد دام های استان، مقام اول تا سوم کشور به آذربایجان شرقی تعلق دارد.تولید گندم در این استان مقام چهارم کشوری را به خود اختصاص داده است. در زیربخش باغبانی و تولید سیب مقام دوم کشور، تولید زردآلو رده اول، تولید سنجد رتبه اول کشور، در زغال اخته رتبه دوم کشوری و در سایر محصولات باغی رتبه های اول تا هفتم کشوری متعلق به این استان است.

هر ساله بیش از یک چهارم پیاز تولیدی کشور در استان آذربایجان شرقی تولید می‌شود. علاوه بر این مرغوب ترین نوع سیب زمینی مربوط به این استان و شهر سراب است.قسمت اعظم کشت فندق در آذربایجان شرقی انجام می‌شود . این استان از نظر تولید محصولات عمده باغی در تولید میوه‌های هسته‌ای رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.آذربایجان شرقی از نظر میزان تولید حبوبات همواره جزو پنج استان برتر کشور بوده است . شهر «تیمورلو» قطب تولید سیر شمال غرب کشور در این استان قرار دارد.

 استان آذربایجان شرقی به جزء محصولات گرمسیری که پتانسیل تولید در استان وجود ندارد ، در تولید اکثر محصولات کشاورزی مازاد بر مصرف استان، تولیدات کشاورزی دارد. که هم به استانهای مجاور و هم به 54 کشور جهان صادر می گردد.

صادرات محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی 

بخش کشاورزي استان آذربایجان شرقی در مقایسه با سایر استانهاي کشور، در صادرات محصولات کشاورزی از قابلیت بالایی برخوردار است. که در صورت استفاده بهینه از آن می توان گام های مهمی در راستای کاهش بیکاري و ارتقاي تولید در استان برداشت. بویژه این که این استان همجوار با جمهوري نخجوان، ارمنستان و آذربایجان می باشد. آذربایجان شرقی داراي مزیتهاي خوبی در صادرات برخی از محصولات کشاورزي از جمله میوه،تره بار، خشکبار و مواد گوشتی است.

محصولات کشاورزی استان ۱۳ درصد صادرات غیرنفتی استان را تشکیل می‌دهد و بعد از کالاهای صنعتی رتبه دوم صادرات از نظر گروه کالایی مربوط به بخش کشاورزی است.بیش از ۲۲ درصد صادرات استان آذربایجان شرقی به محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

محصولات گلخانه ای، گل و گیاه، خشکبار و محصولات لبنی از عمده صادرات بخش کشاورزی استان به دیگر کشورهای جهان هستند.محصولات کشاورزی این استان به 45 کشور صادر می‌شود؛ از جمله مهم‌ترین مقاصد صادراتی آذربایجان شرقی می‌توان به: عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه، هند، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و امارات اشاره کرد.

سهم صادرات محصولات زیربخش باغبانی استان، حدود ۶۶ درصد از کل صادرات محصولات کشاورزی استان را شامل می‌شود . که از جمله آن می‌توان به صادرات انگور خشک شده با بیش از ۶۰ هزارتن کشمش تولیدی اشاره کرد.صادرات محصول سیب درختی، از رقم خوبی برخوردار است . بیش از ۱۵ درصد سیب صادر شده توسط کشور از تولیدات استان محسوب می‌شود.انگلیس، هلند، دانمارک، گرجستان، آلمان، روسیه، سوئد، رمانی، سنگاپور و کشورهای حوزه خلیج فارس از مهم‌ترین مقاصد صادراتی گیاهان دارویی این استان هستند.صادرات زردآلوي خش کشده به ترکیه بهترین گزینه صادراتی براي محصولات بخش کشاورزي(زیربخشهاي زراعت، باغبانی و دام و طیور) آذربایجان شرقی است. گزینه هاي بعدي به ترتیب
صادرات هندوانه به ترکیه، صادرات انگور خشک شده به الجزایر، صادرات انگور خشک شده به تونس،صادرات زردآلوي خشک شده به لبنان، صادرات انگور خشک شده به مصر و صادرات هندوانه به رومانی هستند.

کشت گندم در آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی ششمین قطب تولید گندم در کشور است و ۸ درصد کشت گندم مورد نیاز کشور در این استان تولید می‌شود.سالانه در حدود ۴۰۰ هزار هکتار از وسعت یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتاری مزارع آذربایجان شرقی زیر کشت گندم می‌رود.

در این مقاله از رسان آب به بررسی کشت گندم در استان آذربایجان شرقی می پردازیم.در ادامه با ما همراه باشید.

سالانه حدود 457 هزار هکتار از مزارع در استان  آذربایجان شرقی زیر کشت گندم می رود که از این مقدار 75 هزار هکتار آبی و بقیه دیم است. که از این میزان حدود 742 هزار تن گندم از مزارع دیم و آبی استان برداشت می شود.تنوع ارقام محصول گندم دیم در استان خوب است اما در مورد گندم آبی این‌گونه نیست.یاز بذری گندم دیم استان ۷۵ هزار تن و در گندم آبی ۱۵ هزار تن است.ارقام گندم دیم شامل ؛ «باران»، «هما»، «هشترود» و «آذر ۲» و  در بخش گندم آبی، شامل ارقام «پیشگام» و «میهن» می باشد.

از عمده شهرستان‌هایی که گندم و به خصوص گندم دیم کاشته می‌شود ، می‌توان به تبریز ،هشترود، چاراویماق، میانه، مراغه، سراب، بستان آباد، اهر و کلیبر اشاره کرد.

کاشت گندم در شهرستان هشترود

شهرستان هشترود چندین سال است که قطب تولید گندم در استان آذربایجان شرقی می باشد و رتبه اول تولید گندم را در آذربایجان شرقی دارد.حدود 95 هزار هکتار از مزارع شهرستان هشترود زیرکشت گندم دیم می باشد و یکهزار و 350 هکتار هم گندم آبی را شامل می گردد.

کاشت گندم در شهرستان تبریز

در شهرستان تبریز حدود ۴۴ هزار هکتار اراضی زراعی وجود دارد. که ۲۲ هزار هکتار آن دیمی و ۲۲ هزار هکتار آن آبی است. با کشت حدود هشت هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی و کشت چهار هزار هکتار گندم دیمی، در مجموع ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم کشت در این شهرستان تولید می شود.

 

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

 صنعت گلخانه ای در آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی از قطب های صنعت گلخانه ای کشور محسوب می شود. به گونه ای که بزرگ ترین گلخانه کشور و خاورمیانه در منطقه آزاد ارس واقع شده است . که محصولات خود را در قالب چرخه کامل تامین و تولید، به کشورهای منطقه قفقاز و حاشیه خلیج فارس صادر می کند.

 

توسعه کشت گلخانه‌ای در آذربایجان‌شرقی در سال‌های اخیر  این ناحیه را به یکی از استان‌های پیشرو در صنعت گلخانه ای تبدیل کرده است . همچنین زمینه کشاورزی چهار فصل را نیز در آن فراهم کرده است.استان آذربایجان شرقی دارای پتانسیل‌هایی نظیر اقلیم مناسب، دسترسی و نزدیکی به بازارهای خارجی، وجود نیروهای متخصص و هم‌چنین داشتن مجموعه بزرگ گلخانه داری در منطقه آزاد ارس است.

محصولات و شهرستان های کشت گلخانه ای در آذربایجان شرقی

تعداد ۵۱۰ واحد گلخانه ای به وسعت ۲۷۸ هکتار در استان آذربایجان شرقی وجود دارد .توت فرنگی، گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه ای، قارچ خوراکی، سبزیجات، رُز شاخه بریده، تولید گل های زینتی و  گلدانی، بخشی از محصولات اصلی گلخانه های آذربایجان شرقی در فصول سرد سال است .۱۲۱ هکتار از گلخانه های استان به تولید محصول گوجه فرنگی، ۶۶ هکتار به تولید محصول خیار، ۶۰ هکتار به تولید فلفل دلمه ای، پنج هکتار سایر سبزیجات، ۲۰ هکتار به رُز شاخه بریده، ۴ هکتار به تولید توت فرنگی و ۲ هکتار نیز به تولید گل های زینتی گلدانی اختصاص دارد.  که علاوه بر تامین نیازهای داخلی، بخش عمده ای از آنها نیز به خارج از کشور، با اولویت روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس، صادر می شود.

شهرستان جلفا با داشتن ۱۰۰ هکتار گلخانه رتبه نخست استان آذربایجان‌شرقی را در صنعت گلخانه ای دارد. شهرستان تبریز با سطح ۳۰.۴ هکتار گلخانه، شهرستان مرند با سطح ۱۶.۹ هکتار گلخانه و شهرستان شبستر با سطح ۱۶.۸ هکتار گلخانه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

آذربایجان شرقی از قطب های صنعت گلخانه ای کشور محسوب می شود. به گونه ای که بزرگ ترین گلخانه کشور و خاورمیانه در منطقه آزاد ارس واقع شده و محصولات خود را در قالب چرخه کامل تامین و تولید، به کشورهای منطقه قفقاز و حاشیه خلیج فارس صادر می کند.

زمان کاشت محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی

برای اینکه بتوانید برداشت بهتری از تولید محصولات خود داشته باشید، مطالعه زمان کاشت محصولات کشاورزی یکی از بهترین راه ها برای این مسیر می باشد.محصولات صیفی و سبزی یکی از متنوع ترین گروه بندی محصولات کشاورزی هستند. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که کاشت، داشت و برداشت این محصولات از یک قاعده عمومی پیروی کند.

در این مقاله در رسان آب به بررسی زمان کاشت محصولات در استان آذربایجان شرقی می پردازیم . با ما همراه باشید.

بهترین زمان برای کشت گندم در آذربایجان شرقی در پهنه خشک با زمستان خنک و تابستان گرم، از 1 آبان ماه تا 30 آبان ماه و در  پهنه نیمه خشک با زمستان سرد و تابستان گرم 1 مهر ماه تا 30 مهر ماه می باشد .

این زمان برای کشت گیاه جو بهاره در پهنه خشک با زمستان خنک و تابستان گرم ، از 20 اسفند ماه تا 15 فروردین ماه می باشد. همچنین در پهنه نیمه خشک ، از 25 اسفند ماه تا 20 فروردین ماه می باشد.

برای کشت گیاه یونجه در پهنه خشک با زمستان خنک و تابستان گرم در استان آذربایجان شرقی ، بهتر است در تاریخ 21 فروردین تا 31 فروردین ماه اقدام شود . همچنین در پهنه نیمه خشک با زمستان سرد و تابستان گرم ، تاریخ 1 اردیبهشت ماه تا 10 اردیبهشت ماه مناسب برای کشت می باشد.

برای گیاه پیاز در پهنه خشک  در استان آذربایجان شرقی اوایل فروردین تا اواسط فروردین بهترین زمان کاشت می باشد. همچنین برای گیاه هویج این زمان از 10 اردیبهشت تا 25 اردیبهشت است .

در پهنه خشک با زمستان خنک و تابستان گرم در استان آذربایجان شرقی، برای کشت  گیاه گوجه فرنگی باید از نیمه فروردین ماه تا اواخر فروردین اقدام به کشت نمود.

بهترین زمان کشت گلرنگ در استان آذربایجان شرقی ، 20 اسفند تا 20 فروردین و برای گیاه پنبه اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت می باشد.

گیاه کلزا ، یک گیاه کشت پاییزه می باشد . بهترین زمان کاشت این گیاه در استان آذربایجان شرقی  اول  تا آخر ماه می باشد.

اگر تصمیم به کشت گیاه آفتابگردان در این استان دارید ، بهتر است از  20 اسفند تا 25 فروردین ماه شروع به کشت این محصول نمایید .

بهترین زمان کشت ذرت دانه ایی در این استان حاصلخیز از اول اردیبهشت تا 10 اردیبهشت و برای ذرت علوفه ایی اول اردیبهشت تا 15 اردیبهشت می باشد.

 

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

محصولات استراتژیک پاییزه در آذربایجان شرقی

با توجه به وضعیت آب و هوایی کشور و استان آذربایجان شرقی، کشت بیشتر محصولات زراعی به خصوص محصولات استراتژیکی مانند گندم، جو و کلزا در پاییز انجام می‌شود .بنابراین آغاز فصل پاییز ، برای کشاورزان بسیار مهم است.

در این مقاله از رسان آب ، در مورد کشت پاییزه در استان آذربایجان شرقی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است و این استان سالانه نزدیک به پنج میلیون تن تولیدات کشاورزی دارد.۷۲۰ هزار هکتار از اراضی این استان زیر کشت محصولات استراتژیک پاییزه می‌رود. که حدود ۵۰۰ هزار هکتار آن به کشت غلات و کلزا اختصاص دارد.که این مقدار کشت در ۲۱ شهرستان استان انجام  می شود.

در خصوص کشت محصولات  پاییزه در  استان آذربایجان شرقی بیشتر بر کاشت دیم و تناوب محصولات زراعی تاکید می‌شود. (به جای آیش بهتر است تناوب در حبوبات و محصولات علوفه‌ای کشت شود ، تا از زمین‌ها به صورت بهینه استفاده شود.) چرا که رعایت تناوب کشت در مزرعه ضمن اینکه از بروز آفات و بیماری‌ها پیشگیری می‌کند، در افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید در واحد سطح نیز موثر است.

کشت پاییزه محصول استراتژیک گندم و جو در آذربایجان شرقی

۴۵۰ هزار هکتار از اراضی پاییزه استان آذربایجان شرقی زیر کشت گندم و ۶۰ هزار هکتار نیز زیرکشت جو می رود.که  ۳۸۰ هزار هکتار کشت دیم  برای زراعت گندم و حدود ۷۰ هزار هکتار  برای کشت آبی گندم  در نظر گرفته می شود.کشت پاییزه گندم در استان آذربایجان شرقی از مناطق سردسیری شهرستان های اهر و سراب آغاز می شود .

 آبیاری نوین در آذربایجان شرقی

بخش کشاورزی، از یک طرف مسئول امنیت غذایی و از طرف دیگر مصرف کننده اصلی آب است.دستیابی به امنیت غذایی بدون امنیت در آبیاری ممکن نیست. بنابراین، بهبود بهره وری آب کشاورزی در یک اقدام مهم برای تأمین امنیت جهانی آب و غذا ضروری است .

استان آذربایجان شرقی یکی از استان هایی است که در منطقه کم آب قرار دارد.خشکسالی های اخیر در سال های گذشته در سطح استان ، باعث وارد شدن خسارات جدی به محصولات کشاورزی این استان شده است.

در آبیاری سنتی بهره وری آب یا همان کارآیی مصرف آب بسیار پایین است.برای استفاده بهینه از آب، روش‌های مدرن آبیاری که همان آبیاری تحت فشار می‌باشد، استفاده می شود ، که شامل آبیاری قطره ای، بارانی، تیپ و جالیزی است.وسعت اراضي آبي و ديم استان آذربايجان شرقي به ترتيب ۴۱۲ و ۸۰۸ هزار هکتار (در مجموع يک ميليون و ۲۲۰ هزار هکتار) است . در ۱۵۰ هزار هکتار از اراضي آبي استان قابليت اجراي سامانه‌هاي نوين آبياري وجود دارد.

که تاکنون سامانه آبیاری نوین در ۵۶ هزار و ۴۵ هکتار از اراضي کشاورزي استان آذربایجان شرقی اجرا شده است.  که در ۳۰ هزار و ۸۱۹ هکتار سامانه‌هاي باراني، ۲۴ هزار و ۱۷۰ هکتار سامانه‌هاي قطره‌اي و يکهزار و ۵۵ هکتار سامانه‌هاي کم فشار اجرا شده است.( در ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آذربایجان شرقی به علت شوری منابع آبی امکان اجرای سامانه های تحت فشار وجود ندارد. به همین دلیل در اراضی کشاورزی ۱۲ شهرستان واقع در حوزه دریاچه ارومیه سامانه های آبیاری کم فشار  اجرا می شود.)

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

ادامه مطلب
 کشاورزی در استان ایلام
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

کشاورزی در استان ایلام

 

ایلام یکی از مهم‌ترین مناطق مستعد تولیدات محصولات کشاورزی است.این استان با توجه به وجود آب و هوای چهار فصل دارای تنوع کشت انواع محصولات کشاورزی است .که وجود و نزدیکی مرز مهران برای صادرات یک مزیت بسیار بزرگ است.

ایلام را باید به علت برخوداری از منابع آبی، اراضی زراعی مرغوب، مراتع و خاک حاصلخیز یک استان کشاورزی خیز برشمرد.در خلا صنایع بزرگ صنعتی و تولیدی، بیش از یک سوم جمعیت استان ایلام در بخش‌های مختلف کشاورزی اشتغال دارند و بار اصلی اقتصاد و معیشت ایلام را بر دوش می‌کشند.استان ایلام دارای ظرفیتهای بزرگی در بخش کشاورزی است .به طوری که 20 نوع رقم محصول کشاورزی در این استان تولید می شود.لیموترش و لیموشیرین، زیتون، گردو، انگور، انار، انجیر، زردآلو از مهم‌ترین محصولات باغی، خیار، انواع صیفی و سبزی، گندم، جو، کلزا، زعفران، چغندر از مهم‌ترین محصولات زراعی استان ایلام است.

هرچند در ۲ سال زراعی اخیر کاهش محسوس نزولات جوی باعث کاهش تولید و برداشت محصولات کشاورزی در این استان شد. اما با این وجود اقتصاد بر پایه کشاورزی همچنان حرف اول را در استان ایلام می‌زند.

سهم استان ایلام از کل سطح برداشت محصولات زراعی کشور حدود ۲/۲ درصد (رتبه ۱۷) است .همچنین استان با تولید ۶۸۳ هزار تن معادل ۱/۱ درصد از کل تولید محصولات زراعی کشور در جایگاه ۲۶ قرار دارد.سالانه 450 هزار تن انواع محصول کشاورزی به ارزش 400 میلیارد تومان در استان ایلام تولید می شود .

در این استان گندم و برنج و همچنین ذرت به عنوان سه محصول مهم در نیازهای اصلی جامعه تولید می شود.  استان ایلام از نظر تولید گندم در رتبه ۱۴، جو رتبه ۲۱، برنج رتبه ۶، ذرت دانه‌ای رتبه ۵ و کلزا رتبه ۳ کشوری قرار دارد.

علی‌رغم بروز شدیدترین خشکسالی در استان ایلام میزان تولید محصولات زراعی در سال جاری در این استان ،شامل گندم ۲۳۵۰۰۰ تن، جو ۱۸۰۰۰ تن، شلتوک ۱۷۵۰۰ تن، ذرت دانه ای ۲۶۰۰۰ تن، دانه‌های روغنی ۱۳۰۰۰ تن، تولید انواع علوفه ۱۳۰۰۰۰ تن و سایر محصولات ۲۴۵ هزار تن است.

با شناسایی توانمندی‌های هر استان برای تولید محصولات کشاورزی می‌توان به تولیدات کشاورزی پایدار، استفاده و حفظ منابع طبیعی، اشتغال‌زایی، تامین نیازهای داخلی، افزایش صادرات و همچنین افزایش نرخ ارزآوری در استان دست یافت.

محصولات کشاورزی تولید شده در ایلام

استان ایلام دارای ظرفیتهای بزرگی در بخش کشاورزی است. به طوری که 20 نوع رقم محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی و بیش از پنج هزار هکتار باغات است.استان ایلام از نظر تولید گندم در رتبه ۱۴، جو رتبه ۲۱، برنج رتبه ۶، ذرت دانه‌ای رتبه ۵ و کلزا رتبه ۳ کشوری قرار دارد.

برنج

برنج یکی از محصولات مهم کشاورزی استان ایلام است .که هم اکنون سه هزار و 300 هکتار از اراضی استان ایلاک به کشت برنج اختصاص دارد .ارقام تولیدی برنج در استان ایلام شامل شمشیری و عنبربو است. که نوع عنبربو آن در شهرستان سیروان رونق دارد و در کشور معروف شده است.۴۰ هزار هکتار از اراضی زارعی استان به زیر کشت غلات به ویژه گندم، حبوبات، دانه های روغنی و علوفه رفته است. سهم گندم از سایر محصولات بیشتر است.

گندم

استان ایلام کیفی ترین گندم کشور را تولید می کند، هم اکنون ۲ برابر نیاز استان ایلام گندم در این  استان تولید می شود. ظرفیت ذخیره سازی سیلوهای گندم در ایلام ۴۵۰ هزار تن است.تولید گندم در ایلام  در بهترین شرایط ۳۲۶ هزار تن بوده و مازاد گندم عموما به استان های دیگر بخصوص تهران ارسال می شود.

کلزا

 استان ایلام به لحاظ تنوع شرایط اقلیمی خاص یکی از مناطق بسیار مستعد جهت کشت دانه‌های روغنی به شمار می آید.در استان ایلام سالانه بیش از ۲۰ هزار تن کلزا تولید می‌شود و این استان دارای رتبه سوم تولید کلزا در کشور است.

جو

50 هزار و 150 هكتار از اراضي استان ايلام در سال زراعي جاري زير كشت محصول جو رفته كه از اين مقدار يك هزار و 400 هكتار آبي و 48 هزار و 750 هكتار اراضي ديم است.ميزان جو برداشت شده از مزارع استان ايلام، 56 هزار تن است.

ذرت

۴۳۰۰ هکتار ذرت دانه ای و ۲۷۰۰ هکتار ذرت سیلویی در سطح استان ایلام کشت می شود.

محصولات باغی استان ایلام

سطح کل باغات استان ایلام در حال حاضر ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار است که از این میزان حدود ۸۸۳ هکتار آن غیربارور و مابقی سطوح درختان بارور است.سالانه در حدود ۲۳ هزار تن تولیدات محصولات باغی در استان است.عمده محصولات باغی استان ایلام شامل انگور با یک هزار و ۵۰۰ هکتار، گردو با حدود یک هزار و ۶۵۰ هکتار، هلو، زردآلو و زیتون و باغات انار است.

تپه علی کش و پیشینه کشاورزی در ایلام

استان ایلام در غرب ایران با پیشینه 11 هزار سال تمدن  مهد كشاورزی جهان است. ایلام و منطقه تاریخی تپه علی کش اولین محل كاشت غلات در جهان هستند.در گذشته ایلام به سرزمینی که از ولایات خوزستان ، لرستان،ایلام(کنونی)و کوه های بختیاری ترکیب یافته بود اطلاق می‌شد. حدود این سرزمین از طرف غرب به دجله، از طرف شرق قسمتی از پارس، از سمت شمال راهی که ازبابل به همدان و کرمانشاه می‌رفت و از سمت جنوب به خلیج فارس تا بوشهر  منتهی می‌شد.

استان ایلام دارای تپه های مهم و باستانی زیادی است.این تپه ها شامل علی کش، سبز، موسیان، فرخ آباد، چغا سفید و بیات تپه هستند.استان ایلام و منطقه تاریخی تپه علی كش به عنوان اولین محل كاشت غلات در جهان شناخته می شوند. ایلام از قدیمی ترین مناطق جهان در زمینه شكل گیری تمدن بوده و آثار به جا مانده از مناطق تاریخی این موضوع را تایید می كند.

 تپه علی کش و پیشینه کشاورزی

معروفترین این تپه ها علی کش است .که در سال1961 میلادی توسط فرانک هول و جیمزنیلی مورد بررسی و کاوش قرار گرفت. ساکنان علی کش به عنوان اولین کشاورزان پیش از تاریخ شناخته شده اند .چرا که موفق شدند در هزاره هفتم پیش از میلاد 2 نوع محصول گندم و جو را کشت کنند. همچنین علی کش یکی از نخستین مکان های بود که برخی حیوانات در آن اهلی شده بودند.9 هزار سال پیش در این منطقه برای نخستین بار در جهان اهلی سازی دانه های گیاهی آغاز شد و بشر در منطقه 'تپه علی كش' شهرستان دهلران به كشاورزی پرداخت.

روند گسترش كشاورزی و اسقرار بشر در دهلران

روند گسترش كشاورزی و اسقرار بشر در دهلران به سه دسته تقسیم می شود .كه نخستین مورد گروه كشاورزان دیم، دومین گروه كشاورزان آبی و گروه سوم گروه دامداران بودند . این سه گروه در طول تاریخ مكمل یكدیگر بوده و با هم پیوند كاملی داشته كه بعدها بر اثر وقوع تحولات آب وهوایی و دیگر مسائل، این منطقه شاهد افزایش، كاهش یا فقدان گروه‌های انسانی بوده است.

رودخانه‌های منطقه دهلران در دوران باستانی نشان دهنده استفاده از كانال‌ها و شیوه‌های پیشرفته انسانی است .در صورتی كه در دیگر مناطق جهان چنین چیزی وجود نداشته است.

منطقه تپه سفید با فاصله 200 الی 300 ساله پس از علی‌کش تاسیس شده است که برای اولین بار و توسط ساکنین منطقه محصولاتی همچون گندم شش‌پر، پنبه و کتان کشت شده است که به دنبال تاسیس این منطقه مسکونی تپه سبز نیز احداث شده است.

 

بیشتر مناطق ایران در حوزه خشك و نیمه خشك قرار دارد .اما ایلام با بارندگی 450 میلی متری در سال از استعداد و توانمندی بالایی برای تولید محصولات كشاورزی برخوردار است.که با استفاده از این قابلیت می توان به رشد و توسعه کشاورزی و همچنین اقتصاد در استان ایلام و کشور دست پبدا کرد.

 کشت گلخانه در ایلام

کشت گلخانه‌ای به صورت مدرن در سال‌های اخیر در نقاط مختلف کشور از جمله استان ایلام مورد توجه و توسعه قرار گرفته است. افزایش واحدهای گلخانه‌ای در استان ایلام در سال‌های اخیر باعث توسعه کشت محصولات مختلف کشاورزی و رونق اشتغال در مناطق محروم استان شده است.در استان ایلام به مدد بهره‌مندی از شرایط آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی، حاصلخیزی اراضی و زمین‌های مسطح مناسب کشت و زرع زمینه برای توسعه گلخانه‌ها فراهم و در سال‌های اخیر روند توسعه گلخانه‌ها به طور جدی پیگیری و اجرایی شده است.

محصولات گلخانه‌ای هیدروپونیک

افتتاح طرح مجتمع محصولات گلخانه‌ای هیدروپونیک صالح آباد در جنوب استان ایلام با تولید سالانه ۲۰ هزار تن محصولات مختلف و همچنین بهره برداری از پروژه گلخانه مدرن هیدروپونیک هلیلان با تولید سالانه یک هزار و ۷۰۰ تن محصولات صیفی در سال ۱۴۰۰، نوید آینده‌ای درخشان را پیش روی استان ایلام در کشت گلخانه‌ای گذاشته است.با توجه به مسئله جدی کم آبی در استان ایلام، توسعه کشت گلخانه‌ای مصرف آب ۱۰ برابر کاهش است . همچنین عملکرد تولید محصول نیز در مقایسه با کشت‌های مشابه در فضای باز ۱۲ برابر افزایش دارد.

علاوه بر این رونق تولید دربخش محصولات مختلف کشاورزی، اشتغال در مناطق محروم استان ایلام نیز رونق می‌گیرد. محصولات گلخانه‌ای را با توجه به وجود مرز مهران در استان ایلام می‌توان به راحتی عراق صادر کرد.

منطقه هلیلان

بزرگترین گلخانه استان ایلام در منطقه محروم هلیلان قرار دارد.این گلخانه به صورت هیدروپونیک است که در حال حاضر سطح زیرکشت گلخانه چهار هکتار است.این گلخانه با ظرفیت تولید سالانه یک هزار و ۷۰۰ تن محصولات صیفی جات می‌تواند بخشی از نیاز استان وحتی استان‌های همجوار را نیز تامین کند

 هیدروپونیک کشت کنترل شده‌ای است که نسبت به خاک مزایای زیادی دارد.روشی که بدون خاک و با استفاده از آب نیاز غذایی گیاه را تامین می‌کند .

یکی از محوری ترین و اصلی ترین سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی افزایش سطح گلخانه‌ها در کشور است.در استان ایلام در حال حاضر ۱۵ هکتار سطح زیرکشت گلخانه وجود دارد . در این گلخانه‌ها چهار هزار و ۵۰۰ تن محصولات مختلف تولید می‌شود.سالانه سه هزار تن محصولات مختلف گوجه، خیار و فلفل دلمه‌ای در گلخانه‌های استان برداشت می‌شود. کشت گلخانه منابع ارزشمندی برای استان ایلام است چرا که در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

 تولید گندم  در ایلام

استان با تولید ۶۸۳ هزار تن معادل ۱/۱ درصد از کل تولید محصولات زراعی کشور در جایگاه ۲۶ قرار دارد.در سال زراعی جاری بیش از ۱۴۴ هزار هکتار از اراضی زراعی کشاورزان ایلام برای تولید گندم آبی و دیم است. که از این مقدار ۶۰ هزار هکتار آن گندم آبی و۸۴ هزار هکتار نیز گندم دیم است.

در این مقاله به بررسی و میزان کشت گندم  در استان ایلام و شهرستان دهلران پرداخته ایم. با رسان آب همراه باشید.

ایلام به‌عنوان یکی از استان‌های تولیدکننده گندم در سطح کشور در تولید این محصول رتبه نخست کشوری دارد. استان ایلام دارای 340 هزار هکتار زمین قابل کشت است که هرساله از سوی کشاورزان مورد فعالیت های کشاورزی قرار می گیرد. از این میزان اراضی کشاورزی 70 هزار هکتار آن آبی و مابقی به صورت دیم کشت می شود.با توجه به ظرفیت های خوب و مناسب آب که در استان ایلام وجود دارد باید سطح زیر کشت اراضی آبی افزایش یابد.

۲۳۰ هزارهکتار از اراضی استان ایلام زیر کشت رفته است که از این میزان ۱۵ هزار هکتار آن مربوط به کشت محصولات آب بر است.

کشت گندم در شهرستان دهلران

کشاورزان شهرستان دهلران ۵۹۸۴۱ هکتار از زمین‌های کشاورزی خود در بخش های تابعه را به کشت گندم اختصاص داده‌اند .که از این میزان ۴۵۹۹۶ هکتار آن آبی و ۱۳۸۴۵ هکتار نیز کشت دیم است.شهرستان دهلران با میانگین سطح زیر کشت ۶۲ هزار هکتار کشت گندم و میانگین تولید سالیانه ۱۸۰ هزار تن ، یکی از مناطق مهم کشت گندم در کشور  است.

کشت پاییزه در ایلام

کشت پاییزه از اواسط مهر در استان ایلام آغاز می شود .بیش از ۲۱۵ هزار هکتار از اراضی استان ایلام، تحت کشت محصولات پاییزه شامل گندم، جو و کلزا قرار دارد.  ۶۰۰هکتار گندم آبی،  ۲۲۰ هکتار گندم دیم، ۱۰۱۵۰ هکتار کلزا و ۲۰۰ هکتار جو دیم در پاییز در ایلام کشت می شود.

قبل از کشت پاییزه در ایلام باید اطلاعاتی ار این مورد در استان ایلام داشته باشیم . برای آشنایی با کشت پاییزه در ایلام در  این مقاله با رسان آب همراه باشید .

وابسته بودن مزارع گندم و جو استان ایلام به کشت دیم، باعث اهمیت کلیدی بارش‌های پاییزه در این استان است. بارش‌هایی که باید در اواخر آبان ماه یا اوایل آذر زمین را به حد کافی خیس و مناسب بذرپاشی کند.

کشت پاییزه در سطح اراضی کشاورزی ایلام شامل گندم آبی و دیم، جو، دانه روغنی کلزا و چغندر است.عمده کشت محصولات پاییزه در استان در شهرهای دهلران، دره‌شهر و مهران انجام می‌شود.کشت حبوبات از جمله عدس و جو از آذر ماه در مناطق مختلف ایلام آغاز می شود.

تاکنون 3000 هکتار از اراضی مستعد و حاصلخیز کشاورزی دیم و آبی این شهرستان دره شهر  به کشت غلات پاییزه گندم و جو اختصاص یافته است.تا پایان فصل کاشت به 10 هزار 550 هکتار افزایش یابد که از این میزان 3000 هکتار گندم آبی، 6500 هکتار گندم دیم و1050 هکتار جو دیم است.شهرستان دره شهر دارای 16 هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی ودیم قابل کشت است .

شهرستان دهلران به عنوان قطب اصلی تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم شناخته می‌شود. این شهرستان به محصولات پاییزه از جمله، گندم، جو و کلزا اختصاص یافته است.

کشاورزی مدرن در ایلام

استان ایلام در صرفه جویی منابع آبی و حفظ و ذخیره آب‌های سطحی از استان‌های موفق و پیشگام کشور بوده است.در استان ایلام بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی را که به شکل سنتی آبیاری می‌شدند به صورت غرقابی تبدیل به آبیاری مدرن شده اند.100 هزار هکتار از پروژه های آب و خاک و سامانه های نوین آبیاری به منظور مدرن سازی سیستم های کشاورزی در استان ایلام در دست مطالعه و تدوین است. سامانه های مدرن آبیاری در استان ایلام از پیشرفت فیزیکی مطلوبی برخودار است. در سامانه گرمسیری نیز 38 هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام تحت آبیاری و کشاورزی مدرن قرار می‌گیرد و این تحولی بزرگ در بخش کشاورزی ایلام است.

گلخانه مدرن هیدروپونیک هلیلان

گلخانه هیدروپونیک یکی از دستاوردهای کشاورزی مدرن است .که با روش آب کشت یا کشت هیدروپونیک امکان پرورش گیاهان با کیفیت را در تمام فصل‌های سال فراهم کرده است .در روش کشت هیدروپونیک بر خلاف روش کاشت گیاه در خاک گیاهان بر بستری از آب غنی شده با مواد مغذی پرورش می‌یابند.با روش کشت هیدروپونیک می‌توان گیاهان و صیفی‌جات زیادی را پرورش داد.

در گلخانه هلیلان یک هزار و ۶۷۲ تن انواع محصولات گلخانه‌ای تولید می‌شود و از محل تولید این محصولات از خروج ۲.۷ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.رونق مناطق کمتر برخوردار، فعال سازی مزیتهای نسبی تولید، دارای ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه، استفاده از ظرفیتهای بومی گیاهان خودرو، مجهز به سیستم هوشمند فضای داخلی و دستگاه کنترل اقلیم ساز و تولید محصولات گلخانه ای طبیعی و سالم از مزایای این طرح است.

تولید  کلزا در ایلام

کلزا گیاهی با مصارف خوراکی است که در شرایط مساعد دمایی و رطوبتی و مناطق معتدل رشد می کند . دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است.این گیاه یکی از با کیفیت ترین دانه های روغنی به شمار می رود.روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول و همچنین درصد بسیار پایین اسید اروسیک، از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است .همچنین تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن مشاهده می شود.

کلزا یکی ازمهم ترین گیاهان زراعی است که از دانه آن جهت تولید روغن استفاده می‌شود . همه ساله مزارع کلزا با رنگ زیبای زرد، طبیعت چشم‌نواز و دل‌انگیزی در استان ایلام به وجود می‌آورد تا علاوه بر تامین معیشت کشاورزان به نوعی زمینه کاهش وابستگی به واردات دانه‌های روغنی کشورمان را هم تثبیت کند.

این درحالی است که کشت این محصول کم آب بر و استراتژیک  باعث افزایش حاصلخیزی وبهبود خاک می‌شود. به همین خاطر است که برای افزایش عملکرد در تولید گندم و همچنین افزایش پایداری تولید محصول استراتژیک گندم، کشت کلزا بهترین راهکار است که کشاورزان از گذشته‌ها در استان ایلام به کار گرفته‌اند.

وقتی کلزا در تناوب با گندم قرارمی‌گیرد، باعث کاهش آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز مزارع می شود.  همچنین گندمی که بعد از کلزا کشت می‌شود افزایش عملکرد را به دنبال دارد . استان ایلام با توجه به اقلیم مناسب تولید گندم در زمینه تولید دانه روغنی کلزا نیز جایگاه مناسبی به خود اختصاص داده .براساس آمار در میزان تولید کلزا و همچنین در سطح زیر کشت این محصول، رتبه چهارم را در کشور به نام خود کرده است.

در سال های اخیر کشت این دانه روغنی در بسیاری از مناطق استان ایلام رونق گرفته است.

 استان ایلام یکی از مناطق مستعد برای توسعه کشت کلزا است . در این راستا طی سال های اخیر سطح زیرکشت این محصول در استان افزایش یافته است. هم اکنون ایلام جزو شش استان برتر کشور در زمینه کشت کلزا است .۸۵۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا رفته‌اند که از این اراضی ۱۵۰۰۰ تن محصول برداشت شود.

 در این زمینه شهرستان دهلران بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده است. بیش از ۸۰ درصد از دانه روغنی کلزای استان ایلام در این شهرستان تولید می‌شود. سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا دهلران بیش از ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار است که بیش از ۱۲ هزار تن محصول از این اراضی  تولید می شود.

هرسال کلزاکاران استان ایلام با تولید این دانه روغنی علاوه بر تامین مایحتاج خود نسبت به کاهش وابستگی ایران به واردات دانه‌های روغنی گام‌های موثری برداشته‌اند.

سطح زیر کشت تولیدات و محصولات کشاورزی در ایلام

سلامت و امنیت غذایی به تولیدات و محصولات کشاورزی بستگی دارد . اگر خللی در تولید کشاورزی ایجاد شود میتواند امنیت غذایی یک کشور را به خطر تبدیل کند.پس حساسیت‌های کشورهای جهان در مورد مصرف محصولات کشاورزی و مواد غذایی سالم حاکی از توجه زیاد مسوولان و مصرف‌کنندگان در این کشورها به بحث تولیدات سالم در بخش کشاورزی است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی سطح زیر کشت محصولات زراعی در استان ایلام بپردازیم.با رسان آب همراه باشید.

سطح زیر کشت شبکه های مدرن آبیاری و زهکشی به منظور تبدیل اراضی دیم به آبی از ۷۰ هزار هکتار به ۱۵۰ هزار هکتار افزایش یافته است. در این اراضی عمده محصولات زراعی نظیر گندم، جو، کلزا و ذرت کشت و برداشت می شود.

سطح اراضی زیر کشت دیم ایلام ۱۴۱ هزار و ۸۲۱ هکتار، سطح اراضی آبی زیر کشت ۹۸ هزار و ۲۴۶ هکتار و سطح زیر کشت باغات ۵ هزار و ۴۷۹ هکتار می باشد.

سطح اراضی زیر کشت دیم ایلام ۱۴۱ هزار و ۸۲۱ هکتار، سطح اراضی آبی زیر کشت ۹۸ هزار و ۲۴۶ هکتار و سطح زیر کشت باغات ۵ هزار و ۴۷۹ هکتار می باشد.

توسعه کشت گلخانه ایلام به ۲۶ هکتار از ۱۵ هکتار  زیر رسیده است. همچنین مکان یابی ۹ سایت گلخانه ای با وسعیت ۳۲۲ هکتار که در صورت تخصیص آب مراحل اجرایی بعدی آنها انجام می شود.

سالیانه ۶۸۰ هزار تن محصولات زراعی و۲۴ هزار تن محصولات باغی در ایلام تولید می شود. به طور کلی سهم استان ایلام از کل سطح برداشت محصولات زراعی کشور حدود ۲/۲ درصد (رتبه ۱۷) است.

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

 

 

ادامه مطلب
 عملکرد استان یزد در کشاورزی وباغداری
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

عملکرد استان یزد در کشاورزی وباغداری

 

استان یزد با وجود عرصه هاي گوناگون خشک و  بياباني در حال حاضر يکي از مناطق عمده توليد انواع محصولات باغي، زراعي و گلخانه اي ايران است . که علاوه بر تامين نيازهاي خود بخشي از توليدات آن هم روانه بازار ساير استان‌ها و خارج از کشور مي‌شود .

به دليل خشکي آب و هوا و کم بودن ميزان بارندگي بين استان‌هاي ايران کمترين منبع آب کشاورزي در استان یزد قرار دارد. با این حال ، از نظر  استفاده مناسب از منابع آب در کشت محصولات باغي و زراعي، عملکرد مناسبي داشته است . کشاورزان اين استان که همواره با محدوديت آب مواجه بوده‌اند، اما از شيوه‌هاي مناسبي در طول تاريخ براي استفاده از آب به کار برده‌اند.

در استان یزد  ۱۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت وجود دارد . که ۳۲ هزار و ۳۵۴ هکتار آن(معادل ۲۹ درصد) زراعی و  ۷۹ هزار و ۶۴۶ هکتارآن  (معادل ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی و گلخانه ای اختصاص دارد . استان یزد در توليد روناس رتبه نخست، محصولات گلخانه‌اي رتبه دوم، پسته رتبه سوم، زردآلو رتبه چهارم، انار رتبه پنجم، زعفران رتبه ششم، خرما رتبه هشتم و زيتون رتبه نهم کشور را داراست . که کسب اين جايگاه براي استاني که در کانون کوير مرکزي ايران قرار دارد و از نظر ميزان بارش در رتبه آخر يا يکي مانده به آخر کشور قرار مي‌گيرد، بسیار قابل توجه و تقدیر می باشد.

عمده محصولات کشاورزي استان یزد به ترتيب در شهرستان هاي خاتم و ابرکوه توليد مي‌شود. محصولاتي همچون گندم، ذرت، زرد آلو، انار، بادام، پسته، انگور و غيره در اين شهرستان ها توليد مي‌شود و اغلب با شهرستان‌هاي شمال فارس مبادلات کشاورزي خود را انجام مي‌دهند.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

عمده سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی استان یزد

بخش كشاورزي در استان یزد از اهميت خاصي برخوردار مي‌باشد. چرا که كشاورزي در مناطق كويري چون استان يزد، علاوه بر نقش معيشتي و اقتصادي كه در جامعه دارد، عامل اساسي استمرار حيات نيز است .

استان یزد  دارای 112 هزار هکتار اراضی قابل کشت است . که 32هزار و 354 هکتار آن(معادل 29 درصد) زراعی و 79 هزار و 646 هکتارآن  (معادل 71 درصد) به کشت محصولات باغی و گلخانه ای اختصاص دارد . که بخش عمده درآمد کشاورزان در این استان  مربوط به باغبانی و کشت محصولاتی مانند پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی است.

عمده سطح زیرکشت محصولات زراعی و محصولات باغی استان یزد

عمده سطح زیرکشت محصولات زراعی استان  یزد اختصاص به گندم،  جو،  علوفه و  ذرت دارد. با وجود عرصه های بیابانی بیشتر محصولات باغی با توجه به تنوع اقلیم گرمسیری  و سردسیری در این استان تولید می شود. که عمده محصولات باغی شامل پسته ، بادام ، زیتون ، زردآلو ، انار ، زغفران ، گل محمدی و انواع گیاهان دارویی است.

مهم ترین محصول باغی این استان پسته است . که با حدود 42 هزار هکتار سطح زیر کشت پسته این استان، استان یزد 17/5 درصد تولید پسته کشور را تامین می کند.

انار یکی دیگر از تولیدات باغی این استان محسوب می شود . که یزد جایگاه چهارم کشور را در تولید انار با 6500 هکتار و 93 هزار تن تولید داراست.

یزد در تولید محصولات باغی با  2هزار و 452 هکتار باغات زیتون از 79 هزار هکتار محصول باغی این استان، از نظر سطح زیرکشت و تولید این محصول، نهمین استان تولید کننده زیتون کشور محسوب می شود.

۱۴ رقم گیاه دارویی در استان یزد کشت می‌شود که عمده آن زعفران، به لیمو، آویشن، نعناع فلفلی، مریم گلی، گل گاوزبان، شاتره، کاسنی، گل محمدی و زیره است. زعفران تولیدی در این استان به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب، از کیفیت بالایی برخوردار است و یزد رتبه ششم تولید این محصول را در کشور دارد.

همچنین  یزد در تولید زردآلو و قیسی رتبه پنجم کشور و در تولید خیار سبز گلخانه ای با 27 درصد تولید کل کشور جایگاه نخست را دارد.

در نهایت باید این مهم را در نظر داشت که ، تأکید بر تولید محصولات کم آبخواه و بهینه سازی و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی ضمن تدوام فعالیت و تولید محصولات کشاورزی، تداوم حیات در این خطه از کویر مرکزی ایران را نیز تضمین می کند.

 عملکرد بسیار خوب یزد در کشت گلخانه ای

یزد به عنوان استانی واقع در کویر مرکزی ایران که به دلیل کاهش باران و خشکسالی‌های پی در پی با مسئله کم آبی روبرو  است.اما از نظر بهره وری عملکرد بسیار خوبی در حوزه کشاورزی دارد و با اصلاح الگوی کشت با بیش از دو هزار هکتار گلخانه صیفی و سبزی، توانسته در رتبه دوم تولید این محصولات قرار گیرد. که علاوه بر تامین نیاز داخلی در عرصه صادرات نیز تاثیر بسیاری داشته باشد.

سطح زیرکشت و تولید محصولات گلخانه‌ای استان یزد

سال ۱۳۹۲، سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای استان یزد هزار و ۱۶۰ هکتار بوده ، که این عدد با ۸۰ درصد افزایش به ۲ هزار هکتار رسید. که این استان از لحاظ سطح زیر کشت گلخانه ها در رتبه چهارم بعد از تهران ، کرمان و اصفهان قرار دارد و عمده گلخانه های این استان در شهرستان های یزد و اشکذر می باشند.

همچنین تولید محصول گلخانه‌ های این استان که در سال ۱۳۹۲، ۳۴۸ هزار تن بود نیز هم اکنون با حدود ۶۴ درصد افزایش به ۵۷۰ هزار تن رسیده است . که معادل ۲۰ در صد از محصولات گلخانه‌ای کشورمی باشد . بیشترین محصولات کشت شده در گلخانه‌های این استان خیار، فلفل دلمه‌ای، گوجه و بادمجان است . که از میان آن‌ها خیار و گوجه فرنگی دو محصول عمده هستند .که در فصل نخست عمدتا خیار کشت می شود و در فصل دوم سال زراعی نیز عمدتا گوجه کشت می شود. ۷۰ درصد  این محصولات گلخانه ای یزد به خارج از کشور صادر می شود .که کشورهای اوراسیا ، روسیه ، افغانستان  عراق ، قطر، عمان  و امارات وارد کننده این محصولات از استان یزد هستند .

باید در نظر داشت که هدف از کشت محصول گلخانه ای افزایش بهره وری آب، ایجاد ارزش افزوده بالا در عرصه اقتصادی ، توسعه صادرات غیرنفتی، تامین نیازهای استان و کاهش سطح زیرکشت گیاهان پرآبخواه است . که ظرفیت های استان یزد در توسعه کشت گلخانه ای بسیار مثبت است و می تواندالگوی مناسبی در این حوزه باشد.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

 

کشت های پاییزه در استان یزد 

بر خلاف روند رشد بسیاری از گیاهان که در فصل‌های بهار و تابستان کشت و برداشت می‌شوند، برخی از گیاهان هم هستند که در آب و هوای سرد قابلیت رشد دارند و به همین دلیل جز کشت های پاییزه محسوب می‌شوند.

استان یزد از استان هایی است که ،با وجود قرار گرفتن در کویر مرکزی ایران دارای کشت های پاییزه محصولات زراعی می باشد . در این استان ، در سطح حدود ۱۳ هزار هکتار اراضی محصولات پاییزه کشت می شود . که از این مقدار سطح زیرکشت ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار به کشت گندم ، سه هزار هکتار به کشت جو و ۶۵۰ هکتار هم به کشت کلزا اختصاص دارد . کاشت این محصولات عمدتا از اول آبان ماه آغاز می شود و تا پایان آذرماه ادامه خواهد داشت . که تمامی اراضی زیرکشت پاییزه در استان یزد ، به صورت مکانیزه کامل و نیمه مکانیزه کشت می شوند .

زمان‌هایی که تقریبا کمترین تنش آبی را در اواخر تابستان و شروع فصل پاییز وجود داشته باشد ، کشت کینوا در استان یزد انجام می‌شود.  این گیاه نسبت به تنش‌های شوری و خشکی گیاه  مقاومی است و انتظار می رود که کشاورزان سطح قابل توجهی از مزارع خود را به کشت کینوا اختصاص دهند.

هدف  کشاورزان استان یزد ، تامین نان مورد نیاز مردم ، خوراک دام سبک و طرح خودکفایی روغن کلزا در کشت محصولات پاییزه است .  که بیشتر این کشت در شهرستان های خاتم ،  ابرکوه  و بهاباد قرار دارد. اما نکته حائز اهمیت که باید مورد بررسی قرار گیرد ، این می باشد که متاسفانه با توجه به کاهش آب‌های زیرزمینی و ادامه خشکسالی ها پیش بینی می شود سطح زیر کشت های پاییزه استان یزد حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند .

استان یزد نیازمند سیستم آبیاری نوین

یزد، استانی با اقلیم خشک است که به دلیل کم آبی، صرفه جویی و تلاش برای حفظ منابع آب در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از بخش‌هایی که مصرف آب زیادی دارد، بخش کشاورزی است. بنابراین تلاش می‌شود تا با به کارگیری روش‌های مختلف، میزان مصرف آب در این بخش کاهش یابد.یکی از این روش ها استفاده از سیستم های نوین آبیاری می باشد . که در این مقاله از رسان آب به بررسی آن می پردازیم . با ما همراه باشید .

کل سطح زير کشت استان يزد 116 هزار هکتار است که از اين ميزان 80 درصد از اين اراضي مستعد اجراي سيستم‌هاي نوين آبياري هستند. از سال ۱۳۷۰ تاکنون برای استفاده و بهره وری بهتر از منابع آبی ۳۱ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی به سیستم‌های نوین آبیاری از جمله قطره‌ای، زیر سطحی، طیفی و کم فشار مجهز شده‌اند. که این امرموجب افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصد راندمان آبیاری شده است. بیشترین اراضی تحت پوشش آبیاری نوین در این استان مربوط به شهرستان‌های خاتم، ابرکوه و تفت است ، که از قطب‎‎های کشاورزی استان یزد محسوب می‏‏‌شوند.

عمده اراضی کشاورزی تحت پوشش آبیاری قطره‌ای در استان یزد باغات و به ویژه باغات پسته هستند. اراضی زراعی معمولاً دارای کشت‌های متراکم هستند و در مورد آنها باید از سیستم‌های بارانی استفاده ‏‏شود .که این روش در استان یزد با توجه به تبخیر، تعرق و وزش باد، راندمان بالایی ندارد.

سیستم آبیاری نوین در کنار مزایای خود چالش هایی نیز دارد که باید به آنها توجه شود . .  عدم ثبات قيمت لوازم، پيچيدگي فرايند اجراي طرح، نوسانات ساليانه اعتباري، پايين بودن توان مالي متقاضيان براي پرداخت خودياري و خرده مالکي کشاورزي از چالش‌هايي است که در اين حوزه ديده مي‌شود.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

ادامه مطلب
 استان همدان یکی از قطب های کشاورزی ایران
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

استان همدان یکی از قطب های کشاورزی ایران

استان همدان ؛ یکی از قطب های کشاورزی کشور

استان همدان یکی از قطب های کشاورزی کشور محسوب می شود . چرا که این استان و شهرستان های 9 گانه آن دارای فرصت‌ها و  قابلیت‌های فراوانی در بخش کشاورزی هستند . به طوری که معادل  26 درصد محصولات غرب كشور در استان همدان توليد مي شود و این استان  رتبه نخست توليد محصولاتي نظير سير، گندم، يونجه، كلزا و جو را در غرب كشور دارد.

بخش کشاورزی استان همدان با توجه به تفاوت شرایط آب و هوایی و تنوع اقلیم مناطق استان، دارای طیف وسیعی از تولیدات گوناگون است . این استان با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی، ذخایر ژنتیکی، نیروی انسانی متخصص و با تجربه کشاورزی از دیرباز به‌ عنوان یکی از قطب‌های تولیدات کشاورزی در کشور مطرح بوده و سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی داشته است. بخش کشاورزی در  همدان دارای 692 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی (619 هزار هکتار زراعی و 77.5 هزار هکتار باغی ) و 293 هزار هکتار آیش با تولید سالانه نزدیک به 4.9  میلیون تن انواع محصولات کشاورزی است .

استان همدان نیز جزء 10 استان برتر کشور در زمینه کشاورزی  محسوب می شود. که علی رغم داشتن 1.2 درصد از وسعت کشور، 4.4 درصد از تولیدات بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده اند .

75 درصد كل توليدات بخش كشاورزي استان همدان مربوط به زراعت است . سيب زميني ، گندم، جو، سير، يونجه و دانه هاي روغني از مهمترين محصولات زراعي اين استان هستند.   در این استان  سالانه حدود 406 هزارتن انگور، 54 هزار تن گردو، 920 هزار تن سیب زمینی، 50 هزار تن سیر، 340 هزار تن جو  و 15 هزار تن گیاهان دارویی تولید می شود.

در پایان لازم بذکر است که ، با توجه به اهمیت این استان  در بخش کشاورزی ، حفظ منابع آبي و كشت محصولات كم آب بر راهبرد اساسي در حفظ و تقويت جايگاه همدان در توليد محصولات زراعي در كشور است.

 

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

جایگاه ممتاز استان همدان در تولید محصولات کشاورزی و باغی

استان همدان با برخورداری از اقلیم‌های متنوع، ظرفیت های فراوانی برای تولید محصولات کشاورزی استراتژیک را دارد . این  استان دارای جایگاه ممتازی در تولید محصولات کشاورزی و باغی متعدد است . به طوری که علی رغم داشتن 1.2 درصد از وسعت کشور، 4.4 درصد از تولیدات بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

استان همدان با توجه به تنوع محصولات کشاورزی یکی از قطب های کشاورزی کشور به شمار می رود . به گونه ای که از ۶۱۵ هزار هکتار سطح زیر کشت (۶۱۹ هزار هکتار زراعی و ۷۷.۵ هزار هکتار باغی )  این استان، پنج میلیون تن محصول ( سه میلیون و ۶۰۰هزار تن،  محصولات باغی ۸۱۹ هزار تن، دامی ۵۶۰هزار تن، فرآورده های محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی یک میلیون و ۸۰۰هزار تن )در سال تولید و برداشت می شود.

رتبه های برتر کشاورزی در استان همدان

استان همدان در رابطه با  رتبه‌های کشاورزی در تولید گردو با تولید ۵۴ هزار تن رتبه اول، جو با تولید ۳۶۰هزار تن رتبه چهارم، سیر با تولید ۶۰هزار تن تولید رتبه اول، سیب زمینی با تولید ۹۲۲ هزار تن رتبه اول، انگور با تولید ۴۰۴ هزار تن رتبه دوم، یونجه با تولید ۴۸۰ هزار تن رتبه سوم ،گیاهان دارویی با تولید ۳۳ هزار تن رتبه سوم کشور را داراست. گردو در تویسرکان، سیب زمینی در شهرستان بهار، گوجه در اسدآباد، انگور در ملایر و سیر در شهرستان همدان بیشترین فراوانی محصولات کشاورزی و باغی را به خود اختصاص داده‌اند.

محصولات زراعي در استان همدان

40 نوع محصول زراعي در اين استان كشت و توليد مي شود . 75درصد كل توليدات بخش كشاورزي استان همدان مربوط به زراعت است و سيب زميني ، گندم، جو، سير، يونجه و دانه هاي روغني از مهمترين محصولات زراعي اين استان هستند.

محصولات باغی در استان همدان

عمده ترین محصولات باغی استان عبارتند از : انگور، گردو، سیب، شلیل، هلو، آلو، زردآلو، بادام، انواع گیاهان دارویی و... طی سالهای اخیر 7715 هکتار گلخانه تولید انواع سبزی و صیفی احداث شده و هم اینک در حال گسترش می باشد. همچنین وجود 92 واحد تولید قارچ خوراکی با ظرفیت 3108 تن در سال از دیگر مشخص های بخش باغبانی این استان است. از نظر مساحت و سطح، شهرستان ملایر با دارا بودن ۲۸ درصد مساحت باغات و ۳۸ درصد تولیدات باغبانی رتبه نخست، شهرستان نهاوند با دارا بودن ۱۸ درصد مساحت باغات و ۱۹ درصد تولیدات باغی رتبه دوم و شهرستان همدان نیز با دارا بودن ۱۳ درصد مساحت باغات و ۱۲ درصد تولیدات باغی رتبه سوم را در استان دارد.

در بحث صادرات محصولات کشاورزی استان همدان کشورهایی، چون ازبکستان، ارمنستان، عراق، ترکیه، کشور‌های، حوزه‌خلیج فارس، روسیه، پاکستان، اوکراین از جمله کشور‌های هدف صادرات استان همدان به شمار می‌روند.

کشت محصولات بهاره در استان همدان

با سپری شدن سرما و مساعد شدن شرایط آب و هوایی، کشت محصولات بهاره اساسی به ویژه چغندرقند،سیب زمینی،ذرت و آفتابگردان و سایر محصولات در استان همدان آغاز می شود . همدان یکی از استان‌های پیشرو در کشاورزی کشور  است ، که ۵.۴ درصد از تولیدات و ۴.۳ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

با آغاز فصل بهار و ورود به نیمه دوم فروردین، کشت محصولات بهاره در استان همدان آغاز می شود .  در کشت بهاره در استان همدان ، حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت ۲۰ نوع محصول زراعی می‌رود. که اکثر کشت محصولات بهاره زراعی در این استان به حبوبات، سیب زمینی، ذرت، علوفه و چغندر قند اختصاص دارد. استان همدان به عنوان یکی از استان‌های مهم در تولید سیب زمینی در کشور به شمار می‌رود و از اواخر اسفند کشت سیب زمینی در سطح این استان آغاز می شود. پس از آن  کشت سه محصول ذرت علوفه‌ای، دانه‌ای و آفتابگردان  با مساعد شدن شرایط از اوایل اردیبهشت ماه در استان همدان آغاز می شود . همچنین فصل برداشت محصولات بهاره نیز از اواسط تیرماه در استان همدان آغاز می‌شود.

شروع کشت بهاره ،  زمان  مناسبی برای کشت جودر شهرستان ملایر، گوجه فرنگی و چغندرقند در اسدآباد وفامنین  گندم در رزن، سیب زمینی وسیر در بهار ،گندم و جو در کبودراهنگ و گشنیز در شهرستان نهاوند است. حدود نیمی از گشنیز کشور در مزارع نهاوند تولید می شود

جایگزینی کشت گیاهان کم آب بر و مقاوم در برابر خشکسالی یکی از الگو‌های کشت در استان همدان است. علاوه بر این بیشترین سطح زیر کشت محصولات بهاره مربوط به شهرستان‌های همدان، بهار، رزن، کبودراهنگ و اسدآباد است.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

توسعه کشت گلخانه ای در استان همدان

یکی از بهترین گزینه‌ها برای مقابله با کم آبی استان همدان توسعه کشت گلخانه ای است . چراکه علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب صادرات محصولات گلخانه ای، یک بازار بزرگ و رو به رشد در تمام جهان است.

کشاورزی در استان همدان با توجه به کمبود منابع آبی، کوهستانی بودن و داشتن آب و هوای سرد استان و سرمازدگی محصولات کشاورزی می طلبد که به توسعه کشت گلخانه ای توجه ویژه ای داشته باشد.در شرایط جوی و محیطی استان همدان، توسعه کشت گلخانه ای یکی از بهترین ابتکارها برای مقابله با مشکل کم آبی است. استان همدان با توجه به نوع تابش نور خورشید، یکی از بهترین استان‌ها برای احداث گلخانه است. محصولات تولید شده در گلخانه‌های این استان از کیفیت و کمیت زیادی برخوردار هستند. همچنین استان همدان به دلیل ظرفیت خوبی که در زمینه کشت گلخانه ای دارد می‌تواند صادرات خوبی داشته باشد.

سطح گلخانه‌های استان همدان بیش از۷۳ هکتار است . که  با ظرفیت تولید بیش از ۲۶ هزار تن محصولات سبزی و صیفی و ۲ میلیون شاخه‌ گل، شاخه بریده و گلدان در سال به تولید این محصولات می پردازد.

در گلخانه‌های استان همدان اغلب گوجه فرنگی کشت می‌شود . چون هم تولید آن آسانتر است و درآمدزایی خوبی را در استان و کشور دارد و هم صادرات آن در مواردی که صورت می‌گیرد درآمد بسیار خوبی را برای گلخانه دارها ایجاد خواهد کرد. در رده دوم نیز خیار گلخانه‌ای و پس از آن فلفل دلمه‌ای رنگی است .البته محصولات متفاوت دیگری نظیر توت فرنگی، بادمجان، سبزیجات برگی، گل و گیاه زینتی و شاخه بریده و آلوئه ورا را نیز در گلخانه های این استان کشت می‌ شود .

و همانا باید این مهم را در نظر داشت که صادرات محصولات گلخانه‌ای، یک بازار بزرگ و رو به رشد در تمام جهان است که استان همدان به علت پتانسیل خوبی که در این زمینه دارد، می‌تواند صادرات خوبی داشته باشد.

اجرای سیستم نوین آبیاری در استان همدان

همدان از استان‌های پیشرو در اجرای سیستم نوین آبیاری بارانی، قطره‌ای و کم فشار است . که رتبه سوم کشور در اجرای این طرح به این استان اختصاص دارد.به طوری که ۸۰درصد از مجموع ۲۰۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان همدان زیرپوشش شبکه و سامانه های نوین آبیاری قرار دارند.

 

۲۶۷ هزار هکتار اراضی آبی زراعی و باغی در استان همدان وجود دارد . که ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آبی  این استان مجهز به سیستم سامانه های نوین آبیاری شدند.  به طور جزئی از ۱۶۱ هزار هکتار اراضی، ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار تحت پوشش سامانه آبیاری قطره‌ای و تیپ، ۱۱ هزار و ۱۸۶ هکتار به صورت آبیاری کم فشار و مابقی اراضی کشاورزی آبی استان همدان نیز در قالب سامانه نوین بارانی، آبیاری می شوند.

با اجرای سیستم های مختلف سامانه های نوین آبیاری به طور میانگین در هر هکتار، چهار هزار و ۴۰۰ متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود . که با اجرای این طرح ها در ۱۶۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان، بیش از  ۷۰۸ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

سامانه های نوین آبیاری در اراضی زراعی استان همدان تا حد مطلوبی اجرا شده است . اما در حوزه باغ ها نیاز به گسترش و توسعه دارد . پیش بینی می شود در سال های آینده آبیاری باغ های استان به  سیستم موضعی و قطره ای اجرایی شود.

در نهایت باید این را در نظر داشت که با اجرای سیستم های نوین آبیاری، کشاورزان استان همدان در این شرایط بحران خشکسالی، با همان منابع محدود، آسان تر از گذشته مزارعشان را آبیاری می کنند.  کاهش هزینه مبارزه با علف‌های هرز، امکان صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی و انجام عملیات آبیاری همزمان با سایر عملیات زراعی و باغی از جمله تغذیه و کوددهی از مهم ‌ترین مزایای آبیاری نوین به ویژه آبیاری موضعی است.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

ادامه مطلب
 استان هرمزگان بهشت کشاورزی خارج از فصل کشور
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

استان هرمزگان بهشت کشاورزی خارج از فصل کشور

 

استان هرمزگان یکی از استان های بسیار استراتژیک در بحث تامین مواد غذایی مورد نیاز کشور ایران در فصل پاییز و زمستان است .  این استان با داشتن پنج قطب مهم کشاورزی در طول سال و با تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی خارج از فصل و همچنین داشتن ظرفیت دروازه‌های صادراتی، نقش راهبردی در رونق تولید و اقتصاد کشور دارد.

استان هرمزگان با بیش از۱۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی ،  ۷۸ هزار هکتار باغ و ۸۷ هزار هکتار زراعت و ۳۰۰ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی همواره در مدار تولید کشاورزی قرار دارد . سالانه نزدیک  به چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان هرمزگان تولید می شود. که میزان تولید از این سطح زیر کشت ۲ میلیون و ۹۰۰هزارتن محصول باغی و زراعی و یک میلیون و ۶۵۰هزارتن محصول سبزی و صیفی خارج از فصل است . که تاثیر بسزایی در تنظیم بازار این محصولات در فصل پاییز و زمستان در کشور دارد.

تولید محصولات خارج از فصل در استان هرمزگان

شرایط اقلیمی و آب و هوایی در استان هرمزگان به گونه ای است که تغییرات فصولی همچون زمستان و تابستان تاثیر چندانی در فعالیت‌های زراعی کشاورزان ندارد . کشاورزان در هر زمانی که اراده کنند، می‌توانند دست به کشت محصولاتی بزنند که دیگر استان‌ها امکان کشت آن‌ها را ندارند و بر همین اساس این استان به بهشت کشاورزی خارج از فصل در سطح کشور شهرت یافته است. جای جای هرمزگان از شمالی ترین نقطه آن گرفته تا جنوب، شرق و غرب آن زیر بار محصولات خارج از فصل قرار گرفته است . ۲۹ محصول کشاورزی خارج از فصل در هرمزگان کشت می‌شود که بادمجان، گوجه‌فرنگی، خیار، کلم، فلفل و لوبیا سبز از مهم‌ترین آنهاست. همچنین شهرستان‌های بندرعباس، میناب و رودان از مناطق مهم کشت محصولات خارج از فصل در هرمزگان شناخته می‌شوند. این محصولات علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی به خارج از کشور نیز صادر می شود.

در انتها باید این را در نظر داشت که اگر استان  هرمزگان از زنجیره تولید کشور خارج شود خسارت های جبران ناپذیر اقتصادی و اجتماعی به کشور وارد خواهد شد.  پس باید تکنولوژی های جدید کشاورزی و روش های نوین کاشت نیز در این استان با جدیت دنبال شود .

استان هرمزگان و مهمترین محصولات کشاورزی تولیدی

استان هرمزگان یکی از با استعدادترین، مهم ترین و راهبردی ترین مناطق اقتصادی کشور است که از  ظرفیت‌های بالایی در حوزه کشاورزی اعم از باغی و صیفی برخودار می باشد .

شرایط اقلیمی و آب و هوایی در استان هرمزگان خاص است. در این استان برخلاف دیگر مناطق کشور تغییرات فصولی همچون زمستان و تابستان تأثیر چندانی در فعالیت‌های زراعی کشاورزان ندارد . استان هرمزگان بزرگترین تولید کننده محصولات کشاورزی به خصوص سبزیجات و صیفی جات خارج از فصل در ایران است . .این استان بیش از۱۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی ، شامل ۷۸ هزار هکتار باغ و ۸۷ هزار هکتار زراعت را دارا می باشد . سالانه نزدیک  به چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان  تولید می شود. که شامل ۲ میلیون و ۹۰۰هزارتن محصول باغی و زراعی و یک میلیون و ۶۵۰هزارتن محصول سبزی و صیفی خارج از فصل است .

در این مقاله از رسان آب ، محصولات کشاورزی تولیدی در استان هرمزگان را مورد بررسی قرار خواهیم داد . پس با ما همراه باشید.

صیفی جات و سبزیجات تولیدی در استان هرمزگان

استان هرمزگان پیشرو در تولید انواع صیفی جات مانند گوجه فرنگی،  بادمجان ، کدو، خیار، فلفل، پیاز، هندوانه، انواع طالبی و ملون در کشور است.   در این استان به دلیل شرایط محیطی این محصولات می‌توانند در سال تا دوبار در زمین های زراعی کشت شود و به صورت خارج از فصل زراعی یعنی در اواخر پاییز تا اوایل زمستان به بازار مصرف عرضه شود. دسترسی ساده به منابع آبی در کنار وجود آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز و وجود منابع آبی سبب شده تا صیفی جات تولیدی در این استان از کیفیت بسیار بالایی باشند. صیفی جات تولیدی این استان غالباً در شهرستان‌های میناب و رودان کشت می شوند .

 انواع سبزیجات نیز به صورت خارج از فصل در استان هرمزگان به صورت وسیعی کشت می شود که مهمترین آنها کاهو و کلم است. شامل کلم برگی، گل کلم، بروکلی و کلم قمری در این استان قابلیت کشت دارد. بیشتر کشت این محصولات در  شهرستانهای رودان و میناب است.

محصولات باغی تولیدی در استان هرمزگان

 انواع مرکبات نیز در استان هرمزگان با کیفیت بسیار مناسب کشت و برداشت می شود. میناب، رودان، حاجی آباد و بندرعباس چهار شهرستانی هستند که بیشترین سهم از تولید انواع مرکبات در این استان را به خود اختصاص دادند. پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش و نارنگی جز مرکباتی هستند که در این استان قابلیت کشت دارند و هر ساله حدود ۴۰۰ هزار تن از این محصولات از باغات این استان برداشت می شود. سطح زیر کشت مرکبات در کل استان هرمزگان حدود ۴۰ هزار هکتار می باشد.

حدود ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان هرمزگان تحت کشت خرما است. نخلستان های استان هرمزگان در نواحی مرکزی و جنوبی استان واقع شده‌ اند و در نواحی سردسیر تر مانند شمال شرق و شمال غرب استان کمتر دیده می شود. خرمای پیارم معروف ترین و با کیفیت ترین خرمای تولیدی این استان است . که بخش وسیعی از آن به کشورهای همسایه و یا سایر کشورها از جمله کشورهای اروپایی و آسیای شرقی صادر می گردد.

استان هرمزگان اولین و بزرگترین تولید کننده انبه  در ایران است. حدود ۲۰ هزار تن میوه انبه سالیانه از باغات این استان برداشت می شود که نیمی از آن به صورت سبز و نیمی دیگر به صورت رسیده برداشت می گردد. شهرستان های میناب، رودان و بندرعباس در احداث باغات اقتصادی طی چند دهه اخیر پیشتاز بوده اند.

 

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

محصول استراتژیک گندم در استان هرمزگان

گندم ، یک  محصول استراتژیک است ، که تاثیر به‌سزایی در جلوگیری از وابستگی به خارج از کشور و تامین امنیت غذایی دارد . استان هرمزگان نیز با توجه به شرایط اقلیمی که دارد در بخش‌هایی از آن‌ محصول استراتژیک گندم کشت می‌شود . با توجه گرمسیری بودن این استان و گرمای زودرس هوا هرمزگان نخستین استانی است که گندم‌های خود را روانه سیلوها می‌کند .

هرمزگان به دلیل شرایط آب وهوایی وداشتن اراضی حاصلخیز نقش مهمی در تولید گندم با کیفیت در کشور دارد . استان هرمزگان حدود ۱۷ هزار هکتار سطح زیرکشت دارد که سالانه به طور میانگین  ۶۰ هزار تن گندم از این سطح زیر کشت برداشت می شود . کشت گندم در استان هرمزگان هرساله از نیمه آبان‌ماه آغاز می شود و تا نیمه دی‌ماه هم ادامه می‌یابد . برداشت این محصول نیز از نیمه فروردین ماه سال آینده آغاز و تا نیمه تیرماه ادامه خواهد داشت.   شیرودی ، چمران ، سیروان ، برات ،  مهرگان  و  دروم  به علت مرغوبیت و سازگاری با منطقه از مهم‌ترین ارقام گندم کشت شده در استان هرمزگان است. شهرستان حاجی آباد با داشتن سطح زیرکشت ۱۰هزارو ۵۰۰هکتار رتبه اول تولید گندم را در استان دارد و شهرستان های رودان ،میناب ، بندرعباس ، بستک و پارسیان از دیگر مناطق مهم تولید گندم در هرمزگان هستند.

 

در نهایت نکته حائز اهمیت کشت گندم در این استان این می باشد که ،  با توجه به شرایط اقلیمی و کمبود منابع آبی در هرمزگان، این استان در تولید گندم بیش از انتظار کار کرده است . اگر کشت گندم در هرمزگان را با استان هایی همچون خوزستان که دارای ۱۲ سد آبی و دشت های وسیع و گلستان مقایسه کنیم، کشاورزان هرمزگانی با توجه به شرایط اقلیمی جهش خوبی در تولید گندم داشته اند.

استان هرمزگان ؛ مقام اول توسعه آبیاری نوین کشور

بیش از دو دهه از خشکسالی در استان هرمزگان می‌گذرد . تلاش‌های بسیار برای مقابله با این معضل در حوزه کشاورزی طی سال‌های اخیر منجر به توسعه سامانه های نوین آبیاری(قطره ای) شده است .  به نحوی که استان هرمزگان در بین استانهای کشور مقام اول در زمینه توسعه آبیاری نوین را کسب و درصدر دیگر استان های کشور قرار دارد .

آبیاری تحت فشار از سال ۱۳۷۰ در استان هرمزگان کلید خورد . از همان سال اجرا و توسعه این طرح در اولویت سازمان جهادکشاورزی این استان قرار گرفت و تبدیل به یکی از پیشروترین استان‌ها در اجرای طرح آبیاری نوین شد . به نحوی که بیش از ۷۰ درصد از اراضی باغی و زراعی آن به سامانه آبیاری نوین مجهز شد . که این عدد ۲ برابر میانگین کشوری را شامل می‌شود .

از ۱۵۶هزار و ۵۰۰هکتار سطح آبی  زمین های کشاورزی در هرمزگان تاکنون ۱۱۸هزارهکتار به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است . این بدین منطور است که ، بیش از ۹۹درصد از زمین های باغی و زراعی در هرمزگان به سیستم نوین آبیاری مجهز شده است . که باعث آبیاری در این استان با حدود ۲۰درصد بیشتر از میانگین متوسط کشوری است. آبیاری تحت فشار بیشتر در شهرهای میناب، رودان، حاجی آباد و بندرعباس که بیشترین سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی استان یعنی معادل ۶۰ درصد را به خود اختصاص داده‌اند، انجام می‌شود.

ارتقای راندمان بهره وری آب، کاهش هزینه های کارگری، بهره گیری از فن آوری روز برای افزایش تولید و صرفه جویی در مصرف آب از مهم ترین مزایای اجرای سامانه های آبیاری نوین است .

 

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

 توسعه مجتمع‌های گلخانه ای در  استان هرمزگان

شرایط آب و هوایی مناسب هرمزگان موجب  تولید محصولات گلخانه‌ای باکیفیت  و توسعه مجتمع‌های گلخانه ای در این ستان شده است . به طوری که در خارج از مرز‌ها هم مشتری دارد و سالانه به طور متوسط بیش از ۸۰ درصد از محصولات گلخانه‌ای هرمزگان صادر می‌شود.

همانطور که در مقالات قبل به آن اشاره شد ، استان هرمزگان در بیش از ۲ دهه گذشته با کمبود آب و خشکسالی‌های طولانی مواجه بوده است . بنابراین یکی از بهترین روش برای کاهش مصرف آب و بالابردن افزایش راندمان محصول، توسعه مجتمع‌های گلخانه ای در این استان می‌باشد . که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه  و مورد بررسی قرار دارد .

در ادامه توسعه مجتمع‌های گلخانه ای در  استان هرمزگان را بررسی خواهیم کرد . با ما ، رسان آب همراه باشید .

تا پایان سال ۱۴۰۰ سطح زیرکشت گلخانه‌های استان هرمزگان حدود ۵۰۰ هکتار بود  افزایش ۲ برابری این میزان اکنون به حدود ۸۵۰ هکتار رسیده است.  همچنین میزان تولید محصولات گلخانه ای نیز از ۱۰۵ هزار تن در سال ،با افزودن ۷۵ هزار تن محصول به ۱۸۰ هزار تن یعنی حدود ۲ برابر رسیده است.

زمان آماده‌سازی و کشت محصولات گلخانه‌ای در هرمزگان از ابتدای شهریور تا پایان تیرماه هرسال است.در حال حاضر حدود ۳۶۰ هکتار سطح زیرکشت فلفل رنگی، ۳۲۰ هکتار گوجه فرنگی، ۶۶ هکتار بادمجان، ۱۹ هکتار خیارسبز و ۲۹ هکتار نیز سایر محصولات از جمله گل و گیاهان دارویی به کشت گلخانه ای هرمزگان اختصاص دارد.

حاجی آباد، میناب، رودان و بندرعباس از مهم‌ترین مناطق کشت محصولات گلخانه‌ای در استان هرمزگان است که بیشترین سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای در روستا‌های شهدادی، سرچاهان و بخش فارغان شهرستان حاجی آباد است.

همچنین لازم بذکر است که ، اکنون سالانه بیش از ۱۲۰ هزار تن محصولات گلخانه ای شامل انواع فلفل دلمه ای رنگی، گوجه فرنگی، خیارسبز و بادمجان از هرمزگان صادر می‌شود. محصولات گلخانه ای هرمزگان بیشتر به کشورهای اوراسیا، روسیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه صادر می‌شود.که این امر  نقش بسزایی در توسعه اقتصاد و بهبود معیشت مردم این منطقه و حتی کشور دارد .

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

ادامه مطلب
 استان مرکزی دارای ظرفیت ویژه در بخش کشاورزی
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

استان مرکزی دارای ظرفیت ویژه در بخش کشاورزی

 

بخش کشاورزی یک بخش اقتصادی و یکی از مهمترین بخش های حوزه اقتصاد است که تامین امنیت غذایی را برعهده دارد. استان مرکزی در بخش کشاورزی  بین ۱۰ استان اول کشور محسوب می‌شود.

به‌طور کلی ۱۹ درصد از مساحت استان مرکزی اراضی کشاورزی و ۵۷ درصد مرتع و بقیه غیر مزروعی (شهرها، جاده‌ها، دریاچه و…)است. که از این ۱۹ درصد معادل ۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در این استان  وجود دارد .  که در مجموع ۲۱۶ هزار هکتار اراضی آبی  و اراضی دیم این استان ۳۳۶ هزار و ۴۷۸ هکتار است. محصولات کشاورزی استان  مرکزی شامل گندم، جو، آفتابگردان، حبوبات، پنبه، چغندرقند، گوجه فرنگی، پیاز، انگور، خشکبار، سبزیجات، انار، طالبی، هلو، پسته، بادام و گردو است.

مجموع تولیدات استان مرکزی در حوزه زراعی، ۱۸۲۸ تن و باغی ۴۷۸ هزار تن است . که که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز این استان  به سایر مناطق ارسال می‌شود. این استان در تولید انار و طالبی رتبه دوم، گل های شاخه بریده و تولید گل و گیاهان زینتی رتبه سوم، لوبیا رتبه چهارم، پسته رتبه ششم، بادام رتبه هفتم، تخم مرغ و ذرت علوفه ای رتبه هشتم، کشمش و انگور رتبه نهم کشور را داراست.

از استان های سرآمد استان مرکزی در تولید محصولات کشاورزی می توان به  شهر محلات به‌عنوان پایتخت گل و گیاه ، شهرستان خمین در تولید رتبه دوم لوبیا این استان و همچنین  شهرستان های ساوه و زرندیه  در تولید انار و پسته اشاره کرد.

در انتها باید این نکته را در نظر داشت  که استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی مشهور است و رتبه یک تنوع تولیدات صنعتی را دارد و متأسفانه بخش کشاورزی در استان مرکزی زیر سایه صنعت قرار گرفته است . این استان با وجود ظرفیت‌های ویژه به‌عنوان یک استان کشاورزی کمتر شناخته‌شده است و باید با تمرکز بر ظرفیت های فراوان استان مرکزی  در بخش کشاورزی از این ظرفیت ها بهترین استفاده ممکن را کرد .

  لوله و اتصالات کشاورزی

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

  09001051369  www.rasanab.com

 

 استان مرکزی؛ استانی  استراتژیک در  محصولات کشاورزی

در استان مرکزی که میزان قابل توجهی از تولیدات اقتصادی اش در حوزه کشاورزی تعریف می شود، محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی از اهمیت ویژه ای برخوردارند و نقش زنجیره تولید در بخش کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

استان مرکزی یکی از استان های استراتژیک در تولیدات محصولات کشاورزی محسوب می‌شود. محصولات کشاورزی این استان شامل گندم، جو، آفتابگردان، حبوبات، پنبه، چغندرقند، گوجه فرنگی، پیاز، انگور، خشکبار، سبزیجات، انار، طالبی، هلو، پسته، بادام و گردو است. این استان  دارای رتبه های برتر در برخی از محصولات کشاورزی می باشد . که از جمله  شامل رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل‌ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو است.

در ادامه برخی از محصولات اصلی این استان را مورد بررسی قرار می دهیم . با ما ، رسان آب همراه باشید .

 گل و گیاهان زینتی در محلات

از مهم‌ترین قابلیت‌های کشاورزی در استان مرکزی می‌توان به تولید گل و گیاه اشاره کرد. سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در این استان هزار و ۹۱ هکتار است که از این میزان ۳۷۱ هکتار به صورت گلخانه و بقیه در فضای باز است. شهرستان محلات در این استان که به عنوان قطب تولید گل و گیاهان زینتی کشور مطرح است، بیشترین سطح زیر کشت گل و گیاه را به خود اختصاص داده‌است.

انگور  در هزاوه

هزاوه یکی از روستاهای شهرستان اراک است. این روستا دارای بافت کوهستانی و آب و هوای مناسب برای باغداری و دارای مزارع وسیع انگور است.کشت انگور و تولید محصولات مرتبط با آن از جمله شیره‌ی انگور و کشمش، به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مردم روستای هزاوه به شمار می‌رود، به طوری‌ که این روستا یکی از قطب‌های تولید انگور محسوب می‌شود.

 انار در ساوه

انار از دیگر محصولات کشاورزی این استان است که در شهرستان ساوه تولید می‌شود. شهرستان ساوه بهترین نوع انار در کشور را تولید می‌کند و محصول آن شهرتی جهانی دارد، به صورتی که در دنیا به یک برند معتبر تبدیل شده‌است . سالانه ۷۸۰ نوع انار در ساوه تولید می‌شود . فصل برداشت انار ساوه از اوایل پاییز تا اواخر آن است.

پسته در زرندیه

تولید پسته ارگانیک از دیگر محصولات کشاورزی استان است .که در شهرستان زرندیه شهر پرندک کاشت می‌شود. استان مرکزی مقام ششم تولید پسته کشور را داراست و بزرگترین باغ تولید پسته ارگانیک کشور در این استان قرار دارد .

لوبیا در خمین

از دیگر محصولات کشاورزی استان تولید لوبیا است. که بیش از ۹۰٪ آن در شهرستان خمین کاشت می‌شود. به همین سبب استان مرکزی به عنوان یکی از قطب‌های تولید لوبیا در کشور مطرح بوده و ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای کشور در این استان و در شهرستان خمین قرار دارد.

استان مرکزی خودکفا در تولید گندم

گندم محصولی استراتژیک است ، که تولید باکیفیت آن در حفظ و ارتقای امنیت غذایی کشور سهم بسزایی دارد . استان مرکزی از لحاظ تولید گندم خودکفاست و بیش از نیاز خود استان گندم تولید می کند . این استان در هشت سال اخیر شاهد افزایش تولید ۱۱۲ هزار تنی گندم بوده است . که این مهم در تامین منابع غذایی کشور جایگاه و اهمیت زیادی دارد.

حدود ۸۵ درصد امنیت غذایی استان مرکزی توسط بیش از ۱۰۰ هزار بهره‌بردار، ۶۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی با تولید بالغ بر سه میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی تأمین می‌شود.۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.

سطح زیرکشت گندم در استان مرکزی نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است . این استان در حوزه مقابله با آفات و آسیب‌های این کشت نیز از شاخص‌های کشوری در وضعیت مطلوبی قرار دارد . چنانچه که  محصول گندم این استان از جمله ۶ استان سن زده کشور است. که با مدیریت مطلوب و سمپاشی به موقع، ضریب سن زدگی گندم تولیدی برای اولین بار در این استان به کمتر از یک درصد رسیده است.

در استان مرکزی ، سالانه حدود ۲۷۰  هزار تن گندم  تولید  می شود. که  این میزان گندم در سطح ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی دیم و ۴۵ هزار هکتار از اراضی آبی این استان تولید شده‌ است. شهرستان شازند با ۵۹ هزار تن بیشترین و دلیجان با ۶۶۱ تن کمترین میزان گندم تولیدی در این استان را تولید می کنند .

در نهایت این را باید در نظر داشت که ، گندم یک محصول پرمصرف و پایه است و تولید آن باید هر سال افزایش چشمگیری داشته باشد . استان مرکزی ،   ظرفیت تولید گندم تا ۴۰۰ هزار تن را دارد . که باید مورد توجه و بهره برداری قرار بگیرد .

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

 کشت پاییزه در استان مرکزی

سال زراعی در استان مرکزی  با کشت پاییزه ( گندم، جو و کلزا ) آغاز می‌شود . که این کشت در خطه غرب و فلات مرکزی وابسته به بارندگی است . در این میان محصول گندم از حساسیت بیشتری در اذهان عمومی برخوردار است.

در حدود ۳۲۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی استان مرکزی محصولات پاییزه کشت می‌شود . که عمده محصولات پاییزه در این استان شامل گندم آبی و دیم، جو آبی و دیم، کلزای آبی، دانه روغنی کاملینا و گلرنگ است، بیشترین سطح زیر کشت مربوط به گندم دیم است. گندم دیم در ۲۰۰ هزار هکتار، جو آبی در حدود ۵۰ هزار هکتار، گندم آبی در حدود ۴۵ هزار هکتار، جو دیم در حدود ۱۵ هزار هکتار، کلزا در حدود هزار هکتار و گلرنگ و کاملینا در حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی استان کشت شود.

کشت پاییزه غلات در استان مرکزی از اواسط شهریور ماه آغاز می شود و تا آخر آبان ماه  در مناطق سرد این استان به پایان می رسد .  همچنین در مناطق گرم و معتدل نیز تقریباً تا پایان آذر ماه کشت انجام می شود.

کشت پاییزه در تمام شهرستان های استان مرکزی انجام می شود و بیشترین سطح زیر کشت پاییزه در شهرستان های اراک، شازند و خمین وجود دارد.   

با اینکه شهرستان اراک بیشتر شهر صنعتی است، اما در زمینه کشت و تولید محصولات پاییزه و دیم دارای جایگاه خوبی در استان مرکزی است.  از سطح هزار و ۲۰۰ هکتاری مزارع که تحت کشت پاییزه در این استان قرار دارند، ۶۴۱ هکتار مربوط به اراک است . که ۵۴ درصد از سطح زیر کشت استان مرکزی را شامل می‌شود.

همچنین لازم بذکر می باشد که ، بذر از جمله عوامل تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود که نقش مهمی در افزایش عملکرد و تولید در این بخش به همراه دارد. بر این اساس ۲۲ نوع بذر گندم و جوی دیم و آبی متناسب با هر نوع شرایط آب و هوایی و با عملکرد بالا در استان مرکزی در دست تهیه و تولید می باشد .

محصولات استراتژیک بهاره در استان مرکزی

استان مرکزی از استان هایی می باشد ، که عمده‌ترین محصولات استراتژیک بهاره شامل سیب زمینی، چغندرقند، حبوبات، ذرت علوفه‌ای و سبزی و صیفی جات در کشت بهاره آن کشت می شود. کشت بهاره در این استان با توجه به شرایط اقلیمی ، معمولا از اواسط فرورین آغاز و تا اواسط مردادماه  ادامه دارد. همچنین برداشت محصولات بهاره از اواخر مهر ماه آغاز می شود.

سطح اراضی  باغی و کشاورزی در استان مرکزی  ۶۷۰ هزار هکتار است .که از این میزان حدود ۶۵ هزار و  ۵۰۰  هکتار زیر پوشش کشت بهاره قرار دارد . که انواع محصولات بهاره از جمله حبوبات، ذرت علوفه‌ای، چغندر قند، سیب زمینی، گوجه فرنگی، سبزی و صیفی و انواع علوفه از جمله یونجه و شبدر در این اراضی کشت می‌شود.  از این میزان سطح زیر کشت  در استان مرکزی هزار هکتار چغندرقند، ۱۵۰ هکتار پنبه، ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار سیب زمینی، ۱۳ هزار هکتار حبوبات و بقیه زیر کشت سبزی و صیفی جات قرار می‌گیرد. که بصورت میانگین یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات بهاره از  این اراضی کشاورزی تولید و به بازار مصرف عرضه شود.

 

به صورت تفکیک شهرستانی ، ۱۳ هزار هکتار اراضی کشت بهاره  در شهرستان اراک، ۱۲ هزار هکتار در شهرستان ساوه، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار شهرستان خنداب، هشت هزار و ۲۰۰ هکتار شهرستان شازند، هفت هزار و ۳۰۰ هکتار شهرستان خمین و ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار در شهرستان زرندیه و بقیه در سایر شهرستان‌های استان مرکزی زیر کشت محصولات بهاره قرار دارد.

استان مرکزی ؛ مستعد برای توسعه کشت گلخانه‌ای

استان مرکزی یکی از مستعدترین استان‌ها برای توسعه کشت گلخانه‌ای است. تولیدات گلخانه‌ای استان مرکزی یکی از اولویتهای بخش کشاورزی این استان ، با توجه به  بحران کم آبی این استان می باشد .

۷۲۲ هکتار فضای گلخانه‌ای در استان مرکزی وجود دارد . که ۵۲۷ هکتار این اراضی زیر کشت گل و گیاهان زینتی و ۱۹۵ هکتار نیز زیر کشت محصولات سبزی و صیفی قرار دارد. ۵۳ هزار تن سالانه انواع محصولات سبزی و صیفی از جمله فلفل دلمه‌ای، گوجه و خیار در گلخانه‌های سبزی و صیفی، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار شاخه گل شاخه بریده، ۵۱ میلیون گلدان گل آپارتمانی و ۱۵۶ میلیون بوته گل فصلی و نشایی در گلخانه‌های گل و گیاهان زینتی این استان تولید می‌شود.

فضاهای گلخانه‌ای بیشتر در شهرستان محلات، ساوه و اراک است. که شهرستان محلات بیشترین طرح‌های گلخانه‌های گل زینتی و ساوه و اراک نیز به ترتیب بیشترین سطح زیرگشت گلخانه‌های سبزی و صیفی استان مرکزی را دارند.( توت فرنگی، گوجه، خیار، سبزی، بادمجان و فلفل عمده ترین محصولات تولیدی واحدهای گلخانه ای سبزی و صیفی جات  این استان است.)

استان مرکزی در زمینه تولید گل شاخه بریده مقام دوم، گل آپارتمانی مقام سوم و گل فصلی و نشایی مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده‌ است.  همچنین  از  محصولات صیفی و سبزی تولید شده در مجتمع‌های شهرستان‌های ساوه، اراک و خمین با توجه به کیفیت بالا ، از ظرفیت صادرات به کشورهای دیگر برخوردار است .

کشورهای مقصد تولید گل و گیاهان زینتی  این استان، کشورهای مثل عراق، افغانستان، روسیه، کشورهای حوزه خلیج فارس، هلند و دیگر کشورهای اروپایی و کشورهای مقصد محصولات صیفی و سبزی استان نیز کشورهایی مثل عراق، افغانستان و روسیه هستند.

 

 

استان مرکزی و اجرای آبیاری نوین

استان مرکزی بر خلاف آن که بیشتر به عنوان یک استان صنعتی در کشور شناخته شده است، اما استعدادهای مناسبی در کشاورزی دارد. اگر موانع موجود در زمینه کشاورزی ازبین برود و شرایطی بهتر  برای کشاورزان ایجاد شود، شاهد شکوفایی بیشتر این استان در زمینه کشاورزی خواهیم بود.یکی ازموانع اساسی بر کشاورزان  در استان مرکزی معضل کم آبی و عملا نوع آبیاری است.چرا که اهمیت آبیاری در کشاورزی بسیار مهم است . از طرفی  استان مرکزی در اجرای آبیاری نوین به لحاظ اجرای سیستم در مزارع، تامین و تولید سازه‌های نوین آبیاری یکی از استان‌های پیشرو کشور است. به طوری که این استان رتبه هفتم کشور را در توسعه سیستم‌های نوین آبیاری به خود اختصاص داده است.

310 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد . که  از نظر درصد اجرا 160 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان مرکزی مستعد اجرای آبیاری نوین هستند . تاکنون  67 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی معادل 40 درصد تحت آبیاری نوین قرار گرفته است . که  از این 67 هزار هکتار، 24 هزار هکتار در شهرستان اراک، 14 هزار هکتار در شهرستان ساوه،6 هزار هکتار در شهرستان خمین، نزدیک به 5 هزار هکتار در شهرستان زرندیه، بیش از 4 هزار هکتار در شهرستان شازند و مابقی نیز در دیگر شهرستان‌های استان است.

با تجهیز مزارع به سامانه آبیاری نوین در هر هکتار بطور متوسط چهار هزارو 500 متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود .که  با جرای سیستم‌های نوین آبیاری در سطح 67 هزارهکتار اراضی این استان در مجموع سالانه حدود 315 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود که کمک زیادی به حفظ  منابع آبی می کند.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدیراحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

 

 

ادامه مطلب
کشاورزی در استان مازندران
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

کشاورزی در استان مازندران

 

استان مازندران با داشتن آب و هوای معتدل و با دارا بودن بارش‌هایی قابل قبول، یکی از مناطق مستعد در زمینه تولید انواع محصولات کشاورزی است. از این رو این استان یکی از استان‌های مهم در بخش کشاورزی ایران است.از جمله ویژگی‌های مهم این استان  بالا بودن ضریب کشت(1.4) در مقایسه با 0.7 کشوری است . که سبب شده  تا اراضی زیر کشت سالانه این استان به بیش از 600 هزار هکتار افزایش یابد.  مازندران با تولید این میزان محصولات کشاورزی نقش ویژه‌ای در امنیت غذایی و اشتغالزایی دارد.

استان مازندران با دارا بودن ۲۲۰هزار هکتار شالیزار و ۱۲۰هزار هکتار باغ و تولید حدود ۸میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی، قطب مهم عرصه کشاورزی کشور محسوب می‌شود .همچنین بزرگترین تولیدکننده ۱۷محصول کشاورزی کشور مانند برنج، مرکبات، گل و گیاه، کیوی، گوشت سفید، آبزی پروری و نهال زیتون است. مازندران حدود هفت درصد کل سطح زیر کشت محصولات سالانه و دائمی کشور را به خود اختصاص داده است.

در مازندران بیش از ۴۵نوع محصول زراعی قابل کشت است .که مهمترین آنها برنج، گندم، جو، سویا، کلزا، ذرت، نباتات علوفه‌ای، انواع سبزی و صیفی جات است.استان مازندران در ۱۴محصول حائز رتبه‌های اول و دوم کشور است. که این استان  رتبه نخست را در تولید برنج دارد.استان مازندران مقام دوم در تولید کلزا را دارد و در تولید گوشت سفید، مرغ و تخم مرغ نیز در جایگاه خوبی قرار دارد. استان مازندران حدود هفت درصد کل سطح زیر کشت محصولات سالانه و دائمی کشور را به خود اختصاص داده است که این توانمندی می‌تواند زمینه مناسبی برای افزایش صادرات غیرنفتی کشور باشد.

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

محصولات  زراعی در استان مازندران

 استان مازندران ، رتبه دوم تولید محصولات زراعی در کشور را دارد.در مازندران بیش از ۴۵نوع از محصولات زراعی قابل کشت است .که مهمترین آنها برنج، گندم، جو، سویا، کلزا، ذرت، نباتات علوفه‌ای، انواع سبزی و صیفی جات است.بخش کشاورزی مازندران رتبه برترتولید در20 محصول زراعی،باغی،دامی وشیلاتی را در کشور داراست.مازندران با داشتن 2.3 درصد اراضی تحت کشت 7.8 درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده که سه برابر میانگین کشور است.

از مهم‌ترین محصولات زراعی مازندران، برنج است که در سطح بیش از 210 هزار هکتار کشت می شود .همچنین 32 هزار هکتار نشاء مجدد و حدود 55 هزار هکتار پرورش رتون با تولید حدود یک میلیون و 300 هزار تن شلتوک کشت می‌شود . که این میزان، 38 درصد سطح و 42 درصد تولید برنج کشور را به خود اختصاص داد.

نباتات علوفه‌ای شامل ذرت علوفه‌ای، ذرت دانه‌ای، شبدر برسیم، جو، یونجه، اسپرس و ذرت خوشه‌ای با سطح 146 هزار هکتار و تولید سه میلیون و 210 هزار تن علوفه سبز از 4.6 درصد سطح و 24 درصد تولید کشور، دیگر محور کشاورزی مازندران را تشکیل می‌دهد.

همچنین 85 درصد شبدر برسیم کشور در این استان کشت میشود. دانه‌های روغنی شامل کلزا، سویا و آفتابگردان با سطحی حدود 23 هزار و 600 هکتار و تولید 55 هزار تن، رتبه چهارم کشور را عاید مازندران کرده است.

گندم، محصول دیگر کشاورزی مازندران است .که با سطحی حدود 56 هزار هکتار و تولید بیش از 194 هزار تن، رتبه بیستم کشوری را متوجه این استان حاصلخیز کرده است.

از دیگر محصولات زراعی استان مازندران می‌توان از انواع سبزی و صیفی‌جات و حبوبات و نباتات صنعتی نام برد .که با سطح حدود 57 هزار هکتار و تولیدی بالغ بر 850 هزار تن علاوه بر مصرف داخلی به استان‌های همجوار نیز محصولات خود را صادر میکند.

تولید برنج در استان مازندران

هر ساله تقریبا ۱۶ استان از ایران زیر کشت برنج قرار می گیرد. یعنی تقریبا نیمی از استان های ایران برنجکاری می کنند. میزان و نوع برنج تولید شده در هر یک از این استان ها متفاوت است.مازندران با تولید ۵۰ درصد از کل برنج ایران در صدر تولید برنج داخلی قرار دارد. تولید برنج مازندران بخاطر شامل بودن برنج های کم محصول، پرمحصول و پاییزه عدد بسیار بزرگی است.

استان مازندران با حدود ۲۱۴ هزار هکتار سطح زیرکشت اول، حدود ۱۱۰ هزار هکتار کشت دوم و رتون و با تولید سالیانه حدود یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن شلتوک ۴۵ درصد تولید برنج کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

برداشت برنج در کشت اول در 215 هزار هکتار معادل 100 درصد اراضی شالیزاری‌ مازندران، انجام می شود . که 207 هزار و 64 هکتار شالیزار استان به صورت مکانیزه برداشت می شود.

58 هزار و 738 هکتار اراضی شالیزاری استان مازندران بعد از کشت اول برنج به کشت مجدد برنج و 40 هزار و 392 هکتار به پرورش رتون اختصاص می یابد.  کشت مکانیزه برنج در 140 هزار و 904 هکتار اراضی شالیزاری استان مازندران صورت می گیرد.

کشت دوم برنج در شالیزارهای مازندران پس از برداشت محصول کشت اول به دو روش نشای دوباره و پرورش ساقه شالی یا " دونوچ " انجام می شود. در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار می کنند . ولی در روش دوم ساقه های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می شود .

به رکوردشکنی تولید برنج  با وجود آب فراوان ، افزایش سطح زیر کشت ارقام پرمحصول ، اضافه شدن  سطح زیر کشت نخست برنج و افزایش سطح زیر کشت دوباره می توان دست یافت.

زیر کشت گندم در استان مازندران

استان مازندران50هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دارد که ازاین اراضی حدود150هزار تن محصول تولیدمی‌شودکه بهترین زمان کشت آن ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر است.

در این مقاله در رسان آب قصد داریم به بررسی کشت گندم در استان مازندران، این استان حاصلخیز و پربار در امر کشاورزی بپردازیم. با ما همراه باشید.

۵۵ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم اختصاص پیدا کرده است.که از میزان۲۶ هزار و ۴۷۵ هکتار مزارع مازندران به گندم آبی و ۲۸ هزار هکتار به گندم دیم اختصاص یافته است. که از این میزان سطح زیرکشت ۱۴۹ هزار و ۳۳۷ تن محصول در استان مازندران تولیدمی شود.متوسط عملکرد گندم آبی سه هزار و ۷۰۰ کیلوگرم و متوسط عملکرد گندم دیم یک‌هزار و ۷۷۰ کیلوگرم در هکتار است.

گندم در مازندران به دو صورت آبی و دیم کاشته می شود .به لحاظ شرایط محیطی و همچنین تنوع آب و هوایی ، تاریخ کاشت ، مراقبتهای حین داشت و برداشت برنامه زراعت گندم درمناطق سه گانه متفاوت از هم می باشد.بدین لحاظ از ابتدای مهرماه در مناطق کوهستانی کشت گندم دیم شروع و تا حدود نیمه اول دیماه در دشت  ( گندم آبی ) به اتمام می رسد .

بیشترین سطح زیر کشت گندم مازندران در مناطق شرقی بویژه شهرستان های بهشهر، نکا و گلوگاه است.این محصول در این شهرستان ها در سه منطقه جلگه‌ای، میان بند و کوهستانی کشت می‌شود.ازمجموع ۵۴هزار هکتار اراضی که زیر کشت گندم رفته است ، حدود ۲۸هزار هکتار از گندمزار ها  در اراضی زراعی بالا دست و میان‌بند قرار دارند که به صورت دیمزار است.

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

کشت محصولات پاییزه در استان مازندران

شرایط برای کشت پاییزه محصولات زراعی همچون گندم ، کلزا ، جو ، شبدر برسیم و انواع سبزی در کشتزار‌های استان مازندران فراهم  است.حدود ۳۰ هزار هکتار از کشتزار‌های مازندران به کشت کلزا، ۳۰ هزار هکتار به کشت انواع سبزی و ۳۰ هزار هکتار به کشت شبدر برسیم اختصاص یافته است. کیفیت بذر در کشت محصولات پاییزه از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان هسته اولیه تولید محسوب می‌شود.

۱۶۵ هزار هکتار اراضی خشکه رازی و شالیزاری استان برای زراعت گندم، جو، سبزی و صیفی، دانه‌های روغنی و علوفه استفاده می‌شود.کشت محصولات پاییزه از اواخر شهریور در مزارع مازندران آغاز می‌شود و تا دهه اول آبان ادامه دارد.در حال حاضر حدود 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیرکشت 20 نوع از محصولات سبزی و صیفی قرار گرفته است که در مجموع یک میلیون تن محصول از اراضی تحت کشت به دست می آید.در این میان جا به جایی بین کشت دانه روغنی کلزا ، گندم و شبدر در سطح  ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار هکتار که محور توسعه کشت پاییزه استان محسوب می شوند ، انجام می گیرد.

کشت کلزا گندم و جو پاییزه در استان مازندران

از کلزا، گندم، جو و علوفه به عنوان مهم ترین محصولات کشاورزی پاییزه استان مازندران می توان نام برد . ۲۴ هزار هکتار کلزاکاری ،۵۴هزار هکتار گندم و  حدود ۸۵هزار هکتار نیز زیر کشت انواع علوفه از جمله جو  ، گیاهان علوفه ای ، صیفی و سبزیجات در استان مازندران می رود.

۵۴هزار هکتار از زمین های استان مازندران زیر کشت گندم می رود. کشت گندم پاییزه از ۱۵آبان تا ۱۰ آذر انجام می شود، مهیا است.

کشت کلزا در مازندران به طور معمول از نیمه دوم شهریور در مناطق میان بند و ارتفاعات آغاز می شود .در مهر ماه پیک کشت این محصول در جلگه و دشت است. البته کلزا کاری را  می توان در زمین های شالیزاری تا پایان آبان ماه هم انجام داد.

زمان کشت جو در مازندران اواخر مهر و اوایل ماه آبان است . بر اساس آمارهای رسمی ، میانگین تولید جو در کشت دیم در مازندران یک و نیم تن در هر هکتار و در کشت آبی که در مناطق جلگه ای رواج دارد ، حدود سه تن است.

کشت پاییزه در محصولات صیفی و سبزیجات استان ، شامل سبزی های برگی و ریشه ای ، شلغم ، هویج ، کاهو ، لوبیا سبز ، کدو سبز ، نخود فرنگی ،سیب زمینی و سیر است.در کنار گندم و جو، حبوبات، نخود، عدس از دیگر زراعت های پاییزه مازندران به شمار می رود که در مزارع مناطق مختلف کشت می شود .

 

 کاشت بهاره در استان مازندران

كاشت بهاره در مازندران كه بيشتر در زمين هاي شاليزاري انجام مي شود .کاشت بهاره باعث  حفظ بستر توليد كشاورزي و حاصلخيري خاك می شود . همچنین کشت بهاره، باعث افزايش سطح زير كشت ، و اشتغالزايي و درآمدزائي بيشتر براي جامعه روستائي مي شود.

در این مقاله به بررسی کشت بهاره استان مازندران در شهرستان آمل و کشت بهاره سویا در این استان می پردازیم. با ما ، رسان آب همراه باشید.

کاشت بهاره در آمل

شهرستان آمل داراي بيش از 50 هزار هكتار زمين زراعي و باغي است كه در آنها سالانه بيش از يك ميليون تن انواع محصولات كشاورزي توليد و به بازارهاي مصرف داخل وخارج از كشور عرضه مي شود. سطح زير كشت انواع محصولات بهاره در اين شهرستان  آمل  بيش از 2 هزار و 800 هكتار  است.محصولات كشت شده  شامل كاهو ، باقلا ، سير ، و كلزا هستند.بيشترين سطح زيركاشت بهاره در آمل  مربوط به كاهو با سطح بيش از 2 هزار و 300 هكتار است.پس از آن باقالا با كشت 465 هكتار بیشترین سطح زیر کشت را دارد.

کاشت بهاره سویا

محصول دانه روغنی سویا در استان مازندران به دو صورت بهاره و تابستانه کاشت می‌شود. کاشت تابستانه آن معمولا پس از برداشت گندم انجام می‌پذیرد.بهترین زمان برای کاشت سویای بهاره  از ۱۰ اردیبهشت تا پنجم خرداد ماه می باشد.با توجه به شرایط جوی که استان مازندران دارد ، کاشت بهاره سویا از عملکرد بالاتری نسبت به کشت تابستانه برخوردار است. چراکه گیاه زمان بیشتری در خاک می‌ماند و از بارندگی‌های بهاره بیشتری استفاده می کند و به همین دلیل عملکرد محصول در کشت بهاره ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به کشت تابستانه بیشتر است.

سطح زیر کشت اراضی کشاورزی در استان مازندران

استان مازندران با دارا بودن 586624 هكتار سطح زیر کشت اراضی کشاورزی که شامل ۲۲۰هزار هکتار شالیزار و ۱۲۰هزار هکتار باغ است، قطب مهم عرصه کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

که سطح زير كشت محصولات زراعي در استان مازندران 476539  هكتار است. (  23/81 % از کل سطح زیر کاشت ) وسطح زير كشت محصولات باغي در استان مازندران 110084  هكتار مي باشد  .  (  77/18 %از کل سطح زیر کاشت )

که مجموع توليدات محصولات زراعي مازندران 4057497  تن است .  و مجموع توليدات محصولات باغي در مازندران 14177651  تن مي باشد .

محصولات زراعی به دو دسته محصولات زراعی آبی و دیم تقسیم می شود . که سطح زير كشت محصولات زراعي آبي در مازندران 287522  هكتار مي باشد. همچنین میزان سطح زير كشت محصولات زراعي ديمي در مازندران 189017 هكتار مي باشد.

میزان سطح زیرکشت شالي در استان مازندران 230000 هكتار  و میزان سطح زير كشت مركبات  در مازندران 84850  هكتار مي باشد.

در یک تقسیم بندی جزئی تر سطح زیر کشت اراضی کشاورزی در مازندران بدین صورت می باشد:

برنج در استان مازندران ، بیش از ۲۱۰هزار هکتار و نیز ۳۲هزار هکتار نشاء مجدد و حدود ۵۵هزار هکتار پرورش رتون است.دانه‌های روغنی شامل کلزا، سویا و آفتابگردان  سطحی حدود ۲۳هزار و ۶۰۰هکتار زیر کشت در استان مازندران دارند.نباتات علوفه‌ای شامل ذرت علوفه‌ای، ذرت دانه‌ای، شبدر برسیم، جو، یونجه، اسپرس و ذرت خوشه‌ای با سطح ۱۴۶هزار هکتار  در استان مازندران تولید می شوند.گندم، محصول دیگر کشاورزی مازندران است که  سطحی حدود ۵۶هزار هکتار زیر کشت دارد.از دیگر محصولات زراعی استان مازندران  انواع سبزی و صیفی‌جات و حبوبات و نباتات صنعتی هستند  که با سطح حدود ۵۷هزار هکتار در این استان کشت می شوند.

 آبیاری نوین در استان مازندران

روش های آبیاری نوین علاوه بر جلوگیری از تلفات آب، باعث بالا بردن کیفیت تولید در واحد سطح می شود به طوری که راندمان آبیاری بارانی ۷۰ و آبیاری قطره ای ۹۵ درصد است.در روش آبیاری مزارع به شکل سنتی، روشی که بیشتر زمین های کشاورزی در کشور با این شکل آبیاری می شوند .حتی با صرف هزینه های گزاف تسطیح اراضی ،راندمان آبیاری ۴۰ درصد است.

مازندران از لحاظ آب و هوایی در منطقه معتدل خزری واقع است. میانگین بارش باران در این استان تا یک دهه پیش، بیش از ۸۰۰ میلیمتر بود که در سال‌های اخیر به کمتر از ۷۰۰ میلیمتر رسیده است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد . با هدف افزایش بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی این استان تا کنون نزدیک به ۱۰ درصد از این زمین‌های زیر کشت به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شدنده اند. اجرای طرح‌های نوین آبیاری در زمین‌های باغی و کشاورزی مازندران طی سال‌های اخیر رشد مناسبی داشته است . در حال حاضر نزدیک به ۴۵ هزار هکتار از این زمین‌ها زیر پوشش سامانه‌های جدید آبیاری قرار گرفته است.

در استان مازندران با اجرای سامانه های نوین آبیاری کاهش حداقل ۳۰ درصدی مصرف آب در اراضی کشاورزی را شاهد خواهیم بود. با بهره گیری از آبیاری نوین در بخش کشاورزی می توان از هدر رفت و اتلاف آب جلوگیری کرده و راندمان آبیاری را می توان به میزان قابل توجهی افزایش داد. هر یک درصد بهبود در راندمان آبیاری در بخش کشاورزی معادل ساخت سه سد بزرگ در کشور است.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

 

ادامه مطلب
;