گردشگری

جستجو
تبلیغات متنی
  لرستان از استان‌های مستعد در حوزه کشاورزی
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

 لرستان از استان‌های مستعد در حوزه کشاورزی

 

استان لرستان به سبب داشتن کوهستان های پهناور و مراتع بسیار، از گذشته‌های دور زیستگاه مردمی بوده که دامپروری و کشاورزی پیشه اصلی آنان بوده‌است . این استان به دلیل شرایط آب و هوایی متنوع، به‌عنوان یکی از استان‌های مستعد در حوزه تولید انواع محصولات کشاورزی و دامی است.

لرستان دارای ۵۶۴۹۸۰ هکتار اراضی زراعی و۴۳۸۵۱ هکتار اراضی باغی است .که سالیانه بیش‌از ۱۹۳۵۷۷۹تن محصولات زراعی و ۲۹۲۸۰۹ تن محصولات باغی از این اراضی تولید می‌گردد و یکی از تامین‌کنندگان اصلی محصولات کشاورزی در کشور محسوب می‌گردد. این استان دارای تنوع اقلیمی چهارفصل و نزولات جوی مناسب می‌باشد . که بعد از استانهای گیلان و مازندران، بعنوان سومین استان پر آب کشور معرفی شده است.

لرستان با ظرفیت تولید سالانه حدود سه میلیون تن محصول کشاورزی به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور مطرح است؛ اما آنچه محصولات کشاورزی این استان را متمایز می کند قابلیت تولید محصولات ارگانیگ است. این استان در  حوزه  کشاورزی در برخی از محصولات صاحب رتبه می باشد .  به طوری که لرستان کانون حبوبات و محصولات باغی اعم از انار، گردو، انجیر، سیب و زردآلو است که عمدتاً این محصولات به خارج از کشور صادر می‌شود. همچنین در بحث گیاهان دارویی که جزء اولویت‌های این استان است ، پیشرفت خیلی خوبی وجود دارد . به عنوان مثال ۷۰۰ هکتار زعفران در استان لرستان کشت می‌شود.

همانطور که گفته شد  لرستان از استان‌های مستعد در حوزه تولید انواع محصولات کشاورزی است . اما خرد بودن و پراکندگی اراضی یکی از مشکلات اصلی این بخش محسوب می‌شود. این در حالی است که با تجمیع و یکپارچه کردن اراضی می‌توان میزان تولیدات را افزایش داد و از هدررفت سرمایه و انرژی نیز جلوگیری کرد.کارشناسان تاکید دارند که افزایش امنیت غذایی، میزان تولید و درآمد مهم‌ترین مزایای تجمیع و یکپارچه کردن اراضی کشاورزی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

ظرفیت‌های بالای  استان لرستان در تولید محصولات کشاورزی

کشاورزی و باغداری از ظرفیت های مهم بومی استان لرستان هستند . این استان با دارا بودن آب و خاک مناسب ظرفیت های گسترده ای در حوزه کشاورزی دارد . که بهره برداری صحیح از ظرفیت های بومی و گسترده  بستری فوق العاده برای  تحقق رشد و توسعه و بهبود وضعیت اشتغال استان است.

استان لرستان در زمینه تولید محصولات باغی، زراعی و کشاورزی ظرفیت‌های بالایی دارد. این استان با تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی در تولید حبوبات رتبه اول را دارد . به طوری که این استان کانون حبوبات و محصولات باغی اعم از انار، گردو، انجیر، سیب و زردآلو است .  که عمدتاً این محصولات به خارج از کشور صادر می‌شود.

در این مقاله از رسان آب به بررسی محصولات سرآمد کشاورزی در استان لرستان خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید .

حبوبات استان لرستان

تولید حبوبات برای کشور ایران به واسطه آب و هوای چهار فصل خود که قابلیت پرورش بسیاری از محصولات کشاورزی را دارد امری سهل است . لرستان رتبه نخست تولید حبوبات و رتبه دوم سطح زیر کشت این محصول را در کشور دارد . حبوبات کشت شده استان عمدتاً ،نخود عدس و باقلا بوده، ضمن اینکه از نظر تولید و کیفیت ،نخود استان لرستان از استانهای برتر کشور محسوب میشود.

سطح زیر کشت حبوبات استان حدود ۱۲۰ هزار هکتار است . کشت هفت رقم بذر اصلاح شده نخود موجب تنوع بالای این محصول در لرستان و کسب رتبه دوم تولید آن در کشور شده است. ۸۰ تا ۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان سالانه به کشت نخود اختصاص دارد و با برداشت حدود ۶۰ هزار تن رتبه دوم کشور در دست استان لرستان است. متأسفانه حدود ۹۰ درصد حبوبات  این استان به علت نبود صنایع بسته بندی و فرآوری به سایر استانها منتقل می شود .

 

محصولات باغی در استان لرستان

حدود ۵۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان لرستان به احداث باغات اختصاص داردسالانه بالغ بر ۳۰۰ هزار تن محصولات باغی در استان لرستان تولید می‌شودبیشترین میزان تولید محصولات باغی مربوط به شهرستانهای بروجرد، خرم‌آباد، دورود، سلسله، کوهدشت، الیگودرز، پلدختر، ازنا، چگنی و رومشکان است.

تولید انجیر در استان لرستان

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انجیر در جهان تولید میشود و ایران با تولید ۵۸ هزار تن انجیر در سال رتبه پنجم تولید این محصول را در جهان دارد.که لرستان با تولید ۲۵ هزار و ۳۵۰ تن انجیر جایگاه نخست کشور را دارد. میانگین برداشت انجیر سیاه در لرستان ۱۸ تن و در کشور ۱۴ تن در هکتار است.شهرستان پلدختر با دارا بودن بیش از ۲۳۰۰ هکتار باغ بارور و با ۳۰ هزار تن تولید انجیر سیاه در سال مقام اول کشور را دارد. که علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای اروپایی ترکیه اتریش و مجارستان صادر میشود. این شهرستان از قطب های مهم تولید انجیر سیاه کشور محسوب میشود .

زودرس بودن این محصول شاخصه ای است که انجیر لرستان را در کشور ممتاز کرده است . به طوری که این محصول ۲۰ روز زودتر از محصول سایر کشورها روانه بازار میشود و این موضوع میتواند یک مزیت در صادرات انجیر تازه باشد.انجیر سیاه پلدختر مرغوبترین و زودرس ترین انجیر سیاه کشور همچنان در گمنامی و بدون برند و با کمک واسطه به بازارهای داخلی و خارجی عرضه میشود.

تولید سیب در استان لرستان

صادرات سیب درختی از ایران به دلیل تولید محصولات عالی و با کیفیت طرف داران زیادی دارد ایران جزو بزرگترین تولیدکنندگان انواع سیب درختی جهان است .

برداشت میوه سیب از سطح باغ های استان لرستان با نزدیک شدن به فصل پاییز آغاز میشود . روستای شیخ میری سادات بروجرد از بزرگترین باغ های متمرکز سیب کشور است و بیشترین سیب با کیفیت استان در این منطقه تولید میشود.

سطح زیر کشت باغات سیب استان لرستان ۵ هزار هکتار است . که ۳۷۰۰ هکتار بارور و مابقی به صورت نهال هستند . لرستان از نظر سطح زیر کشت سیب رتبه یازدهم کشور و از نظر تولید جایگاه پانزدهم کشور را دارد.

با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم مناسب، ۱۹۰۰ هکتار از باغات سیب استان در بروجرد قرار دارند و رکورد برداشت در بعضی باغات این شهرستان تا ۱۴۲ تن در هکتار هم رسیده است.سیب تولیدی استان به ویژه سیب بروجرد از رنگ بود طعم آبدار بودن ظاهر بازارپسند و مزه فوق العاده برخوردار است و ظرفیت صادراتی بسیار خوبی دارد . کشورهای ،عراق ،عمان امارات روسیه و برخی کشورهای اروپایی تقاضای خرید سیب صادراتی ایران را دارند بنابراین هرساله چندین هزار تن سیب صادراتی از کشور خارج میشود.

تولید انار در استان لرستان

از ظرفیت های استان لرستان به لحاظ کمی و کیفی تولید محصولات باغی است . سطح زیر کشت انار استان لرستان بیش از ۳۴۰۰ هکتار است که از این مقدار ۲۶۰۰ هکتار بارور و مابقی هنوز به مرحله باروری نرسیده است و طی سالیان آینده به ظرفیت این استان اضافه خواهند شد. این استان به لحاظ سطح زیر کشت و میزان تولید انار رتبه نهم کشور را دارد.

انار به لحاظ اقتصادی امنیت غذایی و تنوع تولید یکی از بخش های مهم کشاورزی استان لرستان است. در این استان از میوه انار آب انار ، کنسانتره انار، رب انار، لواشک انار و مربای انار تهیه میشود. منطقه سیاب کوهدشت از نظر عرض جغرافیایی در محدوده ای قرار گرفته است . که دمای فوق العاده مناسبی برای کشت و توسعه باغات انار است. باغات انار سیاب شهرستان کوهدشت عملکرد بسیار بالایی در تولید انار داشته و دارای بهترین کیفیت در سطح کشور است. ضخیم بودن پوست انار استان لرستان سبب ماندگاری بیشتر در انبار و سردخانه میشود و قابلیت صادرات به بازارهای دوردست بدون کاهش کیفیت را دارد. اغلب انار تولیدی سیاب محصول کاملاً سالم و ارگانیک است و از سموم و کودهای شیمیایی استفاده نمیشود.

کشت گلخانه در استان لرستان

یکی از سیاست‌های دولت توسعه کشت گلخانه به‌واسطه منابع آبی در کشور است . که استان لرستان یکی از استان‌های پیشرو در تولید محصولات گلخانه‌ای بوده وهمچنین به دلیل داشتن شهرک‌های گلخانه‌ای توانسته است به تولید همگن محصولات در کشت گلخانه ای برسد .

از آنجایی که می توان گفت لرستان یك استان چهار فصل است، مناطق جنوبی و مركزی این استان برای توسعه گلخانه‌های تولید سبزی و صیفی بسیار مناسب هستند. همچنین در مناطق شمالی و شرقی استان به دلیل خنك بودن هوا برای توسعه گلخانه‌های پرورش گل به خصوص گل‌های شاخه بریده مستعد هستند.

در راستای کشت گلخانه‌ای اقدامات خوبی توسط جهاد کشاورزی لرستان صورت گرفته ، به‌طوری‌که پروژه‌های متعددی در این استان در حال اجرا یا در مرحله افتتاح است.   به طوری که استان لرستان با داشتن 72 هکتار گلخانه و تولید بیش از 12 هزار تن محصولات گلخانه‌ای رتبه هشتم کشور را به خود اختصاص داده است. محصولات گلخانه‌ای استان لرستان شامل فلفل، خیار و گوجه فرنگی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و بعضاً روسیه صادر می‌شوند.

همانطور که گفتیم سطح زير كشت گلخانه اي استان لرستان 72 هكتار است . كه از اين ميزان 49 هكتار به كشت صيفي و سبزيجات شامل گوجه، خيار و فلفل دلمه اي اختصاص دارد . که از اين سطح سالانه 10 هزار تن محصول برداشت مي شود كه حداقل 10 برابر توليد در فضاي آزاد است.

22هكتار نيز به كشت گل و گياهان زينتي اختصاص دارد و سالانه حدود 10 ميليون شاخه گل بريده برداشت مي شود. همچنین سالانه 80 تن آلوئه ورا از سطح يك و نيم هكتار فضاي گلخانه اي لرستان برداشت می شود .

خرم آباد یکی از پیشروترین مناطق کشت گلخانه ای استان لرستان است . چرا که گلخانه "کشت و صنعت فجر صفا" خرم آباد هکتار وسعت دارد و یکی از بزرگترین و مجهزترین گلخانه‌های کشور محسوب می‌شود و محصولاتش به خارج از کشور صادر می‌شود.

همچنین شهرستان بروجرد دارای آب و هوای بسیار مناسب برای کشت های گلخانه ای است . زیرا این نوع کشت ها با توجه به کم آبی نیاز کمتری به آب دارند.

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از ظرفیت‌های خوب در لرستان

استان لرستان با ۸ .۲ میلیون تن تولیدات زراعی و باغی ظرفیت‌های مطلوبی در حوزه کشاورزی دارد. تولیدات کشاورزی و باغی در لرستان نقش مهمی در بخش کشاورزی و امنیت غذایی در کشور ایفا می‌کنند . توسعه سامانه‌های نوین آبیاری یکی دیگر از ظرفیت‌های خوب در لرستان است.همانطور که می دانیم توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از مواردی است که در ارتقا بخش تولیدات کشاورزی و باغی، امنیت غذایی و بهره وری تاثیر زیادی دارند .  استان لرستان نیز  در چند سال گذشته در این حوزه پیشرو بوده و این موضوع نیز مد نظر مسئولان کشوری و استانی قرار دارد.

با وجودی که میزان زمین های آبی این استان معادل نصف متوسط کشوری است ، اما اجرای طرح های توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در این استان موفق بوده است .  از ۱۹۳ هزار هکتار اراضی آبی استان لرستان تاکنون ۵۸ هزار هکتار مجهز به سیستم نوین آبیاری شده اند .( که بیش از ۳۰ هزار هکتار از این سطح طی سال ۹۲ تاکنون و با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان انجام شد.) یعنی ۳۱ درصد از این اراضی به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده‌اند ؛ در صورتی که در کشور حدود ۲۹ درصد از اراضی آبی به سامانه‌های نوین تجهیز شده است. بنابراین می توان گفت که لرستان در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری نسبت به میانگین و متوسط کشوری جلوتراست. به طوری که لرستان مقام ششم کشور را در اجرای آبیاری تحت فشار دارد و از استان‌های پیشتاز در بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی است.

در پایان نکته قابل توجه این است که آب یکی از مهمترین چالش‌ها و مولفه‌ها در بخش توسعه کشاورزی لرستان است . که سالانه ۱۴ میلیون مترمکعب معادل ۱۱ درصد کشور در لرستان تولید می شود. بنابراین استفاده از روش های نوین آبیاری برای ارتقا بخش تولیدات کشاورزی و باغی و امنیت غذایی در این استان اهمیت بالایی دارد .

 الگوی کشت پاییزه در استان لرستان

برای هر استان با توجه به اقلیم، میزان بارش و همچنین میزان زمین‌های دیم مود در آن منطقه الگویی برای کشت پاییزه در نظر گرفته شده است . استان لرستان نیز از استان های موفق در این زمینه است که در حال حاضر در حال حاضر ۶۰ درصد کشت پاییزه این استان استان براساس الگوی کشت اجرا می شود .

سالانه به طور میانگین بیش‌از ۴۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان لرستان زیر کشت پاییزه گندم، جو، کلزا، کاملینا، گلرنگ و نخود می‌روند. کشت پاییزه در استان لرستان  از اواخر شهریور ماه  آغاز می شود و تا اواخر آذرماه ادامه دارد . که زمان کشت کلزا نسبت به گندم جلوتر بوده و از مناطق شمالی، معتدل و سرد آغاز می‌شود . کشت کلزا از اواسط شهریور در مناطق سردسیر استان لرستان شروع می شود و تقریبا تا اواخر آبان ماه در مناطق گرمسیر ادامه دارد.  شروع کشت گندم نیز از اواسط مهر ماه آغاز می شود و معمولا تا اواخر آذر ادامه دارد.

از این میزان سطح زیر کشت  در استان  لرستان ۴۵ هزار و ۴۳۵ هکتار به گندم آبی و ۱۹۲ هزار و ۶۰۰ هکتار به گندم دیم اختصاص دارد . همچنین ۷۴۰۰ هکتار برای جو آبی و ۱۳۹ هزار و ۴۰۰ هکتار برای جو دیم اختصاص می یابد  .

در فصل پاییز سالانه بین ۸۰ هزار تا صد هزار هکتار از اراضی استان به کشت نخود  ،  ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار به کشت کاملینا و ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتاربه کشت  گلرنگ اختصاص داده می‌شود . که رتبه نخست سطح زیرکشت و تولید کلزا در لرستان را به شهرستان سلسله اختصاص دارد .

در نهایت با توجه به اینکه در کشت پاییزه میزان نزولات جوی بالا بوده میزان آبیاری به طرز قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند لذا بهتر است که برای حفاظت از منابع آبی کشور کشت پاییزه را در لرستان گسترش یابد .

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

 

ادامه مطلب
 کشاورزی در استان گیلان
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

کشاورزی در استان گیلان

 

کشاورزی مهمترین شاخص فعالیت اقتصادی در گیلان است و زندگی و معاش بخش وسیعی از مردم این استان از طریق فعالیتهای کشاورزی تأمین می شود.استان گيلان بدليل مجاورت با درياي کاسپين، بهره گيري از باران فراوان، رطوبت كافي، رودخانه‌هاي فراوان و خاكهاي آبرفتي يكي از قطبهاي كشاورزي و حاصلخيز كشور بوده  و در توليد محصولات كشاورزي و تأمين نيازهاي غذايي نقش اساسي دارد.

استان گیلان همچنین دارای مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان بوده است . از طرفی دیگر دارای یکی از بنادر مهم اقتصادی ایران یعنی بندر انزلی است . از این نظر یکی از استان‌های پر پتانسیل برای صادرات محصولات کشاورزی نیز به شمار می‌آید.

قرارگیری استان گیلان بین رشته‌کوه‌های البرز و دریای خزر باعث شده تا این استان دائماً دارای آب‌وهوای مرطوب و معتدل باشد. علاوه بر این زمستان‌های این استان به جز در نواحی مرتفع نیز بسیار معتدل است.در استان گیلان ۵۴ رود دائمی جریان دارد؛ سفیدرود، پل‌رود، شفا رود، شلمان رود، آستارا چای و ارس از جمله مهم‌ترین این رودها هستند که تأمین‌کننده بخش بزرگی از آب شرب و کشاورزی استان به شمار می‌آیند.

قابلیت های کشاورزی استان گیلان

این استان حدود ۱۴۰۰۰ کیلومترمربع وسعت دارد که ازاین‌بین ۵۶۰۰۰۰ هکتار اراضی جنگلی، ۲۲۴۰۰۰ هکتار اراضی مرتعی و ۲۲۰۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی است.

حدود ۳۰% کل اراضی استان اختصاص به امور مختلف کشاورزی دارد. از این میان ۸۲ درصد اراضی آبی و مابقی به‌صورت دیم کاشته می‌شوند. کشاورزان استان گیلان به دلیل شرایط آب‌وهوایی استان، غالب کشت و کار خود را در اراضی کوهپایه‌ای و آبرفتی جلگه‌ای انجام می‌دهند.

محصولات کشاورزی گوناگونی در استان قابلیت کشت و کار دارند اما ازاین‌بین برخی محصولات در کشور سرآمد هستند. پبش بینی شده که سالیانه حدود ۳۰۰۰۰۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی در استان گیلان تولید می‌شود . که ارزش ریالی آن حدود ۱۸۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

تولیدات کشاورزی

اين استان يكي از قطبهاي مهم كشاورزي كشور است واز محصولات عمده زراعي استان مي توان به برنج با سطح زير كشت 76/8 درصد، حبوبات با سطح 6/8 درصد، گندم و جو با سطح 8/6 درصد، نباتات علوفه اي با سطحي حدود 5درصد، سبزي و صيفي با سطح4/8درصد و دانه‌هاي روغني سطحي حدود1/1 درصد نام برد.
310
هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان (معادل 75/6درصد) با توليدي بالغ بر 1/5 ميليون تن (معادل 65درصد كل ميزان توليد محصولات كشاورزي) هر ساله زير كشت محصولات مختلف زراعي قرار مي‌گيرد. از محصولات عمده باغي استان مي توان به چاي با سطح زير كشت 29600 هكتار، زيتون با سطح 6676 هكتار، كيوي با سطح 3287 هكتار، توت نوغان با سطح 10984 هكتار و مركبات (پرتقال، نارنگي، ليموترش و شيرين، نارنج و...) با سطح 105594 هكتار نام برد.
در اين ميان برنج با زير كشت 238040 هكتار و ميزان توليد1/1 ميليون تن (برابر 72/8 درصد كل توليد محصولات زراعي) رتبه اول را در استان از نظر سطح زير كشت و ميزان توليد به خود اختصاص داده است. همچنين از كل اراضي كشاورزي استان 63/5% آبي و 5/36% ديم مي باشد. اين استان در سطح كشور با دارا بودن رتبه دوم از نظر ميزان توليد حائز جايگاه ويژه اي مي باشد.

 

تولید محصولات کشاورزی در استان گیلان

گیلان یکی استان‌های مهم و اثرگذار در بخش کشاورزی در کشور است.  استان گیلان به لحاظ تولید محصولات کشاورزی و بحث امنیت غذایی یک استان استراتژیک و پر پتانسیل است. بیش از ۳ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در گیلان تولید می‌شود.۵۰ درصد اقتصاد و ۳۰ درصد اشتغال استان گیلان متأثر از کشاورزی است.در هر فصل گیلان مناسب تولید یک محصول کشاورزی است. این نشان دهنده ظرفیت‌ها و استعدادهای این استان در این بخش است.

شاید همه کشور گیلان را به نام دو محصول برنج و چای ایرانی بشناسند . اما گیلان قطب تولید در بسیاری از محصولات  کشاورزی کشور نیز بوده است .در حال حاضر بیش از ۷۰ نوع محصول کشاورزی در گیلان تولید می‌شود و این استان در تولید ۲۰ نوع محصولات کشاورزی در رتبه اول قرار دارد.این خطه در مجموع ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد،  برنج، چای، زیتون و بادام زمینی از عمده محصولات کشاورزی تولیدی گیلان است.

در این مقاله به بررسی تولید محصولات کشاورزی در استان گیلان می پردازیم.با ما ، رسان آب ، وبسایتی جامع در زمینه کشاورزی همراه باشید.

 برنج

برنج بدون شک معروف‌ترین و مهم‌ترین محصول تولیدی کشاورزی در استان گیلان به شمار می‌آید. سالیانه حدود ۲۳۸۰۰۰ هکتار از زمین‌های استان گیلان به‌صورت غرقابی تحت کشت برنج قرار می‌گیرد. برنج تقریباً در تمامی نواحی استان به‌خصوص نواحی مرکزی و شرقی آن قابلیت کشت دارد و ارقام گوناگونی در این شالیزارها به ثمر می‌رسند.

وجود منابع آبی فراوان و اقلیم و ارتفاع مناسب برای رشد این گیاه از عوامل توسعه این‌چنینی کشت برنج در گیلان است. میزان برنج سفید استحصال شده از این سطح زیر کشت سالیانه حدود ۷۲۰۰۰۰ تن است که بخش بزرگی از نیاز برنج کشور را تأمین می‌کند به‌نحوی‌که تخمین زده شده که ۳۰% برنج مصرفی ایران در استان گیلان تولید می‌شود.

میزان برداشت برنج در مزارع استان گیلان نسبت به استانداردهای جهانی پایین است. دلیل این امر کشت همچنان سنتی این محصول در شالیزارهای استان است. در سال‌های اخیر کشت مکانیزه برنج با سرعت بیشتری در حال جای بازکردن در مزارع است و این امر نوید می‌دهد تا به‌زودی شاهد افزایش تناژ برداشتی این محصول از شالیزارها باشیم.

چای

چای یکی از محصولات باغی در استان گیلان است که بنا به اقلیم متفاوت مناطق شمالی ایران، تنها در باغات این مناطق قابلیت بهره‌برداری دارد. حدود ۲۰۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان مختص کشت چای است و این درختچه‌های سرسبز می‌توانند سالیانه حدود ۱۲۰۰۰۰ تن برگ سبز چای تولید و آماده برداشت کنند.

چای گیلان که غالباً در نواحی کوهپایه‌ای مرکزی، جنوبی و شرقی استان یافت می‌شود، دارای عطروطعم مطبوع و باب میل ذائقه ایرانی است. این باغات طی چند سال گذشته با بی‌مهری مسئولین مواجه بوده و بسیاری از آنها تغییر کاربری داده‌اند. با واردات چای خارجی به بازار ایران این شرایط حادتر شده ولی طی سالیان اخیر با اقبال و توجه بیشتر مردم به چای ایرانی، شرایط چای‌کاران اندکی بهبودیافته است.

پتانسیل‌های توسعه چای‌کاری و صنایع تبدیلی مربوطه به آن در استان به حدی بالا است که این استان می‌تواند با برنامه‌ریزی صحیح به یکی از تولیدکنندگان مهم چای در دنیا بدل شود که قطعاً توجه بیشتر سیاست گذران را دراین‌خصوص طلب می‌کند.

بادام‌زمینی

استان گیلان تولیدکننده عمده این آجیل محبوب است. بادام‌زمینی در واقع یک گیاه زراعی است و برخلاف سایر دانه‌های آجیلی بر روی درختان رشد نمی‌کند. بادام‌زمینی در استان گیلان در منطقه آستانه‌اشرفیه به فراوانی کشت می‌شود و بخش بسیار بزرگی از نیازهای بازار داخلی را فراهم می‌کند.

این گیاه که از تیره بقولات است، سبب حاصلخیزی خاک‌ها از طریق تثبیت ازت نیز می‌گردد. ازآنجایی‌که این گیاه آب‌وهوای معتدل و مرطوب و خاک‌های سرشار از مواد آلی و سبک را جهت رشد می‌پسندد، می‌توان به چرایی کشت این محصول در استان گیلان پی برد.

فندق

از جمله دانه‌های آجیلی معروف استان گیلان، فندق است. این درخت در کوهپایه‌های غربی و جنوبی استان به فراوانی یافت می‌شود. گرچه تا سالیان گذشته غالب این فندق‌ها به‌صورت جنگلی و خودرو بوده‌اند ولی طی سالیان اخیر، احداث باغات بزرگ فندق نیز در استان انجام شده است. در واقع می‌توان گفت که یکی از محصولات باغی معروف استان گیلان فندق است.

زیتون

از جمله دیگر میوه‌جات باغی که با وسعت بالا در استان گیلان کاشت و بهره‌برداری می‌گردد، زیتون است. منطقه رودبار در این استان آب‌وهوایی مناسب و ایدئال جهت پرورش اکثر ارقام زیتون را داراست. اما گرچه اکثریت مردم ایران زیتون را با رودبار و استان گیلان می‌شناسند، ولی در حقیقت بزرگ‌ترین تولیدکننده زیتون ایران استان زنجان است.

هم‌مرزی و مجاورت منطقه طارم در استان زنجان با منطقه رودبار استان گیلان و صدور تولیدات استان زنجان به استان گیلان جهت فروش از دلایل بروز این اشتباه است. به‌هرحال استان گیلان دومین تولیدکننده و اولین عرضه‌کننده بزرگ زیتون در ایران به شمار می‌رود و طی سالیان اخیر نیز باغات بسیاری در این استان توسعه‌یافته و به کشت این محصول باغی پرسود اختصاص‌داده‌شده است.

صیفی‌جات و سبزی‌جات

آب‌وهوای خاص استان گیلان اجازه می‌دهد تا سبزی‌جات مختلف و همچنین غالب صیفی‌جات در استان به‌خوبی رشد و نمو داشته‌باشند. کیفیت بالای این محصولات سبب شده تا سبزی‌جات و صیفی‌جات تولید شده در استان در اکثر مناطق ایران طرف‌داران زیادی داشته‌باشند. دراین‌بین بسیاری از ارقام محلی نظیر سبزی‌جات معطر محلی و نیز صیفی‌جات بومی نیز در استان به‌صورت صنعتی کاشت می‌شوند که این موضوع اخیراً با استقبال بهره‌برداران بخش کشاورزی مواجه شده است.

محصولات باغی

به جز زیتون و فندق که استان گیلان در تولید آنها سرآمد است، مابقی محصولات باغی به‌صورت جزئی‌تر در استان قابلیت کشت دارند. کیوی، گردو، انجیر، تمشک، زغال اخته، انواع آلو و آلوچه، انار، مرکبات و میوه‌جات هسته‌دار و دانه‌دار در این استان کاشته می‌شوند. غالب باغات استان گیلان در نواحی کوهپایه‌ای جنوبی و شرقی استان واقع شده است.

 

 

گیاهان دارویی

اخیراً کشت گیاهان دارویی مختلف در اراضی استان گیلان به‌خصوص نواحی کوهپایه‌ای و دشت‌های استان رواج پیدا کرده است. گیاهان دارویی به سبب بازار بسیار مناسبی که هم در کشور و هم در کشورهای دیگر دارد به‌عنوان یک کشت پرسود برای بهره‌برداران به شمار می‌آید. گل گاوزبان، آویشن، نعنا، پونه، رزماری و … از جمله این گیاهان است.

 

کشت برنج در استان گیلان

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است . رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیر کشت برنج  و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.استان گیلان بعد از استان مازندران دومین تولید کننده برنج کشور میباشد. که علاوه بر عرضه برنج در کشور برنج این استان در خارج از کشور هم صادر میشود.استان گیلان با توجه به نواحی دره ای و جلگه ای و آب و هوای معتدل و مرطوب بستر مناسب کشت برنج انواع بهترین برنج ها است.

تاریخچه کشت برنج در گیلان

کاشت و زرع برنج در استان گیلان از سابقه تاریخی و دیرینه برخوردار است.کشت برنج در جلگه‌ی گیلان یکی از اقلام مهم خوراکی برای انسان‌هایی بود که قصد اشغال این جلگه را داشتند. کشت برنج با تاریخ یکجانشینی در جلگه‌ی گیلان همزاد است . بدون آن امکان هیچ‌گونه فعالیت مستمر و تمدن‌زا در این پهنه فراهم نبود. برنج گیلان نه تنها در ایران بلکه در سطح کلیه کشورهای تولید‌کننده برنج بی‌نظیر است.۵۲درصد اراضی کشاورزی گیلان به کشت برنج اختصاص دارد. تا سال ۱۳۶۱ شمسی گیلان بزرگترین تولید کننده برنج ایران بود . ۴۰ تا ۵۰ درصد تولید ملی را داشت .ولی در این سال استان همجوارمازندران از آن پیشی گرفت. ۶۰ درصد تولید استان در ناحیه دلتای سفیدرود انجام می‌شود ولی در جلگه‌های حاشیه‌ای غربی و شرقی تولید برنج با محصولات متنوع دیگری ترکیب شده‌است.

کشت برنج در گیلان

استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که سالانه یک میلیون و ۱۶۰ تن شلتوک از آن استحصال می شود .از این میزان حدود ۷۵۰ تن برنج سفید با کیفیت بدست می آید.حدود ۹۰-۹۵ درصد سطح زیر کشت برنج گیلان اختصاص به انواع ارقام کیفی و بومی و مابقی به زیر کشتارقام اصلاح شده و پر محصول رفته است

از مجموع اراضی زیر کشت برنج استان گیلان، ۱۰۳ هزار هکتار کشت مکانیزه بوده و برای برداشت ۱۳۰ هزار هکتار محصول با کمباین برنامه ریزی شده است. بیش از ۳۱۷ هزار بهره بردار بخش شالیکاری گیلان همه ساله برای کاشت برنج ، ابتدا در فصل زمستان دو نوبت زمین های شالیزاری را همزمان با بارش های زمستانه شخم می زنند تا هم زمینه نفوذ آب به خاک را فراهم آورند و هم نسل آفات باقیمانده در پوشش گیاهی نابود شود.

پس از آن در نیمه اول فروردین ماه، خزانه گیری نشاء برنج آغاز می شود و از نیمه دوم فروردین تا پایان نیمه اول اردیبهشت ماه، نشاء برنج دستی یا مکانیزه به زمینی که از قبل با تیلر آماده و سپس آب تخت شده، منتقل می شود. از نیمه دوم اردیبهشت ماه تا اواسط نیمه اول تیرماه نیز فصل داشت برنج است که در این مدت، وجین و مراقبت های گیاهی انجام می شود. از اواخر نیمه دوم تیر تا پایان شهریور ماه نیز به تناسب جدول زمان کاشت، فصل برداشت برنج در استان گیلان است.

ارقام کشت برنج در گیلان

استان گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است .  ارقام برنج هاشمی ، علی کاظمی ، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و خزر جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود. بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.بیشترین اراضی شالی استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سرا است.

 استان گیلان و تولید گندم و جو

استان گیلان بدليل مجاورت با درياي کاسپين، بهره گيري از باران فراوان، رطوبت كافي، رودخانه‌هاي فراوان و خاكهاي آبرفتي يكي از قطبهاي كشاورزي و حاصلخيز كشور است .که در توليد محصولات كشاورزي و تأمين نيازهاي غذايي نقش اساسي دارد. در اين استان 47درصد جمعيت شاغل استان در بخش كشاورزي است كه 22درصد بالاتر از ميانگين كشور مي‌باشد. از كل مساحت استان حدود 30درصد را اراضي كشاورزي، 18/3 درصد را مرتع و 40درصد را جنگل تشكيل مي‌دهد. اين استان يكي از قطبهاي مهم كشاورزي كشور است واز محصولات عمده زراعي استان مي توان به برنج با سطح زير كشت 76/8 درصد، حبوبات با سطح 6/8 درصد، گندم و جو با سطح 8/6 درصد، نباتات علوفه اي با سطحي حدود 5درصد، سبزي و صيفي با سطح4/8درصد و دانه‌هاي روغني سطحي حدود1/1 درصد نام برد.

کشاورزان گیلانی  در ۱۷ هزار و ۵۳۱ هکتار زمین گندم و جو کشت می کنند که در ۱۲ هزار هکتار از مزارع استان ارقام مختلف گندم و حدود ۶ هزار هکتار ارقام مختلف جو به صورت دیم کاشته می شود. سطح برداشت گندم  ۳۵۱۰ هکتار  وجو  ۲۴۶۸ هکتار است.کشت دیم گندم و جو از آبان آغاز و در آذر به پایان می‌رسد . همچنین برداشت گندم و جو همه ساله در اواخر خرداد ماه آغاز می‌شود.

شهرستان رودبار بزرگترین تولید کننده گندم و جو در گیلان است .در مناطق کوهستانی شهرستان‌های تالش، رضوانشهر، آستارا، رودسر، املش و سیاهکل هم گندم و جو کشت می‌شود.

همه ساله محصول گندم به صورت دیم دربیش از ۱۳هزار هکتار از اراضی بالادست، میان بند و جلگه ای توسط زارعین گندم کار شهرستان های آستارا، املش، تالش، رضوانشهر، رودسر، رودبار و سیاهکل مورد کشت قرار می گیردگندم‌کاران گیلانی رقم‌های مختلفی از گندم نظیر گنبد، کوه‌دشت و یکسری ارقام بومی را در اراضی خود کشت می‌کنند.شهرستان رودبار با ۷هزار هکتار و رودسر با ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گندم بیشترین و کمترین سطح راداراست .

پـرورش محـصولات گلخانه ای در استان گیلان

استان گیلان ، با آب و هـوای معتـدل و مرطـوب و مساعد خـود جایگـاه مناسـبی بـرای پـرورش محـصولات گلخانه ای است.این روزها گلخانه یکی از راه حل های نوین برای مبارزه با سرما، گرما و کم آبی است.با توجه به نیاز بازار به تولید گل، گیاهان زینتی، سبزیجات و میوه‌ها در خارج از فصل مخصوص تولید آن‌ها، امروزه توجه بسیاری از کشاورزان به سمت کشت گلخانه‌ای جلب شده است و کشاورزان گیلانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.گیلان با داشتن آب و هوای مساعد تقریبا در تمام سال امکان پـرورش محـصولات گلخانه ای را دارد .

در این مقاله ، در رسان آب ، به بررسی پرورش محصولات گلخانه ایی در استان گیلان می پردازیم . در ادامه با ما همراه باشید.

سطح زیر کشت گلخانه های استان گیلان ۸۴ هکتار است . که از این میزان حدود ۲۷ هکتار در بخش سبزی و صیفی و بقیه در بخش تولیدات گل های آپارتمانی، زینتی، شاخه بریده و فصلی نشایی است.توت فرنگی، انواع گوجه از جمله گوجه های گیلاسی، خیار، بادمجان، انواع فلفل های دلمه ای رنگی و کاهو در گلخانه های استان کشت و تولید می شود. سالانه ۹۹۵ تن توت فرنگی و ۹۲۰ تن انواع سبزی و صیفی در فضای گلخانه ای در استان گیلان برداشت می شود.

در حوزه پـرورش محـصولات گلخانه ای ، گیلان  در تولید گل‌های گلدانی رتبه ششم در تولید محصول توت فرنگی رتبه هشتم و در تولید گل شاخه بریده رتبه شانزدهم را دارد.شهرستان های صومعه سرا، رشت، لاهیجان، انزلی گلخانه های بیشتری را به خود اختصاص داده اند.

شهرک های  گلخانه ای در استان گیلان

پنج شهرک گلخانه ای در شهرستانهای سیاهکل، ماسال، شفت ، رضوانشهر و انزلی احداث شده است . مساحت این گلخانه ها ۱۸۰ هکتار است که در ۱۳۵ هکتار آن بصورت خالص گلخانه احداث می شود .در این شهرک‌ها انواع سبزی و صیفی ، گل های زینتی ، گل های آپارتمانی و شاخه بریده ، گیاهان دارویی و میوه های شکلی خاص کشت خواهد شد.

در شهرک گلخانه ای انزلی صرفا میوه های خاص شکلی مثل بلوبری ، گوجه بری، رز بری که از میوه های گیاهان دارویی و صادراتی هستند و ارزش اقتصادی  فوق العاده و ارز آوری برای استان و کشور دارند تولید می شود.که رونق اقتصادی و اشتغالزایی را برای منطقه و استان درپی خواهد داشت.

تاریخ کشاورزی در گیلان

تاریخ کشاورزی در گیلان قدمتی دیرینه دارد، اما از هنگامی که نواحی جلگه‌ای آباد شده فراگیری بیشتری پبدا کرده است.  به تدریج در نتیجه سکونت دائم کوه‌نشینان و کوهپایه‌نشینان در نواحی جلگه‌ای نوع کشت و شیوه معیشت نیز متناسب با شرایط محیطی و جغرافیایی به وجود آمده است.  مطالعات باستان شناسی در گیلان اعم از نواحی جلگه‌ای یا کوهپایه و کوهستانی هنوز بسیار ناقص است . تنها به‌طور جزئی برخی اطلاعات مربوط به معیشت و تمدن گذشته ساکنان گیلان وجود دارد. یکی از مشکلات موجود بر سر راه این کاوش ها پوشش جنگلی و گیاهی در منطقه است . همچنین پنهان ماندن آثار  در زیر خاک و خاکبرگ های گیاهی و  تخریب بخش های سطحی آن از جمله دیگر مشکلات  است.

یکی دیگر  از مشکلات پیگیری تاریخ کشاورزی در منطقه گیلان نبود اطلاعات مکتوب از دوران باستان است. علاوه بر آن دشواری های دستیابی به گیلان و گیلانیان از طریق دریای خزر و یا فلات ایران موجب شده ،که اشاره چندانی به تاریخ اقتصادی و اجتماعی و فرهنگ زراعی منطقه نشود.

تاریخ کشاورزی در گیلان

درباره تاریخ کشاورزی در گیلان میان نویسندگان و مورخین اتفاق‌نظر وجود ندارد. در این میان از بین رفتن بقایای ابزار و نشانه‌های فعالیت کشاورزی را در گیلان به دلیل شرایط آب‌وهوایی می‌توان یکی از دلایل دشواری تقویم کشاورزی گیلان دانست.

در کاوش های باستان شناسی مارلیک (چراغعلی تپه) واقع در رودبار،مجسمه‌ای شامل دو گاو، گاوآهن، خیش و محورهای اتصالی آن پیدا شد.که نمونه قابل‌توجهی از ابزار کشاورزی و رواج آن در گیلان از هزاره دوم قبل از میلاد است. علاوه بر آن آثاری در ارتباط با فعالیت های کشاورزی در املش گیلان نیز ، از وجود کشاورزی در 1500 سال پیش از میلاد حکایت دارد.

بررسی های تاریخی و باستان شناسی نشان می‌دهد که در دوره پیش از اسلام بخش عمده ساکنان گیلان بیه‌پس (غرب سفیدرود) به دلیل وسعت جلگه، باتلاقی بودن اراضی جلگه‌ای، پوشش جنگلی و بیشه‌زاری انبوه و همچنین مشکلات آب‌وهوایی و بهداشتی در نواحی کوهپایه‌ای و کوهستانی سکونت داشتند. اما از آنجائی که در این قسمت از گیلان یعنی شرق سفیدرود کوهپایه با جلگه و دریا فاصله زیادی ندارد. نواحی جلگه‌ای زودتر به آبادی تبدیل شده و فعالیتهای کشاورزی به عنوان بنیان اقتصادی خانوارهای روستایی اعتبار بیشتری یافته است.

آنچه که از بررسی های تاریخ کشاورزی در گیلان به دست می‌آید:

1- کشاورزی در گیلان قدمتی دیرینه دارد، اما تا قبل از آباد شدن نواحی جلگه‌ای عمده فعالیت های زراعی در نواحی کوهپایه‌ای متمرکز بوده است.
2-
نواحی شرقی گیلان به دلیل همجواری با مازندران و نزدیکی کوهپایه‌ها به جلگه زودتر از نواحی غربی آن در قسمت های جلگه‌ای به اقتصاد کشاورزی روی آورده است.
3-
قدمت کشت برنج که بر اساس بسیاری از نوشته‌ها در سواحل دریای خزر به دوران باستان می‌رسد، در مازندران بیشتر از گیلان عمومیت داشته است. اما  می‌توان تصور کرد که به دلیل ارتباط نزدیک میان مازندران و گیلان این کشت به‌طور موضعی در برخی نواحی گیلان به ویژه در مشرق آن معمول بوده است.
4-
محصولات کشاورزی امروزی مانند برنج، ابریشم، غلّات و مرکبات هر چند که ممکن است در پیش از دوره اسلام در این منطقه به دست می‌آمده است. لیکن بیشتر جنبه خودمصرفی داشته است. به جنبه تجاری این محصولات در منابعی که بعد از نفوذ اسلام در گیلان نوشته شده‌اند برخورد می کنیم.

5- نبود شهرهای مهم در جلگه گیلان به‌ویژه در عهد باستان خود بیانگر ضعف مبادله محصولات کشاورزی و تولید آن برای مصرف شخصی است. چه در غیر این صورت محصولات مزبور در کانون های شهری و یا بازارهای محلی عرضه می‌شدند.که نتیجه آن پیدایش کانون های شهری به عنوان مرکز تجارت می‌توانست باشد.
6-
بازارهای هفتگی به عنوان کانون های مقطعی و موضعی مبادله که هنوز هم در گیلان وجود دارند. احتمالا محل مبادله محصولات کشاورزی به‌شمار می‌آمده و حتی در دوران قدیم نیز به همین نحو امروزی عمل می‌کرده‌اند.

 

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

سطح اراضی قابل کشت در استان گیلان

گیلان رتبه یازدهم کشور در حوزه تولید انواع محصولات کشاورزی را داراست.سطح مساحت اراضی قابل کشت در استان گیلان مجموعا حدود 342180 هکتار  است. از این مقدار 4/ 77% زیر کشت محصولات سالانه، 9/ 14% زیر کشت محصولات دائمی، 3/ 5% درختان بدون ثمر  بوده است.

در این مقاله به بررسی سطح اراضی قابل کشت در استان گیلان که یکی از استان های خوش نام در زمینه کشاورزی است می پردازیم . با ما ، رسان آب ، همراه باشید.

سطح اراضی قابل کشت محصولات سالانه

از کل سطح اراضی کشاورزی که زیر کشت محصولات سالانه قرار دارند (264968 هکتار) حدود 198255 هکتار (8/ 74%) به صورت آبی و 66713 هکتار (2/ 25%) به صورت دیمی کاشت می‌شود. حدود 6/ 99% از کشت های آبی استان گیلان به کشت برنج اختصاص دارد. تردیدی نیست که در میان کشت های سالانه کشت برنج و میان کشت های دائمی کشت چای بیشترین سطح زیر کشت استان را تشکیل می‌دهند. مزارع زیر کشت برنج در استان با حدود 197561 هکتار به تنهایی 7/ 57% از کل سطح اراضی قابل کشت استان و حدود 3/ 13% از کل سطح مساحت استان را دربر می‌گیرد.

سطح اراضی قابل کشت محصولات دائمی

در میان محصولات دائمی  که سطح زیر کشت آنها 51006 هکتار است چای موقعیت برجسته‌ای را به خود اختصاص داده است. پس از آن توتستان، که در سالهای اخیر از رونق بیشتری برخوردار شده، جای دارد. مرکبات نیز هرچند که سطح زیر کشت آن در مقایسه با مازندران چندان زیاد نیست، لیکن در میان کشت های دائم گیلان سهم قابل‌توجهی را داراست.

بررسی سطح زیر کشت انواع محصولات کشاورزی در گیلان اعم از کشت های سالانه یا دائم حاکی از گسترش وسیع محصولات معینی در فرهنگ کشاورزی منطقه است. بدین‌ترتیب که در درجه اول کشتزارهای برنج مهمترین و فراوانترین چشم‌انداز زراعی گیلان به‌شمار می‌روند. پس از آن غلات که عموما در نواحی کوهپایه‌ای و کوهستانی کشت می‌شود در مرتبه دوم قرار دارد.
کشتزارهای چای نیز که خاص گیلان است سومین مرتبه از نظر سطح زیر کشت را در استان داراست. محصولات دیگر از قبیل محصولات جالیزی، حبوبات، سبزیها، توتون، مرکبات و توتستان ها با سطح زیر کشت نه‌چندان متفاوت از یکدیگر، از جمله مهمترین کشتزارهای استان گیلان هستند.که در حیات اقتصادی منطقه نقش بسیار مؤثری بر عهده دارند.
شهرستانهای رودبار، رودسر، تالش و لاهیجان که نسبت اراضی کوهستانی آنها در مقایسه با دیگر شهرستانهای استان در سطح بالاتری قرار دارد، مهمترین نواحی کشت غلات (گندم و جو) در استان به‌شمار می‌آیند . کشت این محصولات عمدتا به صورت دیمی است. این نوع غلات به علت ارزان بودن قیمت آنها در اراضی جلگه‌ای کشت نمی‌شود. در عوض محصولات دیگری از قبیل برنج، چای، انواع سبزیها و محصولات جالیزی که ارزش تجاری دارند و در شهرهای بزرگ و کوچک منطقه و یا بازارهای روز و هفتگی به راحتی و با سرعت قابل مبادله هستند، تقریبا تمامی کشت های سالانه را به خود اختصاص داده‌اند.

 کشت دوم و پاییزه در استان گیلان

اراضی شالیزاری گیلان بعد ازکشت خوشه‌های طلایی برنج در شروع فصل پاییز میزبان کشت دوم  و پاییزه خود  در انواع تولیدات کشاورزی هستند.

نباتات علوفه‌ای شامل شبدر برسیم، تریتکاله و جو،  غلات اعم از گندم. جو. تریتیکاله،  حبوبات شامل پاچ باقلا و باقلا برکت،  سبزیجات برگی و غده‌ای از جمله ترب، اسفناج، چغندر برگی، سیر برگی،تربچه، نخود فرنگی، کاهو،هویج، شاهی، گشنیز،  کلزا و راتون از محصولات کشت دوم است. کشت دوم بعد از برداشت برنج، تقریبا نیمه دوم مرداد آغاز می‌شود. برداشت محصولات کشاورزی در کشت دوم به نوع محصول بستگی دارد. به عنوان مثال پاج باقلا در پاییز (آبان ماه) برداشت می شود. برداشت علوفه تا سه ماه بعد از کاشت است و باقلای مازندرانی و نخودفرنگی نیز بعد از ۶ ماه در فروردین ماه برداشت می شود.

بر اساس تقویم کشاورزی استان گیلان زمان مناسب کشت حبوبات پاییزه از نیمه دوم مرداد تا دهه آخر شهریور، شبدر بلافاصله بعد از برداشت برنج "شهریور و مهر" ،سبزیجات برگی و غده ای از نیمه دوم شهریور تا نیمه آبان، باقلا از نیمه دوم مهر تا اوایل آذر و راتون بعد از برداشت برنج است.

۹۵ هزار هکتار معادل ۴۰ درصد اراضی شالیزاری استان  گیلان زیرکشت دوم انواع محصولات کشاورزی می رود. که از این میزان ۶۵ هزار هکتار راتون و  بقیه سایر محصولات از قبیل باقلا، لوبیا، سبزیجات برگی و غده ای، نباتات علوفه ای است.محصولات کشت دوم به جز در مواقع اضطراری نیاز به آبیاری ندارند. همچنین کشت دوم موجب کاهش برخی از آفات و علف‌های هرز کشت اصلی (برنج) می‌شود.

توسعه کشت دوم بعد از برداشت برنج، یکی از راهکارهای اساسی برای افزایش تولید و درآمد کشاورزان ضمن حفظ پایداری تولید برنج است و با کاشت انواع محصولات کشاورزی در اراضی شالیزاری می توان آن را محقق نمود.

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

 کشت محصولات بهاره در استان گیلان

هر ساله با آغاز فصل بهار محصولات بهاره شامل سبزی و صیفی و سایر محصولات جالیزی در حدود ۲۰ هزار هکتار معادل ۶ درصد از زمین‌های کشاورزی استان گیلان کشت می‌شود.

تولیدات کشاورزی گیلان بسیار متنوع است و برخی محصولات آن در مقیاس ملی از اعتبار و اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. تردیدی هم نیست که اساس اقتصاد گیلان بر فعالیتهای کشاورزی استوار است. محصولاتی که در گیلان بدست می‌آید هم به مصرف نیازهای خانوارهای روستائی می‌رسد و هم به بازار عرضه می‌شود. از این‌رو کشاورزی گیلان برای تولیدکنندگان آن هم ارزش غذایی دارد و هم ارزش تجاری. این دو خصلت مهمترین انگیزه‌ای است که کشاورزی را در این استان پویا و باثبات نگهداشته است.برخی محصولات دیگر که در گیلان کاشت می‌شوند هرچند که در مقایسه با کل کشور رقم قابل‌توجهی ندارند، اما در مقیاس استان از نظر مصرف داخلی اهمیت شایانی دارند. محصولاتی مانند لوبیای تازه، باقلا، سبزیهای برگی و غده‌ای، محصولات جالیزی، گیاهان علوفه‌ای، انواع میوه‌های هسته‌دار و دانه‌دار از نظر تولید در سطح استان رقم قابل‌توجهی دارند.

در این مقاله از رسان آب کشت محصولات بهاره را،در این استان که دارای تنوع بسیار زیاد تولیدات کشاورزی است ، بررسی کردیم.با ما همراه باشید.

كشت  بهاره درگيلان از اواسط فروردين آغازمی شود .بادام زمينی، باقلا ، لوبيا، چغندر، سبزيجات ، محصولات جاليزی ،پیاز ، سیب زمینی ، بادمجان ، گوجه فرنگی ، سبزیجات برگی و غده ای ، هندوانه ، خربزه ، خیار و کدو از مهمترین محصولات کشت بهاره در گیلان است.برداشت  محصولات  بهاره از نیمه خرداد آغاز می شود تا آخر مرداد ادامه دارد.

کشاورزان گیلانی با کشت این محصولات سالانه ۱۹۵ هزار تن انواع محصولات بهاره به ارزش هزار میلیارد تومان را برداشت می‌کنند.زمان کشت کوتاه، افزایش درآمد خانوار، امکان کشت در مساحت‌های مختلفی از زمین  از مزایای کشت محصولات بهاره است.

 

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

 

ادامه مطلب
 کشاورزی در استان گلستان
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

کشاورزی در استان گلستان

 

استان گلستان به دلیل موقعیت  خاص جغرافیایی، نزدیکی  به دریا و وجود سلسله کوه های البرز دارای شرایط اقلیمی منحصر به فرد می باشد . که این شرایط اقلیمی بستر مناسبی برای زراعتهای گوناگون و چهار فصل را فراهم نموده است.استان گلستان به عنوان قطب کشاورزي که در همه رشته هاي کشاورزي و دام پروري از کشت گندم و پنبه و محصولات باغي و توليد چوب گرفته تا پرورش دام و صيد ماهي و شيلات و استحصال خاويار و ... حضور جدي و پيشگام دارد.

این استان به دلیل داشتن 7 اقلیم از 13 اقلیم آب و هوایی جهان ،خاکی مستعد برای کشاورزی دارد. 10000 تن محصولات زراعی، 700000 تن محصولات دامی،340000 هزار تن محصولات باغی، 240000 تن تولیدات جنگل و مرتع در استان گلستان تولید می شود.

استان گلستان در 16 محصول رتبه های اول تا پنجم کشور را دارا می باشند . اين استان در توليد سويا با 60.3 درصد، خاويار با 56 درصد و دانه روغني كلزا با 34 درصد از توليد كشور، دارنده رتبه اول است.

گلستان در توليد گندم و گوشت مرغ هر كدام با 10 درصد، جو با 7.1 درصد و آفتابگردان با 23 درصد از توليد كشور در رتبه دوم قرار دارد . توليد پنبه با 12.6 درصد، توتون با 14.3 درصد، پيله تر ابريشم با 17درصد از توليد كشور در رتبه سوم  قزاز دارد .

توليد شلتوك( برنج) با 10 درصد، هلو با 7.5 درصد، آلو قطره طلا با 5.8 درصد و خرمالو با 10 درصد از توليد كشور  رتبه چهارم  را به خود اختصاص داده است . همچنین این استان در توليد زيتون  با 4.9 درصد از كل توليد كشور در رتبه ششم قرار دارد.

 از حدود 5/5 میلیون تن محصول بخش کشاورزی گلستان، 4 میلیون تن محصولات زراعی مثل گندم، جو سویا، روغن کلزا، پنبه و چغندر قند تشکیل می دهد.

که هرساله در 560000 هکتار از اراضی کشاورزی این استان کشت و برداشت می شود. بنا بر نظر کارشناسان بخش کشاورزی استان گلستان ظرفیت تولیدات بالایی دارد و این قابلیت را دارد که تا 2 برابر بیشتر باشد.

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

 

 تولیدات کشاورزی در استان گلستان

استان گلستان به دلیل پوشش گیاهی وسیع و جنگل های انبوه از رتبه یک تولیدات کشاورزی کشور را دارد.از این نظر نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد.استان گلستان سالانه حدود 5 میلیون تن انواع تولیدات کشاورزی را تولید می‌کند.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولیدات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است .به طوری که بخش کشاورزی این استان با ۲۲۰ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

گلستان در تولید ۱۶ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج)، پیله‌تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد .که نشان دهنده نقش و اهمیت کشاورزی منطقه در توسعه و خودکفایی کشور است.

 مهمترین تولیدات کشاورزی زراعی و باغی:

مهمترین تولیدات زراعی استان گلستان گندم ،‌جو،‌پنبه ،‌کلزا ،‌سویا ،‌توتون ،‌برنج ،‌ سیب زمینی ،‌سیفی جات وتره بار است.

سطح باغات استان گلستان 36 هزار هکتارو تولیدات آن شامل مرکبات ،‌هلو ،‌آلو،‌زیتون ،‌کیوی ،‌سیب ،‌گلابی ،‌گیلاس ،‌خرمالو و.... میباشد.

تولیدات کشاورزی دام وطیور :

دراستان گلستان بیش از 8/3 میلیون واحد دامی مستقر است که از این طریق بیش از 395 هزار تن شیر و 36 هزار تن گوشت قرمز بدست می آید و در 742 واحد مرغداری  استان سالانه 153هزار تن گوشت مرغ و 28 هزارتن تخم مرغ تولید میشود. گلستان 751 تن عسل نیز در سال تولید می کند.

تولیدات کشاورزی آبزیان :

در 346 واحد پرورش ماهیان گرمابی وسردآبی سالانه 18 هزار تن ماهی تولید میشود وحدود 1000 تن ماهی نیز در سال از دریا صید میگردد. همچنین استان گلستان دارای بزرگترین سایت پرورش میگو در کشور است که فاز اول  با راه اندازی 1000 هکتار با تولید 1350 تن میگو به بهره برداری رسیده است .ظرفیت نهائی این سایت 28 هزار هکتارمیباشد که با راه اندازی کامل آن تولید میگو به بیش از 50 هزار تن خواهد رسید. در حال حاضر نیمی از میگوی تولیدی استان گلستان صادر میشود.

همچنین در 3 مرکز تکثیر و پرورش سالانه 80 میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری واستخوانی تولید ودر دریای خزر وآب بندانها رهاسازی میشود.تولید 8 هزار تن ماهی در قفس در بستر دریا و 400 تن خاویار و 8 هزار تن گوشت ماهیان خاویاری نیز از برنامه های دردست اقدام شیلات گلستان است .

ضمناً یکی از فعال ترین مراکز تحقیقات کشاورزی کشور در گرگان مستقر است که برروی 90 نوع محصول زراعی وباغی تحقیق و هر سال بطور متوسط 2 رقم بذر جدید به کشاورزی معرفی می کند . استقرار موسسه تحقیقات پنبه کشور در گرگان هم از دیگر ظرفیتهای کشاورزی گلستان است .در این استان همچنین 2 مرکز تولید ملکه زنبور عسل و 4 مرکز تولید حشرات مفید جهت مبارزه بیولوژیک با آفات فعالیت دارد.

 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

محصول گندم در استان گلستان

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید محصول گندم، رتبه دوم ایران را دارد .گلستان یکی از قطب های تولیدات کشاورزی کشور بویژه در بحث غلات و دانه های روغنی است.سهم استان گلستان در تولید محصول گندم حدودا ۱۰ درصد کشور است. این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای ظرفیت کشاورزی همچون فارس و خوزستان است.علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

(گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.)

سط زیر کشت گندم در استان گلستان 398000 هکتار می باشد. که شهرستان گنبد با 104905 هکتار وشهرستان بندر ترکمن با 10590 هکتار به ترتیب بیشترین و کمترین سطح زیرکشت را دارند.بیش ار 234 هزار هکتار از این سطح کشت دیم ، و 163 هزار و 450 هکتار ، آبی هسنتد.متوسط عملکرد گندم آبی 3509 و گندم دیم 1669 کیلوگرم در هکتار است . با این میزان برداشت این استان رتبه دوم تولید این محصول استراتژیک در کشور را کسب کرده است.

کشت گندم در استان گلستان از 15 آذر تا اول دی صورت می گیرد.آبیاری مزارع کشت گندم در گلستان در آبیاری اول از نیمه دوم اسفند تا نیمه اول فروردین ماه ، آبیاری روم و سوم به ترتیب در نیمه دوم فروردین ماه و نیمه اول اردیبهشت ماه انجام می شود. محصول گندم در این استان از اواسط خرداد تا اواخر این ماه  برداشت می شود.

زراعت پاییزه در استان گلستان

استان گلستان با ۲ میلیون نفر جمعیت و برخورداری از ۶۶۷ هزار هکتار اراضی زراعی از قطب‌های مهم تولید محصولات زراعت پاییزه در کشور به شمار می‌رود.

ما در این مقاله مجموعه به بررسی زراعت پاییزه در استان گلستان که یکی از قطب های مهم تولید محصولات زراعت پاییزه در کشور به شمار می‌رود پرداخته ایم . با ما همراه باشید.

محصولات زراعی مانند گندم، جو، کلزا، سیب زمینی، حبوبات، سبزی، صیفی جات و علوفه پاییزی از محصولات زراعت پاییزه در استان گلستان هستند.استان گلستان در تولید محصولات پاییزه از جمله  دانه روغنی کلزا و گندم در میان استان‌های از جایگاه ویژه برخوردار است.

حدود ۵۰۰ تا۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در استان  گلستان تحت زراعت پاییزه قرار می گیرند. که ۳۷۵ هزار هکتار آن گندم، ۷۵ هزار هکتار جو ، حدود ۶۰ هزار هکتار دانه روغنی کلزا  و ۵ هزار هکتار آن چغندرقند می باشد.

مناسبت‌ترین زمان کشت گندم در استان گلستان از میانه آبان ماه به مدت یک ماه در اراضی دیم و از اول تا ۳۰ آذر در زمین‌های آبی انجام می‌شود.کشت کلزا از ۱۵ مهر آغاز می شود و به مدت یک ماه کشت آن در استان گلستان  ادامه دارد. چغندرقند در آذر ماه ، در گلستان کشت می‌شود و سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن  از این محصول در استان گلستان تولید می‌شود.

سطح اراضی زراعی گلستان ۵۳۹ هزار و ۳۸۶ هکتار  است .که حدود ۷۷ درصد آن اراضی دیم بوده و بیشترین فعالیت زراعت پاییزه کشت دیم مربوط به  گندم، جو و کلزا است.

کشت پنبه در استان گلستان

گلستان به سبب برخورداری از صدها هزار هکتار اراضی حاصلخیز و آب و هوای مناسب از قطب‌های مهم کشت پنبه در کشور محسوب می‌شود .که از دیرباز به سرزمین طلای سفید مشهور بوده است. گلستان بعد از استان خراسان رضوی رتبه دوم تولید پنبه در کشور را دارد.پنبه یک زراعت کم‌آب‌بر است .

کشت پنبه در استان گلستان با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی از نیمه بهار با ریختن بذر در زمین آغاز می شود. و با برداشت محصول از مهر تا اواخر دی ماه به پایان می‌رسد.

درسال زراعی ۱۴۰۱ در ۲۰ هزار و ۵۳ هکتار از اراضی دیم و آبی گلستان به‌خصوص در گنبدکاووس، آق قلا، گمیشان، گرگان، کردکوی و علی‌آبادکتول پنبه کشت شد.دمای مناسب خاک برای کشت پنبه بیش از ۱۳ درجه سانتی‌گراد است.

کشت پنبه در گلستان، در شهرستان‌های کلاله، مینودشت، بندرترکمن، آزادشهر، گرگان، گالیکش، بندرگز، کردکوی، علی آبادکتول، آق قلا، رامیان، گنبدکاووس و مراوه تپه انجام می شود.

در استان گلستان به فراخور شرایط خاص آب و هوایی و حاصلخیزی اراضی زراعی کشت این محصول فراوان بوده است.  به نحوی که در دهههای ۶۰ و ۷۰ سطح زیر کشت این محصول به حدود ۲۰۰ هزار هکتار می‌رسید.

اعمال و اجرای برخی سیاست‌های غلط در حوزه اقتصاد کشاورزی در اواخر دهه ۷۰، دوره طولانی کاشت تا برداشت و به صرفه‌بودن کشت سایر محصولات زراعی سبب شد تا رغبت زراعت پنبه در گلستان آرام آرام کاهش یابد و سطح زیر کشت آن به حدود ۱۰ هزار هکتار تنزل یابد.

در سالهای اخیر در بحث پنبه توفیقات خوبی در افزایش سطح کشت و ارقام  و بازرگانی آن انجام شد تا جایی که از کشت ۱۰ هزار هکتار به ۲۲ هزار هکتار رسید . در تابستان ۱۴۰۰ برنامهریزی برای کشت ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار رسید. اما متأسفانه به دلایل شرایط  خشکسالی و نبود آب در سدها کشاورزان پنبه‌کار موفق به کشت نشدند . بنابراین  در ۱۸ هزار هکتار اراضی استان پنبه کشت شد و البته عملکرد خوبی را شاهد نبودیم.

توسعه کشت گلخانه ای در استان گلستان

استان گلستان یکی از استان های پیشرو در توسعه کشت گلخانه ای است . به طوری که توانسته  از رتبه ۲۸ کشوری در کشت گلخانه ایی،به رتبه چهارم درسال دست پیدا کند.  و در بین استان‌های کشور ارتقا یابد.که با توجه خشک سالی که در استان گلستان وجود دارد کشت گلخانه ای باید توسعه پیدا کند و این به نفع این استان است.افزایش ۱۰ برابری تولید، درآمد و اشتغال و نیز بهره‌وری منابع آبی در واحدهای گلخانه‌ای نسبت به شیوه‌های کشت سنتی و زراعی ، از مهمترین مزایای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است.

در این مقاله به بررسی کشت گلخانه ای در استان گلستان می پردازیم.با ما، رسان آب همراه باشید.

شرایط اقلیمی گلستان و تعداد روزهای آفتابی آن که در مناطق شرقی استان به ۳۰۰ روز در سال نیز می‌رسد، در کنار اراضی وسیع زراعی و بهره‌مندی از منابع آبی تا حدی قابل قبول، شرایط مساعدی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این استان شمالی فراهم کرده است.هم اکنون سالانه هشت میلیون و ۷۵۰ گلدان انواع گل و گیاهان زینتی و ۱۳ هزار تن انواع محصولات سبزی، صیفی و باغبانی در واحدهای گلخانه‌ای گلستان تولید و روانه بازار می‌شود.

از سال ۹۶ تاکنون ۵۲۰ هکتار مجوز احداث گلخانه در استان صادر شده است .از مجموع مجوزهای صادر شده برای راه‌اندازی واحدهای گلخانه‌ای در گلستان تاکنون عملیات اجرایی ۲۸۰ هکتار آن آغاز شده است .که ۱۱۰ هکتار آن در مرحله نهایی ساخت و یا به بهره‌برداری رسیده است.

وسعت گلخانه های در حال بهره برداری در گلستان ۷۵ هکتار است . ۶۴ هکتار هم گلخانه در دست ساخت در استان وجود دارد . که ۵۰ درصد آنها را سبزی و صیفی و مابقی آن را انواع گل های زینتی، نهال ها، نشا و لیموترش تشکیل می دهد.درحال حاضر بیش از ۱۳ هزارتن انواع محصولات باغی، صیفی، سبزی و بیش از هشت میلیون گلدان در گلخانه های استان گلستان تولید می شود.

دو شهرستان گرگان و گنبدکاووس بیشترین سطح گلخانه‌های استان را در اختیار دارند.بیشترین محصولات تولیدی این گلخانه‌ها انواع گل و گیاهان زینتی، محصولات سبزی و صیفی شامل گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای و لایم کوات (لیموترش) هستند.

 گلخانه هیدرو پونیک در استان گلستان

یکی از روش‌های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون استفاده از خاک، با کمترین نیاز به آب و بهره وری بالا، کشت هیدروپونیک است . بزرگترین گلخانه هیدروپونیک استان گلستان نیز با تولید انواع محصولات کشاورزی به وسعت ۲ هکتار در شهرستان ترکمن قرار دارد.در حال حاضر 5 گلخانه در شهرستان فعال است .که 2 گلخانه به صورت هیدرو پونیک و 3 واحد گلخانه‌ای به صورت کشت خاکی بوده و 3 واحد نیز در حال ساخت است.

 توسعه سیستم نوین آبیاری در استان گلستان

استان گلستان ۶۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این مقدار ۲۷۰ هزار هکتار قابلیت اجرا و توسعه سیستم نوین آبیاری دارند.خشکسالی و کم‌آبی در گلستان یک واقعیت اقلیمی است و با توجه به افزایش روزافزون نیاز بخش‌های مختلف به آب، این مشکل در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد .که در این شرایط یکی از راهکارهای موثر و عملی، استفاده بهینه و صرفه‌جویی در مصرف آب مانند توسعه سیستم های نوین آبیاری در بخش کشاورزی است.

این استان شمالی دارای نقشه راه اجرای آبیاری نوین بوده است . اجرای این طرح تا سطح ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی منطقه قابلیت دارد. تاکنون ۸۰ هزار هکتار از اراضی گلستان شامل ۷۲ هزار هکتار به صورت سامانه آبیاری تحت فشار و هشت هزار هکتار از طریق انتقال آب با خط لوله، به آبیاری نوین تجهیز شد . با تجهیز این اراضی در مجموع ۳۱۱ میلیون مترمکعب در مصرف منابع آب کشاورزی صرفه‌جویی شد.خوشبختانه گلستان در بین استان‌های کشور مقام اول را در این بخش دارد.

 

راندمان آبیاری مزارع در شرایط عادی به طور میانگین ۲۸ تا ۳۰ درصد است .که با اجرای سامانه قطره‌ای به ۹۵ درصد، سامانه کلاسیک حدود۸۰ درصد و سامانه ماشین آبیاری به ۹۰ درصد خواهد رسید و نقش به سزایی در تامین و بهره برداری بهینه از منابع آبی گلستان خواهد داشت.

صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، بکارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف‌های هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات، بخشی از مزایای به کارگیری روش‌های آبیاری نوین است.با توجه به تنش آبی که گریبانگیر کشور است، حرکت سریعتر به سمت آبیاری به روش‌های نوین در بخش کشاورزی، ضروری است.

 

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

 

زراعت بهاره در استان گلستان

زراعت بهاره همان طور كه از نامش پیداست، کشتی است که گیاهان در اوایل بهار كاشته می شوند. پس از جوانه زدن، گیاه جوان در بهار رشد می کند. محصول آن را تا اواخر تابستان برداشت می كنند. گیاهی را در بهار زراعت می كنند كه در آن منطقه کشت پاییزه آن گیاه نمی تواند در برابر سرمای سخت زمستانی، مقاومت نماید. معمولاً پس از تهیه بذر و زمانی كه دمای خاك کمی افزایش پیدا کرد، شروع به زراعت بذرها می کنند. البته اگر شرایط آب و هوایی اجازه دهد، می توان زراعت را زودتر انجام داد.

در این مقاله به بررسی کشت بهاره برنج در استان گلستان و  کشت بهاره در شهرستان کلاله گلستان می پردازیم . با رسان آب همراه باشید.

زراعت بهاره برنج در گلستان

در زراعت بهاره هم انواع کیفی برنج مانند: طارم هاشمی، طارم سنگی و طارم دم سیاه و هم انواع پر محصول مانند: فجر، ندا و شیرودی کشت می‌شود. در ۶۷ هزار و ۸۶۸ هکتار برنج که در گلستان کشت می شود ، ۳۳۸ هزار و ۶۷۵ تن محصول تولید بدست می آید.

زراعت بهاره در کلاله

بیشترین زراعت بهاره و تابستانه در کلاله مربوط به شالی با چهار هزارو ۲۰۰ هکتار، هندوانه بذری و خوراکی با هزار و ۴۰۰ هکتار، آفتابگردان با ۷۱۰ هکتار و ذرت علوفه‌ای با ۱۲۰ هکتار است.میزان تولید از سطح زیرکشت زراعت بهاره و تابستانه در کلاله ۴۲ هزار و ۱۰۰ تن محصول است که بیشترین تولید مربوط به شالی با ۱۸ هزار و ۹۰۰ تن و ذرت علوفه‌ای با هفت هزار و ۲۰۰ تن می‌باشد.

اراضی زیر کشت در استان گلستان

مناسب بودن آب و هوای استان گلستان برای تولید اغلب محصولات کشاورزی باعث شده که این استان از نظر تولید محصولات زراعی دارای تنوع بالایی باشد. به طوری که این استان دارای رتبه‌های نخست از نظر سطح زیر کشت است .

استان گلستان دارای 86842 بهره‌بردار دارای اراضی زراعی است .که از این حیث با 3/7 درصد از بهره‌بردار دارای اراضی زراعی کل کشور، جایگاه 11 ام را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

مساحت اراضی زراعی استان گلستان، 539386 هكتار  (23/4 درصد آبی و 76/6 درصد دیم) برآورد شده  است ،که سهم استان گلستان از کل مساحت اراضي زراعي کشور 3/5 درصد و دارای رتبه 13 ام در بین استان‌های کشور می‌باشد. (98/7 درصد زیرکشت و 1/3 درصد آیش)

سطح كاشت محصولات سالانه استان گلستان575702 هکتار و مقدار کل تولیدات 1771113 تن بوده است .که استان گلستان با 5 درصد از سطح کاشت محصولات سالانه کشور در جایگاه 10 ام و با 2/8 درصد از کل تولیدات کشور در جایگاه 15 ام در بین استان‌های کشور قرار دارد.

سطح زیر کشت گندم در گلستان

62047 بهره‌بردار در مساحت 353904 هکتار از اراضی استان گلستان به كشت گندم مشغول هستند که از این مقدار 19/3 درصد بصورت آبی و 80/7 درصد بصورت دیم بوده است. این استان  از نظر سطح زیرکشت گندم با 5/4 درصد از اراضی زیرکشت گندم کشور، در جایگاه 8 ام در بین استان‌های کشور قرار دارد.

مقدار تولید محصول گندم استان گلستان، 959031 تن بوده که 7/55 درصد از تولید کل گندم کشور را به خود اختصاص داده است و پس از استان خوزستان (12/3 درصد) در جایگاه دوم تولید گندم کشور قرار دارد. (33/3 درصد بصورت آبی و 66/7 درصد بصورت آبی). متوسط عملکرد در هکتار گندم استان 2/71 تن می‌باشد. (متوسط عملکرد در هکتار آبی 4/68 تن و دیم 2/24 تن)

سطح زیر کشت کلزا در گلستان

11214 بهره‌بردار در 50983 هکتار از اراضی استان گلستان، کلزا کشت نموده‌اند که این میزان سطح کشت 32/3 سطح کشت کلزای کشور را شامل و رتبه نخست را در بین استان‌های کشور داراست. (24/6 درصد آبی و 75/4 درصد دیم).

مقدار تولید محصول کلزا استان گلستان 109175 تن (30 درصد آبی و 70 درصد دیم) بوده که 31/1 درصد از تولید کل کلزا کشور را به خود اختصاص داده است و دارای رتبه نخست در بین استان‌های کشور می‌باشد. استان‌ خوزستان با 16/9 درصد در جایگاه دوم تولید کلزا کشور قرار دارد. میزان تولید این دو استان، به تنهایی 50 درصد تولید کلزا کشور را شامل می‌شود.‌ متوسط عملکرد در هکتار کلزا استان گلستان 2/14 تن می‌باشد. (متوسط عملکرد در هکتار آبی 2/61 تن و دیم 1/99 تن)

سطح زیر کشت جو در گلستان

سطح كاشت جو استان گلستان توسط 12773 بهره‌بردار، 84976 هکتار با مقدار تولید 123698 تن  است. (4/8 درصد از سطح کاشت کشور و 4/5 درصد از کل تولید جو کشور). استان گلستان از نظر سطح تولید جو در کشور در جایگاه 9 ام و از نظر میزان تولید در جایگاه 7 ام در بین استان‌های کشور قرار دارد. کشت غالب جو استان گلستان بصورت دیم ‌(96/4 درصد) می‌باشد. متوسط عملکرد در هکتار جو استان 1/46 تن می‌باشد. (متوسط عملکرد در هکتار آبی 2/8 تن و دیم 1/41 تن)

سطح زیر کشت برنج در گلستان

14124 بهره‌بردار در 18141 هکتار اراضی زراعی استان، برنج (شلتوک) کشت نمودند که میزان تولید آن 89327 تن (4/6 درصد از کل کشور) و عملکرد در هکتار 4/92 تن می‌باشد. استان گلستان از لحاظ سطح زیرکشت، میزان تولید و عملکرد در هکتار برنج (شلتوک)، در جایگاه 4 ام (در بین 9 استان) کشور قرار دارد.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

 

 لوله و اتصالات کشاورزی 

ما در خدمت شما هستیم! با ما، بهترین تجربه در خرید اتصالات کشاورزی را داشته باشید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در انتظار شما هستند برای اطلاعات بیشتر و سفارش، با شماره زیر تماس بگیرید:.

 09001051369  www.rasanab.com

 

ادامه مطلب
 انقلاب کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

انقلاب کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد

 

استان کهگیلویه و بویراحمد زمانی از کمترین امکانات و تجهیزات در زمینه کشاورزی برخوردار بود . اما  در دهه های گذشته ، در حوزه کشاورزی دستاوردهای بسیاری کسب کرد تا زمینه را برای استقلال و خودکفایی استان در زمینه تولید مواد غذایی فراهم کند.

بنابراین می توان این ادعا را داشت که در بخش کشاورزی این  استان انقلاب شده است. چرا که کشاورزی در این استان به صورت سنتی و به صورت روزمرگی و معیشتی برای خانواده ها بود . ولی اکنون کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد به سمت مکانیزه شدن حرکت کرده است که رشد بسیاری نیز داشته هست .

بر اساس آمار موجود ، سرجمع تولیدات این استان در چند دهه قبل ، تنها ۱۰ تن بود. که اکنون سالیانه حدود یک میلیون تن محصول کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود . همچنین سطح زیر کشت باغات تجمعی با رشد ۱۶ برابری نسبت به قبل ، از ۲ هزار و ۶۳۰ (هکتار) به ۴۱ هزار هکتار رسیده است . که همه این ها نشان دهنده انقلاب دربخش کشاورزی این استان می باشد .

اقلیم  ومنابع آبی استان کهگیلویه و بویراحمد 

اقلیم استان کهگیلویه و بویراحمد به دو منطقه سردسیر و گرمسیر تقسیم میشود:

سردسیراین مناطق عموما پر بارش و پر از جنگل‌های انبوه بلوط، بن یا بنه بادام و..... است. میانگین بارندگی در این مناطق بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلی متر در سال است، بارش ها از اوایل فصول سرما تا اوایل فصول گرم سال ادامه پیدا میکند .این مناطق شهرستان‌های بویراحمد، دنا، مارگون و شمال شهرستان‌های کهگلیویه و گچساران را در بر میگرید.

گرمسیر :   بارش این مناطق بین  ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی متر در سال متداول است. در این مناطق پسته کوهی به وفور پیدا میشود. این مناطق شامل شهرستان‌های گچساران، کهگیلویه ، باشت، بهمئی و لنده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور ،۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه ،دارای ظرفیت های خوبی در حوزه منابع آبی است . بشار، مارون و زهره از مهمترین رودخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

زیرکشت کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد 

در مجموع در استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که ۷۰  درصد از آن به‌صورت دیم کشت می‌شود و ۳۴هزار هکتار آن به شکل آبیاری نوین انجام می شود. از این میزان زیر کشت سالیانه ۹۱۰ هزار تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود. که محصولات زراعی، جالیزی، سبزیجات و صیفی جات از جمله این محصولات هستند .

مهمترین تولیدات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد سیب، گندم، میوه های هسته دار تابستانی، مرکبات، انگور، عسل، گردو و محصولات دامی می باشد . که  یکی از مهمترین محصولات جالیزی این استان گوجه فرنگی است  .که کشت پاییزه آن در زمینهای کشاورزی مناطق گرمسیر استان انجام می شود .

 ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

 

كهگيلويه و بويراحمد از قطب های محصولات كشاورزي و باغي

برخورداري ازآب و هواي مساعد و خاك حاصلخيز و برخورداري از دو نوع آب و هواي سردسيري و گرمسيري باعث شده است تا كهگيلويه و بويراحمد به عنوان يكي از قطب هاي توليد محصولات كشاورزي و باغي در كشور باشد و شرایط مطلوبی برای توليد محصولات باغي و كشاورزي داشته باشد .
در استان کهگیلویه و بویراحمد 270 هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد ، که 160 هزار هکتار آن زراعی است و بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد سالیانه  972هزار تن محصولات کشاورزی در این میزان سطح زیر کشت  تولید می کنند. که براين اساس در كهگيلويه و بويراحمد سالانه بيش از 280 هزار تن انواع ميوه ،بيش از 190 تن گندم و بيش از 60تن جو توليد و به بازارهاي داخلي و خارجي عرضه مي شود. که گندم، میوه های هسته دار تابستانی، مرکبات،انگور،عسل،گردو و محصولات دامی از مهمترین تولیدات کشاورزی در این استان است.

استان كهگيلويه و بويراحمد داراي سه رتبه زير 10 در توليد محصول گردو،سيب و مركبات است. به طوری که سالانه بيش از 17 هزارتن گردو ، 100 هزار تن سيب در ادامه به بررسی این محصولات دارای رتبه در استان كهگيلويه و بويراحمد می پردازیم . پس ما با رسان آب همراه باشید .

تولید گردو در استان كهگيلويه و بويراحمد

این استان یکی از استان‌های برتر در زمینه‌ی تولید گردو در کشور است و بیش از ۷ هزار هکتار باغ بارور گردو دارد. شرایط جغرافیایی باعث شده تا گردوی این استان به‌عنوان یکی از مرغوب‌ترین گردوهای کشور شناخته شود . بیشترین تولید گردوی این استان، مربوط به شهرستان‌های بویراحمد، دنا و چرام است. برداشت گردو در استان از نیمه‌ی اول شهریور شروع می‌شود و تا اوایل نیمه‌ی دوم مهر، ادامه دارد.

تولید انگور در استان كهگيلويه و بويراحمد

هر سال از باغ‌های این استان، بیش از ۳۶ هزار تن انگور برداشت می‌شود و حجم عمده‌ای از این محصول به‌صورت تازه به بازارهای مصرف در سایر استان‌های کشور، ارسال می‌شود. کشت انگور در این استان، هم به‌صورت کشت آبی و هم به‌صورت دیم‌کاری انجام می‌شود. شهرستان‌های دنا، باشت و چرام، تولیدکنندگان اصلی انگور در استان هستند و برداشت انگور از اواسط مرداد در این استان آغاز می‌شود. مهم‌ترین انواع انگور استان عبارت‌اند از یاقوتی، عسگری، سیاه، ریش‌بابا، رجبی و رطبی.

تولید مرکبات در استان كهگيلويه و بويراحمد

يكي از محصولاتي كه در چند سال اخير در كهگيلويه و بويراحمد رشد قابل توجهي داشته است،كاشت بيش از هشت هزار هكتار باغ مركبات در مناطق گرمسيري است. به طوری که سالانه بيش از 100 هزار تن انواع مركبات شامل پرتقال،نارنگي و ليمو ترش با كيفيت بالا توليد و روانه بازار مي شود.

تولید گیاهان دارویی در استان كهگيلويه و بويراحمد

آویشن،کنگر، نعنافلفلی، بابونه، موسیر،شاهدانه و... از جمله گیاهان دارویی هستند ، که می توان در استان کهگیلویه کشت آن ها را انجام داد. کشت گیاهان دارویی در منطقه، به لحاظ دارا بودن شرایط جوی مناسب انجام می‌شود. امروزه افراد زیادی به استفاده از گیاهان دارویی متمایل شده اند.خواص بی نظیر این گیاهان و نداشتن عوارض جانبی ناشی از مصرف باعث شده تا افراد زیادی به صور مختلف از آن ها استفاده کنند. به همین جهت به کشت گیاهان دارویی می توان به چشم یک مزیت پر سود نگریست.از آن جا که این گیاهان برای کشت مراقب خاص و شرایط حساسی نیاز ندارند، می توان روی کشت آن ها سرمایه گذاری کرد.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

 

کنترل شرایط محیطی با ایجاد گلخانه در استان کهگیولیه

ز آنجایی که گياهان براي داشتن رشد مطلوب نياز به شرایط محیطی مطلوبی دارند ، کشت گلخانه ای بهترین راه می باشد . گلخانه ها ، محیطی هستند که به راحتی می توان در داخل آن شرایط محیطی را تحت کنترل درآورد و به سمت رشد مطلوب گیاه سوق داد. گلخانه‌ها که از نظر اندازه متغیرند و گیاهان را از سرمای بیش از حد زمستان یا گرمای بیش از حد تابستان حفظ می‌کنند. کشاورزی در گلخانه ها نسبت به کشاورزی در فضای آزاد و در زمین های کشاورزی دارای دردسر و مشکلات کمتری است .به علاوه بازه ی زمانی برای به ثمر نشستن و برداشت محصولات نیز نسبت به کشاورزی سنتی، کوتاه تر است.

در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد ، از ظرفیت‌های خوبی برای احداث گلخانه برخوردار است ، که می‌توان در این زمینه سرمایه گذاری‌هایی انجام داد. این  استان با برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد قابلیت های فراوانی برای توسعه ی کشت محصولات گلخانه ای را دارد.

با این حال در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی که در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و سالانه حدود یک میلیون تن محصول کشاورزی از این استان تولید می شود. اما سهم کشت های گلخانه ای در این استان تنها ۵۳ هکتار است  و کمتر از ۱۰ هزار تن  از آن  محصولات گلخانه ای تولید می شود .

در این ۵۳ هکتاراز سطح کشت های گلخانه ای این استان ، مجموعا ۹۷ واحد گلخانه ای  وجود دارد. که  توت فرنگی، گوجه، خیار، انواع فلفل رنگی از جمله محصولات گلخانه ای است که هم اکنون در این ۹۷ واحد گلخانه ای  در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

در نهایت باید در نظر داشت که گلخانه یکی از محورهای اصلی توسعه بخش کشاورزی است .که با توسعه روش های نوین، گلخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد در حال تجاری سازی هستند . که کشت محصولات تحول زا و اقتصادی همچون بلوبری در آن آغاز شده و برنامه توسعه ای برای تبدیل شدن این استان به پایلوت بلوبری هدفگذاری شده است.

گسترش سیستم‌های نوین آبیاری در استان کهگیلویه

کشور ایران در یک منطقه گرم و خشک در دنیا واقع شده است؛ در بیش از یک دهه اخیر خشکسالی‌های پی در پی مشکلات کم‌آبی را جدی‌تر کرده که اثرات آن در حوزه کشاورزی بیش از هر بخش اقتصادی دیگر پررنگ بوده است.  در این منطقه گرم و خشک دنیا، استان کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد مساحت کشور، بیش از 10 درصد منابع آبی را دراختیار دارد اما از این آب هیچ‌گاه به درستی استفاده نشده است.حجم بالای روان‌آب‌ها و اراضی خشک و دیم کنار این آب‌ها تاییدکننده این ادعاست .اما سازمان جهاد کشاورزی در سالیان اخیر توجه زیادی به گسترش سیستم‌های نوین آبیاری کرده تا این کالای ارزشمند به درستی مصرف شود.به طوری که در حال حاضر نسبت اجرای سیستمهای آبیاری تحت فشار به زمینهای آبی در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری است.

در استان کهگیلویه و بویراحمد سیستم های نوین آبیاری از سال 1375 آغاز و تاکنون از 84 هزار و 216 هکتار اراضی آبی این استان، ( که حدود یک درصد کل اراضی آبی کشور را به خود اختصاص داده ) 35 هزار و 632 هکتار(45 درصد به صورت بارانی و 55 درصد به شیوه قطره‌ای ) معادل 42 درصد به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده اند . که این استان را در رتبه هفتم بعد از استان‌های هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، همدان، بوشهر کردستان و قم در در زمینه تجهیز به سیستم های نوین آبیاری قرار دارده است . اما هنوز 48 هزار و  584 هکتار معادل 58 درصد فاقد سیستم های نوین آبیاری هستند.

در  استان کهگیلویه و بویراحمد دشتهای امامزاده جعفر، لیشتر، مختار و غورک از مناطق مهم اجرا سیستم های آبیاری بارانی و قطره ای در استان هستند.

نکته حائز اهمیت درباره این استان ،  این می باشد که کهگیلویه و بویراحمد دارای پتانسیل بسیار خوبی در حوزه کشاورزی است . که می توان برداشت محصولات کشاورزی را با بالاترین کیفیت داشته باشد . اما این نیازمند اجرای طرح های زیربنایی، آبی-خاکی، سیستم های نوین آبیاری و سایر عملیات به زراعی می باشد.

 

کشت های پاییزه و بهاره در استان کهگیلویه و بویراحمد

در استان کهگیلویه و بویراحمد 270 هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که 70  درصد از آن به‌صورت دیم کشت می‌شود و 34 هزار هکتار آن به شکل آبیاری نوین انجام می شود. از این میزان زیر کشت سالیانه 910 هزار تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود. که محصولات زراعی، جالیزی، سبزیجات و صیفی جات از جمله این محصولات هستند .

در این مقاله از رسان آب قصد داریم به کشت های پاییزه وبهاره در این استان بپردازیم . با ما همراه باشید .

کشت بهاره در استان کهگیلویه و بویراحمد

درابتدای شروع فصل بهار، کشت بهاره  محصولات جالیزی و حبوبات  در مناطق گرمسیری و سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز می شود و تا ابتدای تیر ماه  ادامه دارد. که در 4 هزار و 150 هکتار از اراضی کشاورزی این استان کشت محصولات بهاره و تابستانه انجام می شود .  تمام مزارع اختصاص یافته به کشت بهاره استان کهگیلویه و بویراحمد آبی و تجهیز به آبیاری های نوین بارانی و قطره ای هستند.  که از این میزان سطح زیر کشت به طور میانگین  228 هزار و 600 تن محصولات جالیزی بهاره و تابستان برداشت می شود . که متوسط برداشت محصولات جالیزی تابستانه و بهاره در هر هکتار ۳۰ الی۶۰ است.ذرت،برنج،ماش،لوبیا،هندوانه،خربزه،گوجه فرنگی وکدو از مهمترین محصولاتی است که در مزارع کهگیلویه وبویراحمد  در فصل بهار کشت می شود.

کشت پاییزه در استان کهگیلویه و بویراحمد

فصل کاشت محصولات پاییزه در استان کهگیلویه از از نیمه دوم آبان ماه در دشت های مناطق گرمسیری و در مزارع سردسیری آغاز و تا نیمه‌ی دی ماه ادامه خواهد یافت . که حدود 170 هزار هکتار از مزارع این استان زیر کشت محصولات پاییزه استراتژیک شامل گندم، جو و انواع دانه‌های روغنی و حبوبات می رود .

پایداری اشتغال و محرومیت زدایی، خودکفایی در تولید محصولات مهم به ویژه گندم، رونق کشاورزی در اراضی دیمزار و کم بازده استان ، از اهداف کشت محصولات زراعی پاییزه در این استان است .

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

 

ادامه مطلب
 استان کرمانشاه از پتانسیل‌های مهم کشاورزی
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

استان کرمانشاه از پتانسیل‌های مهم کشاورزی

 

استان کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم در حیطه کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود . بطوری که کشاورزی یکی از بخشهای اقتصادی پر پتانسیل استان کرمانشاه است ، و این استان یکی از قطب های کشاورزی کشور می باشد .

با توجه به اینکه پیش نیازهای بخش کشاورزی، به صورت کلی آب، خاک و شرایط اقلیمی می باشد ، با یک بررسی کلی می توان متوجه شد که کشاورزی کرمانشاه واقعا پتانسیل بالایی دارد. چرا که این استان  بواسطه بارش سالانه بیش از 480 میلیمتر یعنی چیزی حدود دو برابر میانگین کشور از استانهای برخوردار از نظر منابع آبی است. همچنین اقلیم استان کرمانشاه هم بسیار متنوع است، بگونه ای که اقلیم های مختلف را داشته و سه منطقه عمومی گرم، معتدل و سرد دارد . برخورداری از اقلیم چهار فصل  کرمانشاه را برای توسعه کشاورزی مستعد کرده است. در نهایت خاک این استان نیز حاصلخیز بوده و  محدودیتی برای کشت هیچ محصولی ندارد و تمام محصولات گیاهی در این استان قابل کشت هستند .  همچنین علاوه بر این ها هم مرز بودن استان کرمانشاه با کشور عراق، از امتیازات ویژه این استان در راستای توسعه صادرات بخش کشاورزی محسوب می شود .

این شرایط اقلیمی و تنوع آب و هوایی موجب شده استان کرمانشاه  مستعد کشت انواع محصولات زراعی و باغی باشد . به طوریکه در بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین های  کشاورزی در این استان  ، سالانه نزدیک به پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی  تولید می شود که معادل 4.5 درصد تولیدات کشور است.

استان کرمانشاه ، در زمینه تولید محصولات زراعی مانند گندم، ذرت، جو، کلزا و نخود جزو تولیدکنندگان برتر کشور است و در زمینه تولید محصولات باغی هم ظرفیت‌های قابل توجهی دارد. انگور یاقوتی ، خرمای رقم اشرسی ، مرکبات و سیب از محصولات باغی مهم این استان هستند .

در انتها می توان به این نتیجه رسید که ، استان کرمانشاه به عنوان یکی از استان های تاثیرگذار کشور در بخش کشاورزی مطرح بوده و یکی از تولیدکننده های مهم کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد .

 

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

 تولید محصولات مختلف کشاورزی در استان کرمانشاه

کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است . که با تولید بیش از چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تامین می‌کند.

همانطور که در مقاله قبلی به آن اشاره شد ،  با توجه به شرایط و تنوع آب و هوایی، امکان تولید محصولات مختلف کشاورزی از گرم‌ترین محصول مانند خرما تا سیب که در مناطق سردسیر رشد  می کند ،  در این استان وجود دارد. که در ادامه به معرفی و بررسی این محصولات می پردازیم . با ما ، رسان آب همراه باشید .

محصولات زراعی کرمانشاه

استان کرمانشاه یکی از تأمین‌کنندگان اصلی و  چهارمین تولیدکنندهٔ گندم در کشور ایران است . در این استان  فصل برداشت گندم از ۱۵ اردیبهشت در مناطق گرمسیر آغاز می‌شود و تا پایان مرداد در مناطق سردسیر ادامه دارد.

همچنین این استان  یکی از تأمین‌کنندگان اصلی ذرت در ایران است. در کرمانشاه حدود ۲۶ هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت این محصول ‌است که ۲۵۰ هزار تن ذرت دانه‌ای از آن برداشت می شود و بر این اساس این استان  در رتبهٔ دوم تولید ذرت دانه‌ای در میان استان‌های ایران قرار دارد.

کشت زعفران در استان کرمانشاه سابقه‌ای چند هزار ساله دارد.  کرمانشاه استانی با بهترین شرایط برای کشت زعفران است .شهرستان‌های صحنه، اسلام‌آباد غرب، سنقر، کرمانشاه و جوانرود بهترین نقاط این استان برای کشت زعفران هستند.

نخود یکی دیگر از محصولات کشاورزی این استان است که کشت آن در این منطقه قدمتی طولانی دارد. نخود کرمانشاه یکی از بهترین ارقام نخود در ایران است. استان کرمانشاه با متوسط سطح زیر کشت بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار و متوسط تولید سالانه ۸۵ هزار تن نخود، نزدیک به ۲۵ درصد از تولید نخود ایران را تأمین می‌کند و در رتبهٔ اول تولید این محصول در ایران قرار دارد.

چغندر قند یکی دیگر از محصولات کشاورزی این استان است. بیشترین سطح زیر کشت و تولید این محصول مربوط به شهرستان اسلام‌آباد غرب است. چغندر تولیدی در این شهرستان با داشتن عیار ۱۶ از کیفیت بالایی برای تولید قند برخوردار است.

آفتابگردان یکی دیگر از محصولات کشاورزی استان کرمانشاه است. شهرستان سنقر و کلیایی قطب کشت آفتابگردان در این استان به‌شمار می‌رود و آفتابگردان آجیلی این شهرستان که رقم عمدهٔ آن را سفید ابلق پوست نازک تشکیل می‌دهد از کیفیت و شهرت بالایی برخوردار است.

محصولات باغی کرمانشاه

یکی از محصولات باغداری در استان کرمانشاه گردو است. تقریباً در همه شهرستان‌های استان باغ گردو وجود دارد، اما بیشترین میزان باغ گردوی استان در شهرستان پاوه قرار دارد. گردوی کرمانشاه به دلیل کوهستانی بودن منطقه و استقرار باغ‌ها در ارتفاعات، دمای مناسب، میزان روغن بالا و عطر و طعم خوب کیفیت بالایی دارد. گردوی تولید شهرستان پاوه نیز به دلیل استفادهٔ کم از سم و کود از محصولات سالم به‌شمار می‌رود. مهم‌ترین ارقام گردوی استان کرمانشاه گردوی چندلر، فرانکت و فرنور است. فصل برداشت گردو در شهرستان‌های گرمسیر کرمانشاه از اوایل شهریور است و در شهرستان‌های سردتر تا اواخر مهر ادامه پیدا می‌کند.

احداث باغات پسته از اواسط دههٔ ۱۳۷۰ در کرمانشاه آغاز شد. مجموعاً ۲۳۴ هکتار باغ پسته در این استان وجود دارد که عمدتاً زیر کشت دو رقم پستهٔ اکبری و احمدآقایی قرار دارد. در همهٔ شهرستان‌های کرمانشاه کشت پسته وجود دارد، اما بیشترین میزان باغات پسته مربوط به دو شهرستان اسلام‌آباد غرب و گیلانغرب است.

در این استان  همچنین مرکبات نیز تولید می‌شود. عمدهٔ محصول مرکبات کرمانشاه مربوط به شهرستان قصر شیرین است که در آن پرتقال، لیموترش، نارنگی و گریپ فروت کشت می‌شود و لیمو شیرین تولیدی آن از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

کرمانشاه از استان‌های مهم تولید گندم در کشور

بین محصولات کشاورزی، مهمترین و راهبردی‌ترین محصول کشاورزی گندم است. بنابراین با توجه به نگاهی که در حوزه تولید و به خصوص تولید گندم به‌ عنوان یک کالای راهبردی در کشور وجود دارد،کرمانشاه یکی از استان‌های مهم تولیدکننده گندم در کشور است. چرا که در زمینه تولید گندم در سطح کشور در جایگاه چهارم و پنجم و از استان های شاخصی است که علاوه بر ظرفیت در بحث تولید و ذخیره سازی در زمینه تولید آزاد و رفع نیاز داخلی نیاز سایر مناطق کشور را نیز برطرف کرده و از استان های برتردر تولید این محصول است.

سطح زیر کشت گندم در استان کرمانشاه به طور میانگین حدود ۳۹۴ هزار هکتار است . که از این سطح زیر کشت  ۲۹۶ هزار هکتار آن به گندم دیم و ۹۸ هزار هکتار به کشت گندم آبی اختصاص دارد و به طور متوسط  بیش از ۷۵۰ هزار تن گندم در این استان تولید می شود . که گندم تولیدی این استان دو نوع گندم دوروم  و خوراکی  می باشد .

در استان کرمانشاه کشت گندم از نیمه مهر آغاز شده و تا نیمه اذر ماه کشت گندم ادامه دارد.فصل برداشت گندم از ۱۵ اردیبهشت در مناطق گرمسیر این استان آغاز می‌شود و تا پایان مرداد در مناطق سردسیر ادامه دارد . قصرشیرین اولین شهرستان استان کرمانشاه است که برداشت گندم در آن از اواسط نیمه دوم اردیبهشت ماه آغاز می شود. در این شهرستان از سطح هفت هزار و ۳۶۵هکتار اراضی آبی و ۲ هزار و ۴۱۰هکتار دیم در مجموع بیش از ۱۵ هزار تن محصول گندم برداشت شود.

در نهایت باید در نظر داشت که تولید گندم تابعی از شرایط محیطی است و میزان بارندگی‌ها نقش تعیین کننده‌ای در میزان برداشت محصول خواهد داشت. بنابراین خشکسالی میزان تولید گندم در استان کرمانشاه با کاهش رو به رو خواهد کرد . به طوری که برخی از گندمزارهای مناطق گرمسیری کرمانشاه امکان کاشت و برداشت گندم وجود نداشته باشد .

سهم استان کرمانشاه از گلخانه‌های کشور

کشت گلخانه‌ای راهی مطمئن در مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب و برون‌رفت از بحران کم‌آبی با توجه به چالش جدی خشکسالی‌های اخیر و بهره‌وری بهینه از منابع آبی برای تولید محصولات با کیفیت کشاورزی است. کرمانشاه نیز با داشتن ۱۷۰ هکتار، سهم هفت دهم درصدی از گلخانه‌های کشور را دارد  و از نظر وسعت گلخانه‌ها در رتبه ۲۲ کشور قرار دارد.

سطح گلخانه های استان کرمانشاه در حال حاضر ۷۰ هکتار است که سالانه بیش از ۱۰ هزار تن انواع انواع محصولات کشاورزی و گیاهان زینتی و دارویی ‌ای در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود. این میزان محصول عمدتا شامل گوجه فرنگی، خیار، توت فرنگی، بادمجان، فلفل دلمه‌ای و گل‌های شاخه بریده و گیاهان آپارتمانی است که در سطح گلخانه های استان این استان تولید می شود. که . عمده محصولات تولیدی خارج از فصل درون خود استان کرمانشاه مصرف می‌شود و 30درصد مازاد محصولات نیز به استان‌های همجوار فرستاده می‌شود .  محصولاتی همچون خیار و گوجه‌فرنگی به کشور عراق صادر می شود و 95درصد از گل‌های شاخه بریده نیز به تهران و اصفهان ارسال می‌شوند.

به دلیل ویژگی‌های آب‌و‌هوایی، قصر شیرین مستعدترین منطقه استان کرمانشاه برای کشت محصولات گلخانه‌ای است . که این شهرستان مرزی با بیش از 11 هکتار سطح گلخانه ای بیشترین میزان گلخانه‌های استان کرمانشاه را در خود جای داده است .

پس از قصر شیرین عمده  گلخانه‌های استان کرمانشاه در شهرستان کرمانشاه ، صحنه و اسلام آبادغرب فعال است. بجز سه شهرستان پاوه، گیلانغرب و ثلاث باباجانی در بقیه شهرستان های این استان کم و بیش فضای گلخانه ای وجود دارد.

همچنین باید درنظر داشت که اشتغالزایی بالا یکی از مهمترین مزیت‌های کشت‌های گلخانه‌ای است . چرا که اشتغالزایی هر هکتار گلخانه معادل هزار هکتار زمین دیم و درآمدزایی آن معادل ۵۲۳ هکتار زمین دیم خواهد بود.

 

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

کشت های پاییزه و بهاره در استان کرمانشاه

کرمانشاه یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است که شرایط اقلیمی و تنوع آب و هوایی استان  کرمانشاه موجب شده که استان کرمانشاه  مستعد کشت انواع محصولات زراعی در کشت های پاییزه و بهاره باشد .

در این مقاله از سری مقالات رسان آب که مرتبط با استان کرمانشاه می باشد به بررسی کشت های پاییزه و بهاره در این استان با پتانسیل بالای کشاورزی می پردازیم . با ما همراه باشید .

کشت پاییزه در استان کرمانشاه

هر ساله محصولات کشاورزی همچون گندم، جو، نخود، چغندرقند و کلزا در استان کرمانشاه زیر کشت پاییزه می‌رود . سالانه به طور میانگین 700 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان کرمانشاه به کشت پاییزه اختصاص می یابد . که حدود ۸۰ درصد کشت پاییزه در استان کرمانشاه به صورت دیم انجام می‌شود .

بیشترین سطح زیر کشت از بین محصولات کشاورزی پاییزه این استان به محصول گندم اختصاص دارد . 392 هزار هکتار از اراضی کشاورزی پاییزه این استان زیر کشت  گندم می رود . که 92 هزار هکتار از این سطح به کشت گندم آبی و 300 هزار هکتار دیگر به کشت گندم دیم اختصاص دارد.

کشت پاییزه در استان کرمانشاه  باید قبل از شروع بارش‌های پاییزی انجام شود. بهترین زمان برای کشت پاییزه گندم و جو در این استان دهه آخر مهر ماه می باشد . کشاورزان این استان باید از اول مهر کارهای مرتبط با آماده سازی اراضی خود شامل تسطیح اراضی  و دیگر اقدامات را انجام دهند . تا در اواخر مهر ماه برای زیر کشت بردن اراضی کشاورزی خود آمادگی لازم را داشته باشند.

کشت بهاره در استان کرمانشاه

در استان کرمانشاه با توجه به محدودیت منابع زیرزمینی و میزان مصرف جمعیت استان، محصولات متنوع و استراتژیکی در فصل بهار بعنوان محصولات بهاره کشت می شود. عمده این محصولات شامل نخود، ذرت دانه ای، چغندرقند، سیب زمینی، دانه آفتابگردان، پیاز و گوجه فرنگی است. که کشت بهاره محصولات کشاورزی در اراضی زراعی استان کرمانشاه معمولا از نیمه اسفند ماه شروع شده و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه پیدا خواهد کرد.

در بین شهرستان های این استان ،  بیشترین کشت محصول چغندر قند به کرمانشاه، اسلام آباد غرب و هرسین، محصول گوجه فرنگی به کرمانشاه، صحنه و هرسین و ذرت به کرمانشاه اختصاص دارد.

در نهایت لازم بذکر  می باشد که بیشتر محصولات زراعی تولیدی در این استان ، علاوه بر تامین میزان نیاز مصرفی استان کرمانشاه مقادیر قابل توجهی از این تولیدات به عنوان محصولات مازاد به خارج از این استان، صادر می شود یا در اختیار کارخانجات تولید محصولات غذایی قرار می گیرد.

طرح توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در استان کرمانشاه

با توجه به خشکسالی های چند سال اخیرو کاهش شدید نزولات جوی و همچنین کاهش شدید سطح سفره های آب زیر زمینی و با توجه به اینکه بخش زیادی از مصرف آب در بخش کشاورزی اتفاق می افتد. لذا سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز برنامه های مختلفی را در چند سال اخیر جهت استفاده بهینه از آب در دستور کار خود قرار داده است . که از جمله آنها می توان به انجام عملیات تجهیز و نوسازی، لایروبی و مرمت فنوات، پوشش انهار سنتی، احداث استخرهای ذخیره آب و طرح توسعه سیستم‌های نوین آبیاری اشاره نمود.

که در این مقاله از رسان آب به بررسی مورد اجرای سامانه های نوین آبیاری در استان کرمانشاه می پردازیم . با ما همراه باشید.

کرمانشاه به لحاظ داشتن درصد بالایی از پوشش اراضی آب یکی از استان‌های پیشرو کشور است. طرح توسعه سیستم‌های نوین آبیاری از اولویت‌های اجرایی بخش کشاورزی استان کرمانشاه است . هر ساله مقداری از اراضی کشاورزی به این نوع سیستم تجهیز می‌شود.

از این رو استان کرمانشاه از استان‌های پیشرو در تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های آبیاری نوین است و از این نظر ۱۰ درصد از متوسط کشور بالاتر است. به طوری که تاکنون ۸۳  هزار هکتار از ۲۲۰ هکتار اراضی کشاورزی استان به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز شده‌اند.

تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های آبیاری نوین در تمام شهرستان‌های استان کرمانشاه انجام می‌شود و محدودیت منطقه‌ای برای اجرای سیستم های نوین آبیاری در این استان وجود ندارد.

درنهایت لازم بذکر است که ، صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری، سهولت در انجام عملیات آبیاری، امکان آبیاری اراضی شیب دار و جلوگیری از فرسایش خاک از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری است.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

ادامه مطلب
 ظرفیت بالای کشاورزی در استان کرمان
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

ظرفیت بالای کشاورزی در استان کرمان

 

پتانسیل های موجود در استان کرمان و وجود مناطق بسیار مستعد برای تولید انواع محصولات زراعی و باغی،این استان را از اهمیت ویژه ای برخوردار کرده است.  مناطق بسیار مستعد و پتانسیل‌های موجود در استان کرمان ضمن فراهم کردن امکان تولید 124 نوع محصولات باغی و زراعی اهمیت ویژه‌ای برای این استان فراهم آورده است.

استان کرمان از معدود مناطقی در کشور است که دارای چهره‌های گوناگون محیطی است . همچنین به علت وسعت منطقه و وجود پستی، بلندی‌ها و شرایط خاص اقلیمی آب و هوای آن که در نواحی مختلف متفاوت است ، استان كرمان به سه منطقه كشاورزی تقسیم می شود :

۱) مناطق كشاورزی خشک و كویری (رفسنجان، زرند، سیرجان و …)

۲) مناطق كشاورزی معتدل و سردسیر كوهستانی (بافت، بردسیر و …)

۳)مناطق كشاورزی گرمسیری (بم، جیرفت، كهنوج و …)   

استان کرمان از نظر سطح زیرکشت محصولات باغی با 410 هزار هکتار حائز رتبه اول کشوری و برخوردار از 150 هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی است.که از این میزان سطح زیر کشت 6.5 میلیون تن حجم تولیدات محصولات کشاورزی استان کرمان در سال است.

شاخص­ترین محصول استان کرمان، پسته است. استان كرمان بیش از 5/87 درصد از باغات پسته كشور را به خود اختصاص داده است. در میان شهرستان­های پسته­خیز استان كرمان، شهرستان رفسنجان با بیش از ۷۰ درصد کل تولید و سطح زیر کشت پسته، رتبه اول را داراست. از دیگر محصولات كشاورزی مهم این استان   می­توان به گندم، جو، سیب­زمینی، حنا، وسمه، زیره و پنبه اشاره کرد. گیاهان دارویی و گل­محمدی نیز از محصولات مهم دیگری هستند که در استان کرمان تولید می­شوند. در استان كرمان انواع محصولات سردسیری شامل گردو، بادام، گلابی، هلو، آلبالو، آلو، گیلاس و سیب­درختی پرورش می­یابد. همچنین محصولات گرمسیری از قبیل مركبات (پرتقال، لیمو­شیرین، لیمو­ترش، نارنگی، نارنج و گریپ فروت) و خرما بصورت گسترده در مناطق گرمسیری مانند شهرستان­های بم، جیرفت، کهنوج، منوجان، شهداد و ارزوئیه كشت و تولید می­شود.

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

 

استان کرمان ؛ پتانسیل و تنوع محصولات کشاورزی

استان کرمان ، استانی پهناور با شرایط خاص جغرافیایی و در نتیجه گستردگی پتانسیل و تنوع محصولات تولیدی کشاورزی در  جنوب­ شرق ایران می باشد. این ویژگی ها در استان کرمان  امکان تولید 124 نوع محصولات باغی و زراعی را در این استان فراهم کرده است . این استان از نظر سطح زیرکشت محصولات باغی با 410 هزار هکتار حائز رتبه اول کشوری و برخوردار از 150 هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی است.

 رتبه های برتر کشوری استان کرمان در  بسیاری از محصولات باغی و زراعی 

کرمان رتبه اول سطح زیرکشت پسته و گردو، رتبه اول تولید پسته، رتبه دوم سطح زیرکشت گل محمدی، رتبه چهارم سطح زیرکشت خرما و تولید ذرت، رتبه پنجم سطح زیرکشت بادام و مرکبات، رتبه ششم تولید خرما و رتبه هفتم تولید مرکبات در کشور را داراست.

محصولات باغی استان کرمان

استان کرمان به لحاظ تولید محصولات باغی دارای جایگاه ویژه و ارزشمندی است . از مجموع سطح زیر کشت باغات استان،۵۹/۲ درصدبه کشت پسته،۱۴/۰۷ درصدبه کشت خرما،۸/۹۶ درصد به کشت مرکبات،۴/۹۶ درصدبه کشت گردو،۳/۱۱ درصد به کشت بادام اختصاص یافته و ۹/۷ درصد به سایر میوه های دانه دار، هسته دار،توتستان و گلستان اختصاص دارد.

این استان به لحاظ میزان پسته،مقام اول را در کشور دارا می باشد.بیشترین سطح زیر کشت پسته استان کرمان مربوط به شهرستان رفسنجان می باشد.از جمله انواع خرمای مرغوب استان کرمان می توان به خرمای مضافتی بم،خرمای پیارم، خرمای شاهانی و خرمای بزمانی اشاره نمود.بیشترین سطح زیر کشت خرمای این استان مربوط به شهرستان بم  می باشد.مرکبات این استان  به ویژه گریپ فروت و لیمو شیرین بسیار ممتاز می باشند،به طوری که گریپ فروت تولیدی این استان از بهترین نوع خود در جهان به شمار می رود.

محصولات زراعی استان کرمان

در استان کرمان به دلیل شرایط متنوع اقلیمی،انواع محصولات زراعی قابل تولید است،به طوری که در تولید بعضی از محصولات،حائز رتبه کشوری می باشد.وجود پتانسیل تولید محصولات زراعی با عملکرد بسیار بالا مانند گندم با تولید 8.5 تن در هکتار، ذرت دانه‌ای باتولید 13.5 تن در هکتار، کلزا با تولید 6.5 تن در هکتار، وجود رقم معروف یونجه بمی، امکان کاشت و تولید بیش از 54 نوع محصول زراعی به دلیل تنوع آب و هوایی و امکان کاشت ذرت در دو فصل از سال از قابلیت های بخش زراعت استان کرمان است.از مناطق عمده کشت غلات به ویژه گندم می توان منطقه ارزئیه بافت و شهرستان های رودبار جنوب،قلعه گنج،کهنوج و بردسیر را نام برد.

در بین انواع سبزیجات ،گوجه فرنگی و سیب زمینی از بیشترین سطح زیر کشت برخوردارند.در این میان شهرستان بردسیر به ویژه مناطق لاله زار،قلعه عسکر و نگار از مناطق مستعد تولید سیب زمینی هستند.

تولید پسته در استان کرمان

استان کرمان به عنوان بزرگترین قطب تولید پسته ایران شناخته می شود و پسته آن به لحاظ کیفیت و طعم در جهان بی‌نظیر است. استان كرمان، رتبه اول را در توليد و سطح زير كشـت پسـته در كشـور دارد. از این استان بیش از ۹۵ درصد محصول پسته ایران به دست می آید و این استان بیش از ۸۷/۵ درصد از باغات پسته کشور را به خود اختصاص داده است.

استان کرمان در فلات مرکزی ایران قرار دارد که بیشترین سطح آن را مناطق کویری با آب و هوای گرم در تابستان و سرد در زمستان تشکیل می‌دهد . اما سرمای هوا در زمستان به ندرت به زیر صفر می‌رسد، در واقع سرمای هوا در زمستان در این استان بین صفر تا ده درجه بوده و در این دما بدون اینکه درختان پسته آسیب ببینند می‌توانند زمستان را سپری کنند.گرمای هوا ممکن است در بسیاری از مناطق به بیشتر از ۴۰ درجه در اوج تابستان برسد .که این گرما برای رشد و باردهی درختان پسته مشکلی ایجاد نمی کند.

در میان شهرستان های استان کرمان که باغ پسته دارند، رفسنجان با بیش از ۷۰ درصد کل تولید پسته و تعداد باغ پسته، رتبه اول را دارا ست. بعد از شهرستان رفسنجان بیشترین سطح زیر کشت پسته در استان کرمان متعلق به شهرستان‌های سیرجان، شهربابک، کرمان، زرند، انار و راور است.

صادرات پسته

تولید پسته صادراتی ایران یکی از بخش های مهم بدنه اقتصاد غیرنفتی کشور است. پسته به عنوان یکی از منابع مهم درآمدهای ارزی می تواند نقش مهمی در توسعه تجارت خارجی داشته باشد . حصول پسته که یک محصول استراتژیک برای کشور است و بیش از 70 درصد آن از گمرکات استان کرمان صادر می‌ شود.که یکی از پنج محصول اصلی بخش صادرات کشاورزی ایران در سطح جهانی به شمار می ‌رود.

محدودیتهای استان کرمان در تولید پسته

درست است که استان کرمان قطب تولید پسته کشور شناخته می شود ، اما به مرور زمان و با گرم تر شدن هوا و همچنین کاهش میزان بارش سالیانه که تمام مناطق کشور را درگیر کرده است به تدریج شرایط استان کرمان برای تولید پسته از حالت ایده آل در حال خارج شدن است. محدودیت شدید منابع آب از یک سود و از سویی دیگر تبخیر بیش از اندازه ی آب از سطح خاک به واسطه ی گرمای بیش از اندازه ی هوا سبب شده رشد درختان پسته در این اقلیم با مشکل مواجه شود.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

 تولید محصول استراتژیک گندم در استان کرمان

در استان کرمان ۵۴ نوع محصول زراعی در سطح ۱۲۷هزار هکتار کشت که منجر به تولید ۱هزار و۴۶۰  تن محصول می‌شود. گندم را می توان از عمده ترین محصولات زراعی استان کرمان برشمرد .از مناطق عمده کشت گندم در استان کرمان می توان منطقه ارزئیه بافت و شهرستان های رودبار جنوب،قلعه گنج،کهنوج و بردسیر را نام برد .

در استان کرمان ( به جز منطقه جنوب) ۳۵هزار و۱۰۰هکتار از سطح زیر کشت به گندم اختصاص دارد . که از این ۳۴ هزارهکتار با عملکرد چهار و نیم تن در هکتار حدود ۱۵۴هزار و۶۶۴ تن گندم تولید شود.  در مناطق سردسیری بهترین زمان برای کشت گندم از اول مهرماه تا پانزدهم مهر ماه و در مناطق گرمسیری از نیمه دوم مهرماه تا پانزدهم آبان ماه است.

تولید گندم در جنوب استان کرمان

جنوب کرمان یکی از مناطق مستعد کشاورزی در کشور است . که بخش زیادی از اراضی و زمین های کشاورزی به کشت گندم اختصاص دارد و امکان توسعه کشت گندم نیز در این مزارع وجود دارد.گندم تولیدی در جنوب استان کرمان ، محصولی باکیفیت بالا و ارگانیک است.  در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان محصول گندم در سطح ۴۰ هزار و ۶۲۰ هکتار کشت می شود که  تولید بیش از ۱۷۰ هزار تن از این میزان سطح زیر کشت بدست می آید. شهرستان قلعه گنج یکی از مراکز مهم تولید گندم در منطقه است. از سطح زیر کشت ۱۸ هزار هکتار از مزارع گندم قلعه گنج ۵۰ هزار تن گندم برداشت می شود.رقم گندم کشت شده در شهرستان قلعه گنج، چمران٢ است ، که با توجه به شرایط این منطقه مناسب به شمار می‌رود.

 

 

 

 

کشت گلخانه ای در استان کرمان

استان کرمان یکی از استان های اصلی کشور در زمینهٔ تولید محصولات کشاورزی است . در این میان کشت های گلخانه ای مهم‌ترین محصولات کشاورزی در استان کرمان هستند .که موجب ارزآوری می شوند و همیشه در صدر فهرست صادرات قرار دارند.

در حال حاضر سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای در ایران حدود ۱۱ هزار هکتار است .که سهم استان کرمان از این مقدار ۱۶۰ هکتار است. از این مقدار ۱۴۶ هکتار به سبزی و صیفی نظیر خیار، گوجه و فلفل اختصاص دارد و ۱۴ هکتار نیز به گل و گیاهان زینتی اختصاص داده شده است.  تولید محصولات سبزی و صیفی در استان کرمان ۲۳ هزار تن و تولید هشت میلیون گل شاخه است.

شهرستان ارزوئیه با دارا بودن ۴۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه ای، مقام اول سطح زیر کشت گلخانه استان کرمان را داراست.

کشت گلخانه ای در جنوب استان کرمان

گرم و مرطوب بودن جنوب و جنوب شرق استان کرمان شرایط طبیعی را برای کشت های گلخانه ای ایجاد کرده است واین مهم سبب شده تا استان کرمان به گلخانه های طبیعی ایران معروف شود و همچنین این نوع شرایط آب و هوایی سبب کاهش بسیاری از هزینه ها در این نوع کشت می شود. این منطقه با ۲ هزار و۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت در گلخانه‌ها و تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن محصول مقام نخست تولید محصولات جالیزی گلخانه‌ای کشور را به خود اختصاص داده است.

انواع محصولات گلخانه ای این منطقه شامل خیار گلخانه ای(خیار رسمی، خیار خاردار و خیار مینی)، بادمجان گلخانه ای (قلمی و لامپی)، فلفل (شمشیری، فسفری و رنگی)، گوجه فرنگی (دافینیس و چری) و توت فرنگی است. بیشترین سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای جنوب کرمان در سطح ۲ هزار هکتار مربوط به کشت خیار با تولید سالانه ۳۸۰ هزار تن است.

در مجموع جنوب کرمان ۴۳۰ هزار تن محصولات گلخانه ای به منظور صادرات به کشورهای روسیه، عراق، آذربایجان، ارمنستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر و به منظور مصرف داخلی روانه بازار می کند.

 ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

 

ادامه مطلب
 بخش کشاورزی در استان کردستان
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

بخش کشاورزی در استان کردستان

 

در استان کردستان ، مهمترین بخش اقتصادی مربوط به بخش کشاورزی است که می‌توان در این بخش اشتغالزایی خوبی را ایجاد کرد.

در این سری از مقالات رسان آب به سراغ  استان کردستان می رویم و به بررسی بخش کشاورزی در این استان می پردازیم . با ما همراه باشید .

استان کردستان دارای ظرفیت‌ها و مزیت‌های زیادی در بخش کشاورزی است و درآمد و معیشت قشر زیادی نیز بستگی به این بخش دارد . که در سالیان اخیر نیز با ورود علم و تکنولوژی و بهره‌مندی از تجهیزات نوین، کشاورزی استان کردستان هم از لحاظ کمی و هم از نظر کیفی در مسیر پیشرفت قرار گرفته است. به طوری که این استان در تولید برخی محصولات کشاورزی اعم از زراعی و باغی در کشور صدرنشین است .

یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد . که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل می‌دهد. ۹۶ درصد سطح اراضی کشاورزی این استان معادل از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش(بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص دارد . که از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان کردستان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است. که سالانه حدود ۲۱۱ هزار و ۲۶۸ هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

بر اساس آخرین عملکرد سالانه یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول زراعی و ۴۴۳ هزار تن محصول باغی در استان تولید می شود.

صدرنشینی استان کردستان در تولید برخی محصولات کشاورزی

استان کردستان مقام سوم کشوری تولید گندم ، رتبه پنجم تولید سیب زمینی ، مقام سوم تولید نخود، رتبه اول در تولید توت فرنگی و مقام دوم تولید انگور دیم را در کشور دارد.همچنین این استان در تولید گردو مقام دوم، در تولید «به» رتبه سوم، در تولید آلبالو مقام سوم، در تولید گیلاس مقام چهارم و در تولید هلو و شلیل رتبه هشتم را در بین استان های مختلف کشور به خود اختصاص داده است.

که عمده‌ترین بخش های تولید محصولات کشاورزی در کردستان، در شهرستان‌های قروه، بیجار، کامیاران و مریوان واقع شده است و مستعدترین اراضی کشاورزی این استان را تشکیل می‌دهند.

صدر نشینی برخی محصولات کشاورزی در استان کردستان

استان کردستان از استان‌های پربارش دارای آب و هوای مناسب، خاک حاصلخیز در کشور است و این ظرفیت زمینه رونق کشاورزی را در استان فراهم کرده است.  به طوری که محور توسعه استان کردستان را می توان بخش کشاورزی دانست . به این معنی که اگر قرار است توسعه‌ای در کردستان اتفاق بیفتد با محوریت کشاورزی روی خواهد داد.

یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد . که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور محسوب می شود. عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان کردستان به طور متوسط در ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار سطح زیر کشت زراعی ؛ یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول و میزان برداشت محصولات باغی هم از ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار سطح زیر کشت ، ۴۴۳ هزار تن است.

در استان کردستان چندین محصول کشاورزی صدر نشین  و داری مزیت رقابتی هستند . که می‌توان به گندم، توت فرنگی، سیب زمینی و گوشت قرمز، گوشت سفید، انگور، گردو و عسل اشاره کرد.

در ادامه به بررسی میزان تولید این محصولات در استان کردستان می پردازیم . با ما رسان آب همراه باشید.

کردستان با تولید ۸۱۸ هزار و ۹۸ تن گندم مقام سوم کشوری، با تولید ۳۲۹ هزار و ۶۷۰ تن سیب زمینی رتبه پنجم، با تولید ۴۳ هزار تن نخود مقام سوم، با تولید ۶۰ هزار و ۲۳۲ تن توت فرنگی رتبه اول، با تولید ۱۵۰ هزار و ۱۷۵ تن محصول انگور مقام دوم تولید انگور دیم را در کشور دارد.

این استان در تولید گردو هم با ۲۱ هزار و ۷۸۶ تن مقام دوم، در تولید «به» با ۶ هزار تن رتبه سوم، در تولید آلبالو با ۱۰ هزار و ۷۰۰ مقام سوم، در تولید گیلاس با ۱۰ هزار و ۸۰۰ تن مقام چهارم، در تولید هلو و شلیل با تولید ۶۶ هزار و ۹۰۰ تن رتبه هشتم را در بین استان های مختلف کشور به خود اختصاص داده است.

سالانه ۶ هزار و ۶۸۳ تن محصولات گلخانه ای، ۷۰۰ هزار شاخه گل شاخه بریده، سه هزار و ۹۵۷ تن قارچ خوراکی هم در این استان تولید می شود؛ افزون بر محصولات زراعی و باغی، کردستان در تولید گوشت سفید و قرمز هم جزو استان های پیشرو بوده به شیوه ای که زنجیره ارزش در صنعت دامپروری و طیور در آن تکمیل شده است.

در نهایت آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که استان کردستان دارای پتانسیل بی نظیری در تنوع اقلیمی میوه‌های سردسیری و نیمه گرمسیری است . همچنین کردستان دارای دشت های مناسب و مستعدی به ویژه برای کشاورزی است که عمده آنها در شهرستان های قروه، بیجار و کامیاران قرار دارد.

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

 کردستان ؛ قطب تولید غلات در غرب کشور

استان کردستان به سبب داشتن زمین های مرغوب و حاصلخیز، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه غلات در غرب کشور به شمار می رود . گندم به عنوان یک محصول مهم و بیشتر از سایر محصولات کشاورزی همواره  مورد توجه کردستانی ها بوده است . که هر سال بخش زیادی از مزارع استان کردستان به کشت آن اختصاص پیدا می کند.

۹۶ درصد (۷۹۱ هزار و ۹۷۰ ) سطح اراضی کشاورزی استان کردستان به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) اختصاص دارد . که از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی این استان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است. که ۷۹ درصد آن سالانه به کشت غلات، ۱۳ درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می‌کند.

در این مقاله از رسان آب با ما همراه باشید ، تا به بررسی تولید گندم در این استان بپردازیم .

این استان با تولید بیش از 990 هزار تُن گندم ، در تولید این محصول در رده چهارم کشور و بعد از استان های خوزستان، گلستان و فارس قرار دارد . بیش از ۱۰ درصد تولید گندم کشور نیز به این استان اختصاص دارد. سالانه به طور متوسط ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی این استان به زیرکشت گندم آبی و ۵۸۸ هزار و ۸۵۳ هکتار هم به زیرکشت گندم دیم می رود. که به طور میانگین از سطح مزارع گندم آبی این استان ۱۶۳ هزار و ۴۰۰ تن محصول و از اراضی دیم هم ۷۹۸ هزار و ۱۱۰ تن محصول گندم تولید می شود .

کشت گندم در کردستان هر سال در اواخر شهریور و اوایل مهر شروع می شود و برداشت آن در اواخر خرداد و اوایل تیر سال بعد به 2 صورت مکانیزه و سنتی انجام می شود. که بیشترین سطح زیرکشت گندم این استان مربوط به شهرستان‌های بیجار با ۱۵۵ هزار و ۷۵۰ هکتار، دیواندره ۹۶ هزار و ۸۵۰ هکتار، سقز ۹۴ هزار و ۶۰۰ هکتار و دهگلان ۸۲ هزار هکتار است .

لازم بذکر است که  خودکفایی در تولید یک محصول استراتژیک و پرمصرف در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است . در این میان، تولید محصولات استراتژیک از جمله گندم از جمله هدف گذاری‌های کشورها در راستای تأمین امنیت پایدار غذایی به شمار می‌رود . که در این میان استان هایی مانند استان کردستان که پتانسیل و ظرفیت بالایی در این موارد دارند ، باید  بیشتر مورد توجه قرار گیرند .

استان کردستان ؛ مستعد در زمینه توسعه کشت های گلخانه ای

استان کردستان به دلیل شرایط مساعد جغرافیایی و همچنین در اختیار داشتن نیروی متخصص و توانمند یکی از مناطق مستعد کشور در زمینه توسعه کشت های گلخانه ای به شمار می رود.

توسعه کشت های  گلخانه ای باعث می شود که نیاز به واردات محصولات کشاورزی در استان کردستان در چهار فصل کاهش پیدا کرده و ضمن اینکه زمینه برای صادرات محصولات تولیدی به دیگر استانها و حتی خارج از کشور نیز فراهم شود.

در سطح استان کردستان تعداد ١١٨ واحد گلخانه صنعتی، کوچک مقیاس و تونل پلاستیکی وجود دارد . که از مجموع این واحدهای گلخانه استان کردستان ۸۰ واحد صنعتی، ۳۱ واحد کوچک مقیاس، ۶ واحد تونل پلاستیکی و یک واحد سایبان باغی است . که بیشترین واحدها و تولیدات گلخانه ای استان کردستان مربوط به شهرستان‌های سنندج و دهگلان است

.میزان مساحت این تعداد واحد ، ۳۷.۵ هکتار است و سالانه حدود هفت هزار تن محصول تولید و روانه بازار می کنند. که . به طور تقریبی ۷۰ درصد تولیدات گلخانه‌ای استان به خارج از استان صادر و مابقی در بازار داخلی عرضه و مصرف می شود.

عمده محصولات تولیدی گلخانه‌ای این استان شامل خیار، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، آلوئه‌ورا و گیاهان زینتی است . که هم اکنون بیشترین میزان تولید محصولات گلخانه ای کردستان مربوط به گوجه فرنگی می باشد و ۱۴ واحد گلخانه در این استان به کشت این محصول می‌پردازند.

در نهایت لازم بذکر می باشد که ، با توجه به آب و هوای استان کردستان، مخاطرات جوی تهدیدی برای محصولات باغی استان به شمار می‌رود .که توسعه کشت گلخانه‌ای یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با این تهدید جدی است.

همچنین با توجه به شرایط اقتصادی کشاورزان و نیاز به افزایش تولید و کسب درآمد بالاتر، لازم است در روش‌های تولید محصولات کشاورزی و باغی تغییراتی ایجاد شود . که ایجاد گلخانه یکی از بهترین تغییراتی است که می‌توان در این حوزه ایجاد کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

 

سامانه‌های نوین آبیاری در استان کردستان

استان کردستان همواره جزو استان های پیشرو در تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری است . میزان سطح مجهز به این تجهیزات در استان کردستان بالاتر از میانگین کشوری است ،  که این خود گویای استفاده بهینه از آب در این بخش در این استان است.

اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از سال 1372 در استان کردستان آغاز شد . که در حال حاضر در 140 هزار هکتار زمین آبی استان کردستان  59 هزار و 500 هکتار آن به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است . که معادل 41 درصد اراضی آبی  این استان می باشد وحدود 80 هزار هکتار آن باقیمانده است تا به این سیستم تجهیز شوند . اما با این حال این استان نسبت به سطح کشوری رتبه مناسبی در زمینه مجهز کردن اراضی به سیستم نوین آبیاری دارد.

از  59 هزار و 500 هکتار اراضی مه در استان کردستان یه سیستم آبیاری نوین تجهیز شده اند ، 48 هزار و 750 هکتار از اراضی آبی به سیستم آبیاری بارانی، چهار هزار و 800 هکتار به سیستم آبیاری قطره‌ای و نوار تیپ و دو هزار و 570 هکتار به سیستم آبیاری کم فشار مجهز شده اند.

بیشترین درصد تجهیز اراضی آبی به سیستم های نوین در استان کردستان مربوط به شهرستان های قروه و دهگلان و کمترین هم سروآباد و بانه است.

شهرستان قروه با 27 هزار و 737 هکتار اراضی آبی در 22 هزار و 525 هکتار از اراضی آن سامانه‌های نوین آبیاری به اجرا در آمده است.در شهرستان دهگلان 12 هزار و 365 هکتار، در سقز 7 هزارو 80 هکتار، در کامیاران 4 هزار و 600 هکتار، در سنندج 3 هزار و 20 هکتار، در بیجار 2 هزار و 920 هکتار، در دیواندره 2 هزار و 620 هکتار، در مریوان 2 هزار و 150 هکتار، در بانه 762 هکتار و در سروآباد نیز688 هکتار از اراضی آبی این شهرستان‌ها مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری هستند.

خوب است بدانیم که سطح اراضی آبی مجهز به سیستم های نوین آبیاری در این استان بالاتر از میانگین کشوری است . که این بیانگر نحوه بهره برداری صحیح از منابع آبی در این منطقه است.

عملکرد استان کردستان در کشت های بهاره و پاییزه

استان کردستان یکی از استان های حاصلخیز و از قطب های تولید محصولات کشاورزی در کشور است . این استان  یک میلیون و 217 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد. که از این میزان سالانه 783 هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می‌رود، 381 هزار هکتار آن هم آیش بوده و 53 هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است. از 836 هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان 705 هزار هکتار آن دیم و 131 هزار هکتار آن هم آبی است. عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی این استان  نیز توت فرنگی است .

در این مقاله از سری مقالات استان کردستان قصد داریم به بررسی کشت های پاییزه و بهاره در این استان بپردازیم . با رسان آب همراه باشید .

کشت بهاره در استان کردستان

کشت بهاره در مزارع استان کردستان با حدود 15 تنوع محصول زراعی و جالیزی با کشت محصول نخود آغاز شده و با سیب زمینی در خردادماه به پایان می‌رسد.

سالانه به طور متوسط 165  هزار هکتار از اراضی این استان تحت کشت محصولات بهاره شامل نخود، عدس، گلرنگ، آفتابگردان، ذرت، چغندرقند، یونجه، شبدر، اسپرس، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی، خیار، هندوانه و سایر محصولات سبزی و صیفی قرار گیرد. که بیشترین سطح زیرکشت  با سطح ۱۰۰ هزار هکتار به نخود دیم اختصاص دارد .

سیب زمینی با هفت هزار هکتار، گلرنگ با سه هزار هکتار، خیار با ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار، گوجه فرنگی با یک هزار و ۵۰۰  هکتار و چغندر قند با حدود یک هزار هکتار در رتبه های بعدی کشت بهاره این استان قرار دارند.

همچنین هندوانه، بادمجان، خربزه و برخی محصولات جالیزی دیگر نیز توسط کشاورزان کردستانی در فصل بهاردر اراضی این استان  کشت می‌شوند.

کشت پاییزه در استان کردستان

کشت پاییزه از سری کشت هایی است که  دارای پتانسیل بسیار خوبی است و تولیدکنندگان استان کردستان به آن بسیار توجه دارند . این کشت های پاییزه در استان کردستان با کشت دانه روغنی کلزا  هر سال از اول مهر تا آخر آبان انجام می‌شود  . که این اراضی زیر کشت محصولاتی همچون گندم، جو، کلزا، ماشک، گاودانه و خلر قرار می گیرد.

هر سال به طور میانگین حدود 625 هزار و 500 هکتار از اراضی این استان زیر کشت غلات پاییزی می‌رود . که این میزان 582 هزار هکتار گندم، 40 هزار هکتار جو و 3 هزار و 500 هکتار کلزا را شامل می‌شود.

نکته حائز اهمیت کشت پاییزه در این استان مربوط به محصول توت فرنگی می باشد . چرا که فصل پاییز هیچ منطقه‌ای در کشور جز کردستان محصول توت‌فرنگی تولید نمی‌کند و به همین دلیل کشت پاییزه این محصول سودآوری زیادی برای این استان دارد .

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

ادامه مطلب
 استان قم در عرصه کشاورزی
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

استان قم در عرصه کشاورزی

 

قم یک استان کویری و دارای محدودیت‌های آبی فراوانی است . اما این استان به عنوان یکی از استان های کویری ایران ظرفیت های کشاورزی فراوانی دارد . با وجود همه محدودیت‌های آبی، هفت دهم محصولات کشاورزی و باغی کشور در این استان تولید می‌شود.

قم دارای آب و هوای گرم و خشک است . نواحی کوهستانی استان غالباً در قسمت جنوبی و جنوب غربی این استان واقع شده است و هر چه به سمت شمال و غرب به استان پیش می‌رویم دشت های کویری بیشتر نمایان می شود.

کشاورزی در استان قم در سالیان اخیر با ورود دانش روز دنیا دچار تغییر و تحول فراوانی شده و پیشرفت چشمگیری کرده است. توجه کشاورزان این استان به روش های کشت نوین و سازگار با آب و هوای گرم و کویری و همچنین توجه به کمبود منابع آبی در استان سبب شده تا کشت های جدیدی در این استان انجام گردد . که علاوه بر افزایش سود کشاورزان امکان کاشت در این مناطق را نیز داشته باشد.

در استان کویری قم حدود 64 هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که 87 درصد آن مربوط به اراضی زراعی و حدود 13 درصد آن متعلق به اراضی باغی است . از این میزان سطح زیر کشت در استان قم 800هزار تن محصول تولید می شود .

عمدهٔ تولیدات کشاورزی استان قم غلات ۶۳ درصد، محصولات صنعتی ۲۰ درصد، نباتات علوفه ۱۰ درصد، و محصولات جالیزی ۶ درصد است. محصول عمدهٔ کشاورزی این استان هم گندم و جو می‌باشد .در اواخر زمستان و اوایل بهار کشت آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. هم‌چنین قم یکی از مناطق مهم کشت انار در ایران به‌شمار می‌رود و زمین‌های قدیمی اطراف شهر قم از دیرباز به کشت پنبه اختصاص داشته‌است.

حدود ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی استان را باغات تشکیل می‌دهند. عمده باغ‌های استان قم در مناطق معتدل و کوهستانی جنوب و غرب استان پراکنده‌اند. عمدهٔ محصولات تولیدی باغات استان میوه‌هایی چون فندق، گلابی و گیلاس هستند. همین‌طور میوه‌های انار و پسته نیز در باغ‌های مناطق مرکزی استان پرورش می‌یابند.

در نهایت لازم به ذکر است که کشاورزی در قم سنتی نیست و کاملاً صنعتی و بر پایه دانش است، بهره برداران و کشاورزان قمی با علم روز آشنا هستند و از آخرین دستاوردهای علمی استفاده می‌کنند، اگرچه سطح زیر کشت این استان کم است اما رتبه‌های برتری دارد که نشان‌دهنده بهره‌وری و تکنولوژی است.

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

محصولات زراعی و باغی استان قم 

استان قم به لحاظ اقلیمی در منطقه‌ای گرم و خشک و کویری قرار دارد، لذا کشاورزی در این استان کار سخت و طاقت فرسایی است.اما کشاورزان قمی در زمینه تولید محصولات زراعی و باغی در کشور سرآمد هستند.

در حال حاضر 41 هزار هکتار زراعت و 22 هکتار باغات در قم وجود دارد که 7 دهم درصد محصولات باغی وکشاورزی کشور در این استان تولید می شود . عمده کشت زراعی در قم، جو و سپس گندم و کلزاست . در مورد محصولات باغی، مهم‌ترین کشت موجود در استان قم  پسته است  که بسیار مرغوب و با کیفیت است .

 در ادامه به معرفی مهمترین محصولات کشاورزی قابل کشت در این استان خواهیم پرداخت :

محصولات زراعی

با توجه به کمبود منابع آبی در این استان، گندم و جو  از جمله محصولات بسیار پرطرفدار در بین کشاورزان این استان است. این محصول که غالباً به صورت دیمی در استان کاشت می شوند، تامین کننده بخشی از خوراک دام مورد نیاز استان نیز می باشند. چیزی حدود ۶۰ درصد از کل محصولات کشاورزی تولید شده در استان قم مربوط به این دو محصول است.

کلزا پس از گندم و جو سومین محصول مهم تولیدی استان قم است و در سالیان اخیر نیز توجه بیشتری به آن جلب شده است. استان قم یکی از اماکن مناسب برای کشت و پرورش  گیاه کلزا است.  زیرا  این دانه روغنی نیاز آبی کمی داشته و در دشت های دارای آفتاب فراوان و گرم به خوبی پرورش پیدا می کند و  شوری خاک نیز بر روی کلزا همانند سایر گیاهان ایجاد خسارت شدید نمی کند.

صیفی جات

استان قم در تولید صیفی جات نیز پیشرو است. مزارع بزرگ صیفی جات به خصوص هندوانه کاری های وسیع در استان قم مشاهده می شود که منابع آبی آنها از چاه های بسیار عمیق است آن تامین می‌شود.  علی رغم اینکه محصولات صیفی در این استان کشت می‌شود اما برای توسعه کشاورزی در این منطقه به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

محصولات باغی

پردرآمدترین محصول کشاورزی قم پسته است  .با توجه به کمبود منابع آبی و خاک دارای شوری بالا در اکثر نواحی استان قم بسیاری از کشاورزان و تغییر کاربری زمین‌های خود را تحت کشت  درخت  پسته قرار داده اند. در نواحی شمالی و غربی این استان باغات بزرگ پسته مشاهده می شود.

تولید گندم در استان قم

با توجه به کمبود منابع آبی دراستان قم ، گندم و جو از جمله محصولات بسیار پرطرفدار در بین کشاورزان این استان است. این دو محصول که غالباً به صورت دیمی در استان کاشت می شوند، تامین کننده بخشی از خوراک دام مورد نیاز استان قم نیز می باشند. چیزی حدود ۶۰ درصد از کل محصولات کشاورزی تولید شده در استان قم مربوط به این دو محصول است.  آب و هوای خوب و بارش‌های بهاره به خصوص در فروردین‌ماه می‌تواند در افزایش سطح تولید این محصولات راهبردی نقش بسیار موثری داشته باشد.

گندم از جمله مهمترین محصولات کشاورزی است که تولید هرچه بیشتر آن موجب خودکفایی و تامین امنیت غذایی مردم است .حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی این استان تحت کشت گندم و جو است که سهم جو از این بین بسیار بیشتر است.  ۲۳ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان قم زیر کشت جو و ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی قم نیز زیر کشت گندم آبی و دیم است.۵ هزار هکتار از محصول گندم قم آبی و یک هزار هکتار سطح زیر کشت آن دیم است . که به طور میانگین در هر سال زراعی  ۲۰‌هزار تن محصول گندم در استان قم برداشت می شود .

زمان برداشت گندم در قم از اواسط اردیبهشت ماه تا پایان خردادماه است. کیفیت گندم تولیدشده در قم مطلوب است،‌ همچنین کشت این محصول بیشتر در جعفرآباد این استان صورت می‌گیرد و کشاورزان بومی منطقه در این زمینه مهارت خاصی دارند. گندم مورد نیاز استان قم در سیلوی بِتُنی ۱۱۰هزار تُنی شهید آصف نخعی که در جنوب غربی شهر قم در محور قم ـ سلفچگان قرار دارد، ذخیره می‌شود.

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

استان قم موقعیتی ممتاز برای توسعه کشت گلخانه ای

با توجه به محدودیت منابع آبی و همچنین تغییرات دمایی سال‌های اخیر، کشاورزی سنتی در قم با چالش های‌ جدی بسیاری مواجه‌ است . در چنین شرایطی این کشت گلخانه‌ای است که با کاهش چشمگیر مصرف آب و امکان مدیریت شرایط محیطی، نقش مهمی در حفظ کشاورزی این استان فراهم می‌کند.

 

قم از جمله استان‌های گرم و خشک کشور به حساب می‌آید و کشاورزی در آن با مشکل محدودیت‌ دسترسی به منابع آبی و تغییرات شدید دمایی مواجه‌ می‌باشد، استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای برای تولید محصولات کشاورزی، اهمیت بیشتری دارد. به همین منظور گسترش کشت‌های گلخانه‌ای در قم از جمله برنامه‌های مهم در راهبرد تغییر الگوی کشت استان است.

قم، موقعیت ممتازی برای توسعه کشت گلخانه ای دارد .  قرار گرفتن قم در منطقه مرکزی ایران و دسترسی آن به بازارهای عمده مصرف محصولات کشاورزی کشور، نکته دیگری است که توجیه اقتصادی توسعه کشت گلخانه ای در آن را بالا می برد.

اکنون سطح زیر کشت گلخانه‌های فعال در استان قم حدود ۶۵ هکتار است.  ۱۵ هزار تُن انواع سبزی و صیفی در قالب این نوع کشت در این استان تولید و به بازار عرضه می‌شود. اما با وجود مزیت های کشت گلخانه ای باید محدودیت ها را نیز در نظر داشت. از جمله این که همه مناطق قم برای احداث گلخانه مناسب نیست و بیشتر باید کشت‌های گلخانه‌ای در بخش‌های کوهستانی این استان که آب آن دارای کیفیت بهتری است انجام شود.

با توجه به شرایط اقلیمی و تنش های محیطی، توسعه کشت گلخانه ای در استان قم بسیار مورد توجه می باشد . همچنین که  کیفیت محصولات گلخانه‌ای تولیدشده درقم مرغوب است.  پس می توان در نظر داشت که این استان در آینده نزدیک به یکی از مهمترین قطب های مهم کشت گلخانه ای کشور تبدیل می شود.

سامانه‌های نوین آبیاری راه توسعه کشاورزی قم

توسعه و افزایش راندمان در تولید محصولات کشاورزی در قم به دلیل قرار گرفتن در محدوده کم آب و خشک کشور فقط با  اجرای سامانه‌های نوین آبیاری امکان‌پذیر است. کشاورزان این استان به دلیل محدودیت‌های منابع آبی در قم تحت‌فشار هستند . به همین دلیل اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در مزارع و باغ‌ها که منجر به کاهش قابل‌ توجه هدررفت آب می‌شود‌ یک ضرورت انکارناپذیر است.

یکی از مهمترین چالش های کشاورزی در استان قم محدودیت منابع آبی است .

استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری موضوعی مهم در ارتقا بهره‌وری فعالیت‌های کشاورزی است .با توجه به وضعیت بارندگی در استان قم و هم‌چنین محدودیت منابع آبی ، مدیریت بهره‌وری در زمینه مصرف آب در این استان اهمیت دارد . بنابراین بهره‌گیری از منابع موجود به صورت اصولی و هم‌چنین خروج از روش‌های سنتی کشاورزی و رفتن  به سمت تغییر سیستم آبیاری نوین و اصلاح الگوی کشت بهترین گزینه در مناطق کویری از جمله استان قم به شمار می‌رود.

یک سوم کشاورزی قم، تحت سامانه‌های نوین آبیاری می باشد.

چند سالی می‌شود که سیستم‌های آبیاری نوین شامل تحت فشار، کم فشار و قطره‌ای جایگزین روش‌های سنتی آبیاری در قم شده است.در استان قم تقریبا حدود 20 هزار هکتار از اراضی  باغی و زراعی با استفاده از روش های نوین آبیاری میشود و تقریبا 1 هزار و 500 هکتار هر سال به این میزان افزوده میشود.

بیشترین میزان سیستم‌های آبیاری نوین استان قم در شهرستان جعفرآباد است. مزرعه امینی در منطقه محمدآباد شهرستان جعفرآباد با ۸۸ هکتار اولین مزرعه‌ای در قم است که به طور کامل تحت سیستم‌های آبیاری نوین قرار گرفته است.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

کشت بهاره و پاییزه محصولات زراعی در استان قم

استان قم به عنوان یک استان نیمه کویری، دارای محدودیت های فراوان برای کشت و زرع انواع گیاهان است. اما این استان پتانسیل های خاص خود را برای کشاورزی دارد و  کشاورزان این استان مهارت بالایی در فرآیند تولید محصولات زراعی دارند.

کل اراضی قابل کشت قم معادل 105 هزار و 730 هکتار است.مجموع کشت سبز این استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کُلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تُن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

در این مقاله از رسان آب به بررسی کشت بهاره و پاییزه محصولات زراعی در استان قم می پردازیم . با ما همراه باشید.

کشت بهاره در استان قم

کشت بهاره در قم با هدف تولید محصولات راهبردی همچون گندم و جو در مناطق مختلف استان انجام می گیرد . سیب زمینی، چغندر قند و ذرت جزو محصولاتی هستند که کشت آنها در اراضی زراعی این استان در فصل بهار انجام می شودحجم قابل توجهی از کشت های بهاره در استان قم از اسفندماه آغاز می شود و اگر بارش ها خوب و مناسب باشد،  وضعیت مزارع عالی می‌شود. .کشت انوع سبزیجات و گوجه فرنگی در این استان  ، نیز از اواخر فروردین ماه و نیمه دوم اردیبهشت ماه آغاز می شود.

کشت پاییزه در استان قم

سطح بارندگی‌ها در فصل پاییز در این استان بالاتر از سایر ایام سال است و به همین دلیل اگر فرایند کشت محصولات کشاورزی در این ایام انجام شود،‌ کشاورزان با آسودگی بیشتری به منابع آبی دسترسی خواهند داشت.‌ همچنین دمای هوا در این فصل برای بسیاری از کشت‌ها مناسب است و محصولات با خسارت‌های کمتری از نظر تنش‌های محیطی مواجه می‌شود.به همین منظور یکی از راهبردهای تعیین‌شده برای توسعه کشاورزی این استان، افزایش کشت‌های پاییزه و کاهش کشت‌های تابستانه در قم است.

روند کشت پاییزه در استان قم از ابتدای مهرماه آغاز می شود.در کشت پاییزه این استان،‌ محصولات راهبردی همچون غلات،‌ گندم،‌ جو و دانه‌های روغنی کلزا تولید می‌شود.سطح زیر کشت پاییزه این  استان   ۳۰ هزار هکتار است که ۲۵ هزار هکتار از این اراضی زیر کشت جو، چهار هزار هکتار گندم و هزار هکتار نیز زیر کشت کلزا می‌رود. همچنین  کشت‌های جدید از جمله تریتیکاله، چغندر علوفه‌ای و کاملینا در کشت پاییزه این استان  در حال بررسی می باشد .

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

 

ادامه مطلب
 استان قزوین در زمینه کشاورزی
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

استان قزوین در زمینه کشاورزی

 

استان قزوین منطقه‌ای استثنائی با اقلیمی غنی برای کاشت و پرورش انواع گیاهان زراعی و باغی است. این استان  تنها یک درصد از خاک ایران را به خود اختصاص داده اما سهم بزرگی در تولیدات کشاورزی ایران دارد.

استان قزوین با دارا بودن 489هزار هکتار اراضی کشاورزی، سالانه قادر به تولید چهار ميليون تن محصولات زراعی، باغی و دامی است . اين استان با دارا بودن كمتر از يك درصد خاك كشور بيش از 4درصد از توليد بخش كشاورزي كشور را به خود اختصاص داده است.

دشت بسیار وسیع و حاصلخیز قزوین با 13 هزار کیلومتر مربع مساحت یکی از مراکز مهم کشاورزی در کشور محسوب می شود.دشت قزوین دارای آب و هوایی متعادل و مناسب برای کشت انواع گیاهان است.

قزوین رتبه هفتم محصولات کشاورزی در کشور را دارا می باشد . این استان از نظر جغرافیایی دارای گستره‌ای از اقلیم‌ها برای کشت محصولات مختلف است. تنوع اقلیمی زمینه مساعدی برای کشت انواع محصولات گرمسیری و سردسیری در نقاط مختلف استان را فراهم کرده است .به طوریکه انواع محصولات گندم، جو، یونجه، زعفران، چغندر قند، عدس، لوبیا، سیب زمینی، تره بار، هندوانه، زیتون، ذرت، پسته، زیتون، گیلاس، سیب، هلو، زردآلو، گردو، انگور، فندق و زالزالک در سطح وسیعی از مزارع کشاورزی استان قزوین کشت می شوند.

همچنین یکی دیگر از فعالیت های بخش کشاورزی دراین استان  دامداری است . که از موقعیت مناسبی برخوردار بوده که به دو شکل صنعتی و سنتی رواج دارد. که استان قزوین رتبه یک تا پنج کشوری را در حوزه تولیدات دامی را دارا می باشد.

استان قزوین دارای جمعیت پایین‌تری نسبت به پتانسیل‌های تولیدی کشاورزی خود است . همین امر قزوین را به‌عنوان صادرکننده محصولات کشاورزی به سایر استان‌ها و نیز سایر کشورها معرفی نموده است.

محصولات کشاورزی و غذایی استان قزوین

استان قزوین با یک درصد مساحت و 1.5 درصد جمعیت کشور 5 درصد محصولات کشاورزی و غذایی کشور را تولید می‌کند. تنوع اقلیمی زمینه مساعدی برای کشت انواع محصولات گرمسیری و سردسیری در نقاط مختلف استان قزوین فراهم کرده است . حاصلخیزی دشت قزوین، باغات سرسبز و مزارع گسترده این شهر موجب شده است تا کشاورزی مردم قزوین از گذشته تاثیر بسیاری در کشاورزی ایران داشته باشد.

در ادامه در این مقاله از رسان آب محصولات کشاورزی و غذایی که در استان قزوین تولید می شود را بررسی خواهیم کرد ، با ما همراه باشید .

محصولات زراعی استان قزوین

گندم و جو اولین محصول تولید زراعی این استان است .در تمامی این استان بخصوص دشت قزوین به صورت عمده کشت و زر می شود که 153هزار هکتار اراضی این استان تحت کشت این محصول هستند.  25هزار هکتار از اراضی این استان هم دارای کشت یونجه است و می شود بیشتر روی آن کار کرد.

ذرت دومین تولید زراعی این استان بحساب می آید و سالانه بیش از 34 هزار هکتار از اراضی دشت قزوین تحت کشت ذرت قرار می گیرد. شهرستان های آبیک و بوئین زهرا از پیشتازان این محصول در استان قروین هستند. دانه های روغنی کلزا و سویا خیلی کم در زراعت این استان سهم دارد و تنها حدود 4 هزار هکتار اراضی تحت کشت این محصول هستند.

محصولات صیفی استان قزوین

پیشتاز محصولات صیفی این استان گوجه فرنگی هست و شهرستان تاکستان در این زمینه بسیار پیشرو است . 6500 هکتار از اراضی استان سالیانه تحت کشت این محصول است. حدود 5000 هکتار از زمین‌های این استان نیز تحت کشت انواع دیگر صیفی‌جات از قبیل خیار، بادمجان، کدو، هندوانه و انواع کدوئیان دیگر است.

محصولات باغی استان قزوین

قزوين با وجود مساحت كم در حوزه باغي داراي عملكرد بالايي است . این استان به لحاظ توليد محصولات باغي رتبه نهم كشور را برخوردار است. استان قزوين داراي حدود 75 هزار هكتار باغ مثمر است. که  سالانه 24 محصول باغي در این استان توليد مي شود كه  اين ميوه ها شامل محصولات دانه دار، هسته دار، دانه ريز و خشك و نيمه گرمسيري هستند.

استان قزوین در برخی از میوه ها  مانند انگور، زيتون، گيلاس، زغال اخته و فندق رتبه هاي برتر كشور را به خود اختصاص داده است. 42. درصد سطح باغ هاي مثمر استان قزوين به ميزان 31 هزار و 100 هكتار به انگور اختصاص دارد. زيتون با 13 درصد سطح كشت شامل 9 هزار و 300 هكتار در رده دوم محصولات باغي استان قرار دارد و پس از آن گردو نيز با پنج هزار و 600 هكتار معادل 7.5 درصد به لحاظ مساحت باغي در جاي سوم قرار دارد.  10 درصد باغ هاي استان قزوين نيز به هلو و شليل و گيلاس (هركدام 5 درصد) اختصاص دارد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

دشت قزوین سرآمد کشاورزی این استان

دشت قزوین در استان قزوین واقع شده‌است که درزمینه کشاورزی از پتانسیل بالقوه بالائی برخورداراست. این دشت از نظر پیشینه تاریخی، محصولات کشاورزی و گونه‌های جانوری، اهمیت اقتصادی و تاریخی بسیار مهمی در میان دشت‌های ایران دارد. به گونه‌ای که بسیاری از باستان شناسان ایرانی معتقدند که تمدن کشاورزی جهان از این دشت  آغاز و سپس به شرق و قلب فلات ایران و دیگر نقاط جهان گسترش یافته‌است.

دشت قزوین پهنه ای به وسعت حدود ۴۴۰ هزار هکتار است.که بسیاری از بخش های آن به دلیلی برخورداری از خاک مرغوب جزو اراضی کشاورزی درجه یک و بسیار مستعد برای کشاورزی محسوب می شود.

شرایط اقلیمی دشت قزوین

رشته‌کوه‌های البرز در شمال و ارتفاعات آوج در جنوب این امکان را برای دشت قزوین فراهم کرده تا از منابع آبی مناسبی برخوردار باشد. همچنین منابع آبی زیرزمینی مناسبی نیز در این دشت فراهم گردیده است.اما با توجه به اینکه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر از  این دشت  افزایش یافته ،دشت قزوین به‌عنوان یکی از مناطق پرتنش آبی معرفی شده است .

دشت قزوین دارای آب و هوایی متعادل و مناسب برای کشت انواع گیاهان است. این دشت در برخی مناطق به‌ویژه مناطق مرکزی خود دارای میانگین دمای بالاتر و درجه رطوبت پایین‌تری است و هر چه به سمت شمال و جنوب این استان پیش می‌رویم دما دچار کاهش می‌شود.

دشت قزوین بنیانگذار کشاورزی مدرن در کشور است . که اکنون با مکانیزه شدن مراحل مختلف تولید و دسترسی به آب های روان، استفاده از ماشین آلات نوین و به کار گرفتن اصول علمی در دفع آفات نباتی این دشت توانایی تبدیل به الگوی توسعه کشاورزی در کشور را دارا می باشد.

این دشت امکان تولید ۱۰ درصد محصولات کشاورزی میهن مان را دارد اما اکنون حدود چهار درصد را به خود اختصاص داده است . که در صورت احیای دشت قزوین و برنامه ریزی مناسب می توان به این رقم دست پیدا کرد.

محصول گندم از مهمترین تولیدات کشاورزی قزوین

محصول گندم از مهم ترین تولیدات کشاورزی و از محصولات استراتژیک به شمار می رود که تامین آن نقش مهمی در حفظ امنیت غذایی کشور دارد. این محصول به عنوان مهم ترین و پرمصرف ترین محصول کشاورزی و تامین کننده بخش مهمی از غذای مردم به شمار می رود.

در این مقاله از رسان آب به بررسی کاشت وتولید گندم در استان حاصلخیز قروین می پردازیم ؛ با ما همراه باشید.

گندم اولین محصول تولیدی استان قزوین است . که تقریباً در تمامی مناطق این استان و به‌خصوص در ناحیه دشت قزوین این محصول به طور عمده کشت‌وزرع می‌شود. 159 هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان قزوین به کشت گندم اختصاص دارد . که از این میزان اراضی تحت کشت   49 هزار و 701 هکتار متعلق به گندم آبی و  110 هزار هکتار متعلق به گندم دیم میباشد . بیش از 309 هزار تن محصول از این میزان سطح زیرکشت برداشت می شود که حدود 229  هزار تن گندم آبی و 81 هزار تن گندم دیم می باشد.

شهرستان آبیک بیشترین سطح زیرکشت گندم آبی با سطح 15 هزار و 900 هکتار و شهرستان آوج با سطح زیر کشت گندم دیم با سطح 46 هزار و 500 هکتار را دارد.شهرستان آوج کم ترین سطح کشت گندم آبی استان قزوین و شهرستان البرز کم ترین سطح کشت گندم دیم این استان را دارا می باشد.

رقم های پیشگام ، سیروان ، سیوند به کشت گندم آبی و رقم های آذر2 ، باران و هشترودی به کشت گندم دیم عمده ترین  رقم های کشت گندم آبی و دیم در استان قزوین میباشد.از نظر آبیاری مزارع گندم آبی استان قزوین تاکنون حدود 3 هزار هکتار از مزارع  این استان با روش تیپ و حدود 4 هزار هکتار از مزارع به روش بارانی آبیاری میشود.

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

شهرک‌های گلخانه‌ای استان قزوین

محدودیت منابع آبی و تولید محصولات باکیفیت ، الگوی کشت صیفی‌ و سبزی را به سمت توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای برده است . در این میان، قزوین با استفاده از ظرفیت های فراوان خود، در این مسیر پیشرو ‌است. توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در قزوین موجب شده است تا نه‌ تنها موقعیت های زیادی برای اشتغال ایجاد شود، بلکه این منطقه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی نیز جزو استان های برتر کشور باشد.

شهرک های گلخانه ای قزوین

استان قزوین دارای چهار شهرک گلخانه ای خصوصی در شهرستان های آبیک، بویین زهرا و البرز و یک شهرک گلخانه ای دولتی در شهرستان تاکستان است. در استان قزوین 128واحد گلخانه‌ای در مساحت بیش از 65 هکتار(85 واحد فعال ) انواع محصولات گلخانه‌ای را تولید می‌کنند. که سالانه از این تعداد گلخانه بیش از 9 هزار تن محصولات گلخانه ای تولید می شود . که غالب آنها به تولید نشا در اوایل فصل و تولید محصولات صیفی در میانه فصل مشغول هستند.

92 واحد گلخانه سبزی و صیفی و توت فرنگی در استان قزوین فعال است که سطح زیر کشت این تعداد گلخانه‌ها 48 هکتار است. همچنین 20 واحد گلخانه گل و گیاهان زینتی در این استان فعالیت دارد که 7 و نیم هکتار از اراضی کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است . در نهایت 12  واحد گلخانه تولید نشا سبزی و صیفی در بیش از7 هکتار، نشا سبزی و صیفی و پایه رویشی را تولید می‌کنند .

 

لازم بذکر است که استان قزوین با توجه به بستر و ظرفیت های  مناسب و مستعد در بخش کشاورزی ؛ قابیلت تبدیل به قطب گلخانه ای کشور را دارا می شود. بنابراین روند توسعه گلخانه‌ها در استان قزوین باید متمرکز باشد و سطح زیر کشت سبزی و صیفی به شهرک‌های گلخانه‌ای تبدیل شود.

کشت پاییزه ؛ پرسود برای استان قزوین

به دلیل شرایط اقلیمی استان قزوین، از دیرباز کشاورزان این استان به کشت پاییزه بیش از سایر کشت‌ها مشتاق بوده اند. اما با ورود کشت‌ پرسود‌تر محصولات تابستانه نسبت به کشت‌های پاییزه مانند هندوانه، خربزه وذرت به استان، کشت تابستانه در استان قزوین افزایش یافت . که برداشت بیش از اندازه از چاه‌ها و منابع آب‌ زیرزمینی موجب شد وضعیت آبی این استان در وضعیت قرمز قرار گیرد و دوباره به کشت‌ پاییزه در این استان توجه شود.

کشت پاییزه برای محصولات زراعی هرساله از اوایل مهرماه تا اواخر آبان ماه اجرایی می‌شود . بیش از 201 هزار هکتار از اراضی استان قزوین زیر کشت محصولات استراتژیک پاییزه ( گندم ، جو و کلزا) می رود . که از این سطح زیر کشت به تفکیک ۴۹ هزار هکتار برای کشت گندم آبی، ۱۱۲ هزار هکتار برای گندم دیم و ۳۰ هزار هکتار برای جو اختصاص یافته است. به طور میانگین از این میزان اراضی زیر کشت بیش از 500 هزار تن محصول برداشت می شود.

کشت پاییزه دانه های روغنی در مزارع کشاورزی استان قزوین

بیش از ۳هزار و هفت هکتار از مزارع کشاورزی این استان تحت کشت دانه های روغنی پاییزه می رود. از این میزان کلزا با سطح زیرکشت ۲ هزار و ۸۹۳ هکتار ، کاملینا ۱۰۳ هکتار و گلرنک ۱۱ هکتار است.که بطور میانگین از این میزان سطح زیرکشت حدود ۵ هزار و ۸۰۰ تن کلزا،  ۱۵۰ تن کاملینا و ۱۰ تن گلرنگ تولید شود . که جلیلوند بیشترین سطح زیرکشت دانه های روغنی کلزا را در شهرستان آبیک با سطح زیرکشت ۹۳۰ هکتار، کاملینا در شهرستان البرز با ۳۰ هکتار و گلرنگ در شهرستان آوج ۱۱ هکتار (کشت دیم ) ذکر کرد..

در پایان خوب است خاطر نشان کرد ؛که قزوین با توسعه کشت پاییزه و مصرف آب کمتر، قدم مهمی در جهت اصلاح الگوی کشت این استان در کشور برداشته است.

توسعه آبیاری نوین در استان قزوین

توسعه آبیاری نوین یکی از موارد مهم و اساسی در ارتقای بهره‌وری و هوشمندسازی در کشاورزی  و یکی از الزامات حرکت از کشاورزی سنتی به مدرن است. حرکت از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن از اهمیت بالایی برخوردار است . به طوری که نقش مهمی در پایداری کشاورزی و حفظ امنیت غذایی جامعه دارد.

در این مقاله از رسان آب توسعه آبیاری های نوین در استان قزوین را بررسی می کنیم . با ما همراه باشید .

استان قزوین از جمله استان های کشور می باشد که کم آبی یکی از دغدغه ها و چالش های اساسی پیش روی کشاورزی ای استان است  . یکی از راه های اصلی رفع این چالش، توسعه آبیاری های مدرن است . که خوشبختانه این استان در عین حال نیز از استان های پیشرو کشور در توسعه آبیاری نوین می باشد .

375 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان قزوین آبی ‌بوده و 180 هزار هکتار از اراضی این استان مستعد توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است.‌ که تاکنون بیش از 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به سامانه‌های ‌نوین آبیاری مجهز شده است. که یعنی تنها 37 درصد اراضی مستعد قزوین به آبیاری نوین مجهز شده اند و ۶۳ درصد  اراضی مستعد کشاورزی استان قزوین به سامانه‌های آبیاری نوین تجهیز نشده اند.از این میزان سامانه نوین ‌اجرا شده 60 درصد در اراضی زراعی و 40 درصد مربوط به باغات  این استان است .

بیشتر طرح‌های توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در استان قزوین به روش قطره‌ای و موضعی (تیپ) بوده که بیشترین ‌راندمان با درصد بالای 95 درصد را دارا است.‌

در انتها باید این را در نظر داشت که دشت قزوین یکی از دشت‌های مهم و حاصل خیز کشور محسوب می‌شود  . بنابراین لازم است که در راستای پایداری تولید محصولات کشاورزی و تأمین امنیت غذایی مردم برنامه ریزی‌های جامعی انجام شود. که توسعه آبیاری نوین یکی از موثر ترین راه ها در این زمینه می باشد .

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

https://rasanab.com/wp-content/uploads/2022/04/rasanab-logo.png

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

ادامه مطلب
 کشاورزی در استان فارس
رپورتاژ آگهی
  • modir

  • 02 مرداد

کشاورزی در استان فارس

 

استان فارس یکی از استان های پهناور و پرجمعیت در جنوب ایران می باشد. این استان آب و هوای گوناگون داشته و در تمام طول فصل امکان کاشت محصولات کشاورزی را در خود دارد. انواع غلات، محصولات علوفه ای، سبزی و صیفی و همچنین انواع باغات در این استان وجود دارد. بخش وسیعی از نیاز استان و حتی کشور را تامین می‌ کند.

حدود ۱۰ درصد کل محصولات کشاورزی ایران در استان فارس تامین می شود .از این جهت این استان دومین تولید کننده کل محصولات کشاورزی در ایران به شمار می‌آید.استان فارس علاوه بر گندم که طی 26 سال گذشته و با فاصله‌ای نسبتا زیاد، عنوان اول کشور را در اختیار دارد، در تولید محصولات زراعی و باغی نظیر، انجیر، گردو، انواع مرکبات خصوصا لیمو، خرما، سیب، انار، چغندر، پنبه، انواع حبوبات و غلات و زعفران، همواره جزو استان‌های با بیشترین تولید قرار داشته است.

 آب و هوای استان فارس

فارس یکی از استان های منحصر به فرد در اقلیم و آب و هوای خاص در ایران است. تقریباً همه نوع آب و هوا و اقلیم از جمله آب و هوای سرد کوهستانی، معتدل ، نیمه خشک و بیابانی، جنگلی و نیمه حاره ای در این استان دیده می‌شود. به همین جهت محصولات کشاورزی مختلفی با شرایط اقلیمی متفاوت در این استان قابلیت کشت و زرع دارد.به نحوی که میوه جات نیمه سردسیری مانند سیب تا میوه جات گرمسیری مانند خرما در این استان کشت می شود. این استان از نزولات جوی خوبی برخوردار است و بنابراین در بسیاری از مناطق آن امکان کشت دیمی محصولات به خصوص غلات وجود دارد.

منابع آبی در استان فارس

منابع آبی در استان فارس نیز بسیار غنی و در دسترس هستند. با اینکه در سالیان اخیر عمق دسترسی به سفره‌های زیرزمینی افزایش یافته و دسترسی به آب‌های زیرزمینی سخت‌ تر شده است و همچنین فرو نشست‌ هایی بر روی سطح زمین در مزارع مشاهده شده است اما همچنان این استان از استان های پر آب با سطح دسترسی به آب مناسب دسته بندی می شود. بیش از ۲۰ رودخانه فصلی و دائمی در این استان جریان داشته که مهمترین آنها از رشته کوه‌های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد منشاء می گیرد. رودهای شادکام،آغاج، تنگ شیو، رود شیر و … از جمله این رودها هستند.

تالاب های متعددی نیز در این استان وجود دارد که سبب افزایش رطوبت نسبی در این استان شده است. قرارگیری استان در انتهای رشته کوه زاگرس باعث پدید آمدن دشت های بسیار وسیع در این استان شده که در کنار مناطق نیمه کوهستانی و کوهستانی، آب و هوای بسیار مناسبی برای کشت و زرع انواع محصولات کشاورزی فراهم آورده است.

محصولات سرآمد در استان فارس

همانطور که اشاره شد محصولات مختلف کشاورزی در این استان قابلیت کشت دارد. این استان رتبه اول کشور در تولیدات باغی و رتبه دوم کشور در کل تولیدات کشاورزی است.اما مهمترین محصولاتی که استان فارس  امکان کشت و زرع  اقتصادی آنها را دارد عبارتند از:

۱- انجیر

۲- گل محمدی

۳- خرمالو

۴- انار

۵- گوجه فرنگی

۶- لوبیا

۷- پنبه

۸- زعفران

۹- خرما

۱۰- گیاهان داروئی

۱۱-غلات

اقلیم خاص استان فارس سبب شده تا محصولات مختلف کشاورزی و باغی در آن امکان کشت و برداشت داشته باشند.  متاسفانه هنوز بخش وسیعی از کشاورزان استان فارس سنتی مشغول به کشت و زرع هستند و بی شک ورود متخصصین کشاورزی و کمک آنها برای بهبود کشت های حال حاضر سبب افزایش انفجاری و چشمگیر برداشت محصولات در زمین های کشاورزی استان فارس خواهد شد.

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدیراحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

محصولات کشاورزی تولید شده در استان فارس

استان فارس یکی ازخوش آب و هواترین و بزرگ‌ترین استان‌های شناخته در حوزه کشاورزی است . اما باید اشاره کرد خیلی از محصولاتی که در این استان قابل‌کشت است کمتر شناخته شده‌اند. در این بخش قصد داریم محصولاتی که در استان فارس قابل‌کشت هستند و در مقاله قبلی به صورت موردی به آن اشاره کردیم ،را به شما معرفی کنیم. با رسان آب همراه باشید.

 

این استان رتبه اول کشور در تولیدات باغی و رتبه دوم کشور در کل تولیدات کشاورزی به شمار می آید.
۱- انجیر

۴۰ درصد انجیر ایران در استان فارس تولید می شود . این بدان معناست که این استان مهمترین استان تولید کننده انجیر در کشور است. خاصیت آب و هوایی و اقلیمی استان فارس به نحوی است که در اغلب دشت ها و نواحی نیمه کوهستانی این استان امکان کاشت گیاه انجیر وجود دارد .انجیر استهبان یکی از معروف ترین انجیرهای خشکباری ایران، در استان فارس تولید می شود . کشاورزان هم به شکل دیم و هم به شکل آبی در حال باغداری این محصول ارزشمند هستند. استفاده از فرآورده های جانبی انجیر از جمله انواع شیره و شهد و همچنین کاربرد این میوه در صنایع غذایی، کاشت این محصول را برای کشاورزان ارزشمند تر نیز کرده است  و حاشیه سود مناسبی برای آنها ایجاد نموده.

سالیانه بیش از ۴۰ هزار تن انجیر از باغات استان برداشت و به مصرف بازار داخلی و خارجی می رسد. انجیر استهبان یکی از میوه جات خشکباری صادراتی بسیار پرطرفدار در کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه و کشورهای قاره اروپا می باشد.

۲- گل محمدی

اکثر افراد گل محمدی و فرآورده‌های آن نظیر گلاب را مختص استان اصفهان و شهرستان کاشان می‌دانند، استان فارس یکی از بزرگترین تولید کنندگان گل محمدی در ایران است . حتی میزان تولید آن از استان اصفهان نیز فراتر می رود . به طوری که بیش از ۳۵ درصد گل محمدی ایران در این استان تولید می شود. مناطق میمند و داراب منطقه عمده کشت گل محمدی در استان فارس بوده و واحدهای گلاب گیری صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی فراوانی در این مناطق نیز توسعه یافته است.

۳- خرمالو

حدود ۳۵ درصد خرمالوی تولیدی در ایران نیز در استان فارس تولید می شود. گرچه این میوه در اکثر استان های ایران قابلیت کشت دارد، اما شرایط آب و هوایی و برخی از مناطق استان فارس از جمله استهبان، نورآباد ممسنی و جهرم سبب شده تا حدود ده هزار تن از این محصول باغی سالیانه وارد بازار استان و ایران شود.

۴- انار

انار یکی از میوه جاتی است که در استان فارس سطح زیر کشت بالایی دارد . حدود ۳۳ درصد کل انار تولیدی در کشور در این استان تولید می گردد. شیراز، ارسنجان، نی ریز و استهبان مناطقی هستند که سالیانه حدود ۳۰۰ هزار تن انار تولید کرده و به بازار ایران عرضه می کنند. علی رغم تولید بالای این محصول در استان فارس متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت ها و صنایع تبدیلی برای فرآوری انار و استفاده از فرآورده های جانبی آن به خصوص در بخش صنایع غذایی، کشاورزان این استان همواره با مشکلات عدیده برای فروش و فعالیت اقتصادی در اثر فروش این محصول  روبه رو هستند.  امید است تا با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به این بخش این موضوعات به صورت دوجانبه بر طرف گردد.

۵- گوجه فرنگی

استان فارس اولین تولید کننده گوجه فرنگی در ایران است.  با این که تنها ۱۱ درصد کشت گوجه فرنگی در ایران داخل استان فارس انجام می شود اما به دلیل چند فصلی بودن کشت گوجه فرنگی در استان فارس میزان تولید این محصول در رتبه یک کشور قرار دارد.لار، لامرد، مهر، گراش، خنج و فراشبند مناطقی هستند که گوجه فرنگی در آنها به صورت خارج از فصل و زمستانه کشت می شود.

۶- لوبیا

استان فارس قطب تولید انواع لوبیا در ایران است و رتبه اول تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است. شهرستان اقلید، تولید کننده بیش از ۷۰% لوبیا در این استان می باشد اما آباده،  شیراز و پاسارگاد نیز سطح زیر کشت مناسبی از این محصول را دارند. حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی این استان به کشت انواع ارقام لوبیا شامل لوبیا چیتی، لوبیای قرمز و سفید اختصاص یافته است. لوبیای استان فارس از کیفیت بسیار بالایی نسبت به سایر مناطق لوبیا کاری ایران برخوردار بوده و در بازار با قیمت های مناسب تری به فروش می رسد.

۷- پنبه

گرچه استان خراسان رضوی بیشترین سطح کشت پنبه را به خود اختصاص داده است اما از نظر میزان برداشت در واحد سطح، استان فارس نخستین رتبه را  در کشور به خود اختصاص داده است. به طوری که در هر هکتار حدود چهار تن پنبه از مزارع برداشت می‌شود.

۸- زعفران

زعفران نیز  در استان فارس به صورت عمده در حال کشت و کار است . یکی از مهمترین و اقتصادی ترین محصولات صادراتی استان نیز به شمار می‌آید. گرچه سطح زیر کشت زعفران در استان فارس به اندازه استان‌های معروف تولید کننده محصول نیست اما به دلیل شرایط محیطی، میزان برداشت در واحد سطح در این استان اندکی بالاتر از سایر استان ها گزارش شده است. همین موضوع می تواند کلیدی برای افزایش سطح زیرکشت این محصول و تشویق کشاورزان به کاشت آن باشد.

۹- خرما

خرما نیز یکی از میوه جاتی است که در مناطق جنوبی و جنوب غربی استان فارس به صورت عمده کشت می شود. نخلستانهای این استان رتبه دوم تولید خرما در ایران و همچنین رتبه چهارم سطح زیر کشت خرما را به خود اختصاص داده اند. شاهانی، کبکاب و زاهدی مهمترین ارقام هستند که در این استان کشت می شوند.

۱۰- گیاهان داروئی

در سالیان اخیر توجه بسیار ویژه‌ای به کشت و زرع گیاهان دارویی در استان فارس شده است. دشت های وسیع و مناطق نیمه کوهستانی در این استان شرایط بسیار مناسبی برای رشد به صورت دیم این محصولات را فراهم کرده است . با توجه به نیاز روز افزون بازار داخلی و خارجی به این گیاهان توسعه این نوع کشت اقتصادی و مقرون به صرفه به نظر می‌آید.

 

۱۱-غلات

گندم و جو در استان فارس به صورت عمده به شکل دیم کاشته می شود.بارندگی های مناسبی که در این استان وجود دارد امکان این موضوع را به کشاورزان داده است . همچنین استان فارس را تبدیل به یکی از پیشتازان تولید گندم و جو در ایران نموده است. واحد های دامداری متعددی نیز در استان فارس وجود داشته که بقای آنها نیازمند کاشت غلات و محصولات علوفه ای میباشد. گرچه این استان رتبه چشمگیری در تولید این محصولات ندارد اما همچنان یکی از از استان های مهم در تولید گندم و جو دیم به شمار می آید.

تولید گندم در استان فارس

گندم از مهمترین گیاهان زراعی جهان است و در ایران نیز از گیاهان زراعی استراتژیک محسوب میشود. استان فارس مقام اول تولید گندم را در ایران دارد. از آنجایی که اقلیم غالب این استان، گرم و خشک بوده و منابع آب محدود میباشند، بنابراین شناسایی منـاطق مسـاعد بـراي کشـت دیـم وحداکثر بهره گیري از بارش، میتواند در کاهش مصرف آب جهت آبیاري، به میزان قابل توجهی موثر باشد.

سطح کشت گندم در استان فارس  برابر بـا 389346 هکتـار بـوده است. که  311585 هکتار آن مربوط به کشت آبی و 77761 هکتار آن به کشت دیم اختصاص داشته است. کـه شهرسـتان هـاي ممسـنی، کـازرون، سـپیدان و بخـش هـایی از شهرستانهاي شیراز، اقلید و فیروزآباد از نظر کشت گندم دیم در شرایط مناسبی قرار دارند.اما نـواحی شـرقی، جنـوب شـرقی و جنـوبی اسـتان شـرایط نامساعدي را براي کشت گندم دیم دارند.برداشت خوشه های طلایی گندم در استان فارس هر ساله به طور معمول از اواسط فروردین ماه در مناطق گرمسیر جنوب فارس آغاز و در اواسط شهریور ماه در شمال فارس پایان می پذیرد.

کاشت گندم در شهرستان خرم بید

خرم بید یکی از شهرستان های کوهستانی و سردسیر شمال فارس است که هر ساله حدود ۶ هزار هکتار از اراضی آن در مهر ماه زیر سطح کشت گندم قرار می گیرد و پس از یک دوره خواب عمیق زمستانه در شهریور ماه سال بعد عملیات برداشت از این مزارع انجام می پذیرد.

طول دوره طولانی داشت در این زراعت و شرایط سردسیری منطقه که منجر به یک دوره خواب عمیق زمستانه گندم می گردد سبب می شود یکی از باکیفیت ترین محصول گندم در سطح کشور با قابلیت نان آوری بالا و درصد پروتئین بالا در این شهرستان تولید گردد به نوعی که جهت بالا بردن خاصیت نان آوری سایر گندم های تولیدی در سایر نقاط استان در انبار سیلو از ترکیب این نوع گندم در تولید آرد مورد نیاز نانوایی ها استفاده می گردد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

 کشت پاییزه چغندرقند در استان فارس

شناسایی پهنه های جدید تولید چغندرقند  پاییزه که نسبت به کشت بهاره نیاز آبی کمتری دارد، این امکان را به وجود می آورد تا سطح زیرکشت این محصول افزایش یابد.

خشکی و کم آبی از مهمترین عوامل محدودکننده وچالشهای اصلی تولید چغندرقند و سایر محصولات در مناطق خشک و نیمه خشک دنیا از جمله ایران است. به ویژه به دلیل نیاز
آبی نسبتاً زیاد در بهار و تابستان، در شرایط اقلیمی خشک کشور و در مناطقی که با مشکل کم آبی روبرو هستند.یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با این چالش در گیاه چغندرقند، توسعه کشت پاییزه و استفاده از نزوالت آسمانی میباشد. چغندرقند پاییزه را میتوان به عنوان محصولی مهم در سامانه تناوبی مناطق مستعد جهت کشت معرفی کرد.مزرعه چغندر قند از مزارعی است که مزایای زیادی دارد اما تغییر کشت از فصل بهار به فصل پاییز این مزایا را دوچندان کرده است.

کشت چغندر قند پاییزه معمولا از مهرماه هرسال آغاز می شود . چرا که مصرف آب کمتر در مزارع، بالاتر بودن میانگین عملکرد، تحمل شوری و اصلاح خاک از مزایای این نوع کشت است.

 فارس رتبه دوم در عمل به تعهدات کشت چغندر پائیزه در کشور را دارد. هم اکنون  122 هزارتن چغندرقند پاییزه در فارس تولید می شود.

500 هکتار چغندر پاییزه در قیر و کارزین و خنج کشت شده است.که از این میزان کشت حدود 25 تا 30 هزار تن چغندر قند برداشت شود.

مناطق نیریز، داراب، لار و لامرد، فسا، نورآباد، حاجیآباد، زرقان قیر وکارزین و فراشبند که محدوده مرکزی و نوار غربی، جنوبی و شرقی استان فارس را شامل میشوند جزء مناطق بسیارمناسب ومناسب از نظر شاخص توده زیستی به حساب می آیند. لذا در این مناطق تجمع ماده خشک و عملکرد ریشه مطلوب بوده و شرایط مناسب برای رشد گیاه چغندرقند فراهم خواهد بود. قیروکارزین، نورآباد، حاجیآباد، زرقان، الر و المرد، قیر و کارزین و داراب در محدوده مناسب و بسیارمناسب کشت پاییزه چغندرقند از نظر شاخص ساعات بهاره شدن قرار گرفتند که در این مناطق با حداقل خطر برای بهاره شدن مواجه خواهیم بود و این مناطق مستعدکشت پاییزه چغندرقند در استان فارس می باشند.

با توجه به نتایج به دست آمده و شرایط اقلیمی استان فارس، به جز نواحی شمالی و حاشیه شمالی سایر مناطق این استان جهت کشت چغندرقند پاییزه مستعد می باشند. لذا با گسترش کشت پاییزه چغندرقند در این استان علاوه بر افزایش سطح زیرکشت پاییزه چغندرقند، کارآیی مصرف آب را نیز با توجه به نیاز آبی کمتر این کشت به میزان قابل توجهی افزایش خواهدداد. با توجه به بحران خشکسالی و کمبود آب در کشور، استفاده از بارندگی های فصول پاییز و زمستان نیز در این کشت کمک شایانی به بهینه سازی مصرف آب خواهد کرد. در نهایت میتوان با شناسایی مناطق اقلیمی مناسب جهت کشت پاییزه چغندرقند نوید توسعه این کشت را برای افزایش صرفه اقتصادی تولیدکنندگان در مناطق مساعد کشت داد.

 قطب تولید برنج جنوب کشور در استان فارس

یکی از محصولاتی که در استان فارس تولید می‌شود برنج است.کشت برنج در جایگاه خود دارای ارزش بسیاری است که بعد از گندم غذای اصلی مردم جهان را تشکیل می‌دهد. معمولا محصول برنج در شمال کشورمان تولید می‌شود، اما در برخی از نقاط کشورمان نیز به دلیل بارندگی‌های مناسب امکان تولید برنج وجود دارد. استان فارس قطب تولید برنج در جنوب کشور است . بعد از استان‌های گیلان، مازندران و گرگان رتبه چهارم تولید برنج را در کشور به خود اختصاص داده است.

 

رقم‌های کشت شده برنج در استان فارس شامل لنجانی، چمپای قصر الدشتی، شفق و فجر است.

برنج چمپای قصر الدشتی از بهترین انواع برنج بومی فارس به سبب کشت این رقم در کامفیروز به برنج کامفیروزی معروف است که نیمی از اراضی زیر کشت برنج فارس به آن اختصاص دارد.

در استان فارس حداقل ۴ قطب آب و هوایی از لحاظ کشت برنج وجود دارد که هر کدام از این ارقام به لحاظ خصوصیات نیز تفاوت‌هایی دارند.

ارقام محلی شامل رقم قصر الدشتی (کامفیروزی) در مناطق کامفیروز، جلگه مرودشت و دشت رامجرد، رقم رحمت آبادی (کربالی) در مناطق مختلف دشت کربال، خرامه و قسمت‌هایی از زرقان، رقم عنبر بو در فیروز آباد، نواحی از فراشبند و قیروکازرین و رقم کت سیاه در شهرستان ممسنی و نواحی اطرف آن کشت می‌شود.

 

فصل کاشت تا برداشت برنج در استان فارس

کشاورزان استان فارس کم کم از اواسط فرودین شروع به آماده کردن خزانه برای کشت برنج می‌کنند.دانه‌های جوانه زده برنج را در محل‌های مخصوص پرورش نشاء برنج کاشته شده بعد از گذشت ۲۰ روز جوانه‌ها رشد کرده و به ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر رسیده و در این هنگام زمان کشت برنج در مزرعه فرا می‌رسد.در شهرستان مرودشت و حومه که عمده کشت استان را در بر می‌گیرد ایجاد خزانه از ۲۰ فروردین ماه شروع و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد.

کاشت نشاء در زمین اصلی از اول خرداد ماه شروع و تا اواخر خرداد ادامه دارد.زمان برداشت بعد از دو ماه است .که به شرایط آب و هوایی بستگی دارد، زیرا اگر برنج سریع‌تر رشد کند فصل برداشت آن نیز کوهتاتر می‌شود.

از نیمه دوم شهریورماه درو کردن برنج شروع و تا اواخر مهرماه ادامه دارد.کاشت مکانیزه برنج در فارس، سرعت عملیات کاشت، داشت و برداشت افزایش و هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد و استفاده مطلوب از بذر مهمترین مزیت‌های این نوع کشت است.

 

مهمترین چالش کشت برنج در مزارع استفاده از آبیاری سنتی است .که با توجه به شرایط آب و هوایی و کاهش منابع آبی باید به سمت روش‌هایی با مصرف آب کمتر رفت.

آبیاری نوین در استان فارس

افزایش بازدهی روشهای آبیاری نوین و جلوگیری از هدر رفت آب از اهمیت ویژه ای در استان فارس برخوردار است .که با توجه به محدودیت منابع آب استفاده صحیح و با کارایی بالای آن اهمیت زیادی دارد. این امر با طراحی، اجرا، نگهداری و مدیریت مناسب سامانه های آبیاری تحت فشار میسر میشود. آبیاری تحت فشار یکی از نتایج پیشرفتهای تکنولوژی برای جلوگیری از هدر
رفت آب و افزایش راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی میباشد.سيستم آبياري باراني يكي از مهمترين استراتژي هاي سرمايه گذاري در توسعه روستايي است كه مي تواند به صورت مستقيم و غير مستقيم بر مقابله با خشكسالي اثر گذار باشد.9 29 درصد كشاورزان استان فارس نمونه سيستم آبياري باراني را به عنوان استراتژي مقابله با خشكسالي انتخاب كردند.سيستم آبياري باراني مي تواند در محصولات مختلف، بهره وري آب را به طور قابل ملاحظه و نزديك به پنجاه درصد افزايش دهد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی کوتاهی در مورد اجرای آبیاری نوین در استان فارس بپردازیم.با رسان آب همراه باشید.

استان فارس با ۳۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی مجهز به سامانه آبیاری نوین،در جایگاه اول اجرای آبیاری نوین در کشور قرار دارد.اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در هر هکتار، صرفه جویی چهار هزار مترمکعبی در آب را به دنبال دارد.از مجموع این ۳۰۰ هزار هکتار اراضی، ۴۳ درصد آن آبیاری قطره‌ای، ۵۶ درصد آبیاری بارانی و یک درصد کم فشار است.

همچنین در آینده  در صورت تامین اعتبارحداقل ۱۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان فارس به زیر پوشش طرح‌های نوین آبیاری خواهد رفت.

 زمان کاشت محصولات کشاورزی در فارس

زمان کاشت از مهم‌ترین عامل‌های تاثیر گذار در محصول نهایی می‌باشد.در کشاورزی و به ویژه بحث زراعت و کشت صیفی جات و سبزیجات، توجه به چند نکته باعث کاهش خسارت، کاهش آفات و بیماری ها، افزایش کیفیت و کمیت محصول می شود . که به دنبال آن افزایش سود و سرمایه نیز وجود دارد. اگر بدانیم کدام محصول را، در چه فصلی، در چه منطقه آب و هوایی  کشت کنیم، کمک بزرگی به خود و محصولمان کرده ایم.

در این مقاله قصد داریم به زمان کاشت برخی از محصولات کشاورزی در استان فارس بپردازیم. با رسان آب همراه باشید.

زمان کاشت انواع کلم در استان فارس، ماه های اردیبهشت، خرداد، مهر، آبان، آذر و دی، بهمن و اسفند است

هندوانه را در مناطق جنوبی استان، در فرورین ماه، می توان در شهر های فسا، کازرون، ممسنی، جهرم، داراب، رستم، زرین دشت، سروستان، شیراز، خرامه و فراشبند کشت کرد.

بهترین زمان کاشت انواع کدو در استان فارس ،ماه های :اردیبهشت ،خرداد،شهریور،دی،بهمن ، مهر ، آبان و آذر است.

زمان کاشت انواع لوبیا سبز در استان ماه های فروردین ، اردیبهشت ، خرداد ، شهریور ، آذر ، دی و بهمن می باشد.

برای نتیجه بهتر ، برای انواع بادمجان باید آن را در ماه های شهریور ، آبان ،دی ، اردیبهشت ، مهر ، آذر ، بهمن و خرداد در استان فارس کشت کنیم.

همچنین برای کاشت انواع فلفل ، کشت هویج ، کشت شلغم ، کشت ترب ، کشت باقلا ،  انواع سبزیجات برگی و کاهو  و کاشت کرفس طبق زمان های زیر اقدام کنیم .

زمان مناسب کشت انواع فلفل در  استان فارس برای بهره وری بیشتر ماه های مهر ، آبان ، آذر ، فروردین ، دی ، بهمن ، خرداد و اردیبهشت می باشد .

همچنین می توانیم  در استان فارس برای کشت هویج  در ماه های مهر ، آبان ، آذر ، اردیبهشت و خرداد ، و برای کشت شلغم در ماه های اردیبهشت ، خرداد ، مرداد ، شهریور ، مهر و آبان اقدام کنیم .

زمان مناسب کشت ترب در فارس ماه های اردیبهشت ، مرداد ، شهریور  ، مهر وآبان می باشد.

اگر قصد کشت باقلا در استان فارس را داشته باشیم ، می توانیم برای نتیجه بهتر آن را در ماه های مهر ، آبان ، بهمن و دی بکاریم.

در استان فارس می توانیم انواع سبزیجات برگی و کاهو را در تمام طول  سال کشت کنیم . همچنین برای کاشت کرفس انواع سبزیجات برگی و کاهو در استان فارس می توانیم در شهریور ماه اقدام به کشت نماییم.

 

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزیوتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

 اراض زیر کشت در استان فارس

بخش کـشاورزی استان فـارس نقش اساسي در تامین امنیت غذایي تولید و اشتغال کشــور داشته و همچنین سـهم عمده ای از تولید ناخالص داخلي را به خود اختصاص مي دهد. بطوریکه
5/9 درصد ارزش افــزوده بخش کشاورزی کشور (مقام دوم) مربوط به بخش کشاورزی استان فارس است.در این مقاله قصد داریم به بررسی اراض زیر کشت محصولات زراعی در استان فارس بپردازیم.با رسان آب همراه باشید.

اراض زیر کشت انار در استان فارس

استان فارس با سطح زیر کشت بیش از ۲۴ هزار هکتار باغ انار، بیشترین انار کشور را تولید می‌کنند.شهرستان نی ریز با ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انار شامل ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار بارور و هزار ۷۰۰ هکتار غیر بارور و تولید سالیانه ۱۲۰ هزار تن محصول، رتبه اول سطح زیر کشت و تولید را در استان فارس دارد.

اراض زیر کشت کلزا در استان فارس

شهرستان مُهر با تولید ۲ هزار و ۵۰ تن کلزا از سطح یک هزار و ۴۰۰ هکتار رتبه اول را در استان فارس در تولید کلزا را دارد.

اراض زیر کشت انجیر در استان فارس

به دلیل خاک و آب و هوای مناسب استان فارس سطح زیر کشت انجیر در این شهرستان بسیار زیاد است که بهترین نژاد انجیر خشک در استان فارس، کشور ایران و کل دنیا انجیر استهبان میباشد. اما از جمله مناطقی که تولید کننده انجیر ایران میباشند و در استان فارس واقع هستند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1-  شهرستان استهبان، با سطح زیر کشت : 23 هزار و 500 هکتار

2-  شهرستان نی ریز : 8 هزار هکتار

3-  شهرستان داراب : چهار هزار و هشتصد هکتار

4-  شهرستان جهرم : سه هزار و هشتصد هکتار

5-  شهرستان کازرون : سه هزار و دویست هکتار

6-  شهرستان فیروز آباد : هزار هکتار

اراض زیر کشت پنبه در استان فارس

پنبه  در سطح ۱۹ هزار و ۲۰۰ هکتار در استان فارس کاشته می شود.بیشترین سطح  زیر کشت این محصول مربوط به شهرستان‌های داراب و لارستان است.

اراض زیر  کشت سیب زمینی در استان فارس

در استان فارس 6 هزار و 406 هکتار از اراضی کشاورزی  به کاشت سیب زمینی اختصاص یافته است. حدود 78 درصد کشت سیب زمینی استان فارس در فصل بهار و در شهرستانهای شمالی استان انجام می شوند. همچنین 6 درصد در فصل پائیز درشهرستانهای جنوبی و 16 درصد کشت زمستانه در شهرستانهای مرکزی کاشت میشود.بیشترین اراض زیر کشت سیب زمینی در فارس مربوط به شهرستان‏های شمالی استان است . امسال اقلید با 1 هزار و 700 هکتار، خرم بید با 1 هزار و 200 هکتار، آباده 830 هکتار، بوانات با 500 هکتار و سرچهان با 300 هکتار مقام اول تا پنجم سطح زیر کشت در این استان را به خود اختصاص دادند.

اراض زیر کشت  زعفزان در استان فارس

بیش از ۴۰۰ هکتار از زمینهای استان فارس به کشت زعفران اختصاص یافته است . که این میزان با توجه به ویژگی های خاص کشت و شرایط مطلوب جغرافیایی فارس، در آینده به بیش از یک هزار هکتار خواهد رسید.

اراض زیر کشت گوجه فرنگی در استان فارس

سالانه بیش از 25 هزار هکتار از مزارع استان فارس زیر کشت گوجه فرنگی می رود . گوجه فرنگی در 4 فصل زمستان ، پاییز ، بهار و تابستان در استان فارس  و در شهرستان های مرودشت ، فراشبند ، کازرون ، فسا ، قیر و کارزین و پاسارگاد کشت و برداشت می شود .

اراض زیر کشت جو در استان فارس

اراضی سطح زیر کشت جو در استان فارس 139 هزار هکتار است.بیشتر کشت جو داخلی فارس از نوع کشت علوفه ای است.استان فارس رتبه دوم کشت جو علوفه ای در کشور را داراست.میزان کشت جو در استان فارس حدود 290 هزار تن در سال می باشد.بیشتر کشت جو داخلی فارس از نوع کشت آبی است و کشت دیم در این استان کم است.

اراض زیر کشت زیتون در استان فارس

استان فارس با 12100 هکتار سطح زیرکشت زیتون رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است . که 11 درصد باغ‌های زیتون کشور را تشکیل می‌دهد. شیراز بیش‌ترین سطح زیرکشت و ارسنجان با تولید 12 تن میوه زیتون در 15 هکتار زمین، کم‌ترین سطح زیرکشت زیتون را دارد.

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

 

 

ادامه مطلب
;