گردشگری

جستجو
تبلیغات متنی
  توصیه  برای کاهش  عوارض  شدید سرطان.
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

توصیه برای کاهش عوارض شدید سرطان.

 سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ 

نتایج یک مطالعه تازه نشان داده است که ورزش کردن می تواند به کاهش شدت عوارض جدی سرطان کمک کند.

 متخصصان در این مطالعه به مزیت دیگری از لزوم حفظ برنامه ورزشی پی برده اند. آنها در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، دریافتند ورزش کردن قبل از ابتلا به سرطان با کُند شدن رشد تومور مرتبط است و به کاهش پیامدهای سرطان موسوم به سندرم تحلیل عضلات یا "کاشکسی" (cachexia) کمک می‌کند.

کاشکسی، اختلال تحلیل رفتن عضلات است که بیش از ۸۰ درصد بیماران مبتلا به نوع پیشرفته سرطان به آن دچار می‌شوند و با یک سوم از تمامی موارد مرگ و میر ناشی از سرطان مرتبط است. افراد مبتلا به این اختلال دچار نوع شدیدی از تحلیل عضلانی و همچنین تحلیل ساختار و عملکرد قلب می شوند و به طور کلی کیفیت زندگی فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

متخصصان آمریکایی اظهار داشتند: انجام بیشتر حرکات ورزشی به ویژه تمرینهای هوازی به راحتی امکان پذیر است. بنابراین، انجام مرتب ورزشهای هوازی از قبیل دویدن، روشی موثر و مقرون به صرفه در کاهش خطر ابتلا به سرطان و پیامدهای ناشی از این بیماری است.

تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته، نشان داده است: ورزش کردن می تواند تاثیرات ضد التهابی داشته باشد و ممکن است از طریق کند ساختن روند پیشرفت عارضه کاشکسی، تاثیر مثبتی داشته باشد و ساختار و عملکرد قلب را حفظ کند. با این حال، پیش از این مطالعات بسیار کمی روی "پیش شرطی سازی" متمرکز شده اند.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

متخصصان اظهار داشتند: به نظر می رسد پیش شرطی سازی یا "ورزش کردن قبل از ظاهر شدن تومورهای سرطانی" با حفظ ساختار و عملکرد قلب، نقش محافظت کننده مهمی را در زمان بروز اختلال تحلیل عضلات ایفا می کند.

در این مطالعه جدید، محققان موش هایی را مورد مطالعه قرار دادند که یا به مدت هشت هفته روی تردمیل ورزش می کردند یا هیچ حرکت بدنی نداشتند. پس از هشت هفته، متخصصان بیماری سرطان را در برخی از موش‌هایی که فعالیت بدنی داشتند و برخی از موش‌های کم تحرک ایجاد کردند. همچنین برخی موش‌های هر دو گروه از ابتلا به سرطان در امان ماندند.

متخصصان دریافتند که موش‌های مبتلا به سرطان و با سبک زندگی بی‌تحرک، نسبت به موش‌هایی که قبل از بروز بیماری سرطان ورزش می‌کردند، عملکرد قلب ضعیف‌تری داشتند. همچنین، موش‌های گروه نخست دارای حجم تومور کمتر بودند و ۶۰ درصد توده تومور کمتری نسبت به موش‌های گروه بی‌تحرک داشتند.

به گفته متخصصان این داده ها در شناسایی اهمیت ورزش و بهترین زمان ورزش به عنوان یک اقدام محافظتی و پیشگیرانه در برابر اثرات مضر اختلال تحلیل عضلات ناشی از سرطان بسیار مهم است.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

 

ادامه مطلب
 در مواجهه با گونه‌های جانوری آسیب‌ دیده چکار کنیم؟
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

در مواجهه با گونه‌های جانوری آسیب‌ دیده چکار کنیم؟

 سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱

معاون جانشین یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به مسئولیت مردم در مواجهه با گونه‌های آسیب دیده گفت: مردم در صورت مشاهده چنین گونه‌ای می‌توانند با سامانه ۱۵۴۰ ارتباط برقرار کنند.

منوچهر فلاحی با اشاره به نکات آموزشی لازم در برخورد مردم با گونه‌های زیستی آسیب دیده خاطرنشان کرد: تا کنون موارد زیادی دیده شده که در آن مردم با یک یا چند گونه آسیب دیده حیات وحش روبه رو شده اند. نحوه و نوع واکنش به این موضوع بسیار مهم است. در صورت اقدام مناسب می‌تواند باعث نجات جان گونه شود. 

معاون جانشین یگان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: آموزش خاصی برای مردم وجود ندارد که بتوانند به وسیله آن جان گونه مورد نظر را نجات دهند اما سرعت عمل در اطلاع‌رسانی این موضوع می‌تواند اهمیت غیرقابل انکاری داشته باشد. مردم می‌توانند در صورت برخورد با گونه‌های آسیب دیده با سامانه ۱۵۴۰ ارتباط برقرار کنند تا در اسرع وقت نیروهای ما در محل حاضر ‌شوند و در صورت نیاز گونه بیهوش و به محل درمان منتقل شود.  

#پشت بام ویترین کسب و کارها

وی افزود: باعث خوشحالی است که بسیاری از مردم این حس مسئولیت پذیری را دارند که در مواجهه با گونه‌های آسیب دیده، پس از اطلاع رسانی صبر می‌کنند تا شکارچیان غیرمجاز و افراد سودجو نتوانند از این فرصت برای شکار گونه استفاده کنند.

معاون جانشین یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت توجه به تابلوهای راهنمایی و رانندگی در محل تردد گونه‌ها گفت: وجود تابلوهای راهنمایی و رانندگی با علائم به خصوص که محل عبور حیوالنات اهلی و وحشی را مشخص می‌کند برای افزایش سطح امنیت گونه‌هایی که زندگی آن‌ها با انسان برهم کنش دارند، مفید است.

فلاحی در پایان گفت: این اقدامات در دسته اقدامات پیشگیرانه قرار می‌گیرد تا از آسیب به گونه‌ها جلوگیری شود. در صورتی که گونه آسیب ببیند، مردم می‌توانند با برقراری ارتباط با یگان حفاظت ما را از شرایط گونه‌ آگاه کنند تا تیم دامپزشکی و یگان حفاظت محیط زیست برای نجات گونه وارد عمل شوند.

 دسته‌ای از تابلوهای راهنمایی و رانندگی تابلوها یا نشان‌های بازدارنده یا تابلوهای انتظامی هستند. این علائم بیشتر به صورت دایره با نوار حاشیه قرمز رنگ و زمینه سفید و یا با زمینه آبی رنگ با یا بدون حاشیه قرمز رنگ هستند و نوع ممنوعیت را به وسیله علامت خاص نشان می‌دهند. تابلوی عبور حیوانات جزو تابلوهای بازدارنده یا انتظامی است.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

ادامه مطلب
 چمران  امروز از آی سی یو به بخش منتقل خواهد شد.
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

چمران امروز از آی سی یو به بخش منتقل خواهد شد.

 سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ 

نایب‌ رئیس شورای شهر تهران گفت: چمران امروز از آی سی یو به بخش منتقل خواهد شد.

 پرویز سروری در حاشیه برگزاری پنجاه‌و ششمین جلسه شورای شهر تهران درباره وضعیت جدید سلامتی رئیس شورای شهر تهران در بیمارستان گفت: روز گذشته عیادتی را از آقای چمران داشتم. الحمدالله وضعیت عمومی رئیس شورا رو به بهبود است.

وی افزود: بنا بر اعلام نظر پزشکان امروز آقای چمران از آی سی یو به بخش منتقل می‌شود و ان‌شاءالله با ادامه روند رو به بهبود به زودی از بیمارستان ترخیص خواهد شد.

نایب‌رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر این که رئیس شورا به دلیل ابتلا به ویروس کرونا و درگیر شدن ریه در بمیارستان بستری شده، گفت: مواردی که در ارتباط با سکته مغزی آقای چمران مطرح می‌شود کاملاً کذب است.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

 

ادامه مطلب
 فراخوان  تهرانی‌ها برای اهدای خون در ماه رمضان.
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

فراخوان تهرانی‌ها برای اهدای خون در ماه رمضان.

 دوشنبه  ۱۵ فروردین ۱۴۰۱

مدیرکل انتقال خون استان تهران ضمن دعوت از پایتخت‌نشینان برای اهدای خون در ایام ماه مبارک رمضان، از اهدای خون بیش از ۳۲۴ هزار تهرانی در سال 1400 و با هدف نجات جان بیماران خبر داد.

 دکتر محمدرضا مهدی‌زاده با اشاره به اینکه ۴۰۱ هزار و ۸۷۵ شهروند تهرانی در طول سال ۱۴۰۰ به مراکز اهدای خون مراجعه کردند، گفت:  از میان این داوطلبان، ۳۲۴ هزار و ۴۴۲ نفر موفق شدند که نام خود را به عنوان یک اهداکننده خون ثبت کنند که نسبت به آمارهای سال ۱۳۹۹، شاهد افزایش ۱۲ درصدی همراهی مردم با این فرهنگ نجات بخش و انسان دوستانه هستیم.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

وی افزود: بر اساس آمارهای استخراج شده از میزان اهدای پلاکت در استان تهران، مشخص شد که ۱۲ هزار و ۷۶۰ تهرانی در راستای کمک به بیماران مبتلا به سرطان، پلاکت خون خود را اهدا کردند که امیدواریم این همراهی در سال جدید، مستمر و پر شورتر از قبل باشد.

مدیرکل انتقال خون استان تهران ادامه داد: ۱۶۳ هزار و ۴۱۴ نفر از اهداکنندگان خون استان تهران در سال ۱۴۰۰ کسانی بودند که به صورت مستمر و حداقل سالی دو بار این کار ارزشمند را انجام می‌دهند که آمار مشارکت اهداکنندگان مستمر نسبت به سال ۱۳۹۹ با رشد ۲۵ درصدی همراه بوده است.

بنابر اعلام روابط عمومی انتقال خون استان تهران، مهدی‌زاده با تاکید بر ضرورت اهدای خون در ماه مبارک رمضان گفت: کاهش مراجعات مردم به مراکز اهدای خون در روزهای ماه رمضان با وجود نیاز روزانه و همیشگی بیماران به خون و فرآورده های خون، نشان دهنده این است که مردم شریف تهران در این ماه با عظمت نیز نجات بخش زندگی بیماران باشند و امسال هم ساعات کاری مراکز اهدای خون در ماه مبارک رمضان تا ساعات شبانگاهی پس از افطار ادامه دارد که برای اطلاع از ساعات فعالیت مراکز اهدای خون می‌توانید به سایت اطلاع رسانی انتقال خون استان تهران مراجعه کنید.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

 

ادامه مطلب
 افزایش منصفانه حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱.
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

افزایش منصفانه حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱.

 دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از افزایش منصفانه مستمری بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

میر هاشم موسوی در اولین روز کاری بعد از تعطیلات نوروز با شرکت در جلسه‌ای که با حضور رئیس و اعضای هیئت‌مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و همچنین معاونین و مدیران ذیربط سازمان تامین اجتماعی به منظور اتخاذ بهترین تصمیم جهت افزایش میزان حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سال ۱۴۰۱ برگزار شد، پس از بحث و تبادل نظر جامع میان نمایندگان بازنشستگان و مدیران سازمان تامین اجتماعی مقرر شد طی هفته جاری با برگزاری جلسات کارشناسی و تخصصی و با در نظر داشتن شرایط معیشتی بازنشستگان، مطلوب‌ترین تصمیم جهت افزایش میزان مستمری‌ها و ایجاد رضایتمندی این قشر اتخاذ و پیشنهاد شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، در پایان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اظهار امیدواری کرد با اتخاذ تصمیمات درست، رضایت بازنشستگان تامین شده و به سمت ایجاد عدالت در پرداخت‌ها که هدف این سازمان است؛ حرکت شود.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

ادامه مطلب
آیا  یک  ماه به سال تحصیلی اضافه می‌شود؟
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

آیا یک ماه به سال تحصیلی اضافه می‌شود؟

 دوشنبه  ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه آیا یک ماه به سال تحصیلی اضافه خواهد شد یا خیر؟ گفت: به استناد قانون مجلس، پایان زمان آموزش برای دانش آموزان آخر اردیبهشت هر سال است اما به منظور غنا بخشی و جبران آموزش پیشنهادشد تا در صورت تصویب،  یک ماه به زمان آموزش اضافه شود که در مرحله  اول  در شورای عالی آموزش وپرورش  مصوب  شد و اگر ستاد ملی کرونا نیز مصوب کند، لازم الاجرا خواهد بود البته بخشنامه  اخیر باز گشایی مدارس هیچ  ارتباطی با این مصوبه ندارد.

 محمد مهدی کاظمی در برنامه‌ای تلویزیونی باعنوان "چالشهای باز گشایی مدارس" به سوالات ونگرانیهای خانواده ها پاسخ داد و در این باره که خانواده‌ها نگرانند و بخش عمده‌ای از دانش آموزان در مدارس دولتی هستند چرا که شرایط  تهویه  کلاسها مناسب نیست و... لذا چه ضرورتی برای  بازگشایی  وجود  داشت؟  گفت: موضوع "سلامت" دانش آموزان در اهمیت بحث است ودر اختیار ستاد کروناست.

#پشت بام .یترین کسب و کارها

وی برای حل این مشکل به سه اصل مهم بهداشت فردی یعنی استفاده از ماسک، مواد ضدعفونی کننده و واکسن ، بهداشت محیط  ـ گندزدایی- ایزوله کردن هرروز محیط آموزشی و تهویه کلاسها ـ اشاره کرد و افزود: دانش آموزان در بحث رعایت بهداشت فردی باید فرهنگ ساز باشند و به گفته کارشناسان درمانی بهترین راه ممکن جهت پیشگیری از ویروس کرونا استفاده از ماسک است که همه باید ملزم به استفاده از ماسک باشیم.

عضوشورای معاونین وزارت آموزش وپرورش تاکید کرد که «واکسن» از الزامات حضور دانش آموزان در مدارس نیست فقط «ماسک» بزنند.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، وی میانگین تراکم جمعیت در کلاسهای  دوره متوسطه را 18 نفر بیان کرد و با بیان اینکه دردوران کرونا در بحث کیفیت بخشی بامشکل مواجه شدیم، به اهمیت و ضرورت آموزش حضوری در مدارس اشاره کرد وگفت: کشورهای زیادی در جهان آموزش حضوری دارند.

#پشت بام .یترین کسب و کارها

ادامه مطلب
 منتظر فرزندان  «ایران»  باشید.
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

منتظر فرزندان «ایران» باشید.

 دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ 

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شواهد نشان می‌دهد که احتمال بارداری «ایران» - یوزپلنگ تحت اسارت در استان سمنان بالاست.

حسن اکبری با اشاره به آخرین وضعیت «ایران» و «فیروز» اظهار کرد: جفت‌گیری در شرایط طبیعی انجام شد و برنامه ما این است که کمترین استرس را به ایران وارد کنیم. می‌توان با روش سونوگرافی به‌طور دقیق از حاملگی مطلع شد اما چون این روش نیازمند بیهوشی است از آن صرف نظر می‌کنیم. علائم ظاهری نشاندهنده حاملگی «ایران» هستند. 

وی افزود: تا ۱۰ اردیبهشت ماه می‌توان به طور دقیق درباره حاملگی ایران اظهار نظر کرد. در این مدت تغذیه «ایران» کنترل می‌شود اما رفت و آمد کاهش یافته تا کمترین فشار و استرس به گونه وارد شود همچنین بیماری‌های احتمالی با کمک تیم متخصصان و دامپزشکان استان سمنان کنترل می‌شود. 

اکبری اضافه کرد: یوزپلنگ گونه خاصی محسوب می‌شود و در کشور ما تا کنون زاداوری در اسارت را تجربه نکرده است. در آفریقا نیز که تجربه این اتفاق وجود دارد احتمال موفقیت خیلی بالا نیست. لذا نباید انتظار بیجایی ایجاد شود و ممکن است توله‌ها سقط شوند یا مرده به دنیا بیایند. نباید انتظار داشت که همه توله‌ها زنده متولد شوند و به بلوغ برسند.

وی در ادامه اظهارکرد: تیمی برای تغذیه « ایران» همچنین توله‌های احتمالی در صورت نخوردن شیر مادر و پس زدن مادر درنظر گرفته شده است. برای نحوه بزرگ شدن و تغذیه این گونه نیز سناریوهای مختلفی توسط ما در نظر گرفته شده است.  

احمدی در پایان تاکید کرد: تمرکز هزینه‌های ما در ارتباط با یوز برای زیستگاه‌های توران و اطراف مانند میاندشت است. گونه‌های یوز که به صورت طبیعی در این زیستگاه حضور دارند بسیار مهمتر از گونه‌های تحت اسارت هستند. مرکز تکثیر در اسارت یوز در سمنان برای ذخیره ژنوم این گونه است که به آن نیز توجه کافی می‌شود.

 

#پشت بام ویترین کسب و کارها

ادامه مطلب
 تداوم افزایش دمای کشور، بارش پراکنده در برخی نقاط.
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

تداوم افزایش دمای کشور، بارش پراکنده در برخی نقاط.

 دوشنبه  ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ 

 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از افزایش دما به‌ویژه در سواحل دریای خزر و بارش پراکنده در برخی نقاط کشور خبرداد.

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهارکرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز (۱۵ فروردین) در غالب نقاط کشور جوی پایدار حاکم است و افزایش دما به‌ویژه در سواحل دریای خزر ادامه دارد. 

وی افزود: از بعدازظهر امروز و طی روز سه شنبه (۱۵ و  ۱۶ فروردین) با شمالی شدن جریانات در استان‌های ساحلی دریای خزر برای این نواحی بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. 

به گفته ضیاییان چهارشنبه (۱۷ فروردین) در شمال غرب بارش پراکنده انتظار می‌رود و پنجشنبه و جمعه (۱۸ و ۱۹ فروردین) با گذر امواج تراز میانی جو، در نواحی شمال شرق، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

 وی ادامه داد: امروز در نواحی غرب و شمال غرب، سه شنبه در جنوب غرب و جنوب، دامنه‌های جنوبی البرز، به‌تدریج مرکز، شرق و جنوب شرق و چهارشنبه در دامنه‌های جنوبی البرز وجنوب و جنوب شرق وزش باد شدید موقت و در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک انتظار می‌رود. 

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا این شرایط پنجشنبه در نوار غربی و جمعه برای اکثر نقاط کشور پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۶ فروردین‌) قسمتی ابری تا نیمه‌ابری و وزش باد و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۷ و برای روز  چهارشنبه (۱۷ فروردین‌) صاف تا قسمتی ابری و گاهی نیمه‌ابری همراه با وزش باد و در بعد از ظهر وزش باد شدید و با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۵ و ۱۶ فروردین‌) اهواز با دمای ۳۹ و ۳۷ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۲ و ۳ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

ادامه مطلب
 آخرین  آمار پذیرش  مسافران  در مراکز اسکان نوروزی  فرهنگیان.
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

آخرین آمار پذیرش مسافران در مراکز اسکان نوروزی فرهنگیان.

 شنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ 

مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش آمار اسکان نوروزی فرهنگیان را اعلام کرد.

گودرز کریمی‌فر در این باره اظهار کرد:  بر اساس آخرین آمار طرح اسکان فرهنگیان تا دوازدهم فروردین ماه ۱۴۰۱، یک میلیون و ۶۴۶ هزار و ۰۳۲ نفر در قالب ۴۴۶ هزار و ۱۷۵ خانوار از مراکز اسکان فرهنگیان استفاده کرده‌اند.

وی افزود: بر این اساس دو میلیون و ۶۹۹ هزار و ۵۷۳ نفر - روز از مراکز اقامتی بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: آموزش وپرورش در طرح اسکان نوروزی، با شعار «کیفیت مطلوب، امنیت پایدار و مسافرت ارزان» بر تسهیل و تسریع ارائه خدمات، در راستای رضایتمندی و طیب خاطر فرهنگیان از ۷۰۴ پایگاه پذیرش در قالب ۴۰۵ مرکز رفاهی(خانه معلم) با ظرفیت ۱۷ هزار و ۸۸۳ تختخواب به انضمام ۳۰۰ اردوگاه در قالب ۳۰۰۰ سوئیت و تعداد ۵۰ پردیس دانشگاهی و همچنین تجهیز ۱۱ هزار و ۳۹۳ مدرسه در قالب  ۱۰۵ هزار کلاس درس در طرح اسکان نوروزی فرهنگیان استفاده کرد.

کریمی‌فر آمار پذیرش استانی مسافران را اعلام کرد و گفت: فارس با پذیرش ۵۲۳هزار و ۸۷۴نفر روز، خراسان رضوی با  ۳۸۶هزارو۶۰۸ نفرروز، اصفهان با ۳۴۶ هزار و ۸۶۲ نفر روز،  خوزستان با ۱۸۹ هزار و ۶۸۴ نفرروز،‌ قم با ۱۱۸ هزار و ۷۷۱ نفر روز، بوشهر با ۱۱۷ هزار و ۱۲۳ نفر روز،‌ یزد با ۱۰۹ هزار و ۱۲۷ نفر روز، کرمان با ۱۰۱ هزار و ۳۴۲ نفرروز، هرمزگان با ۱۰۱ هزار و ۳۳۲ نفرروز، و گیلان با ۷۹ هزار و ۶۷۰ نفرروز بیشترین پذیرش مسافرین نوروزی را داشته‌اند.

وی افزود: کمترین پذیرش مسافرین نوروزی را نیز به ترتیب در استان‌های البرز با ۲۷۴۱ نفر روز، مرکزی با ۲۹۴۹ نفر روز، اردبیل با ۴۷۱۵ نفرروز و آذربایجان غربی با ۶۷۳۲ نفرروز داشته‌ایم.

#شت بام ویترین کسب و کارها

ادامه مطلب
 پاسخ  وزیر آموزش و پرورش به چند سوال درباره  بازگشایی  مدارس.
اخبار روزانه
  • modir

  • 01 فروردین

پاسخ وزیر آموزش و پرورش به چند سوال درباره بازگشایی مدارس.

 یکشنبه  ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ 

وزیر آموزش و پرورش روند برقراری آموزش حضوری در مدارس از ۱۴ فروردین را تشریح کرد و گفت: آماده سازی مدارس از نظر فیزیکی انجام شده است. معلمان نیز همگی برای حضور در کلاس درس آماده هستند.

 یوسف نوری با حضور در گفت وگوی ویژه خبری سیما، ضمن قدردانی از معلمان، والدین و خیرین گفت: معلمان، خانه خود را تبدیل به کلاس درس کردند. اولیا ناگزیر بودند به تکالیف دانش‌آموزان رسیدگی کنند و خیرین نیز در آماده‌سازی مدارس و تأمین تبلت دانش‌آموزی در مناطق کمتر برخوردار کمک کردند.

وی افزود: از ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز تشکر می کنم. گروه‌های جهادی به صورت حضوری در مناطق محروم به دانش‌آموزان تدریس می کردند. اپراتور همراه اول نیز با راه‌اندازی شبکه آموزشی شاد، برای آموزش دانش‌آموزان کمک کردند. از دولت و وزارت بهداشت که امکان واکسیناسیون را فراهم کردند تا امروز اکثر دانش‌آموزان و معلمان واکسینه شوند نیز قدردانی می‌کنم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: لازم است چند عذرخواهی نیز داشته باشم. اولیا در این مدت اذیت شدند و بخشی از بار تکلیف دانش‌آموزان بر عهده آنها افتاد؛ معلمان نیز خانه خودشان را به کلاس‌ درس تبدیل کردند و از فرزندان خود گذشتند. همچنین دانش‌آموزانی بودند که به دلیل محدودیت ارتباطی و نداشتن وسایل الکترونیکی، بازمانده از تحصیل شدند که البته در این راستا تدابیری را برای آنها اتخاذ کردیم.

نوری در ادامه به روند برقراری آموزش حضوری در مدارس از ۱۴ فروردین اشاره کرد و گفت: آموزش مجازی مکمل است، اما آموزش حضوری، یک آموزش کامل است. بخشنامه‌ای نیز در این زمینه ابلاغ شده است. تمام مراحل بازگشایی در این بخشنامه قید شده و جلسات متعددی با استان های مختلف برگزار و برای هراستان یک استان معین تعیین شده است.

وی با بیان اینکه یکی از الزامات بازگشایی مدارس واکسیناسیون بوده است گفت: تزریق دز اول در فرهنگیان به ۹۵ درصد، تزریق دز دوم به ۹۰ درصد و تزریق دز سوم به ۵۱ درصد رسیده است. در میان دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله نیز ۹۲ درصد دز اول و ۸۰ درصد دز دوم را دریافت کرده اند و تزریق دز سوم ندارند. به همین علت موضوع حضوری شدن مدارس جدی شد و به تصویب رسید.

وزیر آموزش و پرورش افزود: آماده سازی مدارس از نظر فیزیکی انجام شده است. معلمان نیز همگی برای حضور در کلاس درس آماده هستند. برای آنکه بتوانیم محیط یادگیری را جذاب کنیم، اقداماتی باید انجام شود. دانش آموزان دوسال از مدرسه دور بوده اند و عاداتی پیدا کرده اند که باید به تدریج تغییر یابند. از همکاران میخواهیم انعطاف لازم را در کلاس های درس به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان داشته باشند.

نوری با اشاره به اینکه فردا جشن مختصری در مدارس نیز  به همین مناسبت و همچنین حلول ماه مبارک رمضان برگزار می شود، ضرورت های بازگشایی مدارس از جمله تحقق عدالت تربیتی و آموزشی را بیان کرد و گفت: برای آنکه بتوانیم خلاء ناشی از افت یادگیری را جبران کنیم از شبکه شاد به عنوان مکمل استفاده می‌کنیم و برای بازماندگان از تحصیل به واسطه کرونا که امر شناسایی آنها انجام شده، تمهیداتی را فراهم کرده ایم و برنامه های جبرانی از بهمن ماه سال گذشته برای آنها در حال برگزاری است.

وی درپاسخ به پرسشی پیرامون مباحثی که درباره احتمال افزایش یک ماه به سال تحصیلی مطرح شده بود گفت: افزایش سال تحصیلی در چندجای قانون مطرح شده است. برنامه درسی ملی که زیرنظام سندتحول بنیادین است از جمله این قوانین است که زمان تحصیل را مشخص کرده است. در سال ۱۳۷۶ نیز  مجلس زمان کلی تحصیل دانش آموزان را در قالب قانونی تعیین و اعلام کرده است که بر اساس آن اتمام سال تحصیلی، پایان اردیبهشت است و امتحانات خرداد ماه برگزار می شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در قانون شوراهای آموزش و پرورش نیز زمان آموزش را باز گذاشته اند و منعطف است که باید از طریق مصوبه شورا باشد. اما به طور کلی به نظر می رسد باید مصوبه مجلس را برای تغییر زمان آموزش بگیریم. پیش از این بررسی هایی از طریق شورای عالی آموزش و پرورش انجام شده است، اما هنوز به این نتیجه نرسیدیم که این نیاز چه میزان است و باید چه اقداماتی انجام دهیم. فعلا تلاش ما بر این است که با آموزش حضوری و استفاده از سامانه شاد این خلاها را جبران کنیم. دانش آموزان هم تلاش مضاعفی خواهند داشت.

وی درباره همزمانی یک ماه پایانی سال تحصیلی با ماه مبارک رمضان و اینکه تغییر در ساعات برگزاری کلاس ها درنظر گرفته شده است؟ گفت: مدارس از ساعت 7:30 صبح شروع به کار می کنند و به نظرم روزهای اول به دلیل عدم هماهنگی سرویس های ایاب و ذهاب با اشکالات جزیی روبه رو باشیم که خواستیم  تدابیر لازم از طریق سرویس های معین اتخاذ  شود.

وی ادامه داد:  امروز در جلسه آموزش و پرورش شهر تهران با مدیران مناطق صحبت کردم و آنها اعلام کردند که سرویس های مدارس پای کار آمده اند و با انجن اولیا و مربیان به توافق رسیده اند و مشکلی ندارند. وزیر کشور هم خواسته است تاکسیرانی در روزهای اولیه کمک کند که کمتر مشکل داشته باشیم. به هرحال باید توجه داشت که روزهای اول هم ادارات و دانشگاهها و هم مدارس باز می شوند و به نظر می آید کمی ساماندهی مشکلتر باشد و باید مقداری دقیقتر باشیم و کار را جدی تر دنبال کنیم.

وی درباره وضعیت مدارس ایرانی خارج از کشور گفت: مدارس جمهوری اسلامی ایران تابع مقررات کشورهای دیگر هستند و مدارس ما در کشورهای دیگر باز بوده اند. البته در کشورهای همسایه تعطیلی هایی بود که مدارس به تبع آنها تعطیل شدند.

وزیر آموزش و پرورش در خاتمه گفت: به جامعه حق میدهم، اولیا ممکن است نگرانی هایی داشته باشند، من هم ولی دانش آموز هستم؛ اما همانطور که قبلا تاکید شد ما بر اساس مصوبه ستاد کرونا عمل کرده و تمهید مقدمات انجام شده و سامانه نظام مراقبت کرونا هم در دست مدیران است و اگر دانش آموزی مبتلا شود رصد می کنند.

#پشت بام ویترین کسب و کارها

ادامه مطلب
;